Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 09 Geg 2024 02:35

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 9 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
 Pranešimo tema: Lietuvos totoriai
StandartinėParašytas: 02 Gru 2006 20:46 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Lietuvos totoriai


******************************************************************************************

   Susipažinimui pateikiame kelis Evaldo Gelumbausko parašytus straipsnius.

Pagrindinis šaltinis - http://www.skrynia.lt/ - Jėzuitų Internetinė  svetainė

******************************************************************************************

http://www.skrynia.lt/modules.php?name= ... le&sid=965

Lietuvos totoriai: praeitis ir dabartis


Tęsiame straipsnių ciklą apie tautines mažumas Lietuvoje. Šįkart pristatome kelių dalių straipsnį apie Lietuvos totorius.

   2001 m. Statistikos departamento (prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės) duomenimis Lietuvoje gyveno apie 3,2 tūkstančių totorių, daugiausia - Vilniuje, Kaune, Alytuje. Apie 800 totorių gyveno Švenčionyse, Visagine, Šalčininkuose, Prienuose ir kituose mažesniuose miesteliuose.

    Lietuvos totoriai – unikali etninė grupė, išeivių iš Aukso Ordos ir Krymo chanato palikuonys, ji, net ir atitrūkusi nuo pagrindinių totorių šaknų bei apsupta svetimų šalių, sugebėjo išsaugoti savo protėvių etninę kultūrą – nacionalinius ypatumus, tautinį ir religinį identitetą.

     Gana anksti praradę savo kalbą (XVI – XVII a.) dėl mišrių santuokų bei priklausomybės skirtingoms gentims, bet išlaikydami stiprų prisirišimą prie islamo religijos, totoriai per 600 metų trukusią gyvenimo Lietuvoje istoriją išsaugojo savo nacionalinę savimonę.

     Pavieniai totorių asmenys ar grupės LDK galėjo atsirasti dar XIV a. pirmoje pusėje, plečiantis Lietuvos valstybei į totorių valdomas Rusijos žemes. Tačiau organizuotos totorių bendruomenės įsikūrė tik paskutiniais XIV a. metais (1397 m.).

    Tai buvo didžiojo kunigaikščio Vytauto žygių į Aukso Ordą pasekmė. Totorių kariai Lietuvos didžiųjų kunigaikščių buvo vertinami už narsą, ištvermę ir ištikimybę valdovui.

    Jie buvo apgyvendinti Podolėje, Kijevo srityje, apie Minską ir etninėje Lietuvoje (prie Nevėžio pakrančių, Kauno, Trakų, Vilniaus apylinkėse). Vėliau totorių atsirado Voluinėje ir Palenkėje.

    Totoriai išlaikė organizacinius savo genčių (ulusų) ryšius, tačiau juos ardė ilgainiui kintantis gyvenimo būdas. Gentinė totorių diduomenė gavo didžiojo Lietuvos kunigaikščio statusą ir karo tarnybai reikalingą žemėvaldą.

    Dauguma nekilmingų totorių, neturėdami arba mažai žemės turėdami, išgyvendavo iš įvairių verslų: amatų (ypač kailių ir odos apdirbimo), prekybos arkliais, daržininkystės, vežėjavimo. Totoriai, kaip tiesioginiai didžiojo kunigaikščio pavaldiniai, išsaugojo teisę laisvai išpažinti islamą.
         
    Lietuvos totorių tradicinė profesija - karyba, kurioje pasižymėjo daugybė  narsių karių. Tad totorių - sumanių ir garbingų karių, visada ištikimų savo naujajai tėvynei - praeitis išliks ir lietuvių tautos sąmonėje. Totorių kariai dalyvavo visuose XVI – XVIII a. Lietuvos – Lenkijos Respublikos kovose su gausiais vidaus ir išorės priešais.

   LDK totoriai savo literatūros kūrinius rašė arabų raidėmis. Jau XV a. Lietuvos valstybės kanceliarijoje buvo rašomi diplomatiniai raštai, skirti Krymo chanatui. Ten vykdavo ir Lietuvos pasiuntiniai, totoriai.

    Ypatingas totorių literatūros palikimas Lietuvoje - rankraščiai, parašyti rusėnų kalba arabiškais rašmenimis. Vėliau pasirodė ir tokių lenkiškų rankraščių. Tačiau spausdintų tekstų nebuvo.

    Arabų raidėmis rašyti rankraščiai išsaugojo dar vieną kultūros palikimo dalelę - Lietuvos totorių tautosakos elementus kitabuose (religinio turinio knygos) ir chamailuose (maldaknygės). Tačiau totorių edukacinė programa buvo kukli. Mečečių mokyklėlėse mokytasi arabiško rašto. Pagrindinis totorių švietimas buvo religinio pobūdžio.

    Iki XIX a. Lietuvos totoriai gyveno savo uždarame pasaulyje, kompaktiškomis bendruomenėmis.

    Totoriai aktyviai kovojo 1794 m. Tado Kosciuškos vadovaujame sukilime, neliko nuošalėje ir 1831, 1863 metais vykusiuose sukilimuose prieš carinės Rusijos valdžią Lietuvoje ir Lenkijoje.

    Už ryšius ir pagalbą sukilėliams dalis totorių patyrė represijas – jiems buvo atimta teisė įsigyti dvarus, uždėtos kontribucijos, atimti ginklai, įvestas pasų režimas.

     Laikui bėgant, turtingi totoriai žemvaldžiai vis dažniau pasirinkdavo civilinę tarnybą, užimdavo pareigas teismuose, savivaldybėse, tarnavo Rusijos kariuomenėje. XIX a. pradžioje sumažėjo totorių kaimų gyventojų, tačiau padaugėjo totorių gyvenviečių miestuose ir miesteliuose.

     Pirmasis pasaulinis karas sumažino totorių skaičių Lietuvoje, bet po karo jie atkūrė Kauno, Raižių ir Vinkšnupių totorių bendruomenes. Didžiausia buvo Raižių religinė bendruomenė.

     XX a. išaugo totorių inteligentija, ypač pagausėjo totorių teisininkų, tiksliųjų ir humanitarinių mokslų atstovų. Kūrėsi įvairios organizacijos, 1925 m. Vilniuje  įkurta Lenkijos Respublikos totorių kultūros ir švietimo sąjunga. Totoriai pradėjo savo knygų leidybą.

     1938 m. Stanislovas Kričinskis parašė ir išleido pirmąją knygą apie Lietuvos totorius, kurioje išsamiai aprašyta totorių kilmė, gyvenimo būdas, tikėjimas, tradicijos ir papročiai.

     Totorių Kultūros ir švietimo sąjunga leido laikraščius Rocznik Tatarski, Žycie Tatarskie, Przęgląd Islamski. 1929 m. Vilniuje buvo įkurtas Totorių muziejus. Veikė totorių mečetės.

     Tarpukario totorių kultūrinės veiklos ir gyvenimo centras buvo Vilniaus miestas. Čia kultūrinį darbą aktyviai dirbo žymūs totorių inteligentai: broliai Leonas ir Olgirdas Kričinskiai (teisininkai), A. Achmtovičius (teisininkas ir politinis veikėjas), karininkas S. T. Baranovskis.

      Religiniam gyvenimui vadovavo vienas žymiausių totorių religinių lyderių – muftis J. Šinkevičius, labai išsilavinęs, plataus kultūrinio akiračio, turėjęs didelės įtakos ir religiniam, ir kultūriniam totorių bendruomenių gyvenimui žmogus.
         
     1923 m. etninėje Lietuvoje gyveno apie 1000, 1930 m. – 1100 totorių. Jų tikybos reikalus tvarkė trys mulos. 1930 m. Vytauto Didžiojo 500-ųjų mirties metinių proga Kaune buvo pastatyta mečetė.

Evaldas Gelumbauskas

********************************************************************************************


Šaltinis - http://www.skrynia.lt/modules.php?name= ... e&sid=1017

Lietuvos totoriai po II pasaulinio karo


   Sovietų Sąjungai okupavus Lietuvą, sovietų valdžia stipriai suvaržė totorių kultūrinės-religinės veiklos galimybes.

   1944 m. buvo panaikintas totorių muftijatas, pokario metais nugriautos Vilniaus ir Vinkšnupių mečetės, o Kauno, Nemėžio ir Keturiasdešimties totorių kaimo mečetės uždarytos. Veikė tik Raižių mečetė, kuri tapo Lietuvos totorių kultūros ir religijos centru.

    Sovietiniu laikotarpiu kultūros ir švietimo organizacijų totoriai nebeturėjo, o religinis gyvenimas buvo apmiręs. Tuo metu Lietuvos totoriai patyrė stiprią baltų ir slavų kultūrų įtaką, vyko spartus asimiliacijos procesas.

    1988 m. su lietuvių Tautinio atgimimo pradžia prasideda ir Lietuvos totorių tautinis atgimimas – susikuria Lietuvos totorių kultūros draugija, vėliau atkuriama Vilniaus krašto totorių bendruomenė, kuri jungė Vilniaus miesto, Trakų, Švenčionių rajonų, Nemėžio gyvenvietės ir Keturiasdešimties totorių kaimo bendruomenes.

    Kita Lietuvos totorių bendruomenės dalis, susijungusi į Lietuvos totorių bendruomenių sąjungą, – Kauno, Alytaus apskričių totorių bendruomenės ir Lietuvos musulmonų jaunimo bendrija. Nepraradę savo nacionalinės savimonės, Lietuvos totoriai siekia atgaivinti ir pararastas tautines vertybes.

     1995 m. pradėtas leisti Lietuvos totorių bendruomenių sąjungos laikraštis "Lietuvos totoriai", kuriame atsispindi totorių bendruomenių kasdieniai reikalai ir renginiai, supažindinama su istorine praeitimi, religinėmis tiesomis, pranešami Lenkijos ir Baltarusijos totorių gyvenimo įdomesni įvykiai.

      Pagal 1989 m. statistinius duomenis Lietuvoje gyvena 5188 totoriai, iš jų daugiausia gyvena Vilniaus apskrityje (2326), Kauno apskr. (778), Alytaus apskr. (592).

     Lenkijoje šiuo metu gyvena apie 5 000 Lietuvos totorių, Baltarusijoje – apie 13 000 (tiesa, daug jų yra atvykę po Antrojo pasaulinio karo). Tačiau 2001 m. Lietuvoje totorių sumažėjo beveik 40 proc. – iki 3,2 tūkst.

      Lietuvos totorių bendruomenių veiklos tikslas – apjungti visus Lietuvoje gyvenančius totorius, sustabdyti tautos asimiliaciją, grąžinti totoriams nykstančias dvasines vertybes, supažindinti jaunąją kartą su protėvių kultūra, tikėjimu, tradicijomis ir papročiais.

      1991 m. buvo atnaujinta ir perduota totorių bendruomenei Kauno mečetė, 1993 m. buvo suremontuotos mečetės Nemėžio gyvenvietėje ir Keturiasdešimties totorių kaime.

      Nuo 1991 m. Vilniuje veikia sekmadieninė mokykla, kurioje totorių vaikai mokosi totorių ir tiurkų kalbų, totorių tautos istorijos bei tikybos. Baigę šią mokyklą, jaunuoliai skaito koraną, atlieka religines apeigas ir padeda gaivinti religines tradicijas.

      1997 m. Lietuvos totoriai šventė totorių ir karaimų 600 metų apsigyvenimo Lietuvos didžiojoje kunigaikštystėje jubiliejų. Visą birželio mėnesį totorių gyvenvietėse vyko jubiliejiniai renginiai – sueigos, minėjimai, šventiniai vakarai, koncertavo saviveikliniai ansambliai ir kt. Pažymint jubiliejų, Lietuvos Respublikos Mokslų akademijoje buvo organizuota mokslinė konferencija – Totoriai ir karaimai Lietuvoje: praeitis ir dabartis.

     Pastaraisiais metais buvo atgaivinta įvairiapusė Lietuvos totorių kultūrinė veikla: su visomis senosiomis tradicijomis švenčiamos musulmonų šventės, tvarkomos kapinės, organizuojami jaunimo susitikimai, jaunimo ir vaikų vasaros stovyklos, mokslinės konferencijos, koncertai, susikūrė saviveikliniai folkloriniai ansambliai, daug dėmesio skiriama vaikų religiniam auklėjimui.

Evaldas Gelumbauskas

********************************************************************************************

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Paskutinį kartą redagavo Žygeivis 02 Gru 2006 22:12. Iš viso redaguota 1 kartą.

Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 02 Gru 2006 22:11 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Lietuvos totoriai - Литовские татары

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lietuvos Totoriai - Lithuanian Tatars
http://www.gaumina.lt/totoriai/            
http://www.gaumina.lt/totoriai/english/

Lietuvos totoriai
http://alka.mch.mii.lt/visuomene/totoriai/trumpa.lt.htm

Lietuvos totoriai: praeitis ir dabartis
http://www.skrynia.lt/modules.php?name= ... e&sid=1012

LIETUVOS TOTORIŲ PAVARDŽIŲ FORMAVIMASIS XV - XVII A.
http://www.leidykla.vu.lt/inetleid/balt ... otoriai%22

**************************************************************************************************

Литовские татары  
Историко-этнографический очерк

http://vilnius.atspace.com/story_t.html

Польско-литовские татары
http://turkolog.narod.ru/info/N9.htm

Литовские татары на службе Наполеона
http://forum.tatar.info/lofiversion/index.php/t358.html

Татары в армии Наполеона
Форум «Центральноазиатского исторического сервера» > История народов Центральной Азии > Военное дело
http://www.kyrgyz.ru/forum/index.php?showtopic=1768

Литовские татары
Форум «Центральноазиатского исторического сервера» > История народов Центральной Азии > Тюрки
http://www.kyrgyz.ru/forum/lofiversion/ ... ?t878.html

**************************************************************************************

Правильнее было бы называть "татары ВКЛ"

Карта "Литва и Русь в Беларуси в XVI в"
http://viduramziu.lietuvos.net/pav/spiridonau1.jpg

Сайт Белорусского общественного объединения татар «Зикр уль-Китаб»
http://tat.by/index.php?do=stats

МИНАРЕТЫ НА ФОНЕ БЕЛОРУССКИХ РАВНИН
http://bdg.press.net.by/1999/1999_04_30 ... tari.shtml

Рукописи белорусских татар конца XVII - начала XX века из коллекции ЦНБ НАН Беларуси
http://csl.bas-net.by/publications05.asp

Кітабы — унікальная зьява ў беларускай мове
http://www.pravapis.org/art_kitab1.asp

"Беларускiя татары - пасрэднiкi памiж мусульманскiм Усходам i хрысцiянскiм Захадам",
доклад  председателя общественного объединения белорусских татар Ибрагима Канапацкого на
международном конгрессе беларусистов

http://www.lingvo.minsk.by/mab/@book/BO ... b_06_1.htm

**************************************************************************************

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema: Re: Lietuvos totoriai
StandartinėParašytas: 25 Geg 2014 20:26 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Татарская аристократия
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0% ... 0%B8%D1%8F

Kristina Apanavičiūtė
Lietuvos totorių kilmės kunigaikščių vardai

http://www.su.lt/bylos/mokslo_leidiniai ... iciute.pdf

Jūratė Čirūnaitė. Lietuvos totorių pavardžių formavimasis XV - XVII a., Baltistica, XXXVI (2), 2001, 299-306.

Jūratė Čirūnaitė
Bajorų pavadinimai - Lietuvių pavardžių šaltinis

http://www.baltistica.lt/index.php/balt ... le/729/668

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema: Re: Lietuvos totoriai
StandartinėParašytas: 08 Kov 2015 01:09 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
600-ЛЕТИЕ ПЕРЕСЕЛЕНИЯ КАРАИМОВ И ТАТАР В ЛИТВУ.


http://test.museum-of-money.org/view/60 ... r_v_litvu/

-------------------------------------------------------------------------

Музей денег Феодосии

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Номинал: 50 лит

Год: 1997
Материал: Серебро

Описание: Юбилейная монета "600 лет караимам и татарам в Литве". Монета посвящена 600-летию переселения караимов и татар в Литву.

Аверс: LIETUVA. Ниже, по центру – герб страны – скачущий на коне рыцарь влево с мечом и щитом (изображение Витаутаса Дидисиса (Vytautas Didysis) (ок. 1350 – 1430), великого князя Литвы). Под ним – номинал.

Реверс: KARAIMAI IR TOTORIAI LIETUVOJE. 600 METŲ. Изображение караимского и литовского воинов в военном облачении.

Серебро 925 пробы. Диаметр – 34 мм. Вес – 23.3 г. Гурт – гладкий, надпись: LIETUVA TĖVYNE MŪSŲ *** (ЛИТВА – НАША РОДИНА).

Выпущена в обращение в 1997 г. Сертификат № 0728. Дизайнер – Владас Вилдзиунас. Тираж: 3 000, качество proof.

Монета выпущена банком Литвы.

Страна или город: Литва

-------------------------------------------------------------------------

Крым с конца 30-х годов XIII века входит в состав вновь образованного государства "Золотая Орда", хотя первая разведка произошла в 1223 году, когда был разграблен главный порт половцев на Черном море – город Сугдея (теперь г. Судак).

Постепенно территория закрепляется за наследниками Чингисхана. Хан Золотой Орды Менгу Тимур (1266 – 1282 гг.) отдал Уренг-Тимуру, сыну Тукай-Тимура, правнуку Джучи, Крым и генуэзскую колонию Кафу. Таким образом, в Крыму полновластными хозяевами становятся потомки дома Тукай-Тимура, родоначальник которых – сам Чингисхан.

Золотая Орда была достаточно мощным государством ещё на протяжении двух столетий. Но после убийства хана Джанибека своим сыном Бердибеком в 1357 году, начались междоусобицы, а вместе с ними и распад, казалось, такого прочного государства. Началось обособление улусов, в том числе, и Крымского.

Первыми слабостью разваливающегося государства воспользовалось Великое Литовское Княжество во время правления князя Ольгерда (Algirdas) (правил в 1345 – 1377 гг.), который сумел в 1363 году разгромить основные силы золотоордынцев на Синих Водах (район среднего течения реки Южный Буг).

Расширяя быстрыми темпами свою территорию, Литва превратилась в мощное государство, занимающее территорию от Балтийского до Черного моря, и от Западного Буга до Оки.

"Великая сумятица" завершилась приходом хана Токтамыша (правил с 1376 по 1395 гг.), прямого потомка Крымского дома Тукай-Тимура, сумевшему при помощи Тамерлана (Тимура) (годы жизни 1336 – 1405 гг.) восстановить былое величие Золотой Орды. В конце своего правления он начал военные действия со своим ставленником, и потерпел от него окончательное поражение в 1395 году.

Беспощадному разгрому подверглись все Улусы Золотой Орды, расположенные к западу от Волги, включая и Крымский улус. Походы Тамерлана сильно ослабили Золотую Орду. Она уже не могла возродиться в прежних формах и на прежних территориях. Начался второй период распада.

После разгромного поражения на реке Терек в 1395 году, хан Токтамыш скрылся с небольшим отрядом в Литве у великого князя Витовта (1392 – 1430 гг.).

В Крыму же усиливается власть генуэзцев, значительно расширяются подконтрольные им территории.

Кратковременное правление устанавливается в Крыму в 1396 году за ханом Таш-Тимуром, также прямым потомком дома Тукай-Тимура. Он являлся отцом Гияс ад Дина и дедушкой Хаджи-Гирея – основателя Крымского ханства. О Таш Тимуре также известно, что он был одним из военачальников в войске Тохтамыша.

После ухода из Крыма Тамерлана, он был оставлен там наместником.

Тохтамыш в это время приступил к собиранию новых сил в Литве, чтобы вернуть себе престол Золотой Орды.

В это же время Великий Литовский князь Витовт (Vytautas) совершает три похода на Крым. В первый поход он дошел с войсками до Приазовья.

Второй поход летом 1397 года был продолжительнее и успешнее. Именно во время этого похода Витовт дошел до самой Каффы (современная Феодосия).

В Каунасском военном музее имеется большая картина, изображающая князя и его свиту верхом на конях, въехавшими в воды Черного моря.


Результатом этого успешного похода была богатая добыча, а также, по заключенному с генуэзцами договору, в качестве контрибуции, в основном из Каффы (Феодосии) и Солхата (Старого Крыма) были вывезены 383 караимских семьи, и примерно около 350 семей крымских татар, которые и переселились (вернее сказать, ушли вместе с войском Витовта) и поселились, в основном, в районе г. Тракай (Литва).

Известно, что Витовт разместил переселенцев в 34-х городах и селениях, где они составляли военные гарнизоны вблизи границ немецкого ордена меченосцев.

Им всем были даны милости и права, подчас даже большие, чем коренным литовцам.

Именно этому событию и посвящена монета, которую подарили в музей денег один из потомков тех поселенцев, теперь успешный предприниматель из г. Москвы, Петров Олег Васильевич (более подробно о дарителе можно узнать на сайте музея, в разделе "Дарители музея").

Витовт был дальновидным правителем, в составе переселенных крымскотатарских семей, была семья Таш-Тимура, а также все его окружение (сам Таш-Тимур, скорее всего, погиб в сражении).

Доподлинно известно, что отец Хаджи-Гирея Гияс ад Дин умер в Литве. А сам же Хаджи-Гирей родился уже в Литве, но не раньше 1397 г. До этого никто даже приблизительно не указывал годы его рождения.

Его родной дядя Деулет-Бирда (правил в Крыму в 1426 – 1429 гг.), брат отца Хаджи-Гирея Гияс ад Дин также находился со своей семьей в Литве, и при поддержке Витовта в 1426 году захватил и несколько лет удерживал правление в Крыму.

При этом он готовил себе в качестве преемника своего племянника Хаджи-Гирея, начавшего свое первое правление, судя по монетам, с 1441 / 1442 (845 Год Хиджры).

Витовту, а в дальнейшем и его преемникам, было выгодно иметь своих ставленников в Крыму, чтобы обезопасить свои южные границы от набегов, а также постоянно видеть надежных военных союзников в лице крымских татар.

Небезынтересно отметить, что и руководитель Крымского краевого правительства Мацей Александрович Сулькевич (Сулейман-Паша) (1865 – 1920 гг.), также являлся потомком тех переселившихся в Литву крымских татар при князе Витовте.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema: Re: Lietuvos totoriai
StandartinėParašytas: 07 Sau 2021 19:58 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Dėl Lietuvos karaimų ir totorių


Šaltinis - http://www.anarchija.lt/component/conte ... aroda.html

Žygeivis
Penktadienis, 12 Lapkritis 2010 17:09


Čia vis klausinėja manęs apie karaimus ir totorius Lietuvoje.

Todėl atrašysiu išsamiau.

Visų pirma karaimus ir totorius į Lietuvą atvežė Vytautas, o ne jie patys, užgrobę Lietuvą ar jos dalį, čia įsikūrė (kaip, pvz. dalis rusų ir lenkų - turiu omenyje tikruosius, o ne nutautėjusius lietuvius).

Antra - ir karaimai, ir totoriai niekada neišdavė juos priglaudusią Lietuvos Valstybę ir visada ją gynė nuo visų priešų, skirtingai, nei, pvz. nemaža dalis žydų, lenkų ir rusų.

Trečia - jei tarp karaimų ar totorių ir buvo vos keli išdavikai, tai juk ir tarp pačių lietuvių tokių išdavikų buvo ir yra nemažai.

Ketvirta - Lietuvos Valstybė turi padėti ir Lietuvos karaimams, ir Lietuvos totoriams išsaugoti savo kultūrą, paveldą bei istoriją.

Penkta - tuo pat metu niekas iš tikrųjų lietuvių nacionalistų nepaneigia karaimų ir totorių besąlyginės teisės sukurti (tiksliau atkurti) savo nepriklausomas valstybes Kryme.

P.S. Krymo kalnuose pastatyta karaimų buvusi sostinė Čiufut-Kale yra tikrai įspūdinga tvirtovė, o virš jos vartų, beje, yra iškalti Gedimino stulpai. Buvau ten porą kartų ir pats apžiūrėjau.

Krymo totorių sostinė Bachčisarajus (žodis "saraj" totoriškai reiškia "rūmai", o "bachči" - "sodas") taip pat iki šiol išsaugojo savo grožį.

Kam teks būti tose vietose, rekomenduoju apsilankyti ir Čiufut-Kale, ir Bachčisarajuje. :)

*****************************************************

Čufut Kalė


https://lt.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cufut_Kal%C4%97

Čufut Kalė (ukr. Чуфут-Кале, Krymo totorių: Çufut Qale, karaimų: Къале (Qale) [1]) – viduramžių olų miestas–tvirtovė Kryme, (Ukraina), esantis 2,5 km į rytus nuo Bachčisarajaus ir 37 km į pietvakarius nuo Taurijos Chersoneso.

Paveikslėlis

Pavadinimas

Krymo totorių kalba miesto pavadinimas reiškia „žydų tvirtovė“ (çufut – žydas, qale – tvirtovė).

Karaimai miestą vadino irgi "Sela Juhudim" (hebr. ‏סלע יהודים‏‎) - «žydų kalnas» [2][3]; paprastai qale – tvirtovė, ir paskutinio laiko „dviguba tvirtovė“ (Джуфт – pora, Къале – tvirtovė)[4].

Anksčiau miestas buvo dar vadinamas Кырк-Ер (Kirk–Er), Кырк-Ор (Kirk–Or), Гевхер-Кермен (Gevher–Kermen).

Istorija

Čufut Kalė įkurta VI a. Justiniano I laikais ir buvo Bizantijos imperijos pasienio įtvirtinimo gyvenvietė, kurioje gyveno alanai.

Krymą valdant kumanams miestas vadinosi „Kirk–Er“.

Pirmą kartą Čufut–Kalė minima 1299 m., kai Aukso ordos, vadovaujamos Nogajaus, įsiveržė į Krymą. Tarp apiplėštų miestų yra minimas ir „Kirk–Eras“[5].

Krymo chanatas

XIII a. – XIV a. miestas buvo nedidelės kunigaikštystės centru, priklausančių Aukso ordai. Mieste pradėjo apsigyventi ir karaimai.

XV a. miestas tapo nepriklausomo Krymo chanato, girėjų dinastijos, sostine. Čia rezidavo pirmieji Krymo chanai: Chadži-Girėjus ir Menglis Girėjus.

Valdant Mengliui Girėjui buvo pradėtas statyti Bachčisarajus ir paskui sostinė persikėlė į jį[6].

Čufut Kalės tvirtovėje liko tik chanato monetų kalykla ir aukštų karo belaisvių kalėjimas.

1783 m. Krymo chanatą prijungus prie Rusijos imperijos, karaimai pradėjo palikti tvirtovę ir XIX a. pabaigoje Čufut Kalę apleido paskutiniai gyventojai. Tvirtovėje liko gyventi tik prižiūrėtojo šeima.

Archeologija

Šiuo metu Čufut Kalėje mažai kas išliko.

Pačioje seniausioje, vakarinėje, miesto dalyje yra daugybė uolose iškaltų gyvenamųjų patalpų, sugriautos mečetės liekanos ir 1437 m. statyto Tochtamyšo chano dukters Džanike–Chanim mauzoliejus.

Taip pat gerai išsilaikė dvi karaimų kenesos ir vienas kiemas su dviem gyvenamaisiais namais, kur dabar yra ekspozicija, pasakojanti apie karaimų kultūrą.

Rytinė miesto dalis neišliko. Čia buvo gyvenamieji namai ir monetų kalykla, kurioje buvo kaldinamos Krymo monetos. Viename iš šių namų gyveno karaimų nepriklausomybės propaguotojas, žymus mokslininkas Abraomas Firkovičius (1787–1874 m.)[7]

*****************************************************

Karaimai Lietuvoje

https://lt.wikipedia.org/wiki/Karaimai

Pagal karaimų pasakojimą [Dovilė Troskovaitė. 1500 km pėsčiomis: ar Vytautas Didysis karaimus į Trakus vedė? 2014. https://www.15min.lt/naujiena/aktualu/i ... 582-429435], į Lietuvą iš Krymo karaimus atsivedė Lietuvos didysis kunigaikštis Vytautas Didysis 1397 m.

Manoma, kad Vytautas po žygio į Aukso ordos stepes atvedė apie 380 šeimų. Karaimai apgyvendinti tarp Trakų pilių, vėliau įsikūrė gyvenvietės Biržuose, Pasvalyje, Naujamiestyje, Upytėje.

Karaimams Vytautas, vėliau Kazimieras, suteikė privilegijų, leido turėti savivaldą. Jiems skirta žemė Trakų šiaurinėje dalyje, kuri nebuvo jų nuosavybė – po šeimininko mirties atitekdavo kitai šeimai. Aleksandro ir Žygimanto Senojo privilegijos atleido karaimus nuo muito mokesčių visoje valstybėje, sargybos bei derliaus nuėmimo prievolių senųjų Trakų dvare. 1863 metais karaimų teisės sulygintos su vietinių gyventojų. Per Pirmąjį pasaulinį karą dauguma karaimų evakavosi į Krymą bei kitas Rusijos vietas, tačiau 1920 metais daugelis grįžo – į Lenkijos ir Lietuvos valstybių teritorijas. Grįžę karaimai rūpinosi tautine savimone, leido žurnalus, kūrė tautines organizacijas.

XX a. tarpukariu Turkijos prezidentas Mustafa Kemalis Atatiurkas buvo atsiuntęs turkų kalbininkus į Trakus, kad susipažintų su karaimų išlaikytomis senomis kalbų formomis ir apvalytų turkų kalbą nuo svetimžodžių.

TSRS okupavus Lietuvą, Vilniaus ir Panevėžio kenesos buvo uždarytos, – taip Trakų kenesa kuriam laikui tapo vieninteliais Europoje veikiančiais šio tipo maldos namais. Tarybiniais laikais buvo nutraukta ir Lietuvos karaimų periodikos leidyba.

Po nepriklausomybės atkūrimo įkurta Lietuvos karaimų kultūros bendrija, tikintiesiems grąžinta Vilniaus kenesa. Dabar daugiausia karaimų gyvena Vilniaus ir Trakų rajonuose, taip pat apie Panevėžį. Yra trejos veikiančios karaimų kapinės – Vilniaus , Trakų ir Naujamiesčio (Panevėžio rajone).

******************************************************

1500 km pėsčiomis: ar Vytautas Didysis karaimus į Trakus vedė?


https://www.15min.lt/naujiena/aktualu/i ... 582-429435

Autorius: Dovilė Troskovaitė
Šaltinis: 15min

Visiems gerai pažįstamas ir daug kartų girdėta legenda pasakoja, jog 1397 metais didysis kunigaikštis Vytautas atvedė iš Krymo apie 400 karaimų šeimų ir apgyvendino jas Trakuose, patikėdamas jiems pilies gynybą.

Šį pasakojimą galima sutikti daugelyje populiarių leidinių, o apsilankius Trakuose išbandyti turizmo pramonės siūlomas su šia istorija susijusias pramogas. Trakų piliai ir kibinams tenka didžiausia šios legendos populiarumo našta.

Tačiau mėgstantiems skaičiuoti nesunku į šią istoriją pažvelgti iš kitos perspektyvos. Ji atrodytų maždaug taip: 400 šeimų, kurias apytikriai sudarė apie 2800 asmenų, įskaitant moteris ir vaikus, traukė (veikiausiai pėsčiomis) mažiausiai 1500 km, nes didžiuoju kunigaikščiu prisistatęs asmuo jiems pažadėjo darbo. Net ir šiuolaikinės emigracijos kontekste ši istorija atrodo nelabai įtikėtina.

Giliau pažvelgę į dulkėtus istriografijos puslapius šią legendą aptiksime ne kartą, tačiau ji pasakoja ne apie karaimus, o apie kitą nekrikščionių, ilgus amžius gyvenusių Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje, grupę – totorius.

Kronikininkas Janas Dlugošas rašė, jog Vytautas po karų Krymo teritorijoje su Aukso Orda atsigabeno į LDK totorių belaisvių ir, dalį jų padovanojęs valdovui Jogailai, kitus apgyvendino aplink Trakus, Vilnių, Kauną, Lydą, Naugarduką ir Gardiną, kad sustiprintų šių žemių karinę apsaugą nuo kryžiuočių.

Vėliau šiuo pasakojimu totorių istoriją pradėdavo daugelis ją rašiusiųjų, kartais pasiginčydami, ar totoriai buvo karo belaisviai, ar laisvi žmonės, karo tarnybos samdiniai.

Istoriniai šaltiniai liudija, jog dėl savo reikšmės karinėje LDK struktūroje totoriai įgijo nemažai privilegijų, kurių neturėjo kiti LDK nekrikščionys – žydai ir karaimai, pavyzdžiui, teisę naudotis valstybės žeme už karo tarnybą, liudyti teismuose ir kt. kurios lėmė geresnį socialinį statusą visuomenėje, bei palankesnį totorių įvaizdį. Dėl to krikščionių moterų santuokos su totoriais nebuvo vertinamos priešiškai, nors tuo metu išpažįstama religija vaidino lemiamą vaidmenį socialiniame gyvenime.

Vėliau, Rusijos imperijai po Abiejų Tautų Respublikos padalijimų prisijungus LDK, kai kurie totoriai, ypač turtingesnieji, sugebėję vienu ar kitu būdu gauti bajorystę, išsaugojo privilegijuotą padėtį – teisę eiti karo bei civilinę tarnybą.

Palankiam totorių įvaizdžiui formuotis padėjo ir bajoriškoji Abiejų Tautų Respublikos aplinka. Buvo tikima, jog Lenkijos didikų protėviai buvo kilę iš sarmatų, kurie Romos imperijos laikais gyveno prie Juodosios jūros, o vėliau, išstumti į šiaurę ir vakarus, užkariavo žemes, kur įsikūrė Lenkijos valstybė, ir iš esmės sudarė valdantįjį jos elitą. Iki pat XIX amžiaus buvo tikima, kad šie protėviai kalbėjo turkiškai ar totoriškai ir tik vėliau perėmė slavų kalbą.

Sarmatiškoji ATR aplinka, kuri labiausiai buvo juntama Karūnoje, neaplenkė ir LDK bajorų, ypač po Liublino unijos, ir sėkmingai gyvavo kartu su Vytauto vaizdiniu. Toks Juodosios jūros regiono ir totorių kalbos vertinimas visuomenėje neabejotinai buvo palankus joje gyvenusiems totoriams.


Karaimų bendruomenė Vilniaus gubernijoje į totorius žvilgčioti pradėjo XIX a. viduryje. Matydamas, jog totorių pakilimas socialiniais laipteliais aukštyn buvo tiesiogiai susijęs su karine tarnyba, karaimų istorijos „išradėjas“, vienas žymiausių Rusijos imperijos karaimų veikėjų, Abraomas Firkovičius bandė pasinaudoti šia per amžius susiklosčiusia dalies totorių tradicija ir pritaikė ją karaimams.

Kalbėdamas su žymiu to meto publicistu ir keliautoju Vladislovu Sirokomle Firkovičius papasakojo savąją adaptuotą totorių legendos versiją: „ginkluoti karaimų riteriai kiekvieną rytą, sukalbėję sinagogoje (taip tuo metu buvo vadinami karaimų maldos namai – aut. past.) trumpą maldą, šauniai šuoliuodavo tilto, nutiesto per Galvės ežerą į salos pilį, link, kur jie tarnaudavo valdovui. (...) Kalbėjome apie karaimų gvardiją, saugojusią karalių.“

Taigi XIX a. viduryje legenda buvo papildyta militaristiniu siužetu, taip itin supanašėdama su totoriškąja legendos versija. Abraomas Firkovičius net bandė įtikinti egzistavus atskirą karaimų karinį junginį Lietuvos–Lenkijos valstybės kariuomenėje.

Toks legendos išplėtojimas karaimų aplinkoje nebuvo atsitiktinis. Karaimai XIX a. siekė gauti tokias pat bajorių teises, kokios Rusijos imperijoje buvo pripažintos daliai totorių už karo tarnybą.

Tačiau iki 1863 m., kai Rusijos imperijoje karaimų teisės buvo prilygintos toms, kurias turėjo stačiatikiai, karaimai, dėl išpažįstamos religijos – karaizmo – vienos iš judaizmo krypčių – buvo negatyviai nusiteikę bet kokios karinės veiklos atžvilgiu.

Dėl to nenuostabu, jog nei vienoje iš Lietuvos – Lenkijos valstybėje karaimams suteiktų privilegijų neminima, jog jie eitų karo tarnybą.

Tiesa, 1507 m. Žygimanto Senojo suteiktojoje karaimai buvo atleisti nuo „budėjimo pilyje“, tačiau iš šio apibūdinimo sunku spręsti, kokio pobūdžio tai veikla, juolab, kad sargyba svarbiuose objektuose buvo miesto gyventojų prievolė – sargybiniais nebūtinai turėjo būti karinę tarnybą atliekantis asmenys.

Sirokomlė rašė, jog didysis kunigaikštis Jonas Kazimieras 1665 m. karaimams suteiktoje privilegijoje nurodė, kad už karaimų karių tarnybą jiems leidžiama statyti sinagogą ir mokyklą, tačiau privilegijos tekste tokio įrašo nėra.

XX a. 3 dešimtmetyje, veikiant vyriausiajam Lenkijos karaimų hachamui Serajai Šapšalui, ši legenda, jau gana plačiai žinoma visuomenėje, įgavo aiškų, išbaigtą ir daugiau ar mažiau istorišką pavidalą: Šapšalas legendoje mechaniškai sujungė karaimus ir totorius, kaip Vytauto kartu paimtus su savimi po karų su Aukso Orda ir atgabentus į LDK.

1928 m. viename iš pirmųjų savo viešų tekstų jis teigė, jog „XIV a. pabaigoje didysis kunigaikštis Vytautas atvedė karaimus kartu su totoriais iš Aukso ordos, kuriai priklausė ir dalis Krymo; atvedė apie 500 karaimų šeimų, kurias apgyvendino Trakuose ir kitose vietovėse. Kaip totoriai raiti, taip karaimai pėsti tarnavo kariais ir už tai buvo apdovanoti žemės nuosavybe tiek Lietuvos didžiųjų kunigaikščių, tiek Lenkijos valdovų (...) Šiandieniniai karaimai yra palikuonys tų, kuriuos Vytautas atvedė į šį kraštą ir kurie, būdami tos pačios kilmės kaip ir totoriai, iki šiandien naudojasi gautomis žemėmis.“

Gal ši legenda ir būtų likusi dulkėti įstaigos, kuriai buvo skirta, archyvuose, tačiau Šapšalo autoritetas, charizma ir aktyvi bendruomeninė ir visuomeninė veikla lėmė, jog ji ne tik įgavo dar vieną naują bruožą – karaimai buvo pradėti sieti su totoriais ir kalbant apie jų kilmę, ne tik atvykimo į LDK aplinkybes ar kario įvaizdžio įtivirtinimą, bet ir taip paplito, jog net ir šiandien, praėjus daugiau nei pusei amžiaus, ši istorija tapo žinių apie karaimus šablonu.

Dovilė Troskovaitė atstovauja VU Istorijos fakultetui.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema: Re: Lietuvos totoriai
StandartinėParašytas: 07 Sau 2021 20:03 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Tochtamyšas
https://lt.wikipedia.org/wiki/Aukso_ord ... my%C5%A1as

Ištrauka:

Tochtamyšas kreipėsi į Lietuvos didįjį kunigaikštį Jogailą (1392–1393 m.), siūlydamas jam karinę sąjungą ir prekybos santykių atnaujinimą. Kokie buvo kreipimosi rezultatai tiksliai nežinoma, tačiau greičiausiai sąjunga buvo sudaryta, bet jos nuostatas vykdė jau Vytautas.

1395 m. vyko trečiosios kautynės tarp Tochtamyšo ir Tamerlano. Šį kartą Tamerlanas puolė Aukso Ordą iš Persijos, pro Derbentą perėjęs per Šiaurės Kaukazą. Kautynės įvyko šiaurės Kaukaze prie Tereko upės. Jos tęsėsi tris dienas ir Tochtamyšo vėl buvo pralaimėtos. Nugalėtojas, vydamasis Tochtamyšą, išsiuntinėjo būrius po visą Aukso Ordos teritoriją jos plėšti. Visa Tochtamyšo valstybė buvo užkariauta, sostinė vėl apiplėšta, o sostas perduotas vienam iš Urus–chano sūnų. Visus reikalus tvarkė Edigėjus.

Tochtamyšas prieglobstį rado pas Vytautą Lietuvoje. Artimiausiu uždaviniu jis laikė įsitvirtinimą Kryme, kuris turėjo tapti baze kovai su priešininkais.

Vytauto padedamas Tochtamyšas padarė kaip spėjama du žygius prieš Krymą (1396–1397 m.). Žygių rezultatas nėra aiškus, greičiausiai iš ten išsivesta daug belaisvių, tačiau Kryme neįsigalėta.

1399 m. buvo suruoštas didelis žygis, nukreiptas tiesiog prieš Aukso Ordos centrą. Tačiau prie Vorsklos upės Vytauto vadovaujama kariuomenė Edigėjaus buvo sumušta, o pats Tochtamyšas su savo šalininkais po šio naujo pralaimėjimo pasislėpė kažkur stepėse.

Tochtamyšas toliau vedė partizaninį karą su Edigėjumi, arabų rašytojai suskaičiuoja dar 15 jų susirėmimų. Kada ir kur žuvo Tochtamyšas nežinoma. Po jo mirties kovą dėl valdžios tęsė jo sūnus.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema: Re: Lietuvos totoriai
StandartinėParašytas: 07 Sau 2021 20:45 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Č. Iškauskas. Nedaug trūko, kad Krymas būtų mūsų


https://www.delfi.lt/archive/c-iskauska ... d=71063440

Česlovas Iškauskas, http://www.iskauskas.lt

http://www.DELFI.lt 2016 m. balandžio 23 d. 09:51

Lietuviai buvo netoli to, kad jų kariuomenė įžengtų ir užimtų Krymą. Tiesa, tokia galimybė buvo prieš gerus šešis šimtmečius, kai LDK buvo ypač stipri, ir Algirdo pulkai sumušė ir išstūmė totorių ordas iš beveik visos dabartinės Ukrainos teritorijos. Nedaug trūko, kad būtų parklupdytas ir visas Krymo chanatas.

Tai buvo neeilinė LDK pergalė prie vadinamųjų Mėlynųjų Vandenų arba Syniuchos (Sinije Vody) – vidurio Ukrainoje esančios upės, kairiojo Pietinio Bugo, savo ruožtu įtekančio į Juodosios jūros užutekį, intako.

Konkrečios mūšių vietos istorikai nenustatė, bet manoma, kad jie vyko kažkur piečiau dabartinio Kirovogrado, kiti tyrinėtojai mano, kad kaudamiesi lietuviai nužygiavo net iki Dniepro.

1362 m. rudenį Algirdo vedama kariuomenė patraukė tiesiai į svarbų Podolės centrą, turkiškai vadinamą Jabgu („vietininko“) miestu, o rusėnų kalba – Sinije Vody.

XVI amžiuje čia buvusi gyvenvietė, jau vadinama nauju Torgovicos vardu
, garsėjo didingais mūro pastatų griuvėsiais su marmuro grindimis, rūsiais ir galingomis sienomis, kurie, pasak Mykolo Lietuvio, parašiusio veikalą „Apie totorių, lietuvių ir maskvėnų papročius“, tuo metu net buvo siejami su legendinės Trojos liekanomis.

Stebėtina, kad apie pagrindinį 1362 m. vykusį mūšį prie Mėlynųjų Vandenų žinoma nedaug. Prof. Alfredas Bumblauskas garsaus šių mūšių tyrinėtojo, ukrainiečių „litvanisto“ Felikso Šabuldo 2012 m. lietuvių kalba išleistos knygos „1362 m. Mėlynųjų vandenų mūšio šiuolaikinė mokslinė interpretacija“ pratarmėje rašo, kad jiems metraščiuose skirti tik keli sakiniai.

Antai, apie Žalgirio mūšį pasakoja ne vienas autentiškas šaltinis, netgi didžiulis lenkų kronikininko Jano Dlugošo (Jan Długosz) veikalas, o apie Mėlynuosius Vandenis, kuriais didžiuojasi tiek ištisos lietuvių, tiek ukrainiečių kartos, žinoma nedaug. Dėl to atsirado legenda, kaip Vytautas Juodojoje jūroje žirgus girdė... Ja galima abejoti, tačiau Algirdo žirgai Mėlynuosiuose Vandenyse tikrai atsigavo.

Po 650 metų prie Juodosios jūros užutekio, esančiame Očakove, sūrų vandenį gėrė ir mūsų žemaitukai, iš Senųjų Trakų 2010 m. rugsėjį 40 dienų keliavę garsių LDK kunigaikščių keliais.

Čia ne be kaltės sovietinė istoriografija, kuri vengė akcentuoti šią LDK pergalę, o vietoj jos iškėlė kitą didelį Aukso ordos pralaimėjimą Kulikovo mūšyje 1380 m., kai Maskvos didžiojo kunigaikščio Dimitrijaus Donskojaus vadovaujamos rusų pajėgos sutriuškino emyro Mamajaus vadovaujamus ordos karius.

Rusijoje netgi geriau žinomas po kelių dešimtmečių vykęs Žalgirio mūšis, nes jame kryžiuočius triuškino ir keli rusų pulkai iš Smolensko (jis buvo LDK dalimi, bet rusų istorikai skelbia, kad mūšis laimėtas rusų ir gudų dalinių dėka).

Istorikas Vytas Jankauskas tvirtina, kad iš tiesų Kulikovo mūšyje Aukso orda buvo dar kartą sutriuškinta, tačiau po jo totoriai iš Maskvos paliko tik pelenus, o po Mėlynųjų Vandenų jiems pasiekti Vilniaus nepavyko. Po šio mūšio Ordoje beveik du dešimtmečius vyko krizė, neleidusi suformuoti tvirtos valdžios, ir čia atsirado galimybė Algirdui plėstis, o Maskvai galimybė laviruoti.

Trys maždaug 20-tūkstantinei totorių kariuomenei vadovavę vadai buvo priversti pasitraukti į Krymą, kiti, kaip Aukso ordos ištremtas chanas Dželaletdinas, dalyvavo Vytauto Didžiojo kariuomenėje Žalgirio mūšyje.

Beje, 1398 m. Lietuvos Didysis kunigaikštis Vytautas, būdamas nebejauno, 48 metų amžiaus, jau ne pirmą kartą pasiekė Juodosios jūros prieigas, surengęs pusmečio žygį iš Senųjų Trakų nepaklusniems vietos didikams malšinti ir padėti jo pagalbos pasiprašiusiam nuverstam Aukso ordos chanui Tochtamyšui.

Jis iš Kafos (Feodosijos) https://lt.wikipedia.org/wiki/Feodosija ir Solchano (Staryj Krym) https://lt.wikipedia.org/wiki/Senasis_Krymas apylinkių parsivedė daug totorių bei karaimų, kuriuos įkurdino Trakų kunigaikštystėje. Tarp jų maždaug 380 karaimų šeimų atsigabeno kaip puikius karius, dorus ir sąžiningus tarnus.

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Bet grįžkime prie Mėlynųjų Vandenų. Po šios pergalės Lietuva tapo viena iš dominuojančių jėgų regione. Prasidėjo labai sparti LDK plėtra, prie jos buvo prijungta didelė teritorija – Kijevo, Voluinės, Podolės ir kitos žemės, į kurias pretendavo ne tik rusai ar totoriai, bet ir lenkai.

Galima sutikti, rašo istorikas V. Jankauskas, kad po šios pergalės prasidėjo didysis LDK klestėjimas. Lietuva tapo imperija, o Algirdas save ėmė vadinti imperatoriumi, kitaip sakant, kūrė Trečiąją Romą.

Kita vertus, jeigu svarstysime dabartiniais terminais, LDK laimėjimai Juodosios jūros kryptimi lėmė tuometės Ukrainos posūkį link Vakarų civilizacijos. Ukraina jau tada pradėjo sluoksniuotis į vakarines ir rytines jos žemes. Tai iki šiol formuoja ukrainiečių ir lietuvių istorinę atmintį, vietovardžius bei simpatijas.

Bet dėl šių žemių viduramžiais buvo kilęs Lietuvos ir Lenkijos konfliktas, ypač dėl Podolės.

Štai kodėl istorikų teigimu, Lenkijos istoriografijoje susiformavo Mėlynųjų Vandenų mūšio neigimo tradicija, kuri net ir XX a. pirmoje pusėje dar buvo velkama į mokslinį apdarą.

Kita vertus, nors santykiai su Aukso orda buvo priešiški, dėl prieš mūšį joje įsivyravusio chaoso (per 20 metų pasikeitė daugiau kaip 25 chanai, o po chano Birdibeko nužudymo 1369 m. sumaištis tik sustiprėjo) dalis totorių vadų perėjo į Algirdo ir paskui į Vytauto pusę.

Pietų Rusioje (Kijeve) nusistovėjo tam tikra LDK ir Aukso ordos dvivaldystė (kondominiumas).

Matyt, tuomet atsirado nevienareikšmis požiūris į totorius, kurie pasirodė ne tik užkariautojai, Rytų kultūros nešėjai, bet ir kaip Vakarų civilizacijos dalis, Algirdo ir Vytauto dėka įterpta į Lietuvos ir visos LDK dirvą.

Štai kodėl dabartinės Rusijos represijos prieš etninius Krymo gyventojus (šiame aneksuotame pusiasalyje neseniai uždraustas totorių parlamentas – Medžlisas, prilygintas „teroristinei organizacijai“), kelia tokią protestų bangą.

Pergalė prie Mėlynųjų Vandenų davė pradžią nuo ATR laikų gaivinamai idėjai „nuo jūros iki jūros“. Ji ypač buvo eskaluojama lenkų didikų, o XX a. pradžioje Lenkijos valstybės vadas Juzefas Pilsudskis ją įvilko į Lenkijos strategijos rūbus ir agresyviais veiksmais – Vilniaus krašto okupacija – jais vertė apsivilkti ir Lietuvą.

Tiesa, dar anksčiau ši idėja buvo įgavusi realų pagrindą: XVIII a. pabaigoje LDK kunigaikščio Mykolo Kazimiero Oginskio rūpesčiu Polesėje buvo pastatytas vadinamas Oginskio kanalas, sujungęs Baltijos ir Juodosios jūros baseinus.

1783 m. Lietuvos Brastos vaivadijoje (dabar Baltarusijos teritorija) iškastas 54 km ilgio 15 m pločio ir pusantro metro gylio kanalas turėjo 10 medinių šliuzų, du pakeliamus tiltus ir kirto du natūralius ežerus. Šiuo kanalu laivai iš Baltijos jūros galėjo pasiekti Juodąją jūrą, Konstantinopolį, neplaukdami aplink Europą.

Sutrumpėjus keliui labai pagyvėjo laivyba, sparčiau ėmė augti vienas didžiausių šio vandens kelio miestų – Kaunas. Oginskio kanalas ir mediniai jo įrenginiai buvo smarkiai apgriauti Pirmojo, bet galutinai sugadinti Antrojo pasaulinių karų metu. 1942 m. jo konstrukcijas sugriovė sovietiniai partizanai.

Tokia buvo kadaise iškovotos pergalės reali nauda. Ji nebuvo tik grobikiško žygio pasekmė, tačiau turėjo ir civilizacinę reikšmę. Kaip jau rašėme, nustūmę į pietus Aukso ordą, lietuviai padėjo suformuoti labiau vakarietišką šiuolaikinės Ukrainos teritoriją, kuri turi lemiamos reikšmės ir šiandienos geopolitiniuose konfliktuose. Dar daugiau: jie sustabdė mongolų – totorių skverbimąsi į Europą, kuris jau iš tolimesnių islamo šalių nesustabdomai vyksta šiandien.

Todėl lieka tik pasvajoti, kaip būtų vystęsi šie kraštai, jeigu Algirdo kariuomenė būtų nužygiavusi į Krymo gilumą, kaip per šimtmečius būtų klostęsis šių tautų likimas, kaip jų atžvilgiu būtų elgęsi Rusijos carai ir dabartinis jos lyderis... Žinoma, svarstyti „kas būtų, jeigu būtų“ yra neproduktyvu, bet juk šitai taip skatina lietuvišką savimeilę ir savivertę!

Menotyrininkė Rasa Gečaitė, prieš pustrečių metų išleidusi knygą „Kelionė iš XXI į XIV a. su Giedriaus Kazimierėno „Algirdo pergale prie Mėlynųjų Vandenų“ (dailininkas 2009 m. nutapė 9 m ilgio ir 3 m aukščio drobę tokiu pavadinimu), tikino, jog gerai, kad lietuviai nežino savo istorijos, antraip apsvaigtų nuo šlovės. Puikiai pasakyta!

Česlovas Iškauskas

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema: Re: Lietuvos totoriai
StandartinėParašytas: 10 Bir 2022 22:06 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Baranauskas - Baranowski

"Baran" древнетатарское имя - означает "дождь".

А совсем не от "баран" - "овин", как обычно думают. :)

"S. Kričinskis knygoje „Lietuvos totoriai“, rašo, kad pirmieji totoriai, pakliuvę į Lietuvą dar Gedimino valdymo laikais, asimiliavosi su vietiniais gyventojais, priėmė krikščionybę.

Stanisław Kryczyński. Tatarzy litewscy, Warszawa: Wydanie Rady Centralnej Związku Kulturalno-Oświatowego Tatarów Rzeczypospolitej Polskiej 1938.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Stanis%C5 ... y%C5%84ski

Knygoje yra ir Daugėliškio krašte egzistuojančios totoriškos kilmės pavardės. Tai Bogušai (Bogusz), Korsakai (Korsak), Baranovskiai (Baran), Daugėlos ar Daugėlavičiai (Dowgial, Dowgialowicz). Jos yra Lietuvos Metrikos aktuose apie totorius.

Pateikiamos pavardžių totoriškos reikšmės: boguš – pelėda ar apuokas, korsak – mažoji stepių lapė, baran – lietus.

Čia reikia priskirti ir Čibirus (Čybir) – pavardė kilusi iš totoriško žodžio „čiber“ („mielas“).“

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema: Re: Lietuvos totoriai
StandartinėParašytas: 12 Vas 2024 21:37 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Халецкие

https://proza.ru/2019/11/02/426
https://forum.vgd.ru/post/1267/26242/p2690947.htm
https://vk.com/club1265506

Paveikslėlis

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 9 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 2 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007