Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 10 Geg 2024 17:41

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 5 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 30 Kov 2013 00:24 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27137
Miestas: Ignalina
Darius Baronas. Knyga, kuri išliks: Gedimino Vaitkevičiaus "Vilniaus įkūrimas"


http://www.bernardinai.lt/straipsnis/20 ... imas/98262

2013-03-29

Paveikslėlis

Gediminas Vaitkevičius. Vilniaus įkūrimas. Serija Vilniaus sąsiuviniai, 1,Vilnius: Lietuvos nacionalinis muziejus 2010, 128 p., iliustr., žml., 500 egz. Dailininkė Vida Kuraitė

Šiuo tekstu norėčiau atkreipti skaitančios ir mąstančios publikos dėmesį į senokai, dar 2010 m. pabaigoje pasirodžiusią knygą.

Savo delsimą parašyti jai skirtą recenziją labiausiai norėčiau pateisinti tuo, kad vis tikėjausi, jog kas nors iš mūsų rimtųjų archeologų ims ir parašys dalykiškai aštrią, bet kolegiškai geranorišką recenziją.

Juo labiau kad man, kaip pašaliečiui žvelgiančiam į kaimyninį archeologų sklypą, atrodė ir tebeatrodo, jog profesinis archeologų gyvenimas yra bendruomeniškai ir geriau, ir natūraliau susiklostęs negu istorikų...

Bet kadangi daugiau laukti nėra prasmės, tenka ryžtis pačiam to imtis, net ir suprantant, kad nesi tos srities specialistas...

Neriant į „ne savo“ sritį, tuo pat metu norisi bent šiek tiek pasipriešinti bendresnei tendencijai, kai koks nors rimtas, daugelio metų kruopščių tyrimų rezultatus apibendrinantis veikalas ima ir praslysta pro tariamai smalsios kultūringosios visuomenės dalies akis, o koks nors prastas, bet spalvotas ar paramokslinis, bet ideologiškai „teisingas“, susilaukia garbių akademikų pagyrų ir liaupsių sausakimšai pripildytose salėse. Ar tuo reikia piktintis, pavydėti „garbės ir šlovės“?

Jokiu būdu ne! Juk tai būtų tas pat, kas loti ant karavano, kuris džiugiai velka sunkią ir vis sunkėjančią mitų ir pabodusių pasakų naštą.

Tad jei kas nori permatyti Vilniaus praeitį užgulusias romantines miglas, reikia imti ir skaityti Vilniaus įkūrimą.

Gedimino Vaitkevičiaus knygą atsivertus mus pasitinka ne įprastos pratarmės, įvadai ir padėkos, o tiesiog senosios Vilniaus nuotraukos su Gedimino bokštu ir aplinkiniais kalnais.

Paveikslėlis

Vilniaus Aukštutinė ir Žemutinė pilys (rekonstrukcija).
Nuotrauka: http://www.miestai.net


Tokia vizualinė medija (aprūpinta komentarais) skaitytoją-žiūrėtoją svajingai nukelia į jau prabėgusių laikų Vilnių, kai tam tikri miesto įkūrimo laikotarpio (!) topografiniai liudijimai dar prieš šimtą ar pusantro šimto metų buvo gerokai lengviau pastebimi nei šiandien.

Sugretinus nuotraukas, kurias skiria pusantro šimto metų tarpas, akivaizdžiai matai, kiek pakito Vilniaus pilių kalvos: kur dar XIX a. ant­roje pusėje stūksojo Bekešo kalno kupra, dabar likę tik jo likučiai, kur šiandien gana smagiai gali prasivažiuoti nuo Šv. Petro ir Pauliaus bažnyčios žemyn Tado Kosciuškos gatve, dar XIX a. pabaigoje vinguriavo sunkiai pravažiuojamas keliukas, prisitaikęs prie įnoringų reljefo ypatybių, kurios nedaug buvo pakitusios nuo Gedimino laikų.

Per Vilniaus gyvavimo amžius ne ką mažiau yra pasikeitusi Vilnios ir Neries vaga.

Dabartinė Vilnios vaga ties santaka su Nerimi buvo iškasta tikriausiai dar Algirdo laikais, bet pirminės santakos žiotys ties dabartiniu Mindaugo tiltu dar ir XIX a. antroje pusėje nebuvo užsičiaupusios.

Neris XIV a. tekėjo kokiais 25–30 metrų arčiau Gedimino kalno negu dabar.

Šio kiekvienam lietuviui žinomo kalno vakarinis šlaitas buvo ilgesnis 35–40 metrų ir todėl sudarė natūralią ribą, kurios skirtingose pusėse galėjo kurtis pagonių ir katalikų „kvartalai“.

Vaikštant po lygų, grįstą ir Mindaugo paminklu pažymėtą plotą net nepamanysi, kad ką tik paminėtos „minkštosios smulkmenos“ pirmiesiems Vilniaus miesto gyventojams buvo labai svarbios ir sąlygojo Lietuvos valdovų sprendimus kur kam leisti įsikurti.

Smiltingų kalnų ir jų nepatvarių šlaitų tyrimas tampa svarbiu raktu, leidžiančiu geriau suprasti, kodėl Gediminaičių dinastijos pradininkai būtent šias kalvas ir slėnius pasirinko Lietuvos sostinės vieta.

Pagrindinio knygos teksto sandara dera prie akademinei istoriografijai įprastos struktūros.

Pirmiausia aptariami pirmtakų darbai, paskui pristatomi naujausi tyrimų duomenys ir daromos išvados.

Sėkmingu sprendimu reikia laikyti labiau specifinių komentarų iškėlimą į atskirą komentarų bloką, po kurio seka literatūros sąrašas ir knygą užbaigiantis kartoschemų bei keramikos profilių pluoštas.

Šaltinių ir istoriografijos apžvalga pradedama nuo visuotinai žinomų Gedimino laiškų ir XVI a. legendų aptarimo.

Būtent tame amžiuje užrašytos legendos apie Šventaragio slėnyje buvusią pagonių šventyklą ir garsųjį Gedimino sapną buvo noriai kartojamos ir plėtojamos XIX a. istorikų, tokių kaip Mykolas Balinskis, Juozapas Kraševskis, Teodoras Narbutas ir kt.

Jų veikalus galima vertinti tiesiog kaip savo meto istoriografijos lygį reprezentuojančius darbus.

Tokia paprasta charakteristika nedera po 1863 m. sukilimo pasirodžiusiems rusų ir XX a. pirmos pusės lenkų istorikų darbams. Vasilijaus Vasilevskio, Pompėjaus Batiuškovo ir kt. tekstai apie Vilnių šiuo metu ko gero labiausiai įdomūs būtent kaip Rusijos imperinių pretenzijų į „Šiaurės Vakarų“ krašto“ praeitį pavyzdžiai.

Panašias aspiracijas į Vilniaus praeitį reiškė ir kai kurie lenkų autoriai (Juliusz Kłos, Jan Bułhak, Władysław Kowalenko, Wacław Studnicki ir kt.).

Antra vertus, tuo pat metu Lenkijos istoriografija Lietuvos ir Vilniaus istorijos pažinimą praturtino svarbiais ir iki šiol savo vertę išlaikiusiais veikalais, tokiais kaip Henryko Łowmiańskio Studija apie lietuvių visuomenės pradžią ir Mieczysławo Limanowskio straipsnis „Seniausias Vilnius“.

Vaitkevičius juos deramai įvertina.

Suprantama, kad tylomis nebuvo apeiti ir ano meto, ir šiek tiek vėlesnio laikotarpio lietuvių autorių darbai (Petro Vileišio, Zigmo Žemaičio, Petro Klimo, Adolfo Šapokos ir kt.).

Atkreipiamas dėmesys į tai, kad šiuose veikaluose kalbant apie Vilniaus įkūrimą labiausiai iškeliama Lietuvos didžiojo kunigaikščio iniciatyva (p. 39). Kaip tik Gedimino sapno legenda buvo parankiausia konstruoti tokią teoriją.

Autorius pastebi išties įdomų reiškinį: tuo metu, kai tarpukario Lietuva be Vilniaus nerimo, apie Vilniaus praeitį rašę lietuvių autoriai vengė polemikos su savo oponentais (p. 39).

Galbūt tuo metu kiekvienai pusei tiek rūpėjo savo „tiesa“, kad kitos pusės teiginiai rodėsi net neverti paneigimo? O gal tiesiog rašto žmonės turėjo daugiau klasikinės kultūros?

Antra vertus, būtų absurdiška manyti, kad visos dėl Vilniaus besikaunančios pusės buvo arba vienodai teisios, arba vienodai klydo.

Būtent Vaitkevičiaus knyga ir pateikia mastelį, pagal kurį galima matuoti kas kiek klydo, o kas ir kiek buvo teisus: ar dėl savo vaizduotės santūrumo, ar dėl savo kaip tyrėjo įžvalgumo.

Kiek teisus pats Vaitkevičius, bus matyti ateityje, kai tikslinant senųjų Vilniaus kultūrinių sluoksnių datavimą ir randantis naujiems duomenims, bus matyti, kiek reikia koreguoti jo paties išvadas.

Vaitkevičiaus perteikiamas ankstyvojo Vilniaus paveikslas gerokai skiriasi nuo tų autorių, kurie skleidė mintis apie Vilnių kaip Mindaugo laikų Lietuvos sostinę, apie čia neva paties karaliaus Mindaugo laikais pastatytą katedrą ir vėliau jos vietoje atsiradusią Perkūno šventyklą.

Praskleidus šias teorijų, legendų ir fantazijų uždangas ir leidus korektiškai prabilti patiems archeologiniams radiniams, pasirodė, kad iki pat XIII a. ant­ros pusės nedidelė vietinė bendruomenė gyveno tik pačiame Gedimino kalne, o visas dabartinis senamiesčio plotas buvo negyvenama, mišku apaugusi vietovė.

Atrodo, kad tik didžiojo kunigaikščio Traidenio laikais čia imtas kurti vienas iš daugelio didžiojo kunigaikščio kiemų.

Naujų gyventojų įsikūrimą Vilniuje, ko gero, reikėtų sieti su pastatais šiaurinėje Gedimino kalno papėdėje, kurių statybai panaudoti 1271–1279 m. laikotarpyje nukirsti rąstai (p. 51–52).

Naujieji gyventojai disponavo geresniais buities daiktais: sprendžiant pagal keramikos liekanas, jų turimi indai savo fizinėmis savybėmis pranoko aplinkiniuose piliakalniuose ir gyvenvietėse aptinkamą inventorių (p. 53).

Kitas etapas, kai imtas kurti miestas, prasideda XIII a. paskutiniame dešimtmetyje. Tai laikas, kai Lietuvą valdė Pukuveras-Butvydas (1292–1295) ir jo sūnus Vytenis (1296–1316).

Būtent tada imta statyti didelė rezidencinė medinė pilis.


Kadangi ant paties Gedimino kalno šios medinės pilies pėdsakų tikriausiai visai neliko (mat ją Vytauto laikais pakeitė mūrinė pilis), ją buvus liudija gausios skiedrų sankaupos kalno papėdėje. Dabartinio Arsenalo vakarų korpuso vietoje jų storis siekė nuo 10 iki 50–70 cm, o vietomis – net 130 cm. Tai rodo, kad tuo metu čia vyko dideli pilies statybos darbai. Pilis buvo baigta statyti apie 1297 m. (p. 54–56).

Prisipažinsiu, kad mane kaip istoriką labiausiai džiugina būtent toks tikslumas.

Tais atvejais, kai galimas dendrochronologinis datavimas, pasirodo, galime gauti kone dokumentinio tikslumo duomenis.

Senajai Lietuvos istorijai tokie atradimai labai svarbūs būtent dėl rašytinių šaltinių duomenų menkumo.

Naujos pilies pastatymas sutapo su nauja užstatymo banga Gedimino kalno šiaurės papėdėje, kuri savo intensyvumu pranoko XIII a. antros pusės statybas.

Tuo pat metu datuojami ir pirmieji apgyvendinimo pėdsakai Kreivojo miesto teritorijoje, kuri apėmė Kreivąjį, Stalo kalnus ir kaimynines kalvas.

Tada pasirodė ir pirmieji naujai besikuriančios gyvenvietės įtvirtinimai, nes ji turėjo saugoti prieigas prie didžiojo kunigaikščio pilies, kurios nuo Kreivojo kalno dar neskyrė dabartinė Vilnios vaga.

Gedimino kalno pietvakarių papėdėje (maždaug dabartinės katedros aikštės teritorijoje) nuo XIII a. devinto dešimtmečio ėmė kurtis „gamybinis rajonas“, kuriame daugiausia telkėsi kalvystės meistrai (p. 59).

Kaip galima nesunkiai numanyti, juos čia bus „įdarbinęs“ didysis kunigaikštis, nes būtent jam ir jo karingam dvarui labiausiai ir reikėjo kaip tik tokio aptarnaujančio personalo.

Atrodo, kad toks amatininkų kvartalas čia gyvavo palyginti trumpai. Mat sluoksnyje, kuris datuojamas pačia Vytenio valdymo pabaiga ir Gedimino valdymo (1316–1341) pradžia, ima rodytis kitoks buitinis inventorius ir ima matytis pirmosios seniausio mūro liekanos.

Tiriant plytų, čerpių, keramikos liekanas, „labiausiai jaučiamas Livonijos pėdsakas“ (p. 60). Taigi labai tikėtina, kad būtent čia kūrėsi iš Livonijos atsikviestų katalikų amatininkų kvartalas, kuris buvo aptvertas mūrine siena su bokštais.

Galimas daiktas, kad seniausios bažnyčios po dabartinės katedros grindimis liekanos kaip tik ir priklauso tai pranciškonų bažnyčiai, kuri minima Gedimino laiškuose kaip „naujai pastatyta“ (p. 21, 60–61).

Jų kvartalo artumas didžiojo kunigaikščio piliai ir būtent čia pasirodę pirmieji Vilniaus mūriniai pastatai suponuoja mintį, kad būtent šie amatininkai (ir pirkliai?) buvo labiausiai vertinami valdovo.

Kiek atokiau nuo didžiojo kunigaikščio pilies XIII ir XIV a. sandūroje ėmė kurtis rusėnų kvartalas (Civitas Ru­thenica), dabartinių Bokšto ir Latako gatvių rajone.

Būtent čia aptikti seniausi žinomi Vilniaus krikščionių kapai.


Kadangi tiek Gedimino kalno pietvakarių papėdė, tiek Civitas Ruthenica buvo apgyvendinami vienu metu, Vaitkevičius daro visai logišką išvadą, kad Lietuvos valdovai į naujai įkurtą miestą įsikurti kvietė tiek katalikų, tiek stačiatikių amatininkus ir pirklius.

Tuo tarpu lietuviai pagonys telkėsi Gedimino kalno šiaurinėje papėdėje ir Kreivajame mieste. Ten, kur dabar niekas negyvena, kadaise buvo saugiausia ir gyvenimui bene palankiausia vieta.

Kaip matyti iš ką tik lakoniškai perteiktų duomenų, Vilniaus miesto įkūrimo slenkstis buvo peržengtas XIII a. pabaigoje – XIV a. pradžioje.

Toks „įvykių“ tankumas ir leido Vaitkevičiui suformuluoti tezę, kad Vilnius atsirado ne evoliucijos dėka (skverbiantis rytų slavams ir pan.), bet buvo įkurtas sąmoningai, didžiojo kunigaikščio valia.

Tai laikyčiau svarbiausia viso veikalo išvada.

Tokia išvada tam tikru būdu patvirtino Gedimino sapno legendą, kurioje taip pat kalbama apie voliuntaristinį, pilies, „karališkojo miesto“ ir sostinės įkūrimą (plg. p. 47).

Tikėtina, kad Vaitkevičius, komentuodamas Šventaragio legendą, taikliai įmina ir vieną iš jos mįslių: legendoje deklaruojamas priesakas mirusius Lietuvos kunigaikščius ir kilminguosius deginti ir laidoti toje pačioje vietoje „atspindi šalies konsolidacijos idėją“ (p. 66).

Kitaip tariant, ši legenda atspindi LDK diduomenės luominę savimonę kaip jau yra nustatęs Rimvydas Petrauskas.

Tokia samprata būdinga XV a. pabaigai – XVI a. pradžiai, kai didikai jau turėjo ir luominę, ir genealoginę savimonę ir iš tikrųjų noriai laidodavosi Vilniaus katedros ar kitų bažnyčių požemiuose.

Tikėtina, kad Šventaragio legendos užrašytojui nebuvo svetimas vienas iš esminių ir visuotinų mitologijos principų – kiek­viena pradžia turi būti šventa.

Todėl jis savo metui įprastą praktiką ir diduomenės papročius apvilko pagoniškos, „mitinės“ praeities rūbais ir taip juos paliko ateities kartoms.

Gedimino Vaitkevičiaus ir kitų vidurinės bei jaunesnės kartos archeologų darbai mums atveria tikrovišką Vilniaus pradžios paveikslą.

Iš jo galime nujausti, kad ano meto Lietuvos valdovai su savo aplinkos žmonėmis išmintingai ir sąmoningai priėmė sprendimus, turėjusius reikšmę visai tolesnei Vilniaus, Lietuvos ir platesnio regiono istorijai.

Galime numanyti, kur gyveno pagonys lietuviai, kur vokiečiai katalikai, kur stačiatikiai rusėnai.

Gana tiksliai galime pasakyti, kur meldėsi pirmieji Vilniaus katalikai vokiečiai (dabartinės katedros vietoje), galime nurodyti plotą, kur turėjo stovėti pirmosios medinės stačiatikių cerkvės.

Tačiau kad ir kaip būtų keista, sunkiausia nurodyti, ką veikė ir kur būriavosi lietuviai pagonys.

Juk naujausi tyrimai įsakmiai rodo, kad jie savo aukų negalėjo aukoti ten, kur dirbo ir gyveno vokiečių amatininkai, o Mišias aukojo pranciškonai.

Pagonių šventykla negalėjo būti Augustijonų gatvės rajone, kur radus XV a. pamazgų duobes buvo suskubta skelbti apie atrastą pagonių šventvietę (p. 62).

„Teorija“ apie pagonių aukurą, kadaise neva stovėjusį ten, kur dabar A. Vienuolio vidurinės mokyklos kiemas, taip pat nepasitvirtino, nes išaiškėjo, kad tai tiesiog XVII a. krosnies padas (ibid.).

Pagoniškų liekanų entuziastai vis pralaimi savo pačių kovas su praeitimi, kuri pasirodo kur kas labiau krikščioniška, negu tai galėjo atrodyti XIX a. romantikams ir jų šiandieniams sekėjams.

Tačiau tikėtina, kad pagoniškų šventviečių kažkur Vilniaus apylinkėse vis dėlto turėjo būti. Siaurėjant jų paieškos plotui, belieka manyti, kad tokio pobūdžio atradimai dar galimi Kreivajame ir Stalo kalne.

Tačiau tokia galimybė yra labai labai maža, nes Kreivojo kalno išlikęs koks penktadalis, o Stalo kalno paviršius pokario metais buvo išlygintas buldozeriais.

O gal kada nors paaiškės, jog Senojo Vilniaus mylėtojas a.a. architektas Sigitas Lasavickas bus buvęs teisus spėdamas, kad pagonių šventykla galėjo stovėti ten, kur LTSR „klestėjimo“ metais iškilo Operos ir baleto teatro rūmai.

Jei tai būtų tiesa, tai, ko gero, būtų viena iš didžiausių vietinės istorijos išdaigų. Aišku, kad Vilniaus žemė dar slepia daug paslapčių, kurias metodiškai dirbantys archeologai padės minti, o kai kurias ir įminti.

Recenzijos žanras reikalauja, kad būtų atrasta ir kažkas „tokio“.

Nieko nenustebinsiu pasakydamas, kad knygoje esama vienos kitos korektūros klaidos, nes nuolat tenka įsitikinti vieno kolegos tvirtinimo teisingumu: nėra tokios knygos, kuri neturėtų nė vienos korektūros klaidos.

Vis dėlto, mano nuomone, tikrai buvo galima apsieiti be „Dinaburgo kelio“, nes man taip ir liko neaišku, kuo netinka „Daugpilis“ (p. 10 ir kt.).

Studentų džiaugsmui turiu pasakyti, kad istoriografinėje dalyje dauguma nelietuviškų citatų yra išverstos. Vertimai teisingai perteikia ištraukose dėstomą mintį.

Tiesa, buvo keistoka skaityti apie tai, kad gilioje senovėje lietuviai dėl slavų įtakos turėjo būti „kenčiantys arba aktyvūs“ (p. 28, išn. Nr. 48). Čia vertėjas neteisingai suprato XIX a. autoriaus (V. Antonovičiaus) pasakymą (...в роли страдательной или активной), nes čia turimas omenyje tiesiog pasyvumas (rusiškai страдательный залог = neveikiamoji rūšis), kuris vos už kelių eilučių, XIX a. autoriui pavartojus tarptautinį terminą (исключительно пассивная), jau buvo suprastas ir išverstas teisingai.

Žinoma, tokių ir panašių smulkmenų reikia ieškote ieškoti, todėl jos nė kiek nemažina šios, norėčiau sakyti, fundamentalios studijos reikšmės.

Keblu spėlioti apie tai, koks likimas laukia vienos ar kitos šiuolaikinės knygos po 50, 100 ar 150 metų.

Žinant, kiek daug puikių XIX a. autorių jau beveik niekam nežinomi, o jų darbai seniai pamiršti, nė vienas knygų rašytojas neturėtų būti labai tikras dėl savo „įsiamžinimo“ sėkmės.

Kad ir kaip būtų su ateitimi, akivaizdu, kad Gediminas Vaitkevičius mums pateikė šiuo metu geriausią veikalą apie ankstyvąjį Vilnių.

Galbūt ateityje sulauksime dar geresnių, dar kietesnių darbų, tačiau bet kokiu atveju ši knyga tikrai liks kaip ryškus ženklas ir įrodymas, kad XX a. pabaigoje – XXI a. pradžioje Lietuvos archeologija pranoko savo „centimetrinį“ raidos etapą ir jau apčiuopiamas būrys archeologų liovėsi vien kasę ir matavę, o archeologinę medžiagą ėmė analizuoti ir kompleksiškai tirti praeities fenomenus.

Naujasis židinys

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 26 Lap 2013 22:53 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27137
Miestas: Ignalina
G.Vaitkevičius: Vilniaus miestas gimė iš politinės valios


http://www.delfi.lt/news/daily/lithuani ... d=52234271

Dabartinio Gedimino kalno vietoje ir jo apylinkėse kažkada buvo menka gyvenvietė, apaugusi miškais ir Traideniui kilo mintis šioje vietoje įkurti miestą. Idėją tęsė ir įgyvendino Pukuveras, užbaigė Vytenis. Tai reiškia, kad Vilniaus miestas 1323 metais jau buvo Gedimino valdžios atramos taškas.

Tokią versiją, prieštaraujančią daugelio istorikų pateikiamai miesto atsiradimo kilmei pateikia archeologas Gediminas Vaitkevičius, teigiantis, kad Vilniaus miestas atsirado iš politinės valios.

Apie naujus atradimus ir istorines įžvalgas su G. Vaitkevičiumi kalbėjosi LRT laidos „Įžvalgos“ vedėjas Virginijus Savukynas.

Kur prasidėjo Vilniaus miestas?

Gerai, kad pasakėte „miestas“... Jis prasidėjo didžiojo kunigaikščio mintyse, jo galvoje.

Kaip tai?...

Todėl, kad kurti miestą buvo sumanyta, jis neatsirado pats savaime, chaotiškai. Viskas vyko sąmoningu voliuntaristiniu būdu, nes miestai yra įrankis kurti valstybę ir ją stiprinti.

O su kuriuo kunigaikščiu tai siejate?

Pagal datas išeitų, kad tai buvo Gedimino ir Vytenio tėvas Pukuveras, XIII a. paskutiniajame dešimtmetyje.

Tačiau juk archeologai sako, kad šioje vietoje jau anksčiau gyveno žmonės... Kai kas teigia, kad čia krikštijosi ir karūnavosi dar Mindaugas.

Taip, čia buvo gyvenvietė jau pirmaisiais tūkstantmečio amžiais, siejama su brūkšniuotąja keramika, vėlyvosiomis atmainomis. Tačiau tai nebuvo miestas, greičiausiai – įtvirtinta gyvenvietė. Ji užėmė maždaug pusės hektaro plotą Gedimino kalne.

O kaip tada su Mindaugu ir jo krikštu?..

Ši versija buvo paskelbta dar iki kasinėjimų pradžios. Matyt, paskui nuo tos medžiagos, kurią autoriai paskelbė rėmėjams, jau negalėjo atsitraukti. Tačiau nieko nuostabaus, kad archeologas, kuris pasižada kažką surasti, paskui to laikosi. H. Šlymanas juk irgi atkasė ne Troją, o Ilioną, tačiau šiuo atveju mokslo raida ir indėlis dėl to nesumenksta.

Kas buvo XIII a. pabaigoje iki Pukuvero – gyvenvietė ir miškai, pelkės aplinkui?

Pagal Arsenalo kasinėjimus, apačioje tarp Neries ir Gedimino kalno, papėdėje, augo lapuočiai medžiai. Yra rasta kelmų.

Ką padarė Pukuveras?

Negaliu labai konkrečiai pasakyti, ką jis darė. Tačiau Traidenio valdymo laikais, 1272 metais, pastatytas ankstyviausias pastatas, radome rąstų. Panašu, kad čia buvo apgyvendinti jotvingiai. Bet tai tik prielaida. Remtasi rasta keramika, kuri yra artimiausia jotvingiams. Tačiau tai galėjo būti tik apgyvendinimas, bet dar ne miestas. Galėjo būti tik miesto idėja arba tam tikras bandymas. O plataus masto intensyvūs darbai, jau su fortifikacijomis, daryti tarp 1285 ir 1297 metų. Didžiausia tikimybė, kad paskutinis dešimtmetis.

Ir kas ten buvo daroma?

Tiksliai negalime pasakyti, yra tik kalne vykusių didelių statybų pėdsakų, sukėlusių geomorfologinių pokyčių. Kitaip sakant, buvo suaktyvinti šlaitiniai procesai.

Tai reiškia, kad šlaitai nuslinko?

Dėl stambių statybos darbų pradėjo judėti gruntas. Buvo sujudinta šlaitinė pusiausvyra, keli tūkstančiai kubinių metrų grunto pajudėjo.

Ką jie galėjo statyti – pilį, įtvirtinimus?

Pagal drožlių, skiedrų ir kitokių statybinių medienos atliekų mastą, galima sieti tik su karine statyba. Civilinei statybai tokie kiekiai yra pernelyg dideli.

Kas buvo dabartinėje Katedros aikštėje?

Katedros aikštėje buvo Vilnelės žemupys, sekluma. Ji šiuo metu yra pakelta, o tada buvo neįsisavinta ir neapgyvendinta. Pagal turimus duomenis, ankstyviausi sluoksniai Gedimino paminklo vietoje yra maždaug XIV a. vidurys. Galima pasakyti tik su paklaida.

O dabartinėje Katedros vietoje?

Katedros vietoje neaišku dėl vienos galimos Vilnelės atšakų: ar ji ėjo prie pat Katedros, ar arčiau Šventaragio gatvės. O pačioje Katedros vietoje buvo aukštumėlė, neužliejama teritorija. Mes ją vadiname pietvakarių papėde. Jos panaudojimo laikotarpis yra maždaug XIII a. devintas dešimtmetis.

Ir kas ten buvo?

Pagal rastą įanglintą gruntą ir didelį kiekį metalo liekanų – metalo gamybos ir apdirbimo – panašu, kad, kalbant dabartiniais terminais, ten buvo pramoninis gamybinis rajonas, susijęs su aukštomis temperatūromis. Tai galėjo būti medžio anglies gamyba arba metalo apdirbimas – strategiškai svarbūs dalykai. Su aukštomis temperatūromis ir liepsna susijusios technologijos ir gamyba buvo iškeliamos atokiau nuo gyvenamųjų vietų dėl gaisringumo pavojaus. Tai rodo tiek Lietuvos, tiek kitų šalių praktika.

Kur gyveno miestiečiai, būsimi sostinės piliečiai?

Tai labai dinamiškas dalykas. Priklauso nuo to, apie kurį dešimtmetį kalbame. Jeigu kalbėtume apie pačią pirmąją gyvenvietę, kai ji buvo keičiama į pilį, apgyvendinimo pėdsakų yra tarp Neries ir Gedimino kalno – šiaurinėje papėdėje. Neris tada buvo 40-60 metrų arčiau, kur dabar stovi gynybinė siena. Šlaitas ir pati pakrantė aptikti 1995 metais, vieta tiksliai žinoma. Taip pat gyvenvietė buvo dabartiniame Kalnų parke, Altarijoje arba Sapieginės kalvyne. Čia buvo kreivasis miestas. Vilnių sudarė įdomi sistema, vokiškai kalbant, „nyderštatas“, „oberštatas“ ir „šliosas“.

Ką tai reikštų lietuviškai?

Žemutinis miestas papėdėse, aukštutinis miestas Altarijoje arba Sapieginės kalvyne ir kunigaikščio pilis Gedimino kalne. Kalbant apie patį miesto statusą, stebiuosi, kodėl Gedimino laiškai istorikams būna tamsiausia vieta po lempa. Jie nepastebėjo, kad kunigaikštis savo dokumentuose mini „karališkąjį miestą“, jau su didžiojo kunigaikščio kompetencija. Tai reiškia, kad miestas buvo vienas jo valdžios atramos taškų, 1323 metais tapęs pagrindiniu valdžios ramsčiu ir įrankiu. Tuo pačiu parodoma ir miesto kilmė.

Jeigu jūsų hipotezė yra teisinga, kad čia buvo menka gyvenvietė, apaugusi miškais ir štai galbūt Traideniui kilo tokia mintis, o ją įgyvendino Pukuveras ir užbaigė Vytenis, kad reikia įkurti miestą, kodėl buvo pasirinkta tokia nyki vieta?

Kodėl jūs manote, kad ji nyki?..

Na, jūs pats sakėte, kad ten nieko nebuvo, gyveno ant kalno keli gyventojai ir tiek...

Kaip tik ir gerai, kad gyventojų nebuvo. Šios teritorijos yra trijų baltų genčių junginių sandūroje – Lietuvos, Nalšios ir Deltuvos. Vietovė tikrai nebuvo intensyviai apgyvendinta. Tai matosi iš statybinės medienos – vidutinis vyraujantis rąstų amžius yra maždaug dviejų šimtų ir daugiau metų senumo. Kuo intensyviau žmonės gyvena, tuo trumpesnis medienos laikas. Paprastai jau vėlyvaisiais Viduramžiais – XV-XVII a. – rąstų „laikas“ jau yra tik apie šimtą metų. O čia, kaip matome, dvigubai daugiau. Tai jau yra rodiklis.

Demografinis klausimas yra ateities tyrimų reikalas ir jį reikėtų labai greitai spręsti. Tą jau praktiškai pradedame daryti. Antra, tai buvo strategiškai svarbi vieta. Būtent tokiose vietose būdavo kuriami karalių arba kunigaikščių atramos centrai. Kaip pavyzdžius matome Švedijos sostinę Sigtuną, Norvegijos sostinę Trondheimą. Taip pat statyti Bergenas ir Oslas, britų Jorkas irgi nuo šito prasidėjo.

Savo knygoje taip pat reabilituojate Vilniaus įkūrimo legendas ir sakote, kad jose yra daugiau istorinės tiesos, nei mes galėtume pagalvoti.

Bent jau daugiau tiesos nei, pavyzdžiui, istorikų darbuose. Įprastas dalykas, kad legendos perduoda istorinę tiesą, istorinį faktą ir įvykį tuo metu populiaria forma. Visą Antikos istoriją mes turime per legendas ir literatūrą. Ir taip iki kolumbinės Amerikos.

Tai kas Gedimino sapne yra tikra, o kas legenda?

Pats faktas yra tikras. Paties Šventaragio teokratinio centro mes galime ir neieškoti, jo nesame radę ir tokių pėdsakų čia kažin ar galėjo būti. Jei toks centras būtų egzistavęs, abejoju, ar kunigaikštis čia būtų atėjęs. Tačiau yra pati valdžios kūrimo idėja ir tam suteiktas ideologinis pagrindas. Įtariu, bet tai tik spėjimas, kad Traidenio valdymo laiku gyvenvietės atsiradimas, žmonių pasirodymas problematinėje vietoje yra užfiksuotas Šventaragio. Visiškai legendinis vardas ir įvykiai. Idėja - perduoti, kad čia yra valstybės centras, laidojama visa diduomenė ir tai yra kaip traukos centras šioje valstybėje. O paskui seka chronologinis 20-25 metų paklydimas.

Apibendrinant mūsų pokalbį, pagrindine jūsų idėja galima vadinti tai, kad Vilnius gimė iš politinės valios?

Taip. Kitaip ir būti negalėjo, nes gimininei bendruomenei miestų nereikia. Toks reiškinys kaip miestas atsiranda būtent su valstybės kūrimosi procesu. Vilnius taip pat buvo panaudotas kaip valstybės kūrimo įrankis. Tuo pačiu metu, XIII-XIV a. sandūroje atsirado Veliuona, Gedimino pilis Žemaitijoje. Anglai juos vadina stronghold – valdžios atramos centrais, naudojamais valstybei kurti ir stiprinti.

Bet tai darė gediminaičiai, ne Mindaugas...

Mindaugas buvo kas kita. Jį galima sieti su dar ankstyvesniu valstybės kūrimo laikotarpiu, kai buvo remiamasi autoritetu. Gimininė bendruomenė irsta, alodas dar tik formuojasi. Miesto, kaip erdvinės visuomenės organizavimo priemonės, poreikis praktiškai atsirado tik XIII-XIV a. sandūroje. Dokumentuose galime atkreipti dėmesį, kad iki XIII a. pabaigos kunigaikščiai sutartyse dar nemini vietovių. Paskui jos jau griežtai pradedamos visur minėti. Žodžiu, iki tol nebuvo prisirišimo prie vietos. Taigi matome ir visuomenės evoliuciją.

Iš vienos pusės jūs sugriaunate daug mitų: kad Mindaugas krikštijosi Vilniuje, jau XIII a. septintajame dešimtmetyje čia buvo mūrai ir tam tikras centras, kur nuo senų laikų gyveno žmonės, jų daugėjo ir čia buvo perkelta sostinė. Tačiau iš kitos pusės, galbūt jūsų versija yra poetiškesnė ir valstybiškesnė, nes ja parodoma, kad Vilnius atsirado iš žmogaus valios, didžiojo kunigaikščio valios?

Nežinau, ar poetiškesnė... Jeigu tai skamba kaip poezija, man labai malonu. Mokslas ir poezija labai gerai derintųsi... (Šypsosi – red. past.) Tačiau taip rodo duomenys. Man prireikė labai daug laiko juos „suvirškinti“, nes buvau mokytas anoje dvasioje. Padėjo nagrinėta literatūra, iš kur atsiranda vieno ar kito teiginio šaknys. Kai pradedi gliaudyti visą istoriografiją ir motyvaciją, kuo remiamasi, viskas pradeda aiškėti.

Kitas dalykas, taip atliekant tyrimą lengviau atsisakyti stereotipų, nes prisirišimas prie jų yra neigiamas dalykas. Dar vienas aspektas – rėmimasis archeologinių šaltinių objektyvumu, nes šiaip vyrauja archeologinių šaltinių interpretavimas pagal esamą viziją. Todėl perėmus paminklų konservavimo instituto įdirbį, labiau gilinamasi į pačios archeologinės medžiagos informatyvumą. Prie to prisidėjo pilių tyrimo centro kolegų atradimai su dendrochronologiniais tyrimais. Ištirti labai retų formų radiniai, leidę tiksliai identifikuoti.

Dėkoju už pokalbį.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 26 Lap 2013 22:57 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27137
Miestas: Ignalina
Vaitkevičius G. ANKSTYVASIS VILNIUS: ĮRODOMUMO VINGIAI


http://www.tarnautojai.lt/memo/modules/ ... e&artid=15

Опубликовал: Deli2 ,
Создано: Jul-03-2005

Gediminas Vaitkevičius

ANKSTYVASIS VILNIUS: ĮRODOMUMO VINGIAI


Viduramžių miestai - istorinis reiškinys akumuliavo ir integravo pagrindinius to meto raidos procesus. Juose telkėsi intelektuali mintis, formavosi ir plėtojosi pažangios technologijos ir gamybos organizacijos formos. Jie buvo valdžios centrai ir tapo didžiulėmis "darbo mašinomis", kurios daugiausia laidavo valstybės strategijos įgyvendinimą. Miestų vaidmenį vaizdžiai apibūdino L.Bevenolas: Europos miestai iškilo kartu su pačia Europa ir tam tikra prasme sukūrė šį regioną. Jie buvo ryškiausias besiformuojančios Europos bruožas. Jie kūrė Europos civilizaciją... Europos miesto istorija ir pačios Europos istorija didžia dalimi yra ta pati neatsiejama ir gerai įamžinta [1]. Taigi miestų formavimosi, plėtotės, juose vykusių procesų nagrinėjimas yra prioritetinis uždavinys siekiant pažinti Lietuvos praeitį ir suvokti Lietuvą Europos kontekste.

Miestuose vykusių procesų sudėtingumas ir dinamika lėmė archeologinių šaltinių specifiką ir paties tyrimo problematiką. Tai buvo akstinas atsirasti atskirai tyrimų šakai - miestu archeologijai (urban archeology). Joje vyrauja ne konstatuojamieji aspeklai, būdingi tradicinei archeologijai, bet paaiškinamieji: istorinį laikotarpį, o ypač miestą, studijojančioje archeologijoje konstatavimo ir šabloniško paaiškinimo nepakanka[2]. Beje, konstatavimas dažniausia būna paremtas medžiagos aprašinėjimu ir subjektyviu vertinimu. Miestų archeologijoje pagrindinis šaltinis yra masinė medžiaga, kuri nagrinėjama sociokultūrinės vertės, arba funkciniais požiūriais. Visi dirbiniai buvo pagaminti vartojimui ir pritaikyti konkrečiose sąlygose, konkrečioms funkcijoms atlikti. Todėl žmogaus veiklos idėjas, galimybes, tikslus, jo gyvenimo būdą atkuriame per dirbinių paskirtį ir specializacijos lygį (…) Vystosi būtent funkcijos, o ne dirbiniai. Todėl mąstant funkcijomis, o ne daiktais išsamiau atskleidžiami priežastiniai ryšiai ir istorinio proceso nuoseklumas [3]. Čia nagrinėjimas neapsiriboja identifikaciniais klausimais (panašių ar skirtingų bruožų palyginimu, kuris yra pagrindinis arba dažniausiai vienintelis metodas tradicinėje archeologijoje) , bet remiamasi dar ir gilumine archeologinio šaltinio struktūros analize, atskleidžiančia technologines ir praktines senovinio dirbinio savybes, jų sąsąjas su aplinka ir priklausomumą nuo jos, su istoriniu, sociologiniu, kultūriniu ir kt. kontekstais. Todėl, neišnagrinėję archeologinės medžiagos konteksto, toliau žengti negalime.

Archeologinėje medžiagoje miesto bruožus atspindi apstatymo intensyvumas, posesijų ribų pastovumas, socioekonominiai ir kultūriniai aspektai. Svarbiausias iš jų – profesionalaus verslo (tiek amato tiek prekybos) , kaip pagrindinio viduramžių miesto ekonominės organizacijos komponento, vyravimas ekonominėje struktūroje. Socioekonominius pokyčius, susijusius su profesionalaus amato įsitvirtinimo Vilniuje, ryškiausiai atspindi profesionalios gotikinės keramikos, daromos pasitelkus specializuotą įrangą ir tam tikrus įgūdžius, pasirodymas XIV a. II ketvirtyje. Maždaug nuo X a. datuojama ikigotikinė keramika pagal technologinius parametrus priskiriama ikiprofesionaliai gamybai. Keramika- tai savotiškas miesto ekonominės infrastruktūros indikatorius: puodininkystė ir tekstilė- paskutiniai amatai, atsiskiriantys nuo agrarinės sferos [4], ir profesionalios puodininkystės pasirodymas tarp miesto amatų liudija, kad profesionalus amatas yra aprėpęs visą miesto gamybos sferą.

Gotikinės keramikos pasirodymo chronologija remiasi Senojo arsenalo stratigrafija, kurios absoliutinis datavimas siejasi su rašytiniuose šaltiniuose minimais mūrais ir su jų statybos laiku atsekamais mediniais grindiniais. 1365 ir 1377 m. Vilniaus puolimų aprašymuose aptvarinės mūrų sienos neminimos. Ginybiniai mūrai paminimi tik 1387 m. Jogailos privilegijoje, tai leidžia jų datavimą orientuoti į III-IV ketvirčių sandūrą. Šios sienos statybos laiką stratigrafijoje atitinka medinis grindinys (dokumentacijoje žymimas antruoju mediniu grindiniu) , žymėjęs vadinamojo III sluoksnio viršutinę ribą. 0, 3 m žemiau antrojo medinio grindinio buvo trečias medinis grindinys, skyręs trečią sluoksnį į du horizontus :III ir III a. Atsižvelgiant į medinių grindinių galimą eksploatacijos laiką vargiai ar galima III horizonto formavimosi pradžią nukelti anksčiau nei XIV a. vidurys (vėliau- galima) . Tokį stratigrafija paremtą datavimą 1978 m. patvirtino ir C14 datavimo rezultatai-bandinys datuotas XIV a. viduriu[5]. III a horizonto ankstyvoji chronologinė riba gali būti diskutuotina-drauge darytas šio horizonto C14 datavimas nurodė XIVa. Pradžios datą[6], -bet pažvelkime į konkrečią archeologinę medžiagą. III horizonte vyrauja gotikinė keramika, tuo metu kai iš III aš tėra palyginti nedidelis procentas ankstyviausių gotikinės keramikos radinių. Tai rodo, kad gotikinė keramika pasirodė III a. horizonto formavimosi laikotarpio pabaigoje ar bent jau ne anksčiau kaip antroje pusėje. Todėl nedrįstu profesionalios keramikos pasirodymo Vilniuje datuoti anksčiau negu XIVa. II ketvirčiu. Šį datavimą atitinka ir 1933, 1939m. kasinėjimų Altralijoje duomenys (žr. toliau) .

Atkreipiu dėmesį į tai, kad pamažu su gotikine keramika ėmė ryškėti ir indų specializacija, rodanti naujos buitinės tradicijos formavimąsi. Tai leidžia teigti, kad miestietišką ekonomiką apibūdinantys pokyčiai Vilniaus masinėje archeologinėje medžiagoje matomi nuo XIVa. II ketvirčio. Nuo šio laiko aiškiai padidėja radinių kiekis kultūriniuose sluoksniuose aptinkamas tankus apstatymas ir pastovios ribos.

Gedimino kalno aikštelėje ir pietvakarinėje papėdėje aptikti I tukstantmečio žmogaus veiklos pėdsakai (daugiausiai tai grublėta keramika rasta XIV-XV a. sluoksniuose) neišsiskiria iš kitų Lietuvos to meto paminklų nei plotu, nei medžiagos bruožais Apie tuometinio apstatymo pobūdį jokių duomenų nėra. Sąsajos su XIV a. Vilniumi daugeliu atvėjų neaiškios.

Ankstyvųjų kultūrinių sluoksnių (dar be gotikinės keramikos) lokalizacija rodo, kad XIII a. buvo apgyvendinta Pilies kalno aikštelė ir Pilies kalno šiaurės papėdė tarp šlaito ir Neries. Vakarų papėdėje aptiktas tik periferinis ikigotikinis sluoksnis susformavęs šalia kelio.

Šiandien sunku ką nors pasakyti apie Altarijos teritorijų apgyvendinimą XIII amžiuje. Trijų Kryžių kalno viršutinėje aikštelėje kultūrinio sluoksnio apatiniame horizonte datuojančios medžiagos nebuvo. O virš jo esančiame sluoksnyie rasta tik XIV a. II pusės-pabaigos keramika. Į pietryčius nuoTrijų Kryžių kalno 1933 ir 1939 m. Holubovičių aptiktas menkas apatinis ikigotikinis sluoksnis vargu ar siekia XIII a. pabaigą. Tai veikiau sluoksnis, ėmęs formuotis prasidėjus sparčiai Vilniaus plėtrai XIV a. I pusėje, kai buvo apgyvendinami dideli nauji plotai. Trijų Kryžių kalno šiaurės rytų papėdėje buvo aptikta XIV a vidurio-II pusės sodyba, o apatinis kultūrinio sluoksnio horizontas nebuvo tiriamas. Rytinėje Altarijos pusėje esančio Slalo kalno apatiniuose horizontuose aptikta tik XIV a. II pusės keramika.

XIV a. I ketvirtyje prasidėjo sparti Vilniaus plėtra. Jos pagrindinės kryptys -Altarija ir Neries pakrantė. Altarija buvo tartum antras miesto apgyvendinimo židinys, vėliau tapės Kreivuoju miestu, kurį topografijos požiūriu galima pavadinti aukštutiniu miestu. Jei ant Trijų Kryžių kalno buvo pilis (tai galutinai dar neįrodyta, bet yra pagrindo manyti) , o jo papėdėse gyvenvietė (tai abejonių nekelia) , tuomet galima sakyti, kad aukštutiniame mieste buvo pakartota būdinga I ir II tūkstantmečio pradžios Lietuvos piliakalnio ir papilio gyvenvietės kombinacija.

Antroji plėtros kryptis pagal aptiktą ikigotikinio laikotarpio sluoksnį – Neries pakrantė. praeities tyrinėtojams tai mažai žinoma teritorija palei Nerį nuo Senojo arsenalo iki dabartinio pastato T. Kosciuškos g. 3. 1997 ir 1998 m. tyrimų metu T. Kosciuškos g. 3 buvo aptiktas ikigotikinis kultūrinis sluoksnis[7]. Teritorija tarp Senojo arsenalo ir T.Kosciuškos g. 3 nekasinėta, tačiau žvalgomaisiais grėžiniais joje konstatuotas nuo 1,4 iki 3,5 m storio kultūrinis sluoksnis[8]. Tai leidžia manyti, kad čia buvo viena pirmųjų didelių Vilniaus miesto apgyvendintų teritorijų, kurią topografijos požiūriu galime išskirti kaip žemutinį miestą. Archeologiniai duomenys rodo, kad pradžioje ant Pilies kalvos buvo citadėlė, vėliau šiaurinėjė papėdėje tarp Pilies kalno ir Neries ant durpingo grunto ėmė formuotis kultūrinis sluoksnis (dokumentacijoje žymimas IV) . Kokia čia vyko veikla, sunku pasakyti – pastatų pėdsakų nerasta, bet medienos liekanų (skiedrų ir t.t.) buvo daug. Radinių intensyvumas šiame sluoksnyje menkas. XIII a. pabaigos –XIVa. I ketvirčio žmogaus veiklos pėdsakai nusidriekė palei Nerį. Skirtingai negu teigta anksčiau vyravusiose nuomonėse (esą Nries vilniečiai neišnaudojo, o labiau orientavosi į Vilnelę) , dabar galime kalbėti apie tai, kad Neris buvo svarbus veiksnys formuojantis Lietuvos sostinei. Pirmoji Vilniaus plėtimosi kryptis buvo nukreipta į Nerį. Saugumo, komunikacijų ir gyvenimo sąlygų požiūriais buvo gera. Ši teritorija apsaugota aštrakuolių tvoromis, buvo šalia kalnų- lengva evakuotis į tvirtovę, upė (naudota laivybai ir žvejybai) kelias į rytų Lituvą sausas gruntas ir lengvai pasiekiamas kokybiškas šaltinių vanduo. Tik plėtros galimybės čia buvo labai ribotos, todėl jau XIV a. II ketvirtyje imta apgyvendinti drėgnas Pilies kalno vakarinę ir pietinę papėdes.

XIV a. vidurije pagrindine Vilniaus plėtros kryptimi tapo dabartinis senamiestis.

Vilniaus gyvenvietę imta sparčiais tempais plėsti nuo Vytenio ir Gedimino laikų. Tai ne tik ekstensyvi, bet ir intensyvi plėtra, kurios akstinas buvo kunigaikštystės (arba didžiojo kunigaikščio) sociekonominės bazės stiprinimas. Šios veiklos sėkmę atspindi archeologinė medžiaga: per trumpą laiką buvo apgyvendintos didelės teritorijos; kultūrinio sluoksnio stratigrafija ir archeologinės medžiagos kiekiai rodo žmonių veiklos suintensyvėjimą; svarbiausia profesionalus amatas įsivyravo visoje miesto ekonominėje organizacijoje. Tada Vilnius tapo realiu viduramžių Lietuvos centru, paspartinusiu kunigaikštystės vystimąsi: amatų augimą, sociokultūrines permainas.

Per pastaruosius du dešimtmečius labai išpopuliarėjo Vilniaus kaip svarbaus centro sureikšminimas nuoXIII a. ar net dar nuo ankstesnių šimtmečių, suteikiant jam net Mindaugo sostinės statusą arba (ko gero, mitinės) Vilniaus kunigaikštystės sostinės nuo XIa. statusą. Šiuose teginiuose, kuriuose apeliuojama į archeologinę medžiagą, aš pasigendu nuoseklaus kontekstinio požiūrio arba net ir nuoseklios įrodomumo sekos nuo archeologinio šaltinio iki išvadų. Ypač tai taikytina medžiagos datavimui ir jos susiejimui su miesto požymiais.

Prielaidas ankstinti Vilniaus atsiradimą reminti archeologine medžiaga davė ketvirto dešimtmečio kasinėjimai Aukštutinės pilies aikštelėje[9] ir Altarijoje[10].

Pilies kalno aikštelės sluoksnių chronologija, nustatyta H. ir Vl.Holubovičių 1940 metais ir patikslinta A.Lisankos 1982 metais, abejonių nekelia: Pilies kalne ankstyviausi žmogaus veiklos pėdsakai aptikti I tūkstantmečio pradžios sluoksniuose.

Altarijoje Holubovičiai išskyrė tris kultūrinio sluoksnio horizontus: viršutinio datavimą siejo su 1390 m. Kreivojo miesto sunaikinimui [11]; vidurinį – su vienu iš ankstyvųjų kryžiučių užpuolimu, anksčiausiai - su 1365m. antpuoliu [12]. Apatinio horizonto chronologiją apibūdino taip: jo susidarymo pradžią gana atsargiai galime datuoti XIIIa. ir netgi XIIa. Tokiam datavimui niekas neprieštarauja[13].

Dabar pažvelkime detaliau. Viršutinio ir vidurinio kultūrinio sluoksnio horizontų datavimas pagal archeologinę medžiagą ir gaisrų pėdsakus ginčų nekelia. Be to, po viršutiniame sluoksnyje aptikta medinio pastato krosnimi buvo atkasta vidurinio sluoksnio laikotarpio krosnis, po kuria rasti trys vienas kitą perdengę židiniai, priklausą apatiniam sluoksniui. Ir, kaip rašo autoriai, šioje vietoje nuosekliai galima atsekti penkis židinio ir krosnies vystymosi etapus trijuose kultūriniuose sluoksniuose [14]. Vargu ar šį kūrenimo įrangos tęstinumą galima datuoti šimtmečiais (skaičiuojant žemyn nuo1390m.) . Kur kas įtikimesnis kelių dešimtmečių, na, tarkim, šimtmečio laikotarpis. Todėl Holubovičių pateiktas gana atsargus apatinio sluoksnio formavimosi pradžios datavimas tryliktuoju amžiumi, jei orientuojamės į jo pabaigą, yra pagrįstas. Vis dėlto neskubėkime ten kurdinti XIIIa. miesto su išplėtota prekyba ir amatais – apatiniame sluoksnyje tėra ikigotikinė keramika.

Tačiau iš kur tada atsirado aliuziją į XII amžių? Ir kodėl archeologai vartoja tokią formiluotę, esą archeologinė medžiaga tokiam datavimui neprieštaraija, o ne archeologinė medžiaga įrodo ar bent jau archeologinė medžiaga leidžia manyti? Juk sluoksnyje nebuvo datuojančios medžiagos, - vien tik plataus datavimo ikigotikinė keramika. Atsakymą randame toliau tame straipsnyje: miestą anksčiau už lietuvius galėjo įkurti krivičiai jau XI-XII a., kai Polocko kunigaikštystei priklausė ir dalis lietuvių žemių[15]. Vadinasi, autoriaus išvada išplaukia ne iš archeologinės medžiagos, bet iš jo paties pasirinktos hipotezės. Archeologine medžiaga čia pasinaudota ne kaip šaltiniu, o kaip hipotezės iliustratore. Holubovičiai nemelavo sakydami, jog niekas tokiam datavimui neprieštarauja. Bet jie nepasakė, kad niekas to ir neįrodo.

Susidomėjimas ankstyvuoju Vilniumi labai išaugo 6-ajame dešimtmetyje. Pilies kalno vakarų papėdėje kasinėjimų metu buvo aptiktas iki 6 m storio kultūrinis sluoksnis, kurio apatinėje dalyje žemiau XIVa. 9-uoju dešimtmečiu datuojamos Šv.Onos bažnyčios liekanų archeologai rado keliolikąa medinių pastatų, stratigrafiškai sudariusių nuo vieno iki šešių horizontų. Tyrimų autorius A. Tautavičius, remdamasis stratigrafija ir prielaida, kad medinio pastato drėgnoje vietoje eksploatacijos laikas siekia apie 20 metų, padarė išvadą, kad ši teritorija buvo apgyvendinta XIIIa. viduryje[16]. Tai logiškas datavimo būdas, bet turintis vieną rimtą trūkumą:pastatas nebūtinai išstovėdavo visą naudojimo laiką, dėl įvairių priežasčių jį galėjoperstatyti ir po poros metų. O per šešis horizontus (beje, 6 horizontai atsekami tik vienoje vietoje) paklaida gali susidaryti gan reikšminga. Pasiremti kakia nors kita datuojančia medžiaga nebuvo galimybių:iš strėlių antgalių, spynų ir pan. negalima identifikuotiXIII ir XIV amžių, o masinės medžiagos tada Lietuvoje niekas netyrinėjo. Tačiau ši silpna datavimo vieta nebuvo įvertinta ir prielaida paremtas datavimas suvoktas kaip įrodytas faktas.

Bet kaip minėjau, tada XIIIa. Pilies kalno vakarų papėdės apgyvendinimu neabejota, ir 1963m. Valdovų rūmų kieme aptiktas mūras kėlė asociacijų su Mindaugo katedra. Sakralinę mūro paskirtį, autoriaus nuomone, liudijo tai, kad mūro aplinkoje nebuvo buitinės medžiagos; kad tai ne šiaip sau siena, o puošnus pastatas, tyrimų autoriaus nuomone, įrodo dvi netoliese griuvenose rastos nerviūrinės plytos[17], beje, šių dviejų plytų ir mūro ryšys nenustatytas. Tai leido tyrimų autoriui padaryti drąsią prielaidą: Jei šios liekanos ateityje, pilniau jas atidengus, leistų tvirtinti, kad čia stovėjo XIIIa. statyta katedra, tai tuo pačiu būtų išrištas ir vienas iš svarbiausių XIIIa. Lietuvos sostinės klausimas. Tada nebūtų teorijų, kad Mindaugas iš viso neturėjo pastovios savo rezidencijos, kad Lietuvos valstybė XIIIa. iš viso neturėjo pastovios sostinės[18].

Nors vėliau A.Tautavičius išsiaiškino, kad tai buvo greičiausiai XIV a. gynybinis mūras [19], tačiau tuo metu Mindaugo katedros idėja žmonėms giliai įstrigo į sąmonę. Būdingas to meto archeologų darbo bruožas – daryti kuo platesnes toli siekiančias išvadas ar bent prielaidas, nelabai gilinantis į tai, kiek toli siekiantis samprotavimai yra tapatūs turimiems archeologiniams duomenimims. Tai skatino įsitvirtinti nuomonei apie Vilnių kaip didelį ir svarbų centrą, susiformavusį iki XIVa.

Ši nuomonė suvaidino labai svarbų vaidmenį interpretuojant Arkikatedros ir Valdovų rūmų archeologinę medžiagą. Neturint gilių archeologinio šaltinio analizės tradicijų, įrodymas buvo grindžiamas medžiagos konstatavimu ir aplikacija (pasirinkto praeities modelio pritaikymu archeologinei medžiagai, o ne hipotezės suformulavimu pagal šaltinio tyrimų duomenis) .

1984 –1988 M. Vilniaus katedros archeologinių tyrimų pirminės dokumentacijos išvaduose užfiksuota, kad pirminiai kultūriniai sluoksniai sunaikinti vėlesniais laikotarpiais vykdant įvairiu žemės darbus, todėl nenustačius sluoksnių santykio su mūrinių pastatų pamatais neįmanoma ir tiksli tų pastatų chronologija [20] . Taigi keturkampio pastato, kuris vadinamas Mindaugo katedra, datavimo pagal stratigrafiją nustatyti negalime. Tenka remtis archeologine medžiaga, susijusia su šiuo pastatu ir paties mūro datavimu. Katedros pastatymo Mindaugo laikais faktui įrodyti dažniausiai naudojamas argumentas – glazūruotos grindų plytelės [21]. Kalbėdamas apie lygaus paviršiaus glazūruotas grindų plyteles, architektas N.Kitkauskas aptaria jų paplitimą įvairiuose kraštuose XI –XIIIa. ir skaitytojui susidaro įspūdis, kad jos yra pastato datavimo XIII amžiumi įrodymas. Tačiau jos plačiai paplitusios ir vėlesniais šimtmečiais. Tokių lygaus paviršiaus glazūruotų grindų plytelių išlikę patalpų grindiniai eksponuojami Talino rotušėje (XIV-XVa.), Torunės pilyje (XIVa.), Magdeburgo katedros vienuolyne (XIV, XVa.) ir kt. Be to, tokių radinių yra Vilniuje: senamiesčio 45-ajame kvartale XIVa. pabaigos –XVa. mūrinio pastato griuvenų sluoksnyje rasta keliolika tokių plytelių: inv.Nr. 8, 78-84 [22] , kurių matmenys, glazūrų spalvos (žalia, žaliai ruda, geltona) ir faktūra analogiškos rastosioms katedroje. Atliekant Šv.Ignoto g.8 kasinėjimus taip pat rasta tokių plytelių, bet jos buvo suardytame sluoksnyje, tad galima laikyti asitiktiniais radiniais. Taigi glazūruotos lygaus paviršiaus grindų plytelės nėra retenybė XIV amžiuje, todėl XIII ir XIV amžiams identifikuoti jų negalime. Su tuo, kad glazūruotos grindų plytelės, dekoruotos reljefiniu ornamentu, yra XIVa. ar vėlesni dirbiniai sutinka ir N. Kitkauskas [23] .

Katedros tyrimų ataskaitos išvaduose archeologas A.Lisanka rašo, jog kvadratiniam pastatui priklauso ir žalia bei ruda glazūra padengtos ploksčios profiliuotos čerpės [24]. Jų analogai rasti kasinėjimų Šv.Ignoto g.8 metu XIVa. antrą pusę, negu liudytų pastatą buvus pastatyta XIII a. viduryje.

Belieka Mindaugo laikotarpio datavimo įrodymų ieškoti paties mūro parametruose. Nebūdamas architektas, nesiveliu į architektūrines subtilybes, tačiau pastebim tam tikrą dėsningumą: išvados apie Mindaugo katedros statybą tvirtai pateikiamos tada, kai kalbama bendrai, be konkretikos - statybos technika (mūro skiedinio savybės, plytų matmenys, sienų mūrijimo būdas) … leidžia manyti, kad tai XIII a. pastato liekanos. Tai Mindaugo laikų katedra [25]. Detalesnio mūrų aprašymo išvados atrodo jau kitaip: Visų šių plytų (kvadratinio pastato pamatų - aut. past.) ilgio ir pločio santykis 1:b mažesnis arba lygus 2, jų dydžiai ir proporcijos tokie patys, kaip XIIIa. antrosios pusės – XIV a. pirmosios pusės Lietuvos aptvarinių pilių mažojo formato plytų [26]. Taigi mūro datavimas nuo XIIIa. vidurio pasislenka į XIIIa. antrą pusę ir net į XIVa. pirmą pusę. Jei dar atsižvelgsime, kad minėtų aptvarinių pilių mūrų technikos bruožai neteikia laikotarpio duomenų [27], o archeologiniais duomenimis jos datuojamos XIVa. [28], tai argumentų Mindaugo katedros atradimui Vilniuje pagrįsti taip ir nelieka.

Tai būdingas aplikacijos pavyzdys: tezė apie Mindaugo katedrą rėmėsi anksčiau susiformavusia nuomone, o neišplaukia iš tyrimų meturastųarcheologinių šaltinių. Hipotezės, kaip vienos iš priemonių, naudojimas tyrime yra pagrįstas, tačiau jos verifikavimas buvo vienpusis ir neišsamus. Neaptarti alternatyvūs variantai, net nesvarstyta kitokio datavimo galimybė, nepaisant to, jog alternatyvoms duomenų buvo daugiau negu pačiai šiai hipotezei. Apsiribota paviršutinišku palyginimu, labiau primenančiu konstatavimą, nesigilinant į reiškinio esmę ir neatskleidžiant dėsningumų, kuriais remiantis galima būtų nusakyti chronologiją bei istorinio proceso aspektus. Netgi nebuvo atsižvelgta į vietinę medžigą. Taigi Mindaugo katedros versiją šiandien galime vertinti, kaip mažai argumentuotą prielaidą, kurios archeologiniai šaltiniai neįrodo.

Primityviausius aplikacijos pavyzdžius atskleidžia pagonybės tematiką, kai niekuo neišsiskiriantys molio aslos arba degėsių lopai, visiškai nenagrinėti, buvo pateikti kaip pagoniškos šventvietės pėdsakai [29] ir, šiais remiantis, projektuojamas platesnis ankstyvojo Vilniaus modelis: pietvakarinėje Pilies kalno papėdėjeItūkstantmečio pabaigoje įsikūrė gyvenvietė; II tūkstantmečio pradžioje šalia jos atsirado šventvietė [30]; XIIa. pab.-XIIIa. I pusėje čia greičiausiai kūrėsi turtingo asmens-kunigaikščio sodyba, o kartu apsigyventa ir amatininkų. Matyt, tuo metu vyksta kažkokie pakitimai. Gal tuo metu vyriausiu žyniu tampa kunigaikštis? [31]

Pirmiausia vertėtų panagrinėti I tūkstantmečio pietvakarinio šlaito papėdės gyvenvietės klausimą. Susipažinęs su esama archeologine medžiaga, nevartočiau tokių kategoriškų teiginių, kaip “įsikūrė gyvenvietė” ar pan. Mat tėra aptikta neaiškios chronologijos kuolaviečių, nesudarančių aiškios sistemos, kurias autoriai linkę priskirti I tūkstantmečiui [32]. Po katedra ir Žemutinės pilies teritorijoje 1963m. kastoje trasoje kai kuriuose vietuose aptiktas grublėtos keramikos laikotarpio kultūrinis sluoksnis, Valdovų rūmų teritorijoje ir paminklo Gediminui vietoje vėlyvesniuose kultūrinio sluoksnio horizontuose rasta keli šimtai grublėtos keramikos šukių. Tai leidžia manyti, kad ši teritorija I tūkstantmečio pabaigoje buvo naudojam, bet kokia tai buvo veikla – gyvenvietė, pokylių ar atnašavimų vieta – neaišku.

Gedimino paminklo vietos archeologinių tyrimų išvadose ankstyviausi kultūrinio sluoksnio horizontai (ataskaitoje vadinami medinių pastatų užstatymo lygiais) datuojami: 4-as lygis – XIV-XVa.; 5-ame lygyje rasti pavieniai radiniai (kryželio formos kabutis, žvangutis), kurie galėtų datuoti jį XI(?)\XIII-XIVa.; 6-ame lygyje būsime radę pačias pirmąsias posesijų Vilniaus Žemutinės pilies teritorijoje ribas.(…) Šiame sluoksnyje buvo rastos lipdytinos grublėtosios keramikos šukių kartu su smulkių plytų duženomis. Preliminariai šį lygį galime datuoti VIIIa.pab.-XI(?)a.[33]. Pažymėsiu, kad plytų datavimas VIII-XIa. atrodo daugiau negu abejotinai. O konkrečioje archeologinėje medžiagoje, sudėliotoje pagal sluoksnius, matyti, kad ankstyviausiuose horizontuose, be grublėtos keramikos, yra ikigotikinė ir netgi gotikinė keramika, kuri datuotina XIV a. viduriu. Tad kuo remiantis vėlyvojo 6-ojo lygio ir su juo siejamų statinių data apribota XI amžiumi?

Vilniaus žemutinės pilies rūmų teritorijoje XII-XIII a. datavimas grindžiamas mūrais, analogiškais “Mindaugo katedrai”, grindų plytelėmis, analogiškomis “Mindaugo katedrai”, retais pavieniais radiniaias (dažniausiai plataus datavimo): akvamaniliais, juvelyro įrankiais (skardinės segės ir apkalo matricos bei molinės lietlempės, skirtos filigrano darbams, fragmentų, kurių datavimo ribos-XIII-XVIa. ), neaiškaus datavimo glazūruota keramika ir pan.

“Mindaugo katedros” datavimo patikimumą jau aptariau. Juo naudotis darant atsakingas išvadas negalima. Plataus datavimo, arba nedatabilia, medžiaga remtis pagrindžiant chronologiją – manau, komentuoti nereikia. Tas pats pasakytina ir apie apriorišką datavimą, pavyzdžiui: šurfe rastoji žiesta keramika turėtų priklausyti XIII-XIVa. Taip leidžia manyti čia rasta vėlyviausia XVa. pradžios medžiaga[34]. Vadinasi, jei pasirodė, kad yra ankstesnių radinių, tai jų datavimą porą šimtmečių “pastūmus” senyn galima kalbėti apie Mindaugo laikotarpį.

Retais radiniais remtis rizikinga, nes didelis atsitiktinumo veiksnys. Taip pat pasakytina ir su tolimomis analogijomis. Apskritai perdėm pasikliauti analogija (ypač tolima ir kai nėra aiškių vertinimo kriterijų) neverta-analogija nėra įrodymas, ji tik nuoroda į galimą ryšį. Štai, pavyzdžiui, pomūru, pavadintu M2, aptiktoje duobėje buvo rasta 9 šukės (inv.Nr.1443-1448; aut.past. - dvi šukės yra pažymėtos tuo pačiu numeriu). Septynios jų – siauraangių didelės talpos indų, kuriuos tyrimų autoriai palaikė amforomis, fragmentai. Tyrimų autoriai daro prielaidą, kad tai XII-XIIIa. importas iš Juodosios jūros pakrančių, pateikia nuorodas į gausius analogus Naugarduke, Volkovyske, Polocke [35].

Atkreipsiu dėmesį į bruožą (ar neapsižiūrėjimą) - tekste dažnai kalbama prielaidomis, pavyzdžiui: Jei paaiškėtų, kad šie indai iš tikrųjų yra XIIa. antrosios pusės –XIIIa. pirmosios pusės, tai jie liudytų, kad jau tada Vilniaus pilis buvo ne eilinio, bet vieno iš vyresniųjų Lietuvos kunigaikščių rezidencija [36]. O išvadose prielaidos tampa faktu: XIIa. antroje pusėje ar XIIIa. pradžioje čia jau būta turtingų asmenų sodybų. Apie tai liudija prie pastato M2 šiaurinės sienos pamatų išlikusi duobės dalis su importine keramika [37].

Tačiau šie analogai parinkti pagal dirbinių morfologijos bruožus, o jų vertinimo kriterijų nėra. Taigi yra daug erdvės subjektyvumui ir, kaip dabar sakoma, voliuntaristinėms asociacijoms. Todėl nesigilinsiu į tai, kad mano minėtoje duobėje rasto indo (inv. Nr. 1443) forma labiau panaši į Bekešo kalne rastą analogą, negu į Baltarusijos miestų pavyzdžius. Pažvelkime į pačią archeologinę medžiagą. Tai siauraangiai plačiadugniai didelės talpos (nuo 15 iki 30 litrų) indai, kokių rasta kituose Vilniaus paminkluose:Bekešo kalno viršutiniame sluoksnyje, datuojamame 1365- 1390 metais, Subačiaus g.11 duobėje, datuojamoje XIVa. pabaiga, Latako gatvėje XIVa. II pusės sluoksnyje. Tokie indai buvo gaminami (negaliu pasakyti ar ir Žemutinėje pilyje rastieji) Vilniuje, šalia kelio į Polocką, dab. Subačiaus g. 9 ir 11 sklypų teritorijoje. Laboratoriniai vietos molio žaliavų ir archeologinės keramikos tyrimai, aprėpę maždaug pusšimtį geologinių, technologinių ir branduolinio gama rezonanso parametrų, atlikti keturių Lietuvos mokslo įstaigų laboratorijose (Kauno technologijos universitete, Fizikos, Geologijos, Termoizoliacijos institutuose), parodė, kad jų gamybai naudoti Šnipiškių-Baltupių rajone esantys moliai ir praktikuota vietinė gotikinės keramikos technologinė schema (konkretūs jų gamybos parametrai ir sąlygos yra nustatytos ir įvertintos pagal objektyvius dėsningumus).

Neskubu sakyti, kad Žemutinės pilies teritorijos tyrimų autorių teiginiai klaidingi, tik atkreipiu dėmesį į tai, kad nedera daryti sensacingų išvadų apie žynius ir kunigaikščius, labai ankstyvą apgyvendinimą, išplėtotus amatus ir t.t., kol medžiaga dar neištirta. Šiais pavyzdžiais sekdamas archeologas G.Abaravičius Katedros aikštėje posesijas “atranda” jau XI amžiuje. Tokiais tempais regresuojant po dešimt metų Vilnius gali “tapti” Palemono sostine (!), jei kaimynai baltarusiai, naudodamiesi mūsų neargumentuotais teiginiais, Vilniaus nepadarys savo istorine sostine (žr. toliau).

Mūsų visuomenėje mažai žinoma baltarusių istorinė traktuotė, kuria remiantis plėtojama konkreti nacionalistinė koncepcija. Nerimą kelia tai, kad ši koncepcija kuriama ne kokių nesubrendėlių – ekstremistų, o specialistų ir skelbiama monografijose ir enciklopedijose. Ko verti vien mus ir mūsų valstybę apibūdinantis epitetai ir formuluotęs, pavyzdžiui: lietuvisų valstybė - tai mitas [38]; mitinė baltiška valstybė [39]. Ką apie Vilnių kalba mūsų rytų kaimynai: Archeologiniai duomenys liudija, kad Vilnia atsirado ne XIVa., bet žymiai anksčiau. Kaip parodė Holubovičių tyrimai, Vilnią įkūrė krivičiai. (…) Krivičiai iš pradžių apsigyveno ant Kreivojo kalno. Vėliau jie čia įkūrė miestą, kuris imtas vadinti Kryvičgorad (vėliau – Kryvoj Gorad) ir tapo viena šios genties sostinių. Archeologinė medžiaga rodo, kad ant šio kalno buvusi gyvenvietė buvo sunaikinta ugnimi VIIa. Ir jei iki to laiko keramika ir kiti radiniai buvo baltiški, tai po to jie išnyksta ir juos pakeičia keramika, būdinga slavų kapinynams. (…) Neabejotina, kad krivičiai sunaikino šią baltų gyvenvietę, o jos vietoje įkūrė savą, kuri vėliau išaugo įmiestą [40]. Ne vėliau XIa. antros pusės miestas tapo Vilniaus kunigaikštystės – Polocko kunigaikštystės sudėtinės dalies – sostine. 1070m. čia valdė polockietis kunigaikštis Rascislav Ragvalodavič, vėliau 1129m. – jo sūnūs. (…) 1129 m. vilniečiai paprašė Dovydo Rostislavičio ir Malkoldo juos valdyti [41] .

Lietuvoje aiškinamasi, ar Vilnius sostine tapo valdant Gediminui, ar XIIl amžiuje, valdant Mindaugui. O, pasirodo, Vilnius sostine buvo jau XI amžiuje! lr netgi žinomi kunigaiksčių vardai, kilmė, valdymo metai! Tik neaišku, ar Vilnius buvo Polocko kunigaikštystės dalinės žemės sostinė, ar krivičių, veikiausiai jau imperijos, viena iš sostinių?

Tolesnį tekstą galbūt galima suprasti kaip jų istorinės misijos apibūdinimą: Matomai stipri krivičių kolonija čia atėjo, ir, kaip matysime toliau, ne taikiu keliu ėmė įsitvirtinti tarp baltų, palaipsniui asimiliuoti ir versti slavais. (... ) Ši slaviška kolonizacija turėjo pirmaeilę reikšmę, kurios pasekoje Vilnia jau XIV a. turėjo visus slaviško miesto bruožus [42].

Pažvelkime, kuo šių teiginių autoriai remiasi. Kertiniu archeologiniu argumentu jiems yra H. ir VI. Holubovičių išvados. Na, o kuo jos paremtos jau kalbėta aptariant itin ankstyvą datavimą Altarijoje. Dabar - kuo pagrindžiama istorinė rekonstrukcija: tuo, kad Gedimino kalne apatinis VI sluoksnis sudarytas iš tamsiai pilko juodžemio su didesniais ar mažesniais suplauto smėlio intarpais, taip pat vietomis su dėmėmis anglių trupiniukų ir gabaliukų sudegusio medžio. 4-7/c-f mtr pasirodė sluoksnelis ugnyje apdegusio molio gabalų [43]. Iš to Holubovičiai padarė prielaidą, kad čia galėjęs būti medinis pastatas, kuris galbūt sudegė. Taip jie tada iškart po tyrimų, 1941m., ir paskelbė: spėjamąjį medinio pastato gaisrą galima išaiškinti VI sluoksnyje randama anglimi [44]. 1945 m. straipsnyje šis spėjamas spėjamo pastato gaisras virto gyvenvietės sunaikinimo VIIa. pėdsaku [45]. Holubovičiai toliau rašė, kad po gyvenvietės sunaikinimo kelis šimtmečius ant Gedimino kalno nebuvo gyvenama, o galbūt XI-XIIIa. įsikūrusios gyvenvietės inventorius yra būdingas rusų gyvenviečių medžiagai [46]. Visas rusiškumo įrodymas glūdi keramikoje: aptikta ikigotikinė keramika identifikuota kaip slaviška; slaviškumo bruožas - bangelių ornamentas. Šiandien tokiais argumentais jau nesivadovaujama. Tačiau tiek 1941 metų, tiek 1945 metų publikacijose keliskart prspėjama, kad visos iškeltos prielaidos bus patvirtintos, ar atvirkščiai, bus paneigtos tik tolesniais archeologiniais tyrimais [47]. Akivaizdu, kad prieškario specialistai pafantazuodavo, tačiau jiedar jautė tą ribą. kurią peržengus galima tapti pajuokos objektu.

Tuo tarpu baltarusiai dar labiau “išvystė” Holubovičių samprotavimus. Pirmiausia sukeitė vietomis Gcdimino kalno ir Altarijos kasinėjimus. Juk koks miestas (o ypač slaviškas) gali išsitekti maždaug 5000 m2 plote, o tokio dydžio yra Gedimino kalno aikštelė. Altarija, nors joje nieko ankstesnio negu XIII-XIVa. riba iki šiol nėra rasta, tačiau tinka ploto atžvilgiu. Antra, ką padarė kaimynai - tai, ką Holubovičiai pateikinėjo kaip prielaidas, baltarusiai vartoja kaip neginčijamus faktus. Trečia - buvo išeliminuota Holubovičių nurodyta Gedimino kalno gyvenvietės egzistavimo pertrauka: pas juos po menamo VIIa. baltų gyvenvietės sunaikinimo iškart pasipila iš esmės kita (jų nuomone-slaviška) medžiaga, visai neminint, kad Holubovičiai lygino VIIa. su XI-XIIIa. medžiaga. Kiekvienam aišku, kad per 300-500 metų žmonių naudojamas inventorius negali išlikti toks pat.

Štai kaip, remiantis dėmėmis anglių trupiniukų ir gabaliukų sudegusio medžio, bei iš ugnyje apdegusio molio gabalų, rastų Gedimino kalne, išsivyste globalinio masto teorija, leidžianti baltarusių istorikams sukeisti vietomis Lietuvos Didžiąją Kunigaikštystę su Baltarusijos provincija ir savintis lietuvių vardą.

Tačiau per daug nesistebėkime savo kaimynais. Degėsiukai ir kai kuriems mūsų praeities tyrinėtojams sužadina vaizduotę (žr. anksčiau). O kolegos, įvykių ankstinimą įsivaizduojantys kaip pasitarnavimą praeities tyrimui, daro meškos paslaugą: falsifikuoja istoriją ir kaupia “įrodymus” negarbingų kaimynų postringavimams. Štai, pavyzdžiui, V.Daugudis Kreivąjį miesta “atrado” nuo I-II tūkstantmečio pradžios [48]! Jei jis ten būtų buvęs, ten surastą medžiagą mes būtume ištyrę ir daug ką būtume išsiaiškinę. Tačiau jokio Kreivojo miesto, datuojamo tuo laikotarpiu, V.Daugudis nerado. Jis suprofanavo XVII a. artilerijos jtvirtinimų liekanas (pastarieji datuoti monetomis ir pažymėti XVIIIa. miesto plane), pateikdamas jas kaip I tūkstantmečio pilies ir jos fortfikacijų pėdsakus. Dabar baltarusiai turės kur “apgyvendinti” savo krivičius - paneigti juk negalėsime, archeologinės medžiagos nėra, tik plikas teiginys. O baltarusiai remsis regioniniu kontekstu: to meto Lietuvoje analogiško masto miestų nebuvo, o baltarusių žemėse ir Juodojoje Rusioje buvo Volkovyskas, Gardinas, Naugardukas, Turovas, Polockas. Ir jokių komentarų niekam daugiau nereiks.

Vilniaus Žemutinės pilies rūmų tyrimų datavimai pamažu vis labiau panėšėja į baltarusių: anie teigia, kad Vilnia ne vėliau kaip XIa. antroje pusėje tapo sostine, mūsiškiai, XIV a. kultūriniame sluoksnyje rado tvorų liekanų, trimituoja apie XIa. (!) miestietišktą apstatymą.

Šią apžvalgą galima tęsti. Tačiau mintis aiški, - diletantizmas, kurį demonstruoja romantinės pakraipos autoriai, jų abejotinomis paskatomis paremtos pastangos “pagražinti” mūsų praeitį gali mus įsukti į nemalonius vingius. Diametraliai priešingus negu tikisi toji visuomenės dalis, kuri, nesuvokdama, jog XIX amžius baigėsi prieš šimtmetį, šiandien vis dar gyvena romantinėmis vizijomis. Neužsipuolu žmonių, kurie taip mano. Šį požiūrį, neabejoju, neoficialiai skatino tarybiniai ideologai, siekę mintį nukreipti į bergždžią vagą, izoliuoti mus nuo pasaulinio mokslo. Šiandieninis istorijos mokslas - tai ne lyrinė heroika (tam skirta grožinė literatura), o tautos ir visos žmonijos istorinės patirties studijos.

Pabaigai noriu pasakyti, kad nesu užsiangažavęs jokiai istorinei versijai. Problema - ar išvados išplaukia iš archeologinio šaltinio? Ar, atvirksčiai, archologiniai šaltiniai interpretuojami pagal istorinę viziją? Tokiu atveju autentiški praeities liudytojai tampa ne šaltiniais, o vizijos iliustratoriais [49] ir apie jokį istorinį patyrimą negali būti ne kalbos.

LITERATŪROS SĄRAŠAS

1. Benevolo L. Europos miesto istorija. V. 1998. p. 7.
2. Archaeology and urban development // The European Archaeologist. 2000. No. 13. p. 2.
3 Vaitkevičius G., Bowl shapes: practical property analysis // 6th EAA Annual Meeting. 2000. Lisbon.
4. Fehring G.P. Stadtarchaologie in Deutschland. Stuttgart 1996. p. 66.
5. Lisanka A., 1978 m. Vilniaus m. buv. Arsenalo teritorijoje vykdytų archeologinių tyrinėjimų ataskaita. V. 1979. LII archyvas. f. 1. b.840. p.192.
6. Ten pat. p.192.
7. Vaicekauskas A., Archeologinių tyrimų Vilniuje, T. Kosciuškos gatvėje 3, ataskaita. V. 1996. LII archyvas. f.1. b.2474: Sarcevičius S., 1997m Archeologinių tyrimų Vilniuje, T. Kosciuškos gatvėje 3, ataskaita. V., 1998, LII archyvas. f. 1. b. 2894.
8. Jučienė I., Vilniaus Kalnų parko ir buv. Kreivosios pilies teritorijos kultūrinio sluoksnio patikrinimo gręžiniais ataskaita. V. 1978. LII archyvas. f. 1. b.883.
9. Holubovičiai E. ir V., Gedimino kalno Vilniuje 1940 metų kasinėjimų pranešimas. K., 1941.
10. Голубовичи Е. и В., Кривой город - Вильно // Краткие сообщения о докладах и полевых исследованиях Института истории материальной культуры, т.11. Москва-Ленинград, 1945, с. 114-125.
11. Holubovičiai E. ir V., Gedimino kalno Vilniuje .... p. 7.
12. Голубовичи Е. и В.. ор. сit., р. 118.
13. Ten pat. p. 120.
14. Ten pat. p.122.
15. Ten pat. p.123.
16 Tautavičius A., Ataskaita už archeologinius kasinėjimus Vilniaus žemutinės pilies teritorijoje nuo 1961.V.9 iki VII.30. V. 1962, LII archyvas, f. 1. b.171. p. 103. 117.
17. Tautavičius A., Per Vilniaus žemutinės pilies teritoriją 1964.VI.22-I.9 kastos šiluminės trasos archeologinių stebėjimų duomenys. V. 1065. LII archyvas, f. 1. b.227. p. 36.
18. Ten pat. p. 36.
19. Vilniaus žemutinės pilies rūmai. V. 1995. p. 14.
20. Lisanka A., 1984-1988m. Vilniaus katedroje vykdytų archeologinių tyrimų ataskaita. V., 1991. LII archyvas, f.1. b.1933. p.186.
21. Kitkauskas N., Vilniaus pilys. V. 1989. p. 103-114.
22. Vaitkevičius G., 1979m. Vilniaus m. Gorkio 72 A.Vienuolio vid. mokyklos būsimo priestato teritorijoje vykdytų mechanizuotų žemės kasimo darbų archeologinės priežiūros ir fiksacijos ataskaita. V. 1980. LII archyvas. f. 1. b.705.
23. Kitkauskas N., Vilniaus pilys. .... p. 114.
24. Lisanka A., 1984-1988 m. Vilniaus katedroje vykdytų .... p. 185
25. Kitkauskas N., Lisanka A., Nauji duomenys apie viduramžių Vilniaus katedrą // Kultūros barai. 1986. nr. 5. p. 56.
26. Kitkauskas N., Vilniaus pilys. .... p. 99.
27. Katalynas K.. Vilnius 13 a. Mitai ir faktai // Kultūros paminklai. 2000. nr. 6. p. 214-215.
28. Ten pat. p. 214-215.
29. Lisanka A., 1984-1988 m. Vilniaus katedroje vykdytų .... p. 184.
30. Vilniaus žemutinės pilies rūmai. .... p. 50
31. Kuncevičius A., Tautavičius A., Urbanavičius V., Vilniaus žemutinės pilies teritorijos 1993m. tyrimai. V., 1994. LII. f. 1. b.2594. p. 76.
32. Lisanka A., 1984-1988 m. Vilniaus katedroje vykdytų .... p. 184.
33. Abaravičius G., Remecas E., Vietos LDK kunigaikščio Gedimino paminklo Vilniuje. Katedros a., archeologinių tyrimų ataskaita. 1996. V. 1997. LII archyvas. f. 1. b. 2702. p. 176-177.
34. Tautavičius A., Urbanavičius V., Vilniaus žemutinės pilies rūmų teritorijos archeologinių tyrimų 1994 m. ataskaita. V., 1995. LII archyvas. f. 1. b. 2399. p. 30.
35. Vilniaus žemutinės pilies rūmai. .... p. 16.
36. Ten pat. p. 17.
37. Ten pat. p. 50.
38. Крауцевіч А.К., Стварэнне Вялікага Княуства Літоускага. Мінск,1998, с. 67.
39. Ten pat, p. 138.
40. Ермаловіч М., Беларуская дзяржава Вялікае Княуства Літаускае. Мінск. 2000. с. 130-131.
41. Энцыклапедыя Гiсторыі I Архсалогыі Бсларусі. Мінск, 1994, с. 273, 293.
42. Ермаловіч М., ор. сіt., р. 131.
43. Holubovičiai E. ir V., Gedimino kalno Vilniuje .... p. 6.
44. Голубовичи Е. и В., ор. сit., р 125
46. Ten pat, p. 125.
47. Ten pat. p. 124, 125.
48. Daugudis V., Ip Vilniaus miesto praeities, V. 1993, p.
49. Vaitkevicius G., Science and archaeological ceramics // 5-th EAA Annual Meeting, London, 1999, p. 191,



SUMMARY
Gediminas Vaitkevičius
THE EARLY VILNIUS: WINDINGS OF DEMONSTRABILITY


Data obtained directly from archaeological source today allows to assert that the Castle Hill and its northern foot were inhabited before the 14th century. The inhabited area and a complex of findings are similar to those of other analogous monuments in Lithuania of that time. Rapid development of Vilnius started in the first half of the 14th century: big areas in Altaria, where the Upper City was built, and in the northern foot of the Castle Hill along the Neris, where the Lower City was built, were inhabited. Setting up of settlements in the territory of the present Old City was commenced in the middle of the century. Archaeological evidence speaks about the spread of professional handicraft manufacturing throughout the whole industrial organisation of the city from thesecond quarter of the 14th century. Basing myself on the above data I can assert that Vilnius can be treated a dominating and demographic centre of this region not later than from the first half of the 14th century.

Gauta 2000 08 17
Įteikta spaudai 2000 10 09

Lietuvos istorijos institutas
Kražių g. 5, Vilnius

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 26 Lap 2013 22:59 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27137
Miestas: Ignalina
Gediminas Vaitkevičius. 14–17 a. Vilniaus buitinės keramikos talpos

Lietuvos istorijos institutas

http://www.istorija.lt/html/mts/mp3/

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 10 Sau 2014 19:16 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27137
Miestas: Ignalina
Šaltinis - https://www.facebook.com/groups/1832680 ... ment_reply

Violeta Rutkauskiene

Kalbant apie Kauną, reikia pasakyt,kad jis yra vienas seniausių Lietuvos miestų ar bent gyvenviečių. Nors mūsų istorikai atmeta jo seną įkūrimo datą, 1030 m., bet pasaulis ją naudoja ir vis primena....

Kaunas skandinavų ir kitų tyrinėtojų nuomone, kartu su Polocku, Naugardu ir kt. miestais jau minimas apie 1030 m.

Niekas neturi jokių tą datą patvirtinančių dokumentų, gal ir neiško net tokių, bet visgi ta data Kauno miesto gyventojus turėtų dominti. 2030 m. Kaunas švęstų 1000 m., tai bent.

Keliautojas Al Idrisi savo sudarytame žemėlapyje, atrodo, yra pažymėjęs ir Kauną.

Man pavyko rasti tą žemėlapį, ir vėliau jau 20 a. vokiečių moklininko iššifruotus miestus tame žemėlapyje. Štai kaip js atrodo...

Paveikslėlis

Vilnius taip pat senesnis, nei mes žinome.

Teko girdėti, kad apie Vilnių dar 13 a. žinių yra palikęs Snorri Sturluson.

Bet, kas įdomu, mūsų vienas iškilus istorikas nuneigė, sakydamas, kad toks norvegas iš vis negyvenęs... Todėl ir Vilnius prasideda nuo Gedimino laiškų - 1323 m.

Inga Baranauskienė

Na, kai buvo atlikti dendrochronologiniai pirmųjų Vilniaus žemutinės pilies pastatų sienojų tyrimai, pasidarė visiškai aišku, kada Vilnius atsirado - Traidenio laikais, 1270 m.

O Kaunas (bent tas, kuris Nemuno ir Neries santakoje) archeologinių tyrimų duomenimis atsirado tik 14 a. viduryje.

Deimantas Ramanauskas

Tačiau yra atrastos kelios gyvenvietės, kurios siekia žymiai senesni amžių.

Inga Baranauskienė

Taip. Kauno apylinkėse senų gyvenviečių netrūksta. Gal ir pats pavadinimas iš tų laikų, bet tiesioginio tęstinumo tarp jų ir dabartinio Kauno nėra. 14 a. antrojoje pusėje aiškus pertrūkis.

Kęstutis Čeponis

Vilnius kaip miestas rašytiniuose šaltiniuose minimas reikšmingiausiame anglosaksų literatūros paminkle "Widsith" ("Keliauninkas"), datuojamame X a., tarp įvairių šalių, tautų ir miestų, įrašyta WIOLENA OND WILNA - žiūrėti Widsith 75 stulpelyje (eilutėje) - tačiau žiūrėkite ne vertimus, o originalą senąja anglų kalba - For the original Old English version (Verse Indeterminate Saxon)

(P.S. Originale visos teksto raidės vienodos - didžiąsias (tai yra pažymint vietovardžius) ir mažąsias raides surašė jau dabar, skelbiant tekstą - gaila, neradau Internete originalaus dokumento fotokopijų.)

http://www.georgetown.edu/labyrinth/lib ... a3.11.html

75
mid sercingum ic wæs ond mid seringum;
mid creacum ic wæs ond mid finnum ond mid casere,
se þe winburga geweald ahte,
wiolena ond wilna, ond wala rices.
mid scottum ic wæs ond mid peohtum ond mid scridefinnum;

Tačiau vertime į dabartinę anglų kalbą šie žodžiai "wiolena ond wilna" apskritai dingsta:

75
and shining torcs, Eadwine's son. (75 eilutė)
I was with the Sercings and with the Serings. (76 eilutė)
I was with the Greeks and Finns, and also with Caesar, (77 eilutė)
who had the power over prosperous cities, (78 eilutė)
riches and treasure and the Roman Empire. (79 eilutė)

Aiškiai matosi, kad eilutės verčiant "paslinktos" - originale yra 143 eilutės, o vertime - jau tik 142.

Tai dar kartą įrodo, jog pirminiai šaltiniai būtinai turi būti skelbiami ir pateikiant originalių dokumentų aiškias fotokopijas, o ne tik jų transkripcijas bei vertimus.

Vertimas:
http://www.southampton.ac.uk/~enm/widsith.htm:

75 and shining torcs, Eadwine's son.
I was with the Sercings and with the Serings.
I was with the Greeks and Finns, and also with Caesar,
who had the power over prosperous cities,
riches and treasure and the Roman Empire.

80 I was with the Irish, with the Picts and the Lapps.
I was with the Lidwicingas, the Leonas and the Langobards,
with the Haethenas and the Haelethas and with the Hundingas.
I was with the Israelites and with the Assyrians,
with the Hebrews and the Indians and with the Egyptians.

Kęstutis Čeponis

Vilnius, Kaunas, Veliuona... yra šalia tais laikais strateginių vandens kelių, ir tikriausiai egzistavo - bent jau kaip savo atskirą vardą turinčios gyvenvietės - gerokai seniau nei 13 ir 14 amžiai, kada čia buvo pradėti kurti stambesni gynybiniai kompleksai.

Manau, kad jau 9-10 amžiuje jos buvo žinomos to meto keliautojai, kaip rodo vietovių vardų paminėjimai įvairiuose 10-13 amžiaus šaltiniuose.

Žinoma, tai dar turi būti labai rimtai tiriama, nes paminėtų tuose šaltiniuose geografinių vietų vardų identifikavimas yra labai sudėtingas darbas.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 5 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 2 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007