Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)
http://www.lndp.lt/diskusijos/

Svarstome asociacijos „Naujoji valstybė“ deklaracijos teiginius-Vyriausybė ir Prezidento institucija
http://www.lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?f=62&t=7146
Puslapis 11

Autorius:  Žygeivis [ 05 Rgs 2011 22:07 ]
Pranešimo tema:  Svarstome asociacijos „Naujoji valstybė“ deklaracijos teiginius-Vyriausybė ir Prezidento institucija

Svarstome asociacijos „Naujoji valstybė“ deklaracijos teiginius (1)

Vyriausybė ir Prezidento institucija


       Lietuvos Respublikos konstitucijoje įtvirtintas įstatymų leidžiamosios, vykdomosios ir teisminės valdžios atskyrimo principas, tačiau įgyvendinta vadinamoji „suvienytos valdžios“ sistema. Piliečiai renka įstatymų leidžiamąją valdžią, kuri skiria vykdomąją valdžią ir kartu su ja teisminę valdžią.

       Pagrindinis šios sistemos privalumas – lengvesnis ir greitesnis sprendimų priėmimas. Esminis trūkumas - pažeidžiamas vienas pagrindinių demokratijos principų-valdžių atskyrimas.

       Nepaisant to, ši sistema sėkmingai veikia daugelyje Vakarų Europos šalių. Kadangi ten funkcionuoja efektyvi kompensacijų ir atsvarų sistema. Jos svarbiausi elementai yra senos demokratijos tradicijos ir aukšta politinė kultūra.

Kaip yra Lietuvoje

       Lietuvoje per Nepriklausomybės laikotarpį nebuvo sukurta efektyvi kompensacijų ir atsvarų sistema.

       Tai sudarė prielaidas, kad:

nėra efektyvios valdžios struktūrų kontrolės;

nėra aiškios valdžios šakų įgaliojimų ir atsakomybės sistemos;

yra palankios sąlygos „aukštajai korupcijai“;

susidarė didelis atotrūkis tarp valdžios ir visuomenės;

„buksuoja“ teisinės valstybės funkcionavimas;

ekonomikoje įsigalėjo grupiniai, o ne valstybės interesai.

        Buvo manoma, kad Prezidento institucija taps esmine atsvaros sistemos dalimi. Deja, jos efektyvumas pasirodė nedidelis, sukėlė dar didesnę sumaištį ir taip komplikuotoje sistemoje.

        Realiai vietoj trijų valdžios šakų Lietuvoje funkcionuoja keturių valdžios šakų sistema. Prezidentūrai priskirta dalis kitų trijų valdžios šakų įgaliojimų. Tai nulemia kai kurių funkcijų persiklojimą, painiavą dėl įgaliojimų ir atsakomybės.

Ką daryti

       Dabartinė sistema valdančiuosius tenkina ir esminių permainų jie nepageidauja.

       O visuomeninės organizacijos ieško būdų, kaip tobulinti kompensacijas ir atsvaras nekeičiant sistemos. Vargu ar tai perspektyvus kelias, nes Lietuvoje nėra pagrindinių komponentų – demokratijos tradicijų ir politinės kultūros. Jų per naktį ar per metus nesukursi, juo labiau, kad tendencijos nėra džiuginančios.

       Tam kad, esamomis sąlygomis gerai funkcionuotų valdžios sistema , ji turi būti kuo paprastesnė su aiškiai apibrėžtais įgaliojimais ir atsakomybe.

       Todėl siūlome:

panaikinti Prezidento instituciją arba ją sujungti su Vyriausybe;

įvesti tiesioginius Vyriausybės vadovo rinkimus.

       Kaip vadinsis Vyriausybės vadovas – prezidentu, ministru pirmininku ar kaip nors kitaip, nėra esminis klausimas;

nuo teisėjų skyrimo pereiti prie tiesioginių jų rinkimų.

       Kadangi Lietuvoje beveik kasmet vyksta rinkimai (Europarlamento, Seimo, Prezidento, savivaldybių), teisėjų rinkimus galima vykdyti kartu su kuriais nors iš jų;

griežtai apibrėžti valdžios šakų įgaliojimų bei atsakomybės ribas ir kontrolės sistemą.

       Žinoma, šie pakeitimai neišspręstų visų problemų, bet tai būtų žingsnis į priekį kuriant iš tikrųjų demokratišką bei teisinę valstybę.

Asociacija „Naujoji valstybė“
Fabijoniškių g.3, LT-07130 Vilnius
Tel.:8 655 94256, 8 699 7770
El. paštas: naujojivalstybe@gmail.com

Puslapis 11 Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/