 |
Svetainės tvarkdarys |
 |
Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16 Pranešimai: 27624 Miestas: Ignalina
|
Romualdas Ozolas
http://lt.wikipedia.org/wiki/Romualdas_Ozolas

Romualdas Ozolas (1939 m. sausio 31 d. Joniškėlyje, Pasvalio rajone – 2015 m. balandžio 6 d. Vilniuje) – Lietuvos filosofas, pedagogas, redaktorius, partinis, politinis bei visuomenės veikėjas.
Turinys
1 Biografija 2 Bibliografija 3 Įvertinimas 4 Šaltiniai 5 Literatūra 6 Nuorodos
Biografija
1957 m. baigė Bazilijonų vidurinę mokyklą. 1957–1962 m. studijavo Vilniaus universiteto (VU) Istorijos-filologijos fakultete. 1965–1968 m. žurnalo „Kultūros barai“ redakcijos atsakingasis sekretorius, skyriaus redaktorius. 1968–1973 m. VU aspirantas, 1973–1989 m. dėstytojas. 1973–1990 m. SSKP narys. 1975–1980 m. dirbo LSSR MT sekretoriate. 1980–1989 m. „Minties“ leidyklos vyr. redaktoriaus pavaduotojas. 1988–1990 m. savaitraščio „Atgimimas“ redaktorius.
1988–1990 m. Lietuvos sąjūdžio iniciatyvinės grupės narys, Sąjūdžio Seimo tarybos vicepirmininkas. 1989–1990 m. savarankiškosios LKP, jos biuro narys. 1989–1990 m. LSSR AT deputatas. 1990–1992 m. LR AT deputatas, Nepriklausomybės akto signataras. 1990–1991 m. ministrės pirmininkės Kazimiros Prunskienės pavaduotojas. [1] 1990–1993 m. Lietuvos valstybinės regioninių problemų komisijos pirmininkas, LR valstybinių derybų su SSRS, vėliau su Rusija delegacijų narys.
Nuo 1992 m. Lietuvos centro judėjimo, nuo 1993 m. Lietuvos centro sąjungos pirmininkas. 1992–1996 m. ir 1996–2000 m. LR Seimo narys. [2] 2002 m. išrinktas į Varėnos rajono savivaldybės tarybą. [3] 2008 m. dalyvavo įsteigiant Lietuvių tautinį centrą, narys nuo jo įkūrimo. [4] Lietuvos centro partijos garbės pirmininkas. 2012 m. buvo Nacionalinio susivienijimo „Už Lietuvą Lietuvoje“ apskritojo stalo pirmininku.
1994–1995 m. LR Seimo Geros valios misijos Čečėnijos klausimams spręsti vykdomasis direktorius, Tarptautinės parlamentarų grupės Čečėnijos problemoms spręsti narys. LR Seimo narių grupės Karaliaučiaus krašto lietuviams remti narys. Lietuvos ir Ukrainos draugystės draugijos pirmininkas. Baltijos Asamblėjos narys nuo jos įkūrimo, jos Nacionalinio saugumo ir užsienio reikalų komiteto narys. NATO komisijos narys. Laikraščio „Atgimimas“ steigėjas ir vyriausiasis redaktorius. Parengė publikacijų geopolitikos, valstybės, tautų ir tautinių mažumų, kultūros klausimais. Nuo 2012 m. žurnalo „Nepriklausomybės sąsiuviniai“ vyr. redaktorius.
Bibliografija
Lietuvių filosofijos istorijos bruožai: straipsnių rinkinys. – Vilnius: Vilniaus V. Kapsuko universitetas, 1978. – 252 p. Pasakojimai apie filosofus ir filosofiją: filosofijos istorija jaunuomenei. – Vilnius: Vyturys, 1988. – 213 p. – ISBN 5-7900-0008-8 Pirmieji atkurtosios nepriklausomybės metai. – Vilnius: Valstybinis leidybos centras, 1992. – 112 p. Atgimimo ištakose: 1970–1980 m. Lietuvos kultūros gyvenimo štrichai. – Vilnius: Pradai, 1996. – 568 p. – ISBN 9986-776-13-9 Išsivadavimas: 1971–1984 m. asmeninio dvasinio gyvenimo štrichai. – Vilnius: Pradai, 1998. – 611 p. – ISBN 9986-776-24-4 2001-ieji. Lietuva: politinis metų portretas. – Vilnius: Mintis, 2002. – 446 p. – ISBN 5-417-00838-9 2002-ieji. Lietuva: politinis metų portretas. – Vilnius: Mintis, 2003. – 463 p. – ISBN 5-417-00851-6 2003-ieji. Lietuva: politinis metų portretas. – Vilnius: Mintis, 2004. – 466 p. – ISBN 5-417-00858-3 2004-ieji: Lietuva: antrosios Respublikos pabaiga. – Vilnius: Mintis, 2005. – 294 p. – ISBN 5-417-00880-X Lietuva. 1998–2000 metai. Istorija karštomis pėdomis. – Vilnius: Mintis, 2005. – 339 p. – ISBN 5-417-00888-5 Lietuva. 1994–1997: istorija karštomis pėdomis. – Vilnius: Mintis, 2007. – 446 p.: portr. – ISBN 978-5-417-00917-4 Lietuva. 1990–1993: istorija karštomis pėdomis. – Vilnius: Mintis, 2008. – 355 p. – ISBN 978-5-417-00944-0 Į saulėlydžių krantą: Lietuvos gyvenimo ES užrašai: faktai ir mąstymai, 2004–2005 m. – Vilnius: Diemedis, 2008. – 338 p. – ISBN 978-9986-23-148-6 Kodėl griūva mūsų pilys: politinė publicistika, 2004–2008. – Vilnius: „Diemedžio“ leidykla, 2008. – 199 p. – ISBN 978-9986-23-141-7 Paskui greičiausią pelną: Lietuvos gyvenimo ES užrašai: faktai ir mąstymai, 2006–2007 m. – Vilnius: Diemedis, 2008. – 350 p. – ISBN 978-9986-23-149-3 Nepriklausomybė alternatyvų neturi: Lietuvos gyvenimo ES užrašai: faktai ir apmąstymai, 2008 m. – Vilnius: Diemedis, 2009. – 262 p. – ISBN 978-9986-23-151-6 Ant imperijos slenksčio: Lietuvos gyvenimo Europos Sąjungoje užrašai: faktai ir mąstymai 2009 m. – Vilnius: Diemedis, 2010. – 294 p. – ISBN 978-9986-23-159-2 Aušros raudoniai: sugyvenimai, arba 1990–1992 m. dienoraščių puslapiai. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąj. leid., 2010. – 662 p.: iliustr. – ISBN 978-9986-39-643-7 Per lėtinį bankrotą: Lietuvos gyvenimo Europos Sąjungoje užrašai: faktai ir mąstymai, 2010 m. – Vilnius: Diemedis, 2011. – 310 p. – ISBN 978-9986-23-164-6 Valstybės atkūrimas: Lietuvos parlamentas, 1990–1992 / Romualdas Ozolas, Birutė Valionytė. – Vilnius: Artlora, 2013. – 512 p.: iliustr. – ISBN 978-9955-508-37-3
Įvertinimas
1991 m. Stasio Šalkauskio premija 2000 m. DLK Gedimino 2 laipsnio ordinas [5] 2000 m. Lietuvos nepriklausomybės medalis [6] 2019 m. Vilniuje, ant namo Teatro g. 11, kuriame Romualdas Ozolas gyveno 1978-1991 m., buvo atidengta atminimo lenta.[7]
Šaltiniai
http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaiesk ... l?p_id=109 1996–2000 m. kadencijos Seimo narys http://www3.lrs.lt/rinkimai/2004/seimas ... 295267.htm Išsibarsčiusios tautinės jėgos buriamos į Lietuvių tautinį centrą, 2008-08-20 http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaiesk ... p_id=95594 http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaiesk ... _id=293024
http://alkas.lt/2019/10/24/vilniuje-ati ... kos-video/
Literatūra
Supratimai: parinktos 1956–2006 m. metafizinio dienoraščio mintys / Romualdas Ozolas (sud. Audronė Daugnorienė). – Vilnius: Naujoji Romuva, 2007. – 728 p.: iliustr. – ISBN 978-9955-9768-4-4
Ramuvietis Romualdas Ozolas
Šaltinis - http://www.ziemgala.lt/lt/zurnalas-ziem ... -portretui http://www.ziemgala.lt/saugykla/pdf/7_guscius.pdf
ISSN 1392-3781 ŽIEMGALA 2008/1
Alfredas Guščius
„UŽSIMOJAU IKI GALO ... NIEKO NEBOSIU!“ Keli štrichai Romualdo Ozolo portretui
http://www.ziemgala.lt/z/20080107.jpg

Griunvaldas. Žalgirio mūšio sukakties minėjimas. 1990. Nuotraukoje pirmasis iš kairės – R. Ozolas, antrasis – V. Landsbergis. Iš R. Ozolo archyvo
Romualdą Ozolą – Kovo 11-osios Nepriklausomybės Akto signatarą, politikos ir kultūros veikėją, mokslininką, filosofą – pirmą kartą išvydau, berods, 1970 metais Vilniaus jaunųjų rašytojų sekcijos susirinkime. Jame dalyvavau kaip literatūros kritikas, jis – kaip novelistas. Abu esame baigę lietuvių filologijos mokslus Vilniaus universitete, tik jis gerokai anksčiau – 1962-aisiais (gimė R. Ozolas 1939 metų sausio 31 dieną Joniškėlyje, baigė Šiaulių rajono Bazilionų vidurinę mokyklą). Kai aš studijavau, jis jau dirbo mokytoju, kraštotyros metodininku, žurnalistu, buvo vienas iš žurnalo „Kultūros barai“ steigimo iniciatorių.
Paskelbęs periodikoje keletą novelių, literatūros padangėje vėliau R. Ozolas taip pat galėjo sušvytėti, nes buvo parengęs įdomų rinkinį, kurio stiliaus savitumo, idėjų drąsumo, deja, pabūgo jaunųjų literatų kuratoriai. Todėl pamažu jaunasis literatas pradėjo krypti filosofijos link. 1968–1973 metais jis – VU filosofijos aspirantas, žurnalo „Problemos“ atsakingasis sekretorius. Po poros metų pasiekė gandas, kad R. Ozolas įsidarbino LTSR Ministrų tarybos sekretoriate. Mums, literatams, tai buvo netikėta. Bet kai kartą sutikau jį Kazio Giedrio gatvėje, prisipažino toje institucijoje nebedirbąs – nusibodęs kanceliarinis darbas, išsausėję smegenys. Ir ironiškai pašmaikštavo: „Taigi dabar pas Aleksandrą Česnavičių laisva vieta“.
Įsimintinas buvęs susitikimas 1988 m. pavasarį „Literatūros ir meno“ redakcijoje, literatūros kritikos skyriuje. Tai buvo produktyvus laikas: politikoje – garsioji M. Gorbačiovo „perestroika“, mene, literatūroje, publicistikoje – demokratinės atmosferos lig tol buvusioje stagnacinėje visuomenėje formavimasis, kritinės filosofinės minties vystymasis. Plačiai skambėjo Viktoro Astafjevo, Jurijaus Trifonovo, Valentino Rasputino apysakos, Otaro Čiladzės romanas „Amžinybės dėsnis“, Tengizo Abuladzės filmas „Atgaila“ ir ypač Čingizo Aitmatovo romanai „Ilga kaip šimtmetis diena“, „Ešafotas“. Dvasiškai intensyvus ir politiškai viltingas laikas įkvėpė ir ne vieną lietuvių intelektualą, pažadino tautinę savimonę, patriotizmą.
Ryški tapo filosofo, publicisto, socialinio kritiko R. Ozolo figūra. Ir į jo rankas buvo patekęs atgarsį visuomenėje sukėlęs Č. Aitmatovo romanas „Ešafotas“, tapęs rimtu išbandymu kritikams, filosofams. R. Ozolas vienas pirmųjų perprato sudėtingo kūrinio kodą, parašė išsamų autoriaus meninius ieškojimus, sovietinės tikrovės kritiką palaikantį straipsnį. Atėjo į savaitraščio redakciją pasidomėti dėl jo likimo: ar nepabūgome, ar nenukišome į stalčiaus gilumą? Pagyriau jį už pilietinę drąsą, politikos ir kultūros sąsajų šio romano novatoriško turinio atskleidimą. Knietėjo sužinoti, ar periodikoje pasirodantys drąsūs, sovietinę imperijos sampratą griaunantys (vadinasi, klibinantys ir tos valdžios pamatus) jo straipsniai nėra atsitiktinumas...
„Ne! – tvirtai atrėžė. – Viskas, vyrai, labai sąmoninga, užsimojau iki galo, kad ir iki kalėjimo, nieko nebosiu!“
Devintojo dešimtmečio pabaiga buvo ir sudėtingas, ir romantiškas laikas. Tokios paprastai būna didelių permainų bei revoliucijų išvakarės. Kiekvienas ryškus laikmetis pareikalauja ryškių veikėjų, herojų, asmenybių. Tai abipusė sąveika tarp laiko ir individo, jie vienas kitam padeda, vienas kitą stumia, gimdo. Didžiausių pajėgų žmogui reikia kraštutinėse situacijose, viršūnėse ir bedugnėse. Ne veltui sakoma, kad norėdamas pažinti žmogų eik su juo į žygį, į žvalgybą, kopk į kalnus, leiskis į tarpeklius.
Su sąjūdininkais ir man teko dalyvauti ano meto politinėse gana pavojingose akcijose Vilniuje, Baltijos kelyje, Maironio gimtinėje, karštose apskritojo stalo diskusijose. Įsiminė ir viena akcija užsienyje.
Tai buvo 1989-ųjų birželis. Leningradas. Laivo „Iljičius“ denyje sukiojasi visas tuntas garsiausių to meto Lietuvos sąjūdininkų, pasiryžusių nuversti sovietinį okupacinį režimą ir atkurti nepriklausomą Lietuvą. Garsių visuomenės, kultūros veikėjų, mokslininkų – Algimanto Čekuolio, Broniaus Genzelio, Bronislovo Kuzmicko, Algio Degučio, Eglės Laumenskaitės, Jokūbo Minkevičiaus, Kazimiros Prunskienės, Vytauto Radžvilo, Antano Rybelio, Raimondo Rajecko, Arvydo Šliogerio tarpe buvo ir Romualdas Ozolas.
Visus juos subūrusi į Stokholme vyksiančią tarptautinę Baltų instituto konferenciją vežėsi tuometinio Stasio Šalkauskio fondo pirmininkė, „Logos“ žurnalo redaktorė Dalia Stančienė.
Taigi vėl regėjau šalia R. Ozolą, tačiau pajutau tarp mudviejų atsivėrusį plyšį, – ne iš blogos valios, bet iš reikalo, mat Romualdas jau buvo TSRS liaudies ir LTSR Aukščiausiosios Tarybos deputatas, vienas Persitvarkymo Sąjūdžio lyderių, figūra, veikėjas, tarnaujantis bundančiai tautai, Lietuvai. Suvokiau, kad idėjos, idealai, tikslai – aukščiau asmeniškumų, draugysčių.
Bet jūra yra jūra, ji supa, išjudina mūmyse tūnančius vestibuliarinius centrus, pykina. Taip atsitiko ir Romualdui, tik nežinia, ar nuo jūros, ar nuo kitų negandų. Kaip paaiškėjo vėliau, nuo pastarųjų. Vienas per kitą kišame jam tabletes, su elektriniu virbalu verdame stiklainyje gėlą vandenį, užplikome arbatos, padedame įsitaisyti antrojo aukšto kajutės gulte, prašome nusiraminti, o patys išslenkame, paliekame jį viltingoje vienatvėje.
Jau kitą dieną Romualdas atsikėlė žvalus, atsigavęs. Vos tik atplaukėme į Stokholmą ir apsigyvenome universiteto viešbutyje, jis suskato rengti pranešimą konferencijai. R. Ozolas rašo, o Eglė Laumenskaitė redaguoja ir verčia į anglų kalbą. Ir taip jiedu triūsė iki paryčių. To pranešimo neteko klausytis, bet Romualdą kalbantį girdėjau Švedijos lietuvių surengtoje vakaronėje, kurioje dalyvavo ir iš JAV atvykęs tėvynainis literatūrologas Rimvydas Šilbajoris. R. Ozolo tariami žodžiai labai tiko prie sueigos nuotaikos ir prie bendros mūsų misijos Stokholme. Bet ne vien Baltų institutas buvo jo kelionės taikinys.
Kartu su B. Genzeliu, A. Čekuoliu, V. Radžvilu jis „šturmavo“ Riksdagą (Parlamento rūmus), skambino, tarėsi, ieškojo Lietuvai palankių švedų parlamentarų. Regėdamas tokį sąjūdiečių veržlumą, gebėjimą siekti tikslo, matydamas, kad viso pasaulio lietuviai sujudę ir neramiai laukia viltingų politinių, socialinių permainų Tėvynėje, nejučia užsikrėčiau pats ir po vakaronės dienoraštyje išliejau mintis apie emigraciją, apie būtinybę vėl visiems lietuviams susirinkti, grįžti namo:
Vaišinate mus alumi, vynu ir šampanu, tačiau girtėju ne nuo laipsnių, ne nuo kiekio, ir ne „Rotondoj“ šioj svyruoju. Apskritai painu – ne vien tik užstalėj šitoj, ir sieloj... Graudu, kai kekę, nuo vaismedžio nuskintą, sumindo sunkūs batai, kai uogų syvai veržias tarsi kraujas, maišos su purvu... ... Šypsaisi, Juozai, Ona, Klemensai, Apolai, o aš šaką, nulaužtą ir pamintą (dargi su žiedais margais), ir vėl regiu... Dėkingas jums už tai, kad ir jausmus šiltus, ir šneką lietuvišką išlaikėte. Ir vis dėlto rėkiu: „Neskainiokim daugiau nei kekių, nei šakų, nelaužykim nuo gimtojo kamieno!“ Juk Lietuva tokia jautri – kaip krislas kūdikio šviesioj aky... Ir lietuvaitės tegul neteka už švedų, nei maskvėnų: „Mes norim būt Birutėmis!“ – tegul piršliams jos šitaip drąsiai atsakys...“ Vaišinate mus alumi, vynu ir šampanu, tačiau blaivesnis stojuos nuo kėdės, nei atsisėdau. Žvelgiu į jus, galvoju – kieno mintis pirma panūs link protėvių šalies plazdėt? Kurį nostalgija labiausiai ėda? ... Skalauja Baltija krantus – jau mes išplaukiam, tuoj vėl Tėvynė mus į jungą saldų įkinkys... Sugrįžkite! Visų Juozų, Onų, Apolų iš visų kraštų pasaulio laukiam! Juk tėviškei brangus nuklydėlis kiekvienas, Kiekvienas Tremtinys...
Parašęs šias eiles, pradėjau galvoti, ar jos ne per kritiškos, ar toji metafora su „mindoma vaisių keke“ ar „nulaužta šaka“ neįžeis emigrantų jausmų? O jeigu jį parodyčiau sąjūdininkams, kurie dažniau važinėja, kurių ryšiai su išeiviais artimesni? Nutaikęs progą, perskaičiau jį „gintarinei ledi“ K. Prunskienei ir vitališkajam R. Ozolui. Neklydau taip pasielgęs: jų patartas, žodį paklydėlis pakeičiau į nuklydėlis, išeivių atžvilgiu švelnesnį žodį. Stebėjausi, kaip politinių įvykių verpete sugebama neprarasti poetinio žodžio jausmo, lyrinio subtilumo...
Prisimenu Romualdą ir kitoniškame „paveiksle“ – vieną vakarą universiteto viešbučio kambaryje jo rankose atsidūrė pūstašonis margas butelis. Stikliukas tebuvo vienas ir, aišku, ėjo ratu pagal laikrodžio rodyklę. Kai jis sustojo prie gerbiamo profesoriaus Jokūbo Minkevičiaus, Romualdas šmaikščiai paklausė:
„Kaip, profesoriau, žiūrite į alkoholį?“ „Kaip žiūriu? – šiek tiek sutrikęs perklausė profesorius. – Aišku, neigiamai“. „Neigiamai? – šyptelėjo Romualdas. – Na, kaip taip galima, neigiamai? Nuskriaudžiate save...“ Ir sukasi prie kito kompaniono.
Dar menu – tame pačiame Romualdo ir A. Čekuolio kambaryje diskutavome apie tarpnacionalinius santykius Lietuvoje, apie stiprėjančius Nepriklausomybės atkūrimo požymius. Tai, ką pasakė diskusijoje įsikarščiavęs Romualdas, mane smarkiai suneramino: „Bus kraujo, dar nebuvo nė vienos revoliucijos be jo...“
Galvojau – išsipildys ar ne tokie pranašo tonu pasakyti žodžiai? Romualdo nuojauta neapgavo. Išsipildė...
Nepriklausomoje Lietuvoje R. Ozolas išliko ryškia politine figūra: jis – ir Lietuvos Aukščiausiosios Tarybos narys, ir Kovo 11-osios Akto signataras, ir pirmosios Vyriausybės vicepirmininkas, ir Centro sąjungos įkūrėjas, ir Lietuvos kultūros kongreso tarybos narys.
Nežinau visų motyvų, kodėl jis nenuėjo kartu su Vytautu Landsbergiu, kurio pavaduotoju buvo Sąjūdžio laikais, ir netapo vienu iš Tėvynės sąjungos kūrėjų bei lyderių. Tikriausiai partinės autonomijos jam prireikė dėl to, kad savo įkurtoje organizacijoje galėtų atsiskleisti ir kaip filosofas, kultūrologas. Ir gal dėl to, kad jo Lietuvos ateities vizija buvo kitokia.
Daug dirbusiam, kovojusiam, rizikavusiam dėl nepriklausomybės R. Ozolui buvo sunkiau susitaikyti dar su viena priklausomybe – šį kartą nebe su rusiškąja, maskviške, bet su europietiškąja, briuseline. Būsimosios sunkios laisvės perspektyvą jam, reikia manyti, simbolizavo ir jo sūnaus Džiugo tragiška žūtis, įvykusi ne atvirose kovų barikadose, bet pradėjusių siausti tamsiųjų kontrrevoliucijos gaivalų užkulisiuose.
R. Ozolas buvo vadinamasis euroskeptikas, o šių eilučių autorius – eurooptimistas. Taigi tarsi ir skirtingos laikysenos, pozicijos naujo istorinio išbandymo Lietuvai atžvilgiu. Kas teisus? Tokį klausimą visus tuos metus, kai buvo karštai diskutuojama Lietuvos buvimo-nebuvimo Europos Sąjungoje (ES) dilema, kėlė ne vienas patriotas, inteligentas, intelektualas.
2003 m. balandį Lietuvos premjeras Algirdas Brazauskas pasirašė stojimo į ES sutartį. Optimistų smagratis įsisuko, ir jie 2003 m. gegužę įvykusį referendumą dėl narystės ES laimėjo. Jame dalyvavo 64 proc. balsavimo teisę turinčių piliečių ir net 91 proc. dalyvavusiųjų pasisakė už Lietuvos narystę ES. Ir jau nuo 2004 m. gegužės 1 d. Lietuva tapo oficialia ES nare.
Žinodamas R. Ozolo politines pažiūras, atidžiai sekiau ir vėlesnes jo „pranašystes“ apie laisvos Lietuvos ateitį. Gilinausi į jo pateikiamus opozicinius motyvus, argumentus. Jie buvo gana gilūs, svarūs, dažniausiai skelbiami „Atgimimo“, „Šiaurės Atėnų“ savaitraščiuose, Centro sąjungos portale, vėliau pasirodę atskiromis knygomis. Štai keletas R. Ozolo minčių iš „Šiaurės Atėnų“.
2003.VI.4 „Kokios melagingos propagandos imasi mūsų išvietintojai: kurie norim gyventi savo žemėj, esam euroskeptikai, kurie nenorim išvažiuoti iš Lietuvos, esam ne europiečiai, kurie norim, kad mūsų tauta nebūtų skriaudžiama ir naikinama, esam nacionalistai. Daugybė neigiamų apibūdinimų krinta ant mūsų galvų. O mes dar kenčiam ir tylim. Kodėl?! Juk esam patys didžiausi optimistai (kaip yra pareiškęs vienas užsienio šmaikštuolis: nes pesimistai seniai išvažiavo), maną, kad ne tik atlaikysim „europinę gerovę“, bet ir sukursim tikrai patikimą gyvenimą ir sau, ir savo vaikams.
Be nuolatinės gyvenamosios vietos negalėjo gyventi ir neišgyveno nė vienas žmogus, nė viena tauta. Išvykėlis susiliedavo su tais, pas kuriuos prisiglausdavo ir su kuriais susitapatindavo, tautos, persikėlusios į naujas vietas, arba nugalėdavo vietinius ir pagimdydavo savo dominuojamą kultūrą, arba žūdavo absorbuotos, o jei jas užpuldavo ar užplūsdavo – arba atsilaikydavo ir pačios susiurbdavo užkariautojus ar šiaip pavergėjus, arba irgi žūdavo absorbuotos. Nieko naujo ir dabar, nors visuotinai trimituojama apie globalizacijos esminį naujumą. Na, o jeigu jo ir esama, tai kodėl ne mes turim išeiti nugalėtojais? Lietuvių ambicija turi būti tokia, kad niekas nedrįstų galvoti, jog jie ko nors negali, o viso to rezultatas – galinga Lietuva“.
Kas patrauklu, vertinga R. Ozolo pilietinėje pozicijoje? Tautinio orumo, savigarbos, dvasinės tvirtybės ir ambicijos iškėlimas ir visokeriopas propagavimas! Čia pacituotoje pastraipoje nesunku išgirsti prieš 20 metų „Literatūros ir meno“ redakcijoje R. Ozolo ištarto pasižadėjimo „Vyrai, viskas labai sąmoninga, užsimojau iki galo, kad ir iki kalėjimo, nieko nebosiu!“ aidą. Gražų, laisvą žodį, įrodantį kalbėtojo asmenybės vientisumą, pažiūrų gilumą. R. Ozolas supranta, kad politinės nepriklausomybės iškovojimas tėra tik pirmas tautos žingsnis egzistencinės tapatybės išsaugojimo, orios istorinės laikysenos link. Kitaip tariant, nepriklausomybės iškovojimas tautai yra tas pat, kas brandos atestatas jaunuoliui: atestatas rankose, bet priešakyje – ilgas sudėtingas kelias, kurį reikės garbingai nueiti.
R. Ozolas mato, kaip lietuvių tauta su tuo atestatu rankose eina šlubčiodama, klaidžiodama ir net nusikalsdama. Regint tokią nelauktą pokomunistinės visuomenės turtinę ir socialinę diferenciaciją, nuskurdimą, dvasinį sutrikimą, neviltį, dažnai atvedančią iki savižudybių, gausų tautiečių emigravimą, kultūros, meno ir dorovės nuosmukį, idealistams, prie kurių priskirtinas ir R. Ozolas, negali neskaudėti širdies. Juk jis buvo pirmosiose gretose kovojant už naują, kokybiškai geresnę visuomeninę ir valstybinę santvarką.
Šimtatūkstantiniuose mitinguose Katedros aikštėje, Kalnų ir Vingio parkuose tarp kitų Naujo Ryto šauklių skambėjo ir tvirtas R. Ozolo balsas, kviečiantis siekti tautos laisvės, naujos demokratinės santvarkos, Lietuvos suklestėjimo. O šiandien jam maudžia širdį dėl to, kad ji klaidžioja, jau pasiekusi pagrindinius tikslus – įstojusi į NATO ir Europos Sąjungą. Matyt, dar maža laisvos valstybės pamatus pastatyti ant kapitalistinės, laisvos rinkos bėgių, dar nepakanka formaliai demokratiškų ir teisingų nuostatų deklaravimo Konstitucijoje, įstatymuose.
Kūrybingam ir laimingam tautos, visuomenės vystymuisi reikalingas ir sveikas dorovinis klimatas, tvirtas rėmimasis amžinosiomis moralinėmis vertybėmis, gilus dvasinis tikėjimas ir santarvė. O ji pasiekiama tik ekonominių svertų, įstatymų ir moralinių vertybių, gero dorovinio klimato vienybe, jų harmoninga konsteliacija.
Ne vienos stambios ūkinės ir finansinės naujos valstybės statybos klaidos Lietuvoje (bankų griūtys, tyčiniai įmonių bankrotai, privatizavimo grimasos, žemės „perkėlimai“ ir t. t.) būtų išvengta, jeigu ir Sąjūdžio, ir vėliau iš jo kilusios Tėvynės sąjungos (Lietuvos konservatorių), ir 1992 metais į valdžią sugrįžusių neokomunistų – LDDP politinėse programose bei doktrinose pagarbią vietą būtų suradusi žymaus ilgamečio Čekoslovakijos Respublikos prezidento Tomašo Masaryko demokratiškai ir krikščioniškai suvokta tikėjimo, įsitikinimo, pažiūrų tolerancija ir tvirta nuostata – iš praeities rinktis gėrį!
T. Masarykas buvo įsitikinęs, jog praeitis nėra lemiantis argumentas filosofiniuose ir istoriniuose ginčuose, kadangi ji visada esti dualistinė – panorėjęs joje gali rasti ir gėrio, ir blogio. Taigi svarbiau, kam lyderis teikia pirmenybę. Dar savo karjeros pradžioje T. Masarykas pareiškė: „Aš remsiuosi tik praeities gėriu“. Tai toliaregiška čekų lyderio etinė (ir filosofinė) nuostata, leidusi išvengti jo tautai mūsų valstybės atkūrimo chaotiškumo, skausmingumo (jau minėtos ekonominės-finansinės destrukcijos ir moralinio bei politinio pobūdžio blogybių – „raganų medžioklės“, „voratinklių“ pynimo, socialinės šizofrenijos ir kitų baubų).
R. Ozolas yra vienas iš tų intelektualų, kurie per visą posąjūdinės Lietuvos laikotarpį taip pat, kaip ir T. Masarykas, dėjo labai daug pastangų gėrio praeityje ieškojimui, mūsų jaunos pokomunistinės valstybės politinės kultūros ir sąžinės stiprinimui, tautos dorovinio klimato šviesinimui. Juk vadinamaisiais stagnacijos laikais Lietuvoje steigėsi diskusijų klubai, buvo leidžiami ir pogrindiniai leidiniai: filosofinis žurnalas „Problemos“, Vakarų filosofijos antologijos ir kt. Prie visų jų prisidėjo ir R. Ozolo rankos, valia, protas.
Savo užrašuose, dienoraščiuose R. Ozolas kruopščiai, kaip metraštininkas, fiksuoja laisvos Lietuvos gyvenimo faktus, įvykius; užrašo tiksliai, objektyviai, bet komentuoja labai jautriai.
2003.VI.5 „Stoviu aš tame pat Semeliškių miške, kurio tyloj pernai per šimtamečių eglių šakas nusileidau į amžių gelmę ir su gyvybės syvais iškilau į padanges. Stoviu ir jaučiuosi suplotas į paplotėlį: nebėra mano nuostabiųjų eglių, nebėra to pirmykščio miško tylos. Priešais tyso kirtimas su išrausyta iki nuogų šaknų žeme, su šakų deginimo laužavietėm, su kelmais ir trimetrinių rąstų rietuvėmis palei keliuką, kuriuo didžioji šito pasaulio dalis jau išvežta. Kur? Į lentpjūvę, čia kažkur netoliese, prie Strėvos. Keletas ąžuolų aplaužytomis šakomis dar stirkso dykynėje. Neilgam – jie bus nupjauti, kaip ir tie dvidešimt vienas prie ežero prieš keletą metų. Pavogti naktį. Ir geriau neklausinėk, kas tai padarė, buvo patarta. Tikrai nesužinojau.
Kas darosi Lietuvoje? Kas darosi su Lietuva? Skaičiuoju eglės rieves – 126. Šimtas dvidešimt šešeri metai. Koks pasaulis bus po dar vienų šimtas dvidešimt šešerių? Jeigu turto godulys taip sparčiai naikina Semeliškių mišką, šimtais kirtaviečių skaidrina (kaip mėgsta šį švarų žodį mūsų nuostabioji Europa!) Žemaitijos, Dzūkijos, Aukštaitijos miškus, kuo taps Lietuva, senasis miškų ir kaimų kraštas, iki to meto? Svarbiausia – kuo taps jos žmonės? Sunaikinę ne tik tradicijas, bet ir tuos savo gyvojo paveldo kampelius, kurie vieni dabar begali suteikti tikrą sąlytį su tikrove ir amžinybe?“.
Man, literatui, kritikui, patinka tas metodas, o gal tiksliau – metodologija, kurią R. Ozolas ir kai kurie intelektualai rašytojai (pavyzdžiui, Vytautas Bubnys, Jonas Mikelinskas) taiko ne tik meno, kultūros, bet ir ekonomikos, politikos reiškiniams suvokti. Dar tebesėdėdamas Seimo nario kėdėje ir siekdamas padaryti politiką kuo moralesnę, V. Bubnys 1996 metais manifestavo itin gražią, kilnią politikos-sąžinės-kultūros-doros koncepciją, kuri potencialiai galėtų pagerinti ne vieno Seimo, ne vienos Vyriausybės veiklą. V. Bubnio įsitikinimu, „Kristaus mokymas, Dekalogas, krikščioniškosios dorovės nuostatos yra tie įstatymai, pagal kuriuos reikėtų tvarkyti mūsų gyvenimą. O kas tų nuostatų laikosi ar nesilaiko? Tai viso pasaulio konstitucija, kurios kiekvienas turi laikytis, nežiūrint kokiai partijai priklausai“ („Takelis į Seimą ir kelias iš jo“: A. Strakšio pokalbis su V. Bubniu, Pozicija, 1996, Nr. 5/6, p. 45).
V. Bubnio „pasaulio konstitucija“ ir J. Mikelinsko, R. Ozolo propaguojamas idealizmas bei krikščioniškasis humanizmas, įgyvendinamas bent pusšimčiu procentų, būtų atspara į visas sferas besibraunančiam šiurkščiam pragmatizmui ir materializmui, šiandien, deja, lengvai sugebančiam jautresnį žmogų pastatyti į „suploto paplotėlio“ poziciją. Beje, to „suploto paplotėlio“ leitmotyvą girdėjo praėjusių metų Vilniaus knygų mugės lankytojai, dalyvavę R. Ozolo ir J. Mikelinsko pokalbyje, pastarojo knygos „Čia ir dabar“ pristatyme. Palaikydamas J. Mikelinsko pilietinį nerimą dėl žmogaus ir Lietuvos ateities ir dairydamasis į platesnę lietuvių literatūros panoramą, R. Ozolas su nuogąsčiu kalbėjo: „Kol mes nesuvoksim giliai savų politinių problemų, tol nesugebėsim sukurti ir tikro, rimto meno. Dažnas autorius vadovaujasi sava, asmenine estetika; tačiau kalbėjimas pačiam sau apie tai, ką nori girdėti, dar ne estetika. Estetika yra Tiesa. Parašyta ir išleista daug romanų, tačiau atitinkamo kiekybei kokybinio šuolio nematyti. Autoriams stinga būtent visuotinesnio, amžinom, o ne vienadienėm vertybėm pagrįsto matymo ir mąstymo. Šitom savybėm pasižymi J. Mikelinskas, net pagarbiame amžiuje kurdamas aistringas, pilietiškas knygas. Deja, literatūros kritika dažnai nepajėgi įžvelgti, įvertinti rimtų kūrinių, nes irgi vadovaujasi „asmenine estetika“.
Įsidėmėtini J. Mikelinsko tame dialoge su R. Ozolu išsakyti žodžiai: „Sovietinė santvarka iš žmogaus darė baudžiauninką, vergą, o mūsų naujoji, „laisvoji“ politinė-socialinė sistema iš žmogaus daro gyvulį. Baudžiauninkas ar vergas dar gali tapti kada nors žmogumi, o gyvulys – niekada!“
Paskutinė visuomeninė akcija, kurioje teko išvysti „senąjį“ kovingąjį sąjūdietį R. Ozolą, buvo skirta lietuvių kalbos gynimui nuo globalistų, modernistų antpuolių. Norėdami įsiteikti Vakarų Europai bei Europos Sąjungai, jie neriasi iš kailio ir pataikauja užsieniečiams, prie jų taikydami naujas tikrinių žodžių rašymo taisykles ir ignoruodami savo kalbinę tradiciją, prigimtinę teisę svetimvardžius tarti pagal lietuviškuosius dėsnius. R. Ozolą regime pirmosiose šviesuolių gretose, kartu su Just. Marcinkevičiumi, A. Piročkinu, V. Labučiu, V. Urbučiu ir kitais kalbininkais, intelektualais ginantį lietuvių kalbos grynumą, tautiškumą.
Vadinamosios „autentiškosios“ asmenvardžių rašybos šalininkų atstovams, tarp kurių, deja, regime ir Valstybinę lietuvių kalbos komisiją, dar maža mūsų viešąjį sektorių užplūdusios kalbinės taršos, – įmonių, įstaigų, organizacijų iškabose vargiai besurastum lietuvišką žodį ar frazę, jie dar užsigeidė kalbos darkyseną perkelti ir į nacionalinio Rašto zoną.
R. Ozolas, pajutęs pavojų lietuvių kalbai, greitai įsijungė į Lietuvių tautinės kultūros forumo nuolatinę darbo grupę ir aktyviai dalyvauja diskusijose, susitikimuose su „novatoriais“. Jis yra tvirtai įsitikinęs, jog nesutarimus tarp „novatorių“ ir „patriotų“ lemia ne abstraktus teorinis ginčas, bet skirtinga vertybinė orientacija, ir tvirtina, jog „autentiškos“, t. y., neva, novatoriškos rašybos šalininkai dedasi dideliais europiečiais ir įvaizdį vertina labiau už esmę. Polemikoje jis remiasi žymaus kultūrininko Stasio Tijūnaičio (1888–1966) požiūriu į mėginimus darkyti lietuvių kalbą:
„Svetimus žodžius ir vardus rašydami, darome tokių nesąmonių, kad net koktu. Tegul vakariečiai rašo ir taria savo žodžius ir vardus kaip sau nori. Bet mes jų žodžius ir vardus rašome savo žmonėms!“
Būtent savo žmonėms, savo tautai, o ne kosmopolitinei Europai dar jaunystėje pasiryžo dirbti ir R. Ozolas, pareiškęs: „Vyrai, viskas labai sąmoninga... Užsimojau iki galo!“ Uždegančio ryžto ir didžiavyriškų užmojų asmenybių gyvenimą, veiklą kitaip, nei metafiziškai, sunku suvokti ir paaiškinti. Juk iš tokių asmenybių gyvenimo stimulų ir motyvų yra eliminuotas pagrindinis šiandieninių vadinamųjų „laimės kūdikių“, milijonierių verslininkų, tuščiažiedžių politikų, prisitaikėlių spaudos magnatų ir nemažos dalies žurnalistų esminis veiklos variklis – pinigai, karjera, puikavimasis padėtimi ir pan. Tada kas belieka? Tokiais atvejais atsakymą duoda aukštesnės už materialines vertybes jėgos – dvasinės, idealiosios, altruistinės. Nusivilti visiškai nereikia, nes tos jėgos mūsų šiandieninėje sumaterialėjusioje visuomenėje dar veikia, dar jomis Aukščiausioji Apvaizda (tai ir patriotizmas, ir sąmoningumas, ir humanizmas, ir tikėjimas) kartkartėmis apdovanoja mūsų tautos sūnus ir dukras. Tarp tokių, Aukštybės palytėtų, asmenybių regiu ir Romualdą Ozolą. Karštas pasišventimas tarnauti savo krašto žmonėms, jų istorijai, kalbai, kultūrai ir dideli prieštaravimai tarp siekiamo idealo ir tikrovės neretai sukelia psichologinę įtampą, frustraciją, kartais planus darančią nerealius, siekius – utopinius.
Tačiau R. Ozolą įkvepia, dvasiškai palaiko tie, tegul ir pavieniai, teigiami, konstruktyvūs jaunų tautiečių gyvenimo pavyzdžiai, kuriuos jis išvysta ir savo gimtinėje, ir kitose Lietuvos vietose.
Vieną tokį pavyzdį jis pakiliai aprašė savo portale 2006 m. balandžio 3 d.: „Jauna šeima iš Kauno persikelia į tėvų jiems paliktą dvarą palei Šiaulius. Gyvena priestatėly, augina kiaules, paskui kviečius ir miežius, dabar – rapsą. Pastatai jau suremontuoti, pastatytas naujas namas. Moteriškė, visai dar jauna miestietė, sako gyvenime nesvajojusi nieko panašaus – jis pralenkė visas svajones ir lūkesčius.
Kas yra tai, kas daugiau už svajones? Tai vienumo jausmas. Ne vienatvės, o to vienumo, kuris vienintelį tave pastato šitoj žemės vietoj su ja ir dangum, su savim ir visu pasauliu. Tu ir tik tu esi čia už viską atsakingas, tavim viskas prasideda ir viskas baigiasi. Tai vadinama būties jausmu. Būties buvime jautimu. Moteris aiškina paprasčiau: mieste greta tavęs kas nors kitas, svetimas, o čia tu vienas, vienintelis viso to šeimininkas. Ar tai ne amžinasis lietuvių troškimas – būti vienam ir vieninteliam visame pasauly?
Žiūriu aš į tą televizijos siužetą ir netikiu – negi lietuvių žurnalistai jau pradeda atradinėti savo žemę, savo kraštą, Lietuvą? Negi grožių ir prasmių jiems jau gana ieškoti Kanaruose, Maldyvuose ar Kipre? Kaip po kokio karo – Lietuvą pradedam iš naujo...“
Štai tokie faktai leidžia R. Ozolui tvirtinti, jog lietuvių tauta išsilaikys net galingame globalizmo sraute...
„Aš vis sakiau, kad globalizmas yra praeinantis reiškinys. Taip, jis toks. Bet kaip ir feodalizmas, jis paliks pėdsakus istorijoje ir žmonėse. Todėl jį reikia adekvačiai išgyventi. Lietuva tai pajėgi padaryti. Lietuvių tauta pajėgi dar sykį atgimti“, – rašė R. Ozolas tame pačiame portale. Šiandien daugeliui lietuvių ima aiškiai trūkti tautinio orumo, moralinio atsparumo, gimtosios kalbos imuniteto.
Būtent dėl šių vertybių nesavanaudiškai grumiasi R. Ozolas ir jo negausūs bendraminčiai. Jų skelbiamos idėjos, keliami idealai, pagaliau jų pačių asmeninis gyvenimas yra gairės ieškantiems atsakymų į sudėtingus individo gyvenimo prasmės, tiesos, teisingumo, laimės ir tautos laisvės, nepriklausomybės, ateities klausimus.
Viešoji įstaiga Žiemgalos leidykla. e-paštas vd@ziemgala.lt , Vinco Krėvės pr. 111-66, LT-50373 Kaunas, Lietuva, tel.: 8-37 714370, faksas: 8-37 228641 Istorijos ir kultūros žurnalas Žiemgala, e-paštas info@ziemgala.lt.
_________________ Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.
|
|