Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 27 Bal 2024 17:03

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 2 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 27 Geg 2022 20:41 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27103
Miestas: Ignalina
PIRMASIS NAUGARDO KUNIGAIKŠTIS ГОСТОМЫСЛ (790 - 860 m.)
(lotyniškuose tekstuose vardas rašomas kaip Gestimus, Gestimulus, Gostomuizli)


Baltų Prūsų Puslapis/ Baltic Prussian Page
Kęstutis Morkūnas
2021 m. gegužės 27 d.

Gostomyysl (praslav. * Gostomyslъ - „svečias“ ir „mintis“), (Гостомыйсл (праслав. * Gostomyslъ - "гость" и "мысль") vardas sudarytas iš dviejų šaknų ir turi protoslavišką kilmę, jis buvo rekonstruotas kaip gostomyslъ. Pirmoji dalis гост- reiškia „svečias, svetimšalis, pirklys“, o antroji dalis -мысл - „mintis, galvoti, mastyti“

NAUGARDO MIESTAS ĮKURTAS BALTIŠKOS POLOCKO IR SMOLENSKO ILGŲJŲ PILKAPIŲ KULTŪROS (PSPK) ŽEMIŲ CENTRE. (rus. культуры псковских длинных курганов (КПДК)

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 2857034051

Paveikslėlis

Pagal archeologijos duomenis, IX - XI amžiaus pradžia - paskutinis PSPK plėtros etapas. Paminklų skaičius žymiai sumažėja, kultūros teritorija mažėja.

Per XI a. keičiasi laidojimo apeigos, vietoj kremavimo plinta rusų krikščionių inhumacijos, o PSPK paminklai palaipsniui nyksta.

Šioje teritorijoje gyvenantys gyventojai tapo rusų dalimi, tačiau naujoje rusų kultūroje jau menkai atsekami baltiškai kultūrai būdingi keramikos ir materialaus komplekso bruožai.

https://www.facebook.com/treciasis.kore ... 4466521557

Joachimo metraštis (Иоакимовская летопись) - tai sąlyginis senojo rankraščio ištraukų pavadinimas, kurį XVIII a. rusų istorikas V. N. Tatiščiavas (В. Н. Татищев) paskelbė veikale „Rusijos istorija“ (1 tomas, 4 skyrius).

Mūsų dienų istorikai iš esmės „praleido“ Joachimo kroniką: nors būtent ji yra pati seniausia Naugardo kronika, sava, originali.

Ji ypač išsamiai apibūdina Naugardo žemių įvykius, nes buvo būtent šiaurinių žemių kronika.

Pažymėtina, kad Joachimas parašė istoriją, o ne kroniką. Joachimas savo Naugardo istoriją pradėjo rašyti nuo pasaulio sukūrimo. Todėl yra pagrindo manyti, kad visas „priešistorinis“ Nestoro kronikos (Повести временных лет, 1095-1113 m.) įvadas nėra originalus, o pasiskolintas iš Joachimo, ir pritaikytas Kijevo, o ne Naugarduko interesams.

Joachimo kronika buvo tokio pat tipo kaip kad Nestoro kronika, tačiau Joachimo buvo beveik 100 metų vyresnė už Nestoro.

Tikrąjį, nuoseklu istorijos rašymą pradėjo Joachimas Naugarde, tačiau ši istorija daugiausia buvo susijusi su šiaurine PSPK kultūros dalimi; po šimto metų Nestoras sukūrė „Būtųjų laikų pasakojimą“, remdamasis Joachimo kronika, tačiau pritaikydamas ją jau suslavėjusiems ir apkrikštytiems pietums, nes Naugardas XI amžiuje buvo akivaizdžiai antrinis centras, tuo metu jau dominavo apkrikštytas Kijevas.

Pagal Joachimo kroniką:

"Žmonės, patyrę didelę vikingų (варяг) naštą, pasiuntė pas Burivajų (Буривою) prašyti, kad jo sūnus Gestimulas būtų kunigaikštis Didžiajam mieste. Kai valdžią perėmė Gestimulas, tuojau pat buvo sumušti vikingai, kurie buvo išvaryti, ir jiems atsisakė mokėti duoklę, ir ėjo kariaut prieš juos, laimėjo ir pastatė miestą savo pasirinkto vyriausio sūnaus vardu "Выбора" prie jūros, sudarė taiką su vikingais ir atėjo tyla visoje žemėje. Šis Gestimulas buvo labai drąsus, taip pat išminties žmogus, visi kaimynai jo bijojo, o jo žmonės mylėjo jį, dėl bylų nagrinėjimo teisingumo dėliai. Dėl šios priežasties visos artimos tautos jį pagerbė, duokles ir dovanas teikė, pirkdamos iš jo taiką. Daugelis kunigaikščių iš tolimų šalių jūra ir sausuma atvyko klausytis išminties, pažiūrėti jo teismo ir prašyti jo patarimų bei pamokymų, nes jis buvo išgarsėjęs tuom visur“.

Kita ištrauka iš Joachimo kronikos:

"Kartą jis nuvyko į Kolmogardą (rus. Колмогард - kažkokią senovinę šventyklą, Tatiščevas rašo, kad jo laikais ten buvo rus. Бронницы kaimas) klausti dievų apie paveldėtoją, ir pakilęs į aukštą vietą jis atnešė didelę auką ir apdovanojo žynius (Волхвы́ (др.-рус. вълхвъ) tradiciniai ikikrikščioniškų pagonių kulto tarnai). Žyniai pažadėjo, kad paveldėtojas gims iš jo moters. Gestimulas nepatikėjo, nes buvo senas ir pasiuntė į Žiemgala (Зимеголы) (šiuolaikinėje Latvijoje) atvesdinti žynių".

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 2857034051

Bronnitsos apylinkių žemėlapis 1679 m.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 2857034051

"Kolmograde jis pakilo į aukštį" - akivaizdu, kad šis miestas buvo ten, kur dabar yra Bronitsy (rus. Бронницы. Brona - reikšmė: vartai Lie. slavizmas brona "vartai") kaimas, ir kalva dar dabar gerbiama dėl didelio šventumo. Panašu, kad čia buvo pateikti dievų ar orakulių atsakymai. Atsakymai iš Žiemgalos - matyt ten buvo rimtesni žyniai, kuriems buvo pavaldus Bronitsy šventvietės žyniai.

Trys Gestimulo dukros buvo ištekėjusios už kaimyninių kunigaikščių, o jo gyvenimo metu mirė visi keturi sūnūs. Liūdėdamas dėl vyriškos lyties palikuonių, Gestimulas susapnavo pranašišką sapną, tarsi iš vidurinės dukters Umilos įsčių išaugo didžiulis medis, savo šakomis dengiantis didžiulį miestą. Žyniai sapną išaiškino, kad vienas iš Umilos sūnų bus jo įpėdinis. Prieš mirtį Gestimulas, surinkęs visų kraštų vyresniuosius papasakojo jiems apie sapną, ir jie pasiuntė į PRŪSIJA paprašyti Umilos sūnaus būti jų kunigaikščių.

Neturėdamas anūkų iš savo sūnų, natūraliai kilo mintis perleisti valdžią per dukros liniją, tačiau kilo sunkumų: pagal to meto įstatymus įpėdiniu turėtų būti paskirtas vyriausios dukters sūnus, tačiau jis buvo „bevertis“ (dėl kažkokių priežasčių jie jo nemylėjo). Gestimulas rado puikią išeitį, sapno pagalba išreikšdamas savo norą. Tais laikais, baltų bendruomenėse, sapnams buvo teikiama didelė reikšmė, rimtai žiūrima į jų išaiškinimus ir juose įžvelgiama dievų ženklai.

XV amžiuje Gestimulas paminimas kaip pirmasis Naugardo seniūnas tarp išvardintu „А се посадници новгородьстии“ sąrašuose iš pirmosios Naugardo, Ermolinskio ir Naugardo ketvirtosios kronikų sąrašo.

Kaip vikingų (варягов) pašaukimo iniciatorius jis pasirodo dar vėlesniuose XVI a. šaltiniuose.

XVI amžiaus "Воскресенская летопись" skelbia, kad, remiantis Gestimulo patarimu, vikingai buvo pakviesti iš PRŪSIJOS - "Ir tuo metu Naugarde tam tikras seniūnas, vardu Gestimulas, bebaigdamas savo gyvenimą, sušaukė susitikimą jo valdomam Naugarde ir pasakė :„ Aš jums patariu, pasiųsti išmintingus žmones į Prūsijos kraštą ir pasikviesti kunigaikštį iš tenykščiu šeimų (И въ то время въ Новеграде некый бе старейшина именемъ Гостомыслъ, скончаваеть житіе, и созва владалца сущая съ нимъ Новаграда, и рече:" советъ даю вамъ, да послете въ Прускую землю мудрыя мужи и призовете князя отъ тамо сущих родовъ).

Kronikose taip pat nurodoma Gestimulo kalva ir jo kapas Volotovo lauke (Волотовом поле), netoli Didžiojo Naugardo.

Kaimo pavadinimo etimologija atsekama nuo vieno iš "чуди" pavadinimų - Volotas (волоты (велеты)). "Чудь" yra kolektyvinis senovinis rusiškas pavadinimas genčių ir tautybių, paprastai baltų ir suomių grupės.

Kita versija nurodo tai, kad Volotais buvo vadinami milžinai ir vyriausieji žmonių giminės atstovai. Šią versiją patvirtina piliakalnis, kuriame, pasak legendos, buvo palaidotas pirmasis Naugardo kunigaikštis Gestimulas, o šalia jo - palaidoti milžinai (богатыри) ir kilmingi žmonės, todėl ir vietovė būtų pavadinta Volotovo lauku (Волотово поле).

Pasak rusų mitologijos Volotai (Волоты) yra maža galingų milžinų rasė, gyvenusi senovėje dabartinės Rusijos teritorijoje. Kadaise Volotai buvo viena iš labiausiai paplitusių žmonių rasių, tačiau istorinės eros pradžioje jie buvo praktiškai išnykę, išstumti naujųjų žmonių. Milžinai laikomi slavų protėviais, tai patvirtina herojų (богатыри) pasirodymas naujų žmonių giminėje. Milžinai Volotai stengiasi nekontaktuoti ir nesikišti į žmonių gyvenimą, apsigyvena sunkiai pasiekiamose vietose, pirmenybę būstui renkasi aukštų kalnų vietoves ar sunkiai pasiekiamas miško tankmes, daug rečiau jie įsikuria stepių regionuose.

Išoriškai Volotas niekuo nesiskiria nuo žmogaus, jei neimti domėn jo gigantiško dydžio. Jie gyvena šeimose, moteris Volotai nei kiek nenusileidžia vyrams fizine jėga, o kai įpyksta, kas joms nutinka ne taip jau ir retai, jos netgi pranoksta juos, vyriškos lyties atstovai bijo savo moterų ir stengiasi be reikalo nesupykdyti jų. Manoma, kad iki šiol šalia daugelio atokių kaimų galima rasti didžiulius piliakalnius, pilkapius kuriuose palaidoti Volotai.

Volotai turi didžiulę fizinę jėgą, šimtą kartų pranašesnę už žmogaus galimybes: jie sugeba išrauti šimtametį ąžuolą arba pametėti didžiulį akmeninį riedulį į orą. Taip pat Volotai išsiskiria puikia sveikata ir ilga gyvenimo trukme. Nepaisant savo ūgio ir stiprumo, Volotai yra pažeidžiami bet kokio ginklo, tačiau dėl savo didelio dydžio jiems, skirtingai nei žmonėms, reikia padaryti daug daugiau smūgių arba smūgiuoti būtent gyvybiškai svarbiose kūno vietose, kurios niekuo nesiskiria nuo žmonių.

Vienas iš slavų mitų sako, kad kažkada, senų senovėje, žemės jaunystės laikais, visagalio Dievo kūrėjo valia atėjo į žemę, galingieji Veleso (Veleso atitikmuo baltų mitologijoje – Velnias, Dievo brolis, pasaulio pradžioje buvę Dievas ir Velnias) sūnus - VOLOTAI, bagotyriai-milžinai (богатыри-великаны), kurie turėjo įrengti jaunąjį pasaulį.

„... Pranašiski akmenys pabudo Žemės įsčiose, ir žemės įsčiose gimė visokios giraitės ir nuostabūs gyvūnai. Ir tada, Dievo valia, atkeliavo į Žemę Volotai - Veleso vaikai. Jie stumdė kalnus ir keitė upių vagas, prisijaukino laukinius žvėris ir valdė visur gyvenusias bevaises dvasias. O kai jų laikas pasibaigė, jie išvyko į nepažintas gimtąsias dausas, palikdami vietos savo jaunesniems broliams - žmonėms “. (Влх. Велеслав, Книга Начал). Volotai savo jėgomis ir išmintimi buvo lygūs dievams. Pati jų giminės galia judino ir jų rankas, kai jie vedė naujų upių vagas, perstūmė kalnų keteras ir statė didžiules šventyklas bei šventoves iš akmens luitų (kiti megalitinių statinių statytojai buvo milžinai - Kiklopai.

Pasak K. Hennenberger 1584 m. išleistoje knygoje, Prūsijoje netoli Insterburgo tekėjusi Golbe upelė laikyta šventa; buvo žmonių, kurie "tapo vienaakiais, norėdami parodyti, kad jie yra malonūs upei, ir toks akies praradimas laikytas didele garbe, ir dar neseniai tose apylinkėse būta vienaakių senių). Tais tolimais laikais pats Velesas galingas vaikščiojo žeme, mokė savo vaikus dieviškosios išminties. Tai buvo seniai...

100 metų iki Riuriko buvo stipri baltiška Naugardo valstybė. Archeologija, seniausios kronikos ir mitologija neturi jokių duomenų apie skandinavų vikingų ar krikštytų slavų buvimą šiose žemės iki pat XI amžiaus.

Viltaute Paipalaite

Jei Goštauto vardas - jau pripažinta (ghost, gest) - kildinamas iš sen.id "vėlė, dvasia, svečias iš anapus *gastiz, iš indoeuropiečių prokalbės *gʰóstis („nepažįstamasis, svečias, šeimininkas“).

Giminiškas vokiečių k. Gast („svečias“) anglų k. žodžio host dubletas.

Tai ir Gostomysl susijęs su tuo :) , o kilmingųjų vardai dvinariai, kaip visi žinome.

Tai antrą narį galėjo suteikti ir slavišką, ir baltišką - priklausomai nuo valdymo vietos, priklausomai nuo valdinių kalbinio substrato.

Ramunas Likas

Tik neaišku, kodėl tą lotyniškai rašomą vardą suslavino, kai slavizmu net nekvepia tas vardas.

Egidijus Sinkevičius

Greičiausiai Geistmilas. Palyginimui Geistaras, Geistautas, Kantmilas, Vismilas ir t.t.

Pilkas Vilkas

Lenkiškai "brama", o ne brana, reiškia vartai... lenkų "bron" reiškia ginklas...

Robertas Keliauskas

Pilkas Vilkas, patikslinant yra čekų 《brana, kas reiškia tie patys vartai... bet pradinis čia ir yra "bronić"- ginti. Kas yra vėliau išvestiniai tiek ginklai, tiek vartai..

Ir dar svarbiau ta "bronič" keldinčiau iš bronzos.... ir tiesiogiai vartai, o dar Novgorede, su visa pilim būtų sunkiai įsivaizduojamas. Čia iš fantazijos srities ...

Slavam, kaip ir mum populiaresnis yra "wrota" - vartai... Ką galėjo reikšti ir garsioji frazė metraštyje, neva apie "Vorutą"- kas realiai reiškė pasislėpimą, užsidarymą " už vartų". Todėl tos "vorutos" daugiau niekas ir neminėjo niekur. :)

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 27 Geg 2022 20:47 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27103
Miestas: Ignalina

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 2857034051

Paveikslėlis

Bronnitsos apylinkių žemėlapis 1679 m.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 2857034051

Paveikslėlis

Bronnitsos kalnas (Бронницкая гора) 1802 m.
brona - reikšmė: vartai. Lie. slavizmas brona ‘vartai’

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 2 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 13 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007