Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 27 Bal 2024 19:32

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 2 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 26 Sau 2011 21:18 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27103
Miestas: Ignalina
Nei vieno žygio be konkretaus tikslo. Interviu su Kęstučiu Čeponiu (I)


http://www.patriotai.lt/straipsnis/2011 ... 8Deponiu-i

2011-01-25

      Tikriausiai ne daug kas Lietuvoje žino apie gūdžiame sovietmetyje gimusį patriotišką Žygeivių judėjimą, šio judėjimo istoriją bei tikslus, tad šiandien Patriotai.lt kalbasi su ilgamečiu Žygeivių judėjimo nariu Kęstučiu Čeponiu.

      Laba diena, ponas Kęstuti. Šiame savo pokalbyje norėčiau paliesti neįtikėtinai įdomią, kultūriškai bei istoriškai svarbią, tačiau mūsų dienomis galbūt kiek nepelnytai primirštą lietuvių Žygeivių judėjimo temą. Savo metu buvote aktyvus šio judėjimo narys, tad iškart norėčiau paklausti: kada Lietuvoje atsirado pirmosios žygeivių grupelės, kokios buvo pagrindinės jų atsiradimą sąlygojusios priežastys, kokių paskatų bei tikslų buvo vedami patys pirmieji žygeiviai?

      Kaip rodo Vilniaus universiteto turistų klubo (dabar Žygeivių klubo) archyve išlikę to meto dokumentai, dar 1948 m. pirmieji Vilniaus universiteto studentai ir dėstytojai, pasiėmę kuprines, patraukia į sportinius-pažintinius žygius po Lietuvą.

      Jiems, be kitų nuotykių, taip pat tada neretai tekdavo susidurti ir su stribais bei sovietų saugumiečiais, ir su Lietuvos partizanais. Ypač sunkūs Lietuvos partizanams buvo 1950-1952 metai. Organizuota rezistencija, su ginklu rankoje kovojanti prieš okupantus ir vietinius parsidavėlius, sutriuškinta. Pasipriešinimo judėjimo dalyviai supranta, jog atėjo laikas keisti kovos pobūdį - būtina pereiti prie naujų, legalių, kovos formų. Svarbiausias šios kovos tikslas - išlaikyti ir stiprinti Tautos dvasią, nepasiduoti sovietinimui ir ruošti lietuvius būsimiems mūšiams už Tėvynės laisvę ir nepriklausomybę. Dalis partizanų jau tada suprato, kad tam galima pasinaudoti Lietuvoje augančiu (ypač studentų tarpe) turistiniu judėjimu.

      Tuo metu žmonių, vaikštančių į žygius, vis daugėjo. 1952 m. Vilniaus universitete įsikuria legali organizacija, su nekaltu (sovietinės valdžios požiūriu) pavadinimu „Universiteto turistų sekcija“, o 1958 m. įsisteigė Universiteto turistų klubas (UTK).

      Nuo pirmųjų šios organizacijos gyvavimo dienų joje susiformavo kryptis, kurios tikslai gerokai skyrėsi nuo tų tikslų, kurie buvo išvardyti sovietiniuose „pavyzdiniuose“ „Turizmo sekcijos nuostatose“, o vėliau oficialiai deklaruojami UTK nuostatose - auklėti jaunuosius socializmo statytojus, stiprinti jų fizinę galią ir ruošti patikimais SSSR gynėjais.

Karta po kartos šios neoficialios „turistinės“ krypties atstovai žodžiu ir asmeniniu pavyzdžiu perduodavo kitai studentų-turistų kartai nerašytus priesakus:

   * pažink Lietuvą - savo Tėvynę, domėkis jos istorija ir kultūra;
   * saugok Lietuvos gamtą, nepamiršk, kad Lietuvoje gyveno tavo protėviai ir gyvens tavo vaikai;
   * tyrinėk Tautos papročius ir tradicijas;
   * prižiūrėk ir saugok Tautos laisvės paminklus;
   * gerbk ir prižiūrėk protėvių kapus ir kitas šventas lietuviams vietas, saugok jas nuo sunaikinimo ir išniekinimo;
   * nepasiduok nutautinimui ir sovietinimui;
   * auklėk savo vaikus tautine dvasia;
   * padėk išsaugoti lietuvybę atimtose iš Lietuvos etnografinėse lietuvių žemėse;
   * ruoškis fiziškai ir dvasiškai kovoti už Tėvynės Lietuvos laisvę ir nepriklausomybę.

      Prabėgs dešimtmetis ir šie žmonės pasivadins žygeiviais.

      Žodis „žygeivis“ kilęs iš žodžio „žygis“. „Žygis“ tai nelengva kelionė, darbas ar veiksmas.

      1968 m. lapkričio 2 d. netoli Rykantų, ties pilkapiais, įvyko Vėlinių šventimas. Jame dalyvavęs Tadas Šidiškis pasiūlė vadintis ne turistais, o žygeiviais. Remiantis Rimanto Matulio žodžiais, patį žygeivio terminą sugalvojo Jonas Trinkūnas.

Pagrindinis žygeivių šūkis: „Nei vieno žygio be konkretaus tikslo“.

Priesakai: „Keliauk, pažink, padaryk“.

      Taip gimė Lietuvos Žygeivių judėjimas.

      Kas paskatino jus asmeniškai įsijungti į Žygeivių judėjimą? Ar tai nebuvo pavojinga tais laikais? Ar būta minčių, kad sovietų valdžia gali įtarti tikruosius žygeivių tikslus?

      Į sportinius žygius pradėjau vaikščioti dar 1979 m., po 4 kurso VU Matematikos fakultete (vasarą dalyvavau daugiadieniame pėsčiųjų žygyje Kryme, po to žiemą pirmos kategorijos slidžių žygyje Karpatuose). Ir iki tol buvau nemažai vaikščiojęs po Ignalinos rajono miškus, bet vienas, o ne su žygeivių grupe.

      Tačiau į tikrąjį Žygeivių judėjimą įsijungiau vėliau - 1980 m. pavasarį, kada pirmą kartą išėjau į žygį su Tadu Šidiškiu.

      Atsimenu, kaip ilgai jį įkalbinėjau, kad mums keliems suvadovautų. Keliavome keturiese po Ignalinos apylinkes, Nacionaliniame parke, ežerų pakrantėmis, o Tadas pasakojo šitų apylinkių istoriją - jis čia žinojo kiekvieno ežero, salos, upelio, kalnelio ir miškelio pavadinimus, praeitį, pažinojo vietinius žmones.

      Aš pats esu kilęs iš Ignalinos, buvusio Budrių kaimo, tačiau tik su Tadu vaikščiodamas pirmą kartą išgirdau tiek daug visokių istorijų ir vietinių pavadinimų. Nuo vaikystės domėjausi Ignalinos krašto istorija, ir ypač įvairiais smulkių objektų vietovardžiais, juos rinkau ir užrašinėjau. O čia pamačiau, kad Tadas yra surinkęs būtent Nacionaliniame parke tokius vietovardžius.

      Nesu muzikalus, bet kada Tadas užtraukdavo savos kūrybos žygeiviškas dainas: „Mes jūras perplaukėm po tris kartus“, „Marija Magdalena“ ar „O sena Žemaitija“, tai net ir aš pritardavau. O po to nutariau, kad reikia surinkti ir užrašyti įvairias savos kūrybos žygeivių dainas, ir jas padauginti. Ką vėliau ir padariau.

      Po to vos ne kas savaitgalį ir per visas šventes pradėjau vaikščioti į žygius po Lietuvą, lietuvišką Baltarusijos dalį, Karaliaučiaus kraštą su labai įvairiais vadovais, o greitai ir pats ėmiau vadovauti įvairiems žygiams - pėsčiomis, dviračiais, baidarėmis, plaustais iš brezentinių palapinių, prikimštais pripūstų vaikiškų balionėlių, žiemą - slidėmis...

      Taip palengva prasidėjo mano žygeiviška „karjera“: ir tautinė-patriotinė, ir sportinė-mokomoji.

       Praktiškai kiekvieną vasarą ir žiemą išeidavome į sudėtingus kategorinius žygius, keliaudami po visą tuometinę SSSR.

       Viso atlikau virš 300 „mažų“ (dvidienių-tridienių-keturdienių) ir „didelių“ (kategorinių daugiadienių) žygių. Su žygeivių grupėmis ir vienas išmaišiau visą tuometinę Sovietų Sąjungą - nuo Kolos Chibinų ir Vilkų Tundrų, Karpatų bei Krymo iki Kamčiatkos, Sachalino ir Kurilų.

       Turiu slidžių (Poliarinis Uralas), kalnų (Centrinis Kaukazas – beje, pakeliui, įveikiant maršrutą, teko įkopti ir į Elbrusą), pėsčiųjų (centrinė Kamčiatka) žygių penktas kategorijas, plaustais (Altajuje) - trečią kategoriją, baidarėmis ir dviračiais - antrą.

       Buvau ne kartą įvairiose vietose Kryme ir Karpatuose, Kaukaze, Karakumuose ir Kopet-Dage, Fanuose, Pamyre, Tian-Šanyje, Altajuje ir Kuznecko Alatau, Sajanuose, Koloje ir Urale, Priebaikalėje ir Užbaikalėje, Kamčiatkoje, Sachaline ir Kuriluose. Kartą „tranzu“ (autostopu) nuvažiavau nuo Vilniaus iki Baikalo ežero, o po to ėjome ir plaukėme aplink Baikalą, perėjome Olchono salą Baikale.

       Be to 1982 m. baigiau Vilniaus Liaudies universiteto Turizmo fakultetą. Gavau turizmo instruktoriaus diplomą (kalnų, slidžių ir pėsčiųjų turizmas).

       Specializavausi tyrinėdamas išgyvenimo metodus ekstremaliose gamtinėse sąlygose. 1984 m. šia tema parengiau knygos „Keliautojo vadovas (Išgyvenimas ekstremaliose gamtinėse sąlygose)“ mašinraštį. Jis buvo platinamas turistų ir žygeivių klubuose savilaidos būdu.

       Dėl realaus pavojaus suvokimo ir kitų panašių dalykų...

       Dabar gyvenant sunku suvokti, kaip atrodė realus gyvenimas SSSR laikais - o tada iš tikro buvo daugybė temų ir dalykų, už kuriuos labai greit galėjai būti pasodintas į KGB izoliatorių ir po to uždarame teisme gauti keletą metų Vorkutoje, Mordovijoje ar kokioje „psichuškėje“ (turiu omenyje laikus jau po Stalino – jam gyvam esant „duodavo“ ne mažiau 10 metų, o labai dažnai – 25 metus). Todėl visi, gyvenę tuo metu, nuo mažens puikiai žinojo, ką galima kalbėti, su kuo kalbėti, ką daryti ir ko nedaryti.

       Pvz., aš dar pirmame kurse vos neišlėkiau iš Universiteto, nes pakliuvau „po ranka“ tuometiniam prorektoriui Broniui Sudavičiui (faktiškai jis buvo Universiteto KGB kuratorius - prižiūrėjo „ideologinę švarą“ tarp studentų ir dėstytojų). Šiaip taip išsisukau tada, gavęs griežtą papeikimą, kurį pakabino viešai rektorate ir mano fakultete... Bet tai ilga istorija ir todėl nesiplėsiu. Vėliau man buvo nutikę ir žymiai įdomesnių istorijų.

       Kartu reikia aiškiai suprasti, kad Žygeivių judėjimas nuo pat pradžių buvo taip išmoningai organizuotas, kad įtraukdavo įvairių žygių dalyvius (o jų kasmet eidavo ne šimtai, o tūkstančiai, su įvairiais vadais) į vis sudėtingesnę ir pavojingesnę antisovietinę, tai yra lietuvišką, veiklą labai palaipsniui ir tai toli gražu ne visus. Vieni pasiekdavo tam tikrą „ribą“ ir jos neperžengdavo, o kiti eidavo toliau...

       Suvokimas apie vis augantį ir vis realesnį pavojų pakliūti į KGB akiratį irgi ateidavo palaipsniui. Ir tik tada, kai jau pats užsiimdavai tokia veikla, kada pats jau puikiai suprasdavai, jog pakliuvęs gali mikliai „iškeliauti pas baltas meškas“.

       Šiaip jau labai dažnai „balansuodavome ant ribos“. Nes bet kada galėjai būti paskųstas ir „pakviestas profilaktikai“.

       Tokie „seni vilkai“ kaip Tadas Šidiškis ar Rimantas Matulis, Jonas Trinkūnas irgi savo jau nemenką patirtį perduodavo toli gražu ne kiekvienam, dalyvaujančiam jų vadovautuose žygiuose, o atskleisdavo labai pamažu, kada pajusdavo pasitikėjimą.

       Apskritai, per tuos 10 metų, kada aš sovietmečiu dalyvavau Žygeivių judėjime, labai aiškiai supratau, kad geriausia, užsiimant nelegalia, draudžiama, veikla, yra pasitikėti savo vidine nuojauta, o ne kokiais nors kieno tai pasakymais, rastais dokumentais, fotografijomis ir pan. (nes visą tai labai lengva suklastoti ar išprovokuoti, arba išgauti panaudojant spec. psichotropines priemones, spec, technines priemones ir kt.).

      Tiesą sakant, užsiimant tokia veikla, jei tik iškart neįkliūni, labai greitai „išsidirba šuniška uoslė“ ir tiesiog „viduriais“ pradedi jausti, kad gali kuo tai pasitikėti, o su kai kuo geriau nesikalbėti „neleistinom“ temom, tuo labiau neduoti kokią nors „savilaidą“ (pačių atspausdintą arba padaugintą literatūrą) ar rimtesnę užduotį...

       Apie tai, kad sovietų KGB buvo puikiai informuota apie Žygeivių judėjimo tikslus ir realią veiklą sužinojau labai greit - ir iš Tado, ir kitų senų žygeivių atsargių paaiškinimų bei pasakojimų, kada ką ir už ką tardė, pasodino ir pan.

       Jau vėliau, kada aš pats jau buvau sukūręs nemažą įvairios lietuviškos spaudos, žemėlapių, „savilaidos“ knygučių dauginimo ir platinimo tinklą, irgi niekada nepasakojau net savo artimiausiems draugams, kur ką, pas ką darau. O ir jie tai puikiai suvokė, ir taip pat turėjo savo nuosavus „kanalus“. Nes dirbant nelegaliai visada reikia žinoti tik tiek, kiek būtina tavo darbui - ir ne daugiau.

       Pora realių pavyzdžių iš mano paties „praktikos“...

       Atsimenu tokią istoriją - maždaug 1984 m. (tiksliai jau neatsimenu datos) vienas iš mano bendradarbių visai atsitiktinai pakliuvo į KGB „užmestą tinklą“, kadangi pas jį rado slaptų karinių žemėlapių foto plokšteles. O jį patį paskundė kito instituto darbuotojas, kažkada iš tų plokštelių pasidaręs foto būdu žemėlapių. KGB pas jį darė kratą dėl kažkokių tai visai kitų reikalų ir rado tuos žemėlapius.

       Deja, mano bendradarbis, kada jį „paspaudė“, išklojo raštu visus, kam tik buvo davęs tas foto plokšteles - apie 20 žmonių, tame tarpe ir mane.

       Kada mane iškvietė į taip vadinamą 1-ą skyrių, supratimo neturėjau, kur mane pagavo - taigi, jausmas buvo ne koks. Tik kai išgirdau, kuo mane kaltina, gerokai palengvėjo. Iš pradžių net neprisipažinau, kad ėmiau tas plokšteles, tačiau kada man parodė ranka rašytą mano bendradarbio sudarytą sąrašą, kur buvo ir mano pavardė, teko „prisiminti“, kad ir aš ėmiau tas nelemtas plokšteles.

       Labiausiai tuo metu bijojau, kad iš karto nepradėtų daryti kratą mano namuose ir kabinete - kaip tik tuo metu buvau prisikrovęs platinimui parengtos, įvairios, ką tik padaugintos ir įrištos literatūros (A. Šapokos redaguotą "Lietuvos istoriją", Vytauto Šilo ir Henriko Samboros parengtą „savilaidos“ knygelę „Po Mažąją Lietuvą“ – vėliau, jau paskelbus Nepriklausomybės atkūrimą, šios knygutės pagrindu Vytautas Šilas ir Henrikas Sambora išleido knygą Mažosios Lietuvos kultūros pėdsakai Kaliningrado srityje. V., Mintis, 1990), ir kalnus įvairiausių žemėlapių, tame tarpe ir naujų karinių, visai slaptų tuo metu.

       Tiesą sakant, man pasisekė, kad tame sąraše buvo apie 20 pavardžių - todėl, matyt, ir nepuolė daryti kratų pas visus - pernelyg daug darbo ir laiko, o tie, kratą darant KGB rasti, iš foto plokštelių daryti, kariniai žemėlapiai irgi buvo (net ir to meto KGB supratimu), matyt, nelabai verti dėmesio - 1944-1955 m. Genštabo kilometriniai žemėlapiai, taigi, jau gerokai pasenę. Tikrai ne šnipų naudojami. Tačiau papurtė ir mane, ir kitus kaip reikiant.

       Turėjau parašyti ilgiausią pasiaiškinimą, kokiems tikslams aš juos dauginau, kiek padauginau, kam daviau, kur ir kada naudojau ir pan. Kadangi jau buvau toli gražu „ne žalias“, tai rašte paaiškinau, kad naudojau tik vaikščiodamas grybauti, niekam nedaviau, naudojau tik pats ir vienas.

       O po to kagėbistas pareikalavo visus padaugintus iš tų plokštelių žemėlapius atnešti. Aš, žinoma, mielai sutikau, ir grįžęs į kabinetą, kol jie tardė kitą „šnipą“ iš to sąrašo, staigiai „išsivaliau“ - nutempiau į instituto rūsį, į vieną užkaborį, kur gulėjo seni dokumentai, visą turėtą kabinete „kompramatą“, o po to nėriau namo ir ten irgi „apsivaliau“ - viską paslėpiau keliose vietose, toliau nuo namų.

       Po to nunešiau KGB tardytojui keletą mano „nufotkintų“ žemėlapių - atrinkau, žinoma blogiausios kokybės, o visus gerus išslapsčiau toliau nuo namų. Ir dabar dar turiu nemenką pundą tų žemėlapių - laikau kaip atminimą.

       Kagėbistas, pasiėmęs liniuotę, išmatavo kiekvieną žemėlapį atskirai, padarė aprašymą, uždėjo numerį, štampą kitoje pusėje, o po to gavau pasirašyti protokolą su pasižadėjimu, kad daugiau žemėlapių neturiu ir kad esu įspėtas apie atsakomybę (populiariai paaiškino, kiek metų gausiu, jei „pridaviau ne visus žemėlapius arba dar kam nors jų daviau“).

       Įdomiausia, kad aš tų žemėlapių buvau išplatinęs ne vieną šimtą įvairiems savo žygių draugams - žinoma, patikimiems. Ir tai, beje, man vėliau parodė, kad praktiškai visais jais galima pasitikėti - iki pat sovietmečio kracho mane daugiau dėl tų žemėlapių KGB „nekabino“, taigi, manau, kad niekas iš tų, kam juos daviau, mane „nepridavė“.

       Vėliau, jau „perestroikos“ metais, KGB vėl „knisosi“ prie manęs, kadangi tuo metu jau buvau „pribrendęs sėsti“ (kaip tada sakydavo –„nervai jau nelaikė“) ir parašiau keletą nemažų kūrinių rusų kalba apie būsimą ir absoliučiai neišvengiamą SSSR žlugimą bei tarpnacionalinius santykius įvairiose SSSR vietose (Kalnų Karabache ir kitur), ir juos viešai išplatinau (tame tarpe nusiunčiau ir į „Pravdą“, „Ogonioką“, „Izvestijas“ jų vyr. redaktoriams bei dar keliems, tuo metu aukštiems, SSSR pareigūnams),

       Bet tai jau buvo 1987-88 m. ir mane jau nepasodino kokiems 5 ar daugiau metų, kaip būtų įvykę vos pusmetį atgal, o tik „praprofilaktino“ (KGB karininkas (atrodo, pulkininkas), kuravęs mūsų institutą, „pravedė“ pagąsdinamąjį pokalbį) ir KGB paskyrė kelis agentus mano darbovietėje akylai „prižiūrėti“, ką ir kada aš veikiu, o mano naujus raštus tuoj pat nešti ten, „kur reikia“.

       Žinau tai, nes bent trys iš jų man patys apie tai prisipažino (tiksliau kalbant, „davė suprasti“) - dar tada arba vėliau.

       Kitokių problemų dėl tų ir kitų mano raštų bei apskritai veiklos Žygeivių judėjime, žinoma turėjau - ir net labai rimtų (galiu dabar ir viešai pasakyti, kad mane tada vos nelikvidavo - po to ilgai ir labai sunkiai sirgau, kol šiaip taip išsikapanojau, o po to dėl pašlijusios sveikatos teko galų gale atsisakyti rimtų kategorinių žygių).

       Bet tai irgi atskira ilga istorija, tuo labiau, kad iki šiol joje yra daug neaiškumų, kaip tikrame Le Kare (John Le Carre) šnipų romane su slaptais KGB agentais (vienas jų buvo vėliau Sąjūdyje ypač pasižymėjęs KGB agentas „Pranas“), radioaktyviom „minom“ ir pan. dalykais...

(bus daugiau)

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 29 Sau 2011 21:27 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27103
Miestas: Ignalina
Nei vieno žygio be konkretaus tikslo. Interviu su Kęstučiu Čeponiu (II)


http://www.patriotai.lt/straipsnis/2011 ... Deponiu-ii

2011-01-28

     Net neabejoju, kad daugelis žygeivių lyderių bei paprastų judėjimo narių, prasidėjus Atgimimui, įsitraukė į aktyvią kovą už Lietuvos Nepriklausomybę. Gal galėtumėte trumpai paminėti, kaip tai vyko ir kaip susiklostė pagrindinių buvusių žygeivių lyderių keliai jau Nepriklausomoje Lietuvoje...

      Trumpai atsakant į šį klausimą užtektų pasakyti, kad visų jų „politinis“ likimas iš esmės toks pats, kaip ir daugumos 1990-1991 m. savanorių ir AT gynėjų - jau iš pat pradžių jų „neprileido“ arba labai greit „nustūmė“ nuo bet kokių atsakingesnių pareigų - ir tai darė ir senoji „komunistinė“ nomenklatūra, ir naujoji, labai greit „susiformavusi“ „sąjūdistinė“ nomenklatūra...

      Deja, bet reikia atvirai pasakyti, kad dar Sąjūdžio kūrimosi metu sąžiningus ir idėjinius žygeivius bei ramuviečius, kurie ypač aktyviai dalyvavo šioje veikloje, labai atkakliai ir laipsniškai „valė“ ir iš Sąjūdžio vadovaujančių struktūrų, o vėliau ir iš įvairių valstybinių tarnybų (ypač naujai sukurtų, pvz., Kultūros paveldo inspekcijoje, vadovautoje žygeivio Naglio Puteikio ar AT Apsaugos skyriuje, vadovauto Artūro Skučo), kur po Kovo 11 d. nemažai žygeivių pradėjo dirbti... O tas naująsias tarnybas vėliau apskritai panaikino, jas „reorganizuojant“.

      Apie tai labai taikliai atsiliepė viename savo interviu 2003 05 01 radijo laidoje (vedėjas Vaidotas Žukas) Kovo 11 signataras, aktyvus Kauno žygeivis, jų vadas ir vienas idėjinių lyderių, vėliau buvęs politiniu kaliniu, Vidmantas Povilionis: viewtopic.php?t=728

----------------------------------------

Ištraukos (visas tekstas - viewtopic.php?t=728 ):

V. Žukas: Gerai. Kaip Jūs dabar, po 15-os metų nuo Atgimimo, vertinate tuometinę Sąjūdžio veiklą?  

V. Povilionis: Aš tai labai sąmoningai ėjau į tą Sąjūdį į Kauną, kadangi gyvenau Kaune ir buvau pakviestas Kaune. Aš kažkada sutikau savo kolegą iš Mordovijos lagerio Liudviką Simutį, kalėjusį keliasdešimtį metų. Ir aš tada pakviečiau ateiti į Sąjūdį. O jis atsakė: „Ką Jūs! Sąjūdis yra KGB-istų organizuotas, ko ten lįsti?“ Sakau: „Taip, jis KGB-istų organizuotas, bet ten reikia mūsų, reikia jį po truputėlį kreipti“.  

V. Žukas: Tai Jūs jį perkalbėjote?  

V. Povilionis: Jis vėliau atėjo. Po pirmųjų susitikimų neperkalbėjau. Labai mus daug tampė už skvernų, sakydavo: „Ko Jūs einate?“. Sąjūdyje buvo stiprūs susirėmimai tarp skirtingų grupių. Man kartais dabar keista klausytis apie kažkokį dabar esantį Sąjūdį, kurį aš pavadinčiau Sąjūdžio klubu.  

Sąjūdis padarė tai, ką galėjo. Mes susistumdėme su įtakos agentais.  

V. Žukas: Ką reiškia - įtakos agentai?  

V. Povilionis: Na, šiandien gal aš plačiai nesiskleisiu, bet buvo žmonės, kurie kreipė tą Sąjūdį į vieną ar kitą pusę, priklausomai nuo to, iš kur buvo užsakymas.

Jeigu Jums buvo nelabai aiški situacija tuo laiku Lietuvoj, tai Jūs turbūt žinote, kokia buvo situacija Demokratinėje Vokietijoje, kai buvo manipuliuojama visais šitais liaudies judėjimais, krikščioniškaisiais judėjimais, žaliųjų judėjimais.  

V. Žukas: Būtent todėl Hansas Ditrichas Genšeris (buvęs Vakarų Vokietijos užsienio reikalų ministras) ir išvaikė visą tą Rytų Vokietijos užsienio reikalų ministeriją.  

V. Povilionis: Ir būtent todėl mes neišvaikėme nieko. Buvo kitas jėgų santykis.  

V. Žukas: Gerai. Dabar mes jau kalbėkim apie laisvės periodą, trylika nepriklausomybės metų. Ko per šitą gerą dešimtmetį neišnaudojome, ką pražiūrėjome, pražiopsojom, išpūtėme vėjais?  

V. Povilionis: Grįžtu prie to paties. Neturėjome kritinės masės žmonių, kurie galėtų sudaryti politinį elitą ir truputėlį pravėdinti Lietuvoje, pradarę langus.  

Kalba buvo apie vieną dalyką, kad žmonės, kurie susikompromitavo, veikė prieš savo tautą, kolaboravo, neturi teisės valdyti. Jeigu jie turi padorumo, tai turėtų patys išeiti, bet jie neturi teisės valdyti ir vesti.

Ar žmonės, kurie buvo priversti, gali būti kitą kartą priversti? Jie patys turėtų tai suprasti. Dėl jų minkštumo gali vėl įvykti ta pati nelaimė.  

Paprasčiausiai turėjo visgi būti apribota galimybė buvusiems valdyti mūsų gyvenimą. Aš manau, kad dalis kaltės yra lietuvių visuomenės, kadangi ji gana nebrandi. Mes praradome laiką, galėjome per tuos 13 metų labai toli nueiti.  

Ir aš, negirdamas estų, noriu pasakyti, kad man kartais jie yra labiau suprantami. Manau, kad trūko racionalumo, šalto apgalvojimo, sveiko, normalaus patriotizmo ir savo interesų supratimo.  

V. Žukas: Ekonominės sąlygos irgi prisidėjo.  

V. Povilionis: ... Aš žinau tiktai, kad mano prokuroras gauna didelę pensiją. Aš negirdėjau, kad partizanai gautų tokias dideles pensijas, kaip gauna tas, kuris mane prižiūrėjo čia, prie Lenino, 40 kameroje, ir ateidavo kartą per metus aplankyti.  

V. Žukas: Savo garsiajame vasario 16-osios atsišaukime prieš 30 metų Jūs rašėte, kad ši okupacija nėra paprasta. Kuo, Jūsų nuomone, sovietinė, tuometinė brežnevinė, okupacija buvo nepaprasta?  

V. Povilionis: Turbūt aš dabar radau labai gražų įvardijimą, kurį pavartojo jau miręs Rimantas Jasas (Lietuvos istorikas, kuris, tarp kitko, parašė „Didįjį Prūsų sukilimą“). R. Jasas visą tą laikotarpį, tai yra sovietų okupaciją, labai gražiai apibrėžė. Jis pasakė, kad rusai nesugebėjo mūsų surusinti, bet sugebėjo mus nulietuvinti. Labai kritinis Lietuvai buvo laikotarpis tarp praeito amžiaus 9-ojo ir 7-ojo dešimtmečių. Žmonės, kurie gimė tuo laiku, dabar atėjo į valdžią.  

V. Žukas: Tai nulietuvinti lietuviai savigarbą prarado.  

V. Povilionis: Mes daug ką praradome: savo identiteto jausmą, tapatybės jausmą, domėjimąsi savimi. Aš galiu Jums išvardinti begalę vertybių, kurias praradome. Bet tie visi dalykai dabar lemia mūsų nesveikas nuotaikas, kai Lietuvoje tas valdantysis politinis elitas yra visiškai atsiskyręs nuo žmonių.

------------------------------------

      Vis tik Aukščiausioje Taryboje, paskelbusioje 1990 m. kovo 11 d. Lietuvos Valstybės Nepriklausomybės atkūrimą, buvo tikrai nemažai asmenų, vienaip ar kitaip dalyvavusių Žygeivių ir Ramuvos judėjimų įvairių grupių veikloje - mano apytiksliais skaičiavimais, apie trečdalis AT narių (pvz., Vidmantas Povilionis, Česlovas Kudaba, Romualdas Ozolas, Gediminas Ilgūnas, Rimantas Astrauskas, Vytenis Andriukaitis, Jonas Šimėnas, Birutė Valionytė ir dar gana daug kitų), bet dauguma jų buvo, kaip taisyklė, gana eiliniai šių sąjūdžių nariai, o ne žygeivių ir (arba) ramuviečių vadai ar tam tikrų grupių idėjiniai lyderiai, išskyrus gal tik Vidmantą Povilionį, Romualdą Ozolą, Julių Beinortą, Gediminą Ilgūną, Joną Šimėną...

      Deja, bet keli seni disidentai, daugiau ar mažiau dalyvavę ir žygeivių judėjime: Gediminas Ilgūnas, Vytenis Andriukaitis, Mečys Laurinkus, Audrius Butkevičius ir dar keli, kažkaip netikėtai ir labai greit persimetė į komunistų-„brazauskininkų“ pusę arba pradėjo juos netiesiogiai remti. Nenoriu nieko įtarinėti, bet mums tuo metu tai buvo labai keista (tiesą sakant, man ir dabar dar nelabai aiškūs jų tokio elgesio motyvai).

      Ir į savivaldybių, ypač stambesnių miestų, tarybas iš pradžių, 1990 m., buvo išrinkta nemažai tuometinių žygeivių bei ramuviečių lyderių ir aktyvių narių (pvz., KPI „ąžuolietis“ Saulius Gricius tapo net Kauno vicemeru (iki savo tragiškos žūties), Gediminas Jakubčionis buvo išrinktas į Vilniaus m. tarybą, ir daug kitų).

      Apskritai, kalbant apie 1988-1996 m. įvykius yra labai daug „neaiškių momentų“.

      Gal būt kada nors istorikai, ištyrę dabar vis dar „juodai“ įslaptintus KGB, kompartijos ir komjaunimo archyvus (ir kitus slaptus archyvus - pvz., Rusijoje ir JAV, Vokietijoje ir Britanijoje, netgi Izraelyje...), sugebės išsiaiškinti, kas tada ne tik Lietuvoje „tampė virvutes“ ir „pasuko“ atkurtos Lietuvos Valstybės likimą ta kryptimi, kuria mes ir dabar palengva „slenkame“ - į Lietuvių kalbos, Lietuvių Tautos ir Lietuvos Valstybės mirtį, jei šio „slinkimo į bedugnę“ laiku nesustabdysime.

      Kalbant apie sovietmečio aktyvius žygeivius bei ramuviečius, tai dauguma jų ir dabar yra aktyvūs Lietuvos visuomenės nariai, vadovauja įvairioms tautinėms-kultūrinėms organizacijoms ar dalyvauja jų veikloje, užsiima kita, lietuvybę palaikančia, veikla.

     Plačiau siūlau žiūrėti, pavyzdžiui, įvairiose temose skyriuje:

Žygeivių ir Ramuvos judėjimų kūrėjai. Šiuose judėjimuose dalyvavę žmonės
viewforum.php?f=74

      Kai mes kalbame apie XX-ojo amžiaus antrosios pusės lietuvių kovą su okupantais, beveik visuomet pirmiausia pažymimos ginkluotos Laisvės kovos, o paskiau neretai peršokama iškart prie Sąjūdžio. Žinoma, pripažįstama, kad tuo „tarpiniu periodu“ irgi vyko tam tikra patriotiška disidentinė veikla, tačiau, kaip bebūtų gaila, plačiau žinoma ji tikrai ne kiekvienam. Koks jūsų manymu indėlis tuo istorijos tarpsniu tenka Žygeivių judėjimui? Ar jo reikšmė tinkamai ir pakankamai įvertinta naujausioje mūsų valstybės istorijoje?

      Klausiate, kodėl peršokama per visą tą ilgą laikotarpį po partizaninio karo pabaigos (realiai tai būtų 1956-1988 m.) - iki Sąjūdžio įsikūrimo (apie kurį rašoma nemažai, bet irgi toli gražu ne viskas)?

      Atsakymas yra labai aiškus ir gana paprastas - juk būtent tuo metu gyveno tie, kas dabar valdo Lietuvos Valstybę. O juk absoliuti dauguma jų buvo patys tikriausi kolaborantai - sovietinių partinių (komunistinių ir komjaunimo) bei ūkinių-finansinių struktūrų nomenklatūrininkai (dabar jau ir jų vaikai ir net anūkai „eina į valdžią“).

      Pvz., pasižiūrėjau infolex.lt ir pamačiau, kad nėra paminėta nei viena byla, kurioje būtų pritaikytas BK 120 straipsnis (Kolaboravimas)!!!!

-------------------------------------------------------------------------------------
Lietuvos Respublikos baudžiamasis kodeksas
Šaltinis - http://www.infolex.lt/ta/66150:str120

120 Kolaboravimas  

Lietuvos Respublikos pilietis, okupacijos ar aneksijos sąlygomis padėjęs neteisėtos valdžios struktūroms įtvirtinti okupaciją ar aneksiją, slopinti Lietuvos gyventojų pasipriešinimą arba kitaip talkinęs neteisėtai valdžiai veikti prieš Lietuvos Respubliką, baudžiamas laisvės atėmimu iki penkerių metų.
-------------------------------------------------------------------------------------

      Kaip manote, ką tai reiškia? Negi Lietuvoje per 20 metų mūsų gausi teisėsaugos darbuotojų bei institucijų „armija“ nesugebėjo surasti nei vieną sovietinį kolaborantą?

      Ir štai šiam, Lietuvos valdžioje „giliai įsikasusiam ir išsišaknijusiam“ kolaborantų sluoksniui, jų pačių „aktyvios komunistinės veiklos fone“ sovietinės okupacijos metais, labai neparanki bet kokia plačiau skleidžiama informacija apie bet kokį tuo metu vykusį (tuo labiau masinį) tuometinio moksleiviško, studentiško ir akademinio jaunimo pasipriešinimą okupacinei valdžiai bei jos peršamai kosmopolitinei komunistinei antilietuviškai ideologijai.

      Todėl kiek daugiau yra rašoma tik apie tikinčiųjų (visų pirma katalikų kunigų ir pasauliečių) rengtus protestus bei laiškus, skirtus ginti tikinčiųjų teisėms. Ypač plačiai dabar žinoma Lietuvos katalikų bažnyčios kronika (LKB kronika), pradėta leisti 1972 m. kovo 19 d.

      Beje, būtent todėl kai kada paminimi ir žygeiviai, kadangi nemažai jų labai aktyviai prisidėjo ir prie LKBK leidybos, ir prie jos platinimo.

      Tačiau visa kita ilgametė lietuviška tautinė-patriotinė Žygeivių ir Ramuviečių veikla iki šiol yra daugiau kelių akademinių straipsnių „taikinys“, bet ne masinės žiniasklaidos ar TV laidų kasdienybė.

       Pvz., raskite Vikipedijoje straipsnius apie Žygeivių ir Ramuvos judėjimus? Yra tik apie dabartinę religinę bendruomenę Romuvą, bet ne sovietmečio Ramuvų judėjimą.

       O juk Žygeivių ir Ramuviečių judėjimai buvo patys masiškiausi lietuvybės palaikytojų judėjimai Lietuvoje nuo pat 1958-1960 iki 1996-98 m.

       Mano kukliais paskaičiavimais vien per 1960-1990 m. laikotarpį Lietuvos Žygeivių ir Ramuvos judėjimuose daugiau ar mažiau aktyviai dalyvavo keliolika tūkstančių asmenų - daugiausia moksleiviško, studentiško ir akademinio jaunimo, bei vyresnio amžiaus, jau ilgamečių, aktyvistų. Jų tarpe buvo keli šimtai tų, ką galima pavadinti įvairių žygeiviškų ir ramuvietiškų grupių bei organizacijų „vedliais - organizatoriais - vadais – ideologais“.

       Reikia atvirai pasakyti, kad 1960-1990 m. Žygeivių ir Ramuviečių judėjimai mūsų dabartinės kosmopolitinės „tolerastinės“-„liberastinės“ žiniasklaidos „asų“ ir jų „bosų“ (ir tuo labiau šiuolaikinio valdžios „elito“) tikrai nėra laikomi teigiamais ir reklamuotinais pavyzdžiais dabartiniam lietuvių jaunimui, bet atvirkščiai - juos stengiamasi suniekinti, kaip ypač kenksmingus jų kuriamai „tolerastinei visuomenei“ „nacionalistų išsišokimus“. Kol kas dar taip atvirai ir aiškiai nerašo, bet jaučiasi, kad ta kryptimi „judama“.

       Man, jau daug metų renkančiam įvairiausią informaciją šiais klausimais, visiškai akivaizdu, kad Lietuvos Žygeivių ir Ramuviečių judėjimų indėlis, ugdant kelias kartas tvirto, užgrūdinto sunkiuose žygiuose, aktyvaus ir tautiškai mąstančio, lietuvių moksleiviško, studentiško ir akademinio jaunimo, dabartinėje mūsų istorinėje literatūroje nėra pakankamai įvertintas.

      Kaip tik todėl būtina rinkti ir skelbti įvairią istorinę informaciją - o jos yra begalės, tik labai sunku ją surinkti, nes ji išbarstyta per šimtus įvairių straipsnių, leidinių, laikraščių, žurnalų - tiek dabartinių, tiek ir sovietmečio laikų. O kur dar neišsemiami „aruodai“ informacijos KGB, komjaunimo, įvairių kitų organizacijų ir įstaigų archyviniuose fonduose.

       Žinoma, ir patys žygeiviai bei ramuviečiai turėtų plačiau skelbti (ypač internete) savo atsiminimus bei turimus archyvinius dokumentus, leidinius, istorines nuotraukas.

      Kokia žygeivių judėjimo padėtis šiuo metu? Ar dabartiniai jaunieji žygeiviai remiasi „senųjų“ žygeivių patirtimi, idėjomis, ar seka jų pėdomis? Pagrindinis, slaptasis ir ilgai puoselėtas senųjų žygeivių tikslas – Nepriklausoma Lietuva - kaip ir pasiektas (bent jau formaliai), bet ar tikrai visos senųjų žygeivių viltys buvo įgyvendintos? Ko norėtumėte palinkėti jauniesiems mūsų dienų žygeiviams?

       Apie dabartinę realią padėtį įvairių Lietuvos aukštųjų mokyklų ir kituose turistų būreliuose, Žygeivių klubais besivadinančiuose, žinau nelabai daug, nors mano paties dukra ir yra gana aktyvi žygeivė Vilniaus Universitete, o ir mano sūnus-gimnazistas jau sudalyvavo keliuose žygeliuose.

       Nes realius, žygeivių klubuose dabar vykstančius, procesus galima aiškiai suvokti tik tada, kai pats tame aktyviai dalyvauji, o ne tik girdi apie tai iš kitų ar kur nors internete perskaitai.

       Žinau, kad šiuo metu daug kur Lietuvoje žygiai vyksta, ir juose dalyvauja daug daugiau studentų (ir ne tik jų), nei vos prieš keletą metų.

       Tačiau ar tuose žygiuose yra kryptingai skatinama ir ugdoma lietuvybė - Lietuvių Tautos, kalbos, tarmių, kultūros, gamtos, paveldo, šeimos ir doros išsaugojimas bei puoselėjimas Lietuvos Valstybėje, lietuvių etninėse žemėse ir išeivijoje - tai yra tikroji žygeivystė?

       Kiek girdėjau - kol kas nelabai.

       Deja, bet kiek teko girdėti bei skaityti, per tuos Nepriklausomybės metus nemažai senųjų žygeivių įkurtų klubų bei kitų organizacijų, palengva išeinant senajai žygeivių kartai, prarado savo tautinę-žygeivišką dvasią ir pavirto grynai sportinio-turistinio-poilsinio pobūdžio būreliais, ar netgi vos ne komercinėmis „firmomis“, organizuojančiomis „ekstremalų poilsį egzotiškose šalyse“...

       Visa tai, be jokių abejonių, irgi yra būtina ir žygeiviams, ypač grūdinant savo valią, kūną bei sugebėjimą išgyventi ekstremaliose sąlygose. Bet vien to tikram žygeiviui yra maža - reikia dar ir pastoviai ugdyti savo ir kitų bendražygių lietuvišką dvasią, skatinti ir skleisti lietuvybę visur, kur tik likimas nubloškia. Ir ne tik žodžiais, bet ir įvairiais realiais darbais.

       Vis tik ne visur ir ne visi tapo tik „komerciniais-poilsiniais“ ar „ekstremaliais“ turistais. Yra ir aktyvaus jaunimo, tęsiančio senąsias tautines, lietuviškas, žygeivių tradicijas.

        Pvz., buvusio KPI (dabar KTU) Žygeivių klubas „Ąžuolas“, kiek teko skaityti spaudoje ir internete, palengva atsigauna ir jame tęsiamos senosios lietuviškos žygeivių tradicijos. O ir Vilniaus Universiteto Žygeivių klube juntamas tam tikras senosios istorinės žygeivių dvasios atgimimas. Beje, „paskutinis UTK mohikanas“ Tadas Šidiškis irgi vis dar reguliariai veda studentų grupeles į įvairius žygius po Lietuvą.

        Manau ir tikiuosi, kad Žygeivių judėjimas, nors ir labai susilpnėjęs dėl gana objektyvių pastarųjų dešimtmečių įvykių, kada dauguma senųjų žygeivių buvo priversti užsiimti įvairia veikla, neturinčia tiesioginio ryšio su žygeivyste, palengva vėl atsigaus.

       Ypač tai svarbu, matant, kaip Lietuva ir vėl pavergiama įvairių svetimų jėgų, siekiant ją kolonizuoti bei nutautinti ir „išemigracinti“ Lietuvių Tautą - lygiai taip pat, kaip tai buvo siekiama padaryti carinės ir sovietinės okupacijos metais - ne tik buka prievarta tremiant aktyviausius asmenis, bet ir išviliojant lietuvius ieškoti „ilgo rublio“ kur nors Sibiro užkampiuose, o į Lietuvą perkėlinėjant rusakalbę „rabsilą“ – „darbo jėgą“ - iš „plačiosios tėvynės“.

       Juk dabar ir vėl į Lietuvą „perkeliama“ „rabsila“ - tik jau ne vien rusakalbė, bet ir kinakalbė, ir angliakalbė, ir lenkalkalbė... , o lietuviai visaip „skatinami“ ieškoti „ilgo euro ar dolerio“ toli nuo Lietuvos...

       Ir todėl vis daugiau žmonių, taip pat ir jaunimo tarpe, vis aiškiau suvokia, jog yra vykdoma labai kryptinga ir nuosekli Lietuvos „išlietuvinimo“ politika. O kartu kyla ir natūralus noras duoti tai kosmopolitizmo bangai tinkamą atkirtį.

        Kaip tik todėl ir noriu palinkėti naujoms lietuvių žygeivių kartoms visada prisiminti ir savo gyvenime vadovautis jau patikrintais senųjų žygeivių priesakais.

        O svarbiausia kiekvieno žygeivio gyvenime, mano nuomone, yra niekada niekam nepasiduoti ir aklai nesilankstyti - nei bet kokiai valdžiai, nei „posovietiniam elitui“, nei apmokamų propagandistų – „piarščikų“ - sumodeliuotai „minios nuomonei“.

       Atsiminkite, kad kiekviena valdžia, net ir tikrai lietuviška, yra verta tiek pagarbos, kiek ji nusipelno savo realiais darbais. Ir kiekviena valdžia turi būti griežtai kritikuojama, o jei reikia, tai ir pakeičiama, kada veikia prieš Tautos ir Valstybės interesus.

       Tautos jėga yra ne jos narių ir jų mąstymo vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.

       Todėl žygeiviams būtina visada tvirtai ir argumentuotai ginti savo pačių asmeninę nuomonę, tai yra jaustis ir būti tikrai laisvais žmonėmis, o ne kažkieno tai valią vykdančiais bežadžiais „vergais-smerdais“ (lietuviškai būtų - „smirdžiais“).

       Mums reikia būti ne kieno nors varu varomais, o sąmoningais Lietuvos Valstybės bei Lietuvių Tautos kariais-gynėjais nuo bet kokių pasikėsinimų - tiek iš Rytų, tiek iš Vakarų, tiek iš Pietų. O Šiaurėje mes patys turime padėti savo broliams latviams.

       Dėkui už įdomius atsakymus. Tikėkimės, Žygeivių judėjimas gyvuos ir toliau, išlaikydamas pačias geriausias ir kilniausias pirmųjų žygeivių tradicijas.

Kalbėjosi Wolfsangel

Komentarai
http://www.patriotai.lt/straipsnis/2011 ... Deponiu-ii

Kurmis
2011-01-28


     Na, kad žygeiviai tapo sporto/laisvalaikio kontoromis ar net "firmomis", tai nieko keista. Tuo pačiu tapo skautai ir šauliai ir savanoriai ir t.t., kur pagrindinis argumentas - "ateikite ir mes sumokėsime jusm pinigų..." . Manau, visi tai puikiai žino.

Žygeivis
2011-01-29


     Patikslinu Kurmį:

     Sporto/laisvalaikio kontoromis ar net "firmomis" tapo ne senieji žygeiviai ir jų įkurtos įvairios organizacijos, o senieji įvairūs aukštųjų mokyklų ir kiti turistų klubai (1990-91 m. daug kur pervardinti - ir tuo metu visai teisėtai - žygeivių klubais: nes tuo metu tokia "forma" atitiko klubų 'turinį").

     Priežastis - į šiuos klubus per pastaruosius 20 metų atėjo jau ne viena nauja studentų karta, kuri dabar jau dažnai tik vadinasi žygeiviais, tačiau nedaugelis jų perėmė senųjų žygeivių lietuvybės išsaugojimo ir skatinimo tradicijas:

* pažink Lietuvą - savo Tėvynę, domėkis jos istorija ir kultūra;
* saugok Lietuvos gamtą, nepamiršk, kad Lietuvoje gyveno tavo protėviai ir gyvens tavo vaikai;
* tyrinėk Tautos papročius ir tradicijas;
* prižiūrėk ir saugok Tautos laisvės paminklus;
* gerbk ir prižiūrėk protėvių kapus ir kitas šventas lietuviams vietas, saugok jas nuo sunaikinimo ir išniekinimo;
* nepasiduok nutautinimui ir sovietinimui;
* auklėk savo vaikus tautine dvasia;
* padėk išsaugoti lietuvybę atimtose iš Lietuvos etnografinėse lietuvių žemėse;
* ruoškis fiziškai ir dvasiškai kovoti už Tėvynės Lietuvos laisvę ir nepriklausomybę.

     Taigi, šie dabartiniai "pseudo žygeiviai" yra - geriausiu atveju - sportinio turizmo turistai...

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 2 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 3 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007