Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 23 Bal 2024 10:15

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 1 pranešimas ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 04 Vas 2008 21:24 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27087
Miestas: Ignalina

Lietuvos valstybė 1980 – 2009


Antanas Baskas

    Didžiausią nuostolį Lietuvos valstybei padarė ir daro nekreipimas dėmesio į dar viduramžių pastebėjimą, kad koloborantai vieniems būna koloborantais ir kitiems.

    Ši išmintis jau kelis šimtmečius sako, kad tarnavę Maskvai, tarnaus ir Briuseliui, Amerikai, žinoma, Lietuvos sąskaita.

    Francis Fukujama(STATE BILDING, First published in the US in 2004 by Cornell University Press) nurodo, kad 1980 m. pagal valstybingumą pirmavo Tarybų Sąjunga, Prancūzija, Japonija, Jungtinės Valstijos.

    Per dvidešimt metų – iki 2000 m. labiausia sumenko Rusijos ir Japonijos valstybingumas.

    Jis nusakomas kiekiu funkcijų, kurias vykdo valstybė ir kaip tvirtai jas vykdo.

    Praeito amžiaus antroje pusėje JAV per Tarptautinį valiutos fondą(TVF) ir Pasaulio banką(PB) kitų valstybių atžvilgiu vykdė valstybingumo mažinimo politiką. Tai turėjo didžiulę įtaką Rytų Europos šalims tame tarpe ir Lietuvai. Visos jos vadovavosi nuoroda, kad perėjime iš socializmo svarbiausia privatizavimas.

    Pastaraisiais metais privatizavimo šaukliai amerikiečiai pripažįsta, kad valstybingumo naikinimas davė tokias pasekmes kaip skurdas, AIDS, norkomanija, terorizmas, kad silpnos valstybės kelia pavojų visai pasaulio bendrijai. Pavojų ligų ir išsigimimų platinimu, skurdo iššaukiamais nusikaltimais.

    Jau 1997 m. Pasaulio bankas susirūpino valstybingumu ir išskyrė tris jo lygius.

     Mažiausią, kuriame valstybė vykdo makroekonominį valdymą, užtikrina nuosavybės teises, gynybą, vidaus tvarką, sveikatos ir neturtingųjų apsaugą, lygiateisiškumą.

     Vidutinis valstybiškumas vykdo nurodytas ir sekančias funkcijas: reguliuoja monopolijas, vykdo gamtos apsaugą, draudimo ir finansinį reguliavimą, socialinę apsaugą, mokymą(švietimą).

     Aktyviausios valstybės be minėtų vykdo industrinę politiką ir gėrybių perskirstymą.

     Tačiau griuvus Berlyno sienai ir valstybėms vaduojantis iš Sovietinio bloko, JAV, TVF, PB skleidė nuostatą, kad svarbiausia, kuo greičiau valstybinį turtą privatizuoti, valstybę liberalizuoti, sumažinant jos vykdomų funkcijų kiekį.

     Vykdant tokią politiką, daugelį Vidurio ir Rytų Europos valstybių užvaldė užsienio kapitalas. Taip šios valstybės vėl buvo užimtos šiuolaikiškai – be šaunamųjų ginklų.

     Valstybingumo mažinimas sudarė sąlygas ne tik vietiniams, bet ir užsieniečiams prichvatizuoti valstybinį turtą, išplisti stambiam kyšininkavimui, pareigūnų ir politikų parsidavėliškumui.

     Užsieniečiai nuo teisėjų paperkamumo apsisaugojo teisėmis bylinėtis ne Lietuvos teismuose.

     Daugumai Sovietinio bloko valstybių, tame tarpe Lietuvai, buvo įpirštas parlamentinis valdymas, nors piršlys – JAV - neatsisakė prezidentinio valdymo.

     Daug prirašyta knygų, vertinančių šiuos du valdymus.

     Bendra išvada, kad ypač pereinamuoju laikotarpiu, prezidentinis valdymas duoda geresnius rezultatus nei parlamentinis.

     Minėtoje knygoje 1980-tųjų metų Tarybų Sąjunga priskirta prie valstybiškausių šalių.

     Toks Lietuvos valstybiškumas mažintas, priimant 1992 metais parlamentinę Konstituciją, konservatorių (Tėvynės Sajungos) pradėtą, LDDP (dabar LSDP) ir kitų valdančių partijų tęstą prichvatizavimą.

     Lietuvos valstybiškumas griautas 1995 m. įstatymais apribojant prokuratūros galimybes ginti valstybės ir piliečių teisėtus

     Privatizavus advokatūrą, atsisakyta ir mažiausio valstybingumo lygio paskirties – užtikrinti lygiateisiškumą, nes daugumai Lietuvos piliečių advokatas nepasiekiama prabanga.

     Neturintis galimybių gintis teisiškai, dažnai ginasi fiziškai. Valstybės silpnumą liudija ir keleriopai padidėjęs kalinių skaičius.

     Pasauliniu mastu pripažinti valstybės silpnumo požymiai: prasta sveikatos apsaugą, švietimas, dideli korupcijos mastai.

     Silpnas valstybes valdo ne išrinkti prezidentai, Seimo nariai, o jų rinkimus finansuojantys rėmėjai.

     Lietuvos įstatymai leidžia ją valdyti ir užsienio kapitalui.

     Silpnose valstybėse plinta alkoholizmas, nuodijimasis tabaku ir kitais narkotikais, nes šios veiklos labai pelningos, o tuo pačiu gali daug skirti pinigų politikų papirkimui.

     Skandinavijos šalyse pelningiausias veiklas stengiamasi išlaikyti valdomas valstybės.

     Suomijos valstybė - ne privatininkai - valdo Lietuvos telekomą, Švedija valdo ne tik Lietuvoje Statoil degalines.

     Pasibaigus šaltajam karui, Amerika propagavo liberalizavimą ir valstybės įtakos mažinimą. Tam Lietuvoje įsteigtas Laisvosios rinkos institutas, kuris vykdė propagandą, bet ne mokslinius tyrimus.

     Praėjus dešimtmečiui po šaltojo karo pabaigos, JAV pasipylė knygos, kurių empiriniai duomenys rodo, kad svarbiausios dedamosios, įtakojančios vystymąsi yra ne ekonomika, o valstybinės institucijos ir jų vykdoma politika.

     Daugelis Amerikos ekonomistų pripažino prieš pusšimtį metų parašytas knygas apie antikorupcines strategijas, organizacijų projektavimą, valdymą, prognozavimą.

     LTSR Plano komitete buvo šviesių galvų, kurios siekė perimti pasaulinį patyrimą.

     Naujiesiems lietuviams ekonomistams panaikinus Plano komitetą, jo vykdytos funkcijos buvo mažinamos Ekonomikos, dabar Ūkio ministerijose.

     Kas netiki valstybinių institucijų reikšmingumu, atsiverskit Pasaulio banko tinklalapį http://www.worldbank.org/wbi/governance/govdata 2002 ir vėlesnius. Juose įvertinta per dviejų šimtų šalių valstybinių institucijų kokybė.

     Lietuvos institucijų 2005 m. korupcijos žabojimas įvertintas 64 proc., Estijos - 79,8, Lietuvos Vyriausybės efektyvumas 76,1, Estijos – 82,8.

      Lietuvoje buvo įkurta viena pirmųjų Rytų ir Vidurio Europoje Ryšių ir informatikos ministerija, bet Adamkus su konservatoriais ją prieš dešimtmetį panaikino ir tuo nubloškė Lietuvą į ES uodegą pagal informacinių technologijų naudojimą.

      Kada ateis į Lietuvą prieš dešimtmetį pasaulyje suprastas valstybės reikšmingumas?

      Iki jo bet koks liberalizavimas šauktas vertybe. Bet jo pasekmės daugelyje Europos, Azijos valstybių pagimdė supratimą, kad liberalizavimas silpnoje valstybėje duoda blogesnes pasekmes, negu jo nebuvimas.

      Lietuvos valstybiškumo atstatymas prasidės ne anksčiau, kaip 2009 m., jei šiais metais to siekiantys, pasiruoš Seimo paėmimui 2008 m.

      Tuomet Lietuvos vardo paminėjimo tūkstantmečio sukakčiai Lietuvoje bus įvestas prezidentinis valdymas, prokuratūros galios bus išplėstos iki Prancūzijos prokuratūros galių ginti valstybės interesą, panaikinta kolektyvinė neatsakomybė savivaldybėse ir vyriausybėje, įvesta Prezidento, Premjero ir merų asmeninė atsakomybė.

      Rasis pagrindas įgyvendinti Vasario 16 ir Kovo 11 tikslus.
Valstybės stiprybė - tai gebėjimai projektuoti ir įgyvendinti politikas ir įstatymus, visuomeniškai veiksmingai administruoti mažiauisiomis biurokratinėmis sanaudomis, užkirsti kelią papirkinėjimams, kyšininkavimui, užtikrinti institucijų veiklos efektyvumą, skaidrumą ir atskaitomybę.

      Ekonominė sėkmė nėra vienintelė priežastis apsprendžianti valstybės vykdomas funkcijas.

      Daugelis europiečių nepritaria Amerikos efektyvumui socialinio teisingumo sąskaita.

      Lietuvoje politikos, biudžeto projektavimas nepasiekęs praeito amžiaus vidurio pasaulinio lygio.

      Daug planų, pavadintų programomis, neįgyvendinta - tai silpnos valstybės požymis.

      Ką valdžiusios partijos darė veiksmingai, tai mažino bedarbystę, sudarydamos tokias aplinkybes, kad šimtai tūkstančių emigruotų, nors programos mažinti bedarbystę nebuvo.

      Masinė emigracija, plintantis girtuokliavimas, nuodijimasis tabaku ir kitais narkotikais rodo, kad valstybėje socialiniai procesai palikti per reklama valdyti besipelnijantiems iš nesveiko gyvenimo būdo.

      Liberalizmo propagandą ir jo teikiama galimybė prichvatizuoti sąlygojo visų valdančių partijų liberalią politiką - kaip savo pavadinime turinčių šį žodį (Zuoko liberalai-centristai, Auštrevičiaus liberalai-sąjūdinikai, Paulausko liberalai-socialistai), taip ir pagal pavadinimą ne liberalai: konservatoriai, socialdemokratai, valstiečiai liaudininkai.

      Galimybė prichvatizuoti suvienodino skirtingų pavadinimų partijų vykdytą politiką.

-----------------------------------------------------------------------------------

     Bendroje pasaulinėje kryptyje - stiprinti valstybiškumą, už kurį pasisako ir pasaulio galingieji: JAV valdomi Pasaulio bankas, Tarptautinis valiutos fondas. Tai atspindėta ir minėtoje knygoje STATE BILDING (Valstybės statyba), nors joje ir giriama JAV politika Afganistane, siūloma panaši Irakui.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 1 pranešimas ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 0 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
cron
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007