Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 08 Geg 2024 18:39

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 1 pranešimas ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 20 Gru 2021 21:09 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina

https://www.facebook.com/groups/2507403 ... &ref=notif

Kęstutis Čeponis - Lietuvių Tautinis Centras
Administratorius
2021 Gruodžio 18 d., 19:39


Labai įdomus dokumentas, kurį mūsų istorikai ir politikai ignoruoja: jau įgyvendinto Lietuvos krikšto (karaliaus Mindaugo ir jo valdomos tautos) 1251 m. popiežiaus patvirtinimas

Popiežius Inocentas IV karaliui Mindaugui suteikia teisę valdyti tas žemes, kurias jis jau yra užkariavęs arba ateityje užkariaus atskalūnų ar netikinčiųjų teritorijose, nes jis su tauta yra krikštyti, o Lietuva (Lietuvos karalystė - regnum Luthawie) pakluso Šventajam Sostui

1251.VII. 17, Milanas


Multa cor nostrum est super eo iocunditate perfusum, quod Dei et Redemptoris nostri Ihesu Christi benignitas super te faciem suam illustrando tibi misericorditer inspiravit; quod te olim in tenebris positum cum numerosa multitudine paganorum ad gloriam divini nominis regenerari fecit per unde gratiam baptismalis, personam, regnum et omnia bona tua iurisdictioni aca protectioni sedis apostolice totaliter submittendo.

Quia vero per sollempnes ac [1] speciales nuncios nobis humiliter supplicasti, ut te admittere in specialem filium sancte Romane ecclesie ac paterna benevolentia prosequi deberemus, nos tuis iustis desideriis, que digna favore plenissimo reputamus, affectu benivolo annuentes, regnum Luthawie ac terras omnes, quas per divine virtutis auxilium iam eripuisti de infidelium manibus, vel eripere poteris infuturumb[2], in ius et [3] beati Petri proprietate[3] suscipimus; et ea cum.. uxore, filiis et familia tuis sub protectione ac devotione sedis apostolice permanere sancimus, districtius inhibentes, nequis[4] te in fide ac defensione sedis apostolice persistentem super prefatis regno et terris temere impedire, seu molestare presumat.

Nulli ergo etc. e[omni—no hominum liceat hanc paginam]e nostre protectionis, constitutionis et inhibitionis etc. [5][infringere, vel ei ausu temerario contraire][5].

Si quis autem etc. [6][hoc attentare presumpserit, indignationem omnipotentis Dei ac beatorum Petri et Pauli apostolorum eius se noverit incursurum][6].

Datum Mediolani. XVI. kalendas Augusti, anno nono.

Komentarai

[1] b: et
[2] b: in futurum
[3] b: proprietatem beati Petri
[4] b: ne quis
[5] b: pilna formulė
[6] b: pilna formulė

1251.VII. 17, Milanas, ...[vertimas į lietuvių kalbą]

Čia prasideda devintaisiais pono popiežiaus Inocento IV[1] pontifikavimo metais išleistų dokumentų registras.

Brangiausiam Kristuje sūnui, šviesiajam Lietuvos karaliui [Mindaugui][2].

Mūsų širdį užplūdo didelis džiaugsmas dėl to, kad, pakreipus Jo veidą, Dievo ir Atpirkėjo mūsų Jėzaus Kristaus gerumas tave gailestingai apšvietė; kad Viešpaties vardo šlovės ir [savo] malonės dėka Jis tave, anksčiau paskendusį tamsybėse, privertė atgimti su didele daugybe pagonių krikšto vandens srovėje, [idant paskui] tu savo asmenį, karalystę ir visus turtus visiškai pavestumei Apaštalų Sosto pavaldumui bei globai.

O kadangi tu per oficialiuosius bei nepaprastus pasiuntinius mūsų nuolankiai maldavai, jog mums privalu tave priimti kaip nepaprastą Romos šventosios bažnyčios sūnų bei lydėti tave tėvišku palankumu, tai mes, su geranorišku jausmu pritardami tavo teisingiems troškimams, kuriuos laikome vertus didžiausio palankumo, Lietuvos karalystę ir visas žemes, kurias tu, dieviškos dorybės padedamas, jau išplėšei pagonims iš rankų arba dar ateityje išplėši, priimame palaimintojo Petro teisėn bei nuosavybėn[3] ir skelbiame, kad jos drauge su tavo žmona[4], vaikais ir tavo kariauna palieka Apaštalų Sosto saugomos bei laiminamos, rūsčiau sudrausdami, jog niekas tau, liekančiam Apaštalų Sosto globoje bei apgynime, dėl anksčiau minėtų karalystės ir žemių nedrįstų nusižengti nei tavęs trikdyti, nei varginti.

Taigi apskritai nevalia niekam šio mūsų apsaugos, nustatymo bei draudimo rašto laužyti arba su nusižengiančia drąsa jam priešintis. O jeigu kas nors ryšis šitai pamėginti, tasai pažins Visagalio Dievo ir jo šventųjų apaštalų Petro ir Pauliaus rūstybę.

Duota Milane devintaisiais metais, šešioliktą dieną ligi rugpjūčio kalendų.

Komentarai

[1] Sinobaldo Fieschi iš Genujos (apie 1195—1254) — popiežius Inocentas IV (1243.VI.25—1254.XII.7).

Jis rūpinosi kryžiaus žygiais Pabaltijyje: žr. Hellmann M., ‘Die Päpste und Litauen’, La Cristianizzazione della Lituania, Attie Documenti, 2 (Vatikanas, 1989), 38—41. Rėmė Vokiečių ordiną: Winowski L., Innowiercy w poglądach uczorrych zachodniego chrześćijaństwa XIII—XIV wieku (Vroclavas—Varšuva—Gdanskas—Lodzė, 1985); Muldoon J., Popes, lawyers and infidels. The Church and the non—Christian world 1250—1550 (Liverpulis, 1979). Už popiežių teises kovojo su imperatoriumi Frydrichu II: Pacaut M., ‘L’autorité pontificale selon Innocent IV’, Le Moyen Age, 76 (1960), 85—119, Morris C., The papai monarchy. The western Church from 1050 to 1250 (Oksfordas, 1989), 483— 87, 545—549, 558—572.

[2] Dausprungo brolis Mindaugas 1251 m. priėmė Romos katalikų tikėjimą. Jo krikšto tėvas buvo Livonijos ordino magistras Andrius iš Štirlando.

1253 m. popiežiaus atstovas Mindaugą karūnavo: Colker M., ‘America rediscovered in the thirteenth century?’, Speculum 54 (1979), 712—726.

1261 m. krikščionių draugystės atsisakė: Gudavičius E., Kryžiaus karai Pabaltijyje ir Lietua XIII amžiuje (Vilnius, 1989), 92—145, Stopka K., ‘Proby chrystianizacji Litwy w latach 1248—1263’, Acta Cracoviensia 19 (1987), 3—66; Mažeika R., ‘Bargaining for baptism: Lithuanian negotiations for conversion 1250—1358’, Religious conversion in the Middle Ages (Gainsville, 1997), 131—145. Žr. Gudavičius E. Mindaugas (Vilnius, 1998), 211—256.

[3] Tokiu būdu karaliai stengėsi netapti kito valdovo (ypač imperatoriaus) vasalais.

Lenkų kunigaikštis Mieškas I taip tvarkė savo krikšto reikalus 966 m. ir 992 metų Dagome iudex rašte. Kulmo žemė: Vetera Monumenta Poloniae et Lithuaniae gentiumque finitimarum historiam illustrantia [VMPL], sud. A. Theiner, I (Roma, 1860), Nr. 78, p. 38; Rusia: Liv—Esth—und Kurländisches Urkundenbuch [LU], I, sud. F. G. von Bunge (Ryga—Revelis, 1853, Aalenas, 1967), Nr. 345—346, p. 440—442.

Tokia sutartis neatitiko ir Inocento noro sumažinti imperatoriaus įtaką naujose misijose: Weiss A., Biskupstwa bezpośrednio zależne od stolicy apostolskiej w średniowiecznej Europie (Liublinas, 1992), 276—279, 301—311; Rygos arkivyskupas irgi tiesiogiai priklausė nuo Šventojo Sosto: ibid., 284—300.
Čia, kaip ir Gedimino politikoje, svarstant Lietuvos bažnyčios priklausomybę, lemtingesnis rodosi buvęs Rygos, o ne Lenkijos pavyzdys.

[4] Karalienė Morta minima: Livländische Reimchronik, red. L. Meyer (Padrbornas, 1876) [LR], eil. 3546, 3562, 6366, 6456, 6524, 6545. Du taškai („due punte”) žymi vietą, kur turėtų būti įrašytas vardas arba apskritai yra prie vardo dedamas pagarbos ženklas.

Rs.: RV, 22, f. 113, Nr. 1. Rubrika — Incipit Regestum noni anni domini
Innocentii pape .1111.. Carissimo in Christo filio.. illustri regi Luthawie.
Pub.: a. HRM, 82, p. 73—74; b. VMPL, 102, p. 49; c. MPV, III, 67, p. 36—37;
plg. VMPL, p. 101, 103—106.
Reg.: PU, I.1, Nr. 249, p. 181.

Šaltinis:
http://lt.litviny.net/uploads/2/5/4/5/2 ... aiskai.pdf

Chartularium Lithuaniae res gestas magni ducis Gedeminne illustrans
Gedimino laiškai
Tekstus, vertimus bei komentarus parengė S. C. ROWELL
(Lietuvos istorijos institutas)
Leidykla Vaga, Vilnius
2003

Markas Eyn Lettowe

Ne visi ignoruoja.

Pvz., istorikas A. Dubonis 1251 m. liepos 17 d. ir 1255 m. kovo 6 d. bules (pastarojoje minima, kad Mindaugas, kovodamas su rusų karalyste, kai kurias jos žemes yra pajungęs savo valdžiai) pateikia kaip įvykusio Nemuno aukštupio užvaldymo įrodymą.

"В своих грамотах от 17 июля 1251 г. и 6 марта 1255 г. папы Иннокентий IV и Александр IV поддержали короля Литвы в его намерении встать в ряд миссионеров католической веры. Одним из объектов литовского миссионерства должны были стать блуждающие на неверном пути жители Русского королевства, а другим — соседние племена и земли язычников. Ради Христа король собирался их победить силой18.

В этой деятельности Миндовг, еще не будучи повелителем христианского королевства, накопил личный опыт: навязал свое политическое влияние северным ятвягам19, взял под свой контроль земли в верховьях Немана, а также усилил литовское влияние в Полоцке."

https://runivers.ru/doc/historical-jour ... &ID=479623

Kęstutis Čeponis

Aš atkreipčiau dėmesį į popiežiaus rašto žodžius:

"Jis tave, anksčiau paskendusį tamsybėse, privertė atgimti su didele daugybe pagonių krikšto vandens srovėje,..." ir "Lietuvos karalystę ir visas žemes, kurias tu, dieviškos dorybės padedamas, jau išplėšei pagonims iš rankų arba dar ateityje išplėši, priimame palaimintojo Petro teisėn bei nuosavybėn[3] ir skelbiame, kad jos drauge su tavo žmona[4], vaikais ir tavo kariauna palieka Apaštalų Sosto saugomos bei laiminamos.

Tai aiškiai rodo, jog popiežius laiko, kad buvo pakrikštyta visa Lietuvos karalystė, jos karalius Mindaugas su žmona karaliene, Mindaugo kariauna ir "didele daugybe pagonių krikšto vandens srovėje".

Kas kardinaliai kertasi su mūsų istoriografijoje įsigalėjusiu teiginiu, jog krikštijosi tik pats Mindaugas ir grupelė jo aplinkos žmonių.

Faktiškai popiežius pripažįsta, kad visa Lietuva buvo pakrikštyta.

Taigi, Jogailos ir Vytauto atliktas Aukštaitijos krikštas 1387 m. iš tikro buvo jau "antrinis". :)

Įdomu ar Europos istorijoje yra daugiau tokių valstybių ir jų monarchų "pakartotinio krikšto" pavyzdžių?

Markas Eyn Lettowe

“Faktiškai popiežius pripažįsta, kad visa Lietuva buvo pakrikštyta.“
-------------------------------

Žinoma, čia jums pritartų ir kitas šaltinis – “Incipiunt Descripciones Terrarum“:

“Minėtieji lietuviai, jotvingiai ir nalšėnai yra lengvai pakrikštijami, nes krikščioniškųjų auklių nuo pat vystyklų auklėjami.“

Bet yra kitas popiežiaus raštas 1251.VII.26, kuriame Vokiečių ordinas raginamas padėti Mindaugui atversti daugybę pagonių. Tad popiežius žinojo, kad ne visi lietuviai priėmę krikštą.

Vadinti “antriniu“ 1387 m. krikštą neleidžia nesėkminga 1251 m. krikšto baigtis. Tą įrodo ir naujos Gedimino 1323-24 bei Algirdo ir Kęstučio 1349, 1351 pastangos krikštui.

Be to, yra pakankamai šaltinių, rodančių Mindaugo atsimetimą nuo krikšto.

Послание папы Иннокентия IV епископам Риги, Дерпта и Эзеля по поводу крещения Литвы (1251)

http://starbel.by/dok/d270.htm

[1251.VII.26], Datum Mediolani, VII Kalendas Augusti, anno VIIII. Милан. Папа Иннокентий IV поручает епископам Риги, Дерпта и Эзеля оказывать королю Литвы Миндове [Миндовгу] содействие в крещении язычников совместно с магистром и братьями Тевтонского ордена в Ливонии.

Оригинал: неизвестен.
Копия 1: Тайный архив в Ватикане. Reg. Vat. Vol. 22, d. 113v, ep. 5.

Основные публикации и литература: Акты исторические, относящиеся к России, извлеченные из иностранных архивов и библиотек А.И. Тургеневым. Т. 1. Выписки из Ватиканского тайного архива и из других римских библиотек и архивов с 1075 по 1584 год. СПб., 1841. С. 76–77, № LXXXVI; Liv-, esth- und curländisches Urkundenbuch nebst Regesten / Hrsg. von F. G. von Bunge. Abteilung 1. Bd. 1. 1093–1300. Reval, 1853. Col. 285–286, № 226; Vetera monumenta Poloniae et Lithuaniae / Ed. A. Theiner. T. 1. 1217–1409. Romae, 1860. P. 50–51, № 106; Міндаў кароль Літовіі ў дакументах і сьведчаньнях / Уклад., падрыхт. да выд., пераклад А. А. Жлуткі. Менск, 2005. С. 58–60, № 6 (по копии 1, перевод на белорусский язык).

Латинский текст воспроизводится по публикации А. А. Жлутко.

...Ragensi, ...Tharbatensi et... Osiliensi episcopis.

Spiritu exultante percepimus, quod inspirationis divine gratia faciente carissimus in Christo filius noster Mindowe, rex Lithowie, olim cum grandiosa infidelium multitudine existens in perfidie tenebris, se ad divini nominis gloriam regenerari fecit per unde gratiam baptismalis. Cum itaque dicti regis ad hoc ferventer aspiret affectio, ut per suffragium sancte Romane ecclesie ad viventis Dei notitiam multitudo circumstantium paganorum, adhuc manens in erroris devio, convertatur, fraternitatem vestram attente rogandam duximus et monendam, mandantes, quatinus eidem regi super conversione vel subiugatione infidelium huiusmodi obtinenda, necnon super invasoribus seu quibuscumque terre sue molestatoribus compescendis spirituali et temporali districtione una cum dilectis filiis ... magistro, et fratribus hospitalis sancte Marie Theuthonicorum, in Livonia manentium, sicut efficacius poteritis, assistatis.

Non obstante, si aliquibus est indultum etc. ut supra usque mentionem. Preces autem et mandatum nostrum taliter impleatis, quod idem rex sui propositi pietatem liberius perficere valeat et erga sedis apostolice devotionis augmentum ac circa vos affectum sincere et fructuose benivolentie concipere gratuletur. Quod si non omnes etc. Non obstante constitutione de duabus dietis etc.

Datum Mediolani, VII Kalendas Augusti, anno VIIII.

О.Л. Fontes historiae Magni Ducatus Lithuaniae; starbel.by/dok/d270.htm, 2019.V.07.

Kęstutis Čeponis

----Bet yra kitas popiežiaus raštas 1251.VII.26, kuriame Vokiečių ordinas raginamas padėti Mindaugui atversti daugybę pagonių. Tad popiežius žinojo, kad ne visi lietuviai priėmę krikštą. ----

Šiame rašte http://starbel.by/dok/d270.htm kalbama, mano nuomone, ne apie lietuvius, o apie gentis (lyvių, latgalių, žiemgalių, estų... - gal ir rusus, kurie popiežių tuo metu buvo prilyginami poagonims), kurios nebuvo Mindaugo valdžioje tuo metu.

Nes rašoma ne apie Kryžiuočių ordiną Prūsijoje, o apie jo tuometinį filialą Livonijoje - et fratribus hospitalis sancte Marie Theuthonicorum in Livonia.

Markas Eyn Lettowe

"kalbama, mano nuomone, ne apie lietuvius, o apie gentis (lyvių, latgalių, žiemgalių, estų... - gal ir rusus, kurie popiežių tuo metu buvo prilyginami poagonims), kurios nebuvo Mindaugo valdžioje tuo metu."
----------------------------------


Gali būti. Juolab, kad 1251.VII.26 kalbama apie “daugybę aplinkinių pagonių“, kuriuos reikia apkrikštyti su Ordino pagalba.

Bet pažvelkime iš kitos pusės: juk fiziškai pakrikštyti visą Lietuvą per keletą mėnesių neįmanoma.

Turiu omenyje laikotarpį nuo Mindaugo krikšto 1251 m. pradžioje ir jūsų pateiktą 1251.VII.17 popiežiaus raštą. O juk 1251 m. tebevyko vidaus karas: Vorutos apgultis su žemaičiais ir jotvingiais, Tverai.

Kokia visa Lietuva galėjo būti pakrikštyta?

Štai ir Z. Zinkevičius savo knygoje mini, kad “Rygos arkivyskupas Albertas, bylinėdamasis su Kalavijuočių ordinu, rašė, kad tada su Mindaugu pasikrikštijo daugiau negu dvidešimt tūkstančių žmonių“.

Tai nepanašu į visą Lietuvą. Prisiminkime ir tai, kad pirmasis Lietuvos vyskupas Kristijonas neišbuvo Lietuvoje. O kam jisai perleido savo žemes? Livonijos ordinui.

Apie vėlesnes Gedimino, Algirdo, Kęstučio pastangas krikštytis jau minėta.

Iki pat Jogailos krikšto, kurį laikote “antriniu“, Lietuvoje nebuvo bažnytinės organizacijos, vyskupijų, parapijų. Visa tai galėjo rastis tik dėka 1387 m. krikšto.

Kęstutis Čeponis

---Markas Eyn Lettowe fiziškai pakrikštyti visą Lietuvą per keletą mėnesių neįmanoma ---

To meto popiežių supratimu visų valstybėje gyvenančių pagonių krikštyti ir nereikėjo - svarbu, kad pasikrikštytų valdovas ir jo aplinka. O visi valdovo pavaldiniai automatiškai tapdavo krikščionimis. :)

Kad tuo įsitikintum užtenka pasižiūrėti Skandinavijos valstybių, Lenkijos, Vengrijos... krikštą.

Mes visą laiką pastoviai pamirštame lyginti Lietuvą su kitomis to meto valstybėmis. Ir krikšto prasme, ir valdovų titulatūros prasme.

Pvz., argi Anglijoje 9 - 10 amžiuuose nebuvo daugybės karalių?

Ir visi jie iki šiol britų ir kitų istorikų tebevadinami karaliais, o ne kokiais nors kunigaikščiais. Nors jų valdos buvo kaip keli Lietuvos rajonai. :)

Tačiau esmė tame, kad jie buvo niekam nepavaldūs savo žemių (nors ir visai nedidelių) vienvaldžiai valdovai.

Ir niekas iš istorikų kažkodėl iš jų nereikalauja jokio krikšto - nors jų dauguma buvo pagonys...

Tas pats ir Skandinavijoje...

O štai Lietuvos ir jos valdovų atžvilgiu mūsų istorikai (bei kiti) kelia visai kitus reikalavimus...

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 1 pranešimas ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 6 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007