Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 08 Geg 2024 23:25

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 4 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
 Pranešimo tema: Tautinės mažumos Lietuvoje
StandartinėParašytas: 02 Gru 2006 19:38 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Tautinės mažumos Lietuvoje


******************************************************************************************

   Susipažinimui pateikiame kelis "užkietėjusio" kosmopolito Evaldo Gelumbausko parašytus straipsnius.

Pagrindinis šaltinis - http://www.skrynia.lt/ - Jėzuitų Internetinė  svetainė

******************************************************************************************

http://www.skrynia.lt/modules.php?name= ... le&sid=965

                               Tautinės mažumos Lietuvoje

     Lietuva, kaip ir kitos Europos šalys, yra daugiakultūrė valstybė. Joje nuo seno gyvena įvairių tautybių, skirtingų kultūrų, religijų, papročių žmonės. Nemažą Lietuvos kultūrinio paveldo dalį sudaro visų jos tautinių bendrijų kultūros paveldas.

     Europos Sąjungos plėtra, globalizacijos procesai, demografiniai pokyčiai Lietuvoje ir pasaulyje turės įtakos naujų reiškinių, susijusių su rasine, kultūrine ir religine įvairove atsiradimui. Šiems iššūkiams turi būti pasirengusi ir Lietuva.

     2001 m. balandžio 6 d. Visuotinio gyventojų surašymo duomenimis Lietuvoje priskaičiuojama 115 skirtingų tautybių gyventojų.

     Jų skaičius yra labai nevienodas, svyruoja nuo kelių šimtų tūkstančių, pavyzdžiui rusų ir lenkų, iki kelių šimtų (totorių ar karaimų) ir tik dešimtys graikų, bulgarų, vengrų bei kitų tautų atstovų. Daugiausia ne lietuvių tautybės žmonių gyvena Rytų ir Pietryčių Lietuvos rajonuose, Vilniuje, Klaipėdoje, Visagine ir kituose didesniuose miestuose.

     Lietuvos valstybės etninių santykių politika laiduoja tautinių mažumų kultūrų - neatskiriamos Lietuvos kultūros dalies - plėtrą. Tokia nuostata atitinka Europos Sąjungos principinę nuostatą - vienybė įvairovėje.

     Etninių santykių politiką Lietuvoje formuoja ir įgyvendina prie Lietuvos vyriausybės veikiantis Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas.

     Dabartinę tautinių mažumų politikos kryptį galima apibūdinti kaip „oficialaus“ pliuralizmo atmainą, kai siekiama apsaugoti tautinių mažumų teises ir garantuoti jų savitumo išlaikymą.

     Lietuvoje tautinėms bendruomenėms suteiktos plačios gimtosios kalbos vartojimo, švietimo, kultūros teisės ir laisvės: teisė kurti ir išlaikyti savo organizacijas, teisė į kultūrinius ryšius su tėvynainiais ir kultūrinio paveldo puoselėjimą, teisė į švietimą ir informaciją gimtąja kalba. Lietuvos valstybė yra įsipareigojusi šias teises saugoti.

     Tautinių mažumų teisės yra įtvirtintos LR Konstitucijos Preambulėje II, III, IV, XIII skirsniuose, Tautinių mažumų įstatyme ir kt. teisiniuose aktuose. Be Lietuvos įstatymų tautinių mažumų teises gina ir saugo tarpvalstybinės bei tarptautinės sutartys. Lietuva viena iš pirmųjų Europoje pasirašė Tautinių mažumų apsaugos pagrindų konvenciją, kuri išreiškė Europos Tarybos ir jos valstybių – narių susirūpinimą dėl pavojaus tautinių mažumų egzistavimui.

     Pagrindiniai principai, kuriais vadovaujasi valstybė, kurdama ir įgyvendindama etninę politiką - demokratijos plėtra, atskirties prevencija, santarvė ir įvairių tautinių grupių bei atskirų asmenų dialogas.

     Europos Sąjungoje valstybių bendrabūvis yra grindžiamas bendromis pamatinėmis vakarietiškos civilizacijos vertybėmis: demokratija, tolerancija, savitumu. Todėl viena iš prioritetinių Lietuvos užduočių – gilinti supratimą, pasitikėjimą ir nenutrūkstamą kultūrinį dialogą tarp lietuvių ir Lietuvos tautinių mažumų atstovų.

     Ypač svarbu ugdyti tokį požiūrį į Lietuvos istoriją bei jos kultūrinį paveldą, kuris skatintų pagarbą kultūrų įvairovei ir pabrėžtų įvairių religijų, etninių grupių bei idėjų teigiamą tarpusavio įtaką Lietuvos istorijos raidoje.
 
    Toliau šiame straipsnių cikle bus siekiama pateikti koncentruoto pobūdžio pažintinę informaciją apie pagrindinių tautinių mažumų istorinę raidą, kultūrą bei dabartinę padėtį Lietuvoje.

Evaldas Gelumbauskas

******************************************************************************************

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Paskutinį kartą redagavo Žygeivis 09 Sau 2008 20:54. Iš viso redaguota 2 kartus.

Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 13 Gru 2006 20:57 
Atsijungęs

Užsiregistravo: 14 Lap 2006 22:44
Pranešimai: 502
Miestas: Kėdainiai
Uj, a kas api mūsų tautinį mažumų pahašys..? :smile63:


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 25 Vas 2009 20:11 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Русских в Литве стало еще меньше


Наталия Зверко, DELFI
25 февраля 2009 г. 16:05
http://ru.delfi.lt/news/live/article.php?id=20737871

    Согласно последним статистическим данным, в 2008 году в Литве проживало 15,7% нацменьшинств, из них – 5% русских, что на 0,1% меньше, чем в позапрошлом году. По мнению социолога Владаса Гайдиса, снижение численности русского этнического меньшинства в Литве связано с процессами ассимиляции, старением и довольно высоким уровнем смертности.

    Департамент статистики публикует последние данные о национальном составе населения в Литве. В 2008 году в Литве проживало 3,3 млн. человек – 84,3% литовцев, 6,2% поляков, 5% русских, 1,1% белорусов, 0,6% украинцев, по 0,1% евреев, латышей, татар, немцев, ромов (цыган).

    В прошлом году в стране проживало 168 000 этнических русских, что составляло 5% от общего количества жителей страны. Это на 0,1% меньше, чем в позапрошлом году. В 2007 году в Литве проживало 173 000 русских (5,1%), в 2001 году – 235 000 (6,7%). Эти данные можно сравнить с более ранними исследованиями, согласно которым, в 1989 году в Литве было зафиксировано 258 000 жителей русской национальностей (7%), в 1979 г. – 303 000 (7,3%).

    Согласно статистике, в прошлом году самым многочисленным национальным меньшинством в Литве оставались этнические поляки. В 2008 году в стране проживало 208 300 поляков, что составляет 6,2% от общего количества населения страны. Примечательно, что количество жителей польской национальности за год также сократилось на 0,1%. В 2007 году в Литве проживало 212 000 поляков (6,3%), в 2001 году – 235 000 (6,7%). В далеком 1989 году в Литве польское меньшинство по многочисленности уступало русскому и составляло 7% от общего количества жителей (258 000 человек), в 1979 г. – 7,3%, или 247 000 человек.

    Количество представителей других национальных меньшинств за год уменьшилось незначительно. В прошлом году в Литве проживало 37 000 белорусов (1,1%), 20 000 украинцев (0,6%), по 0,1% евреев, немцев, латышей, татар, ромов. Примечательно, что в 1989 году в Литве проживало 1,7% белорусов, 1,2% украинцев и 0,3% евреев.

    По мнению социолога, директора компании по исследованию общественного мнения и рынка Vilmorus Владаса Гайдиса, уменьшение количества русских в Литве не связано с эмиграционными процессами.

    «Процесс эмиграции русского населения Литвы приходился на начало 90-х, теперь же из Литвы больше уезжает литовцев, чем русских. Думаю, что снижение количества русских вызвано двумя причинами, первая из них – это ассимиляция. На сегодня в смешанной литовско-русской семье для ребенка национальность, как правило, выбирается титульной нации – литовская», – комментирует социолог.

    Вторая причина, по мнению В.Гайдиса, связана с демографическим показателем.

    «У русских в Литве, как правило, более высокое образование, хотя сейчас, я думаю, по этому показателю и русские, и литовцы уже выравниваются. Русские – как правило, жители городов, среди них почти не было крестьян. Однако средняя возрастная структура русских в Литве старее, чем литовцев, именно потому, что они в своем большинстве жители городов. Рождаемость в их среде невысокая, а смертность большая. Именно с этим я склонен связать постепенное уменьшение количества русских в Литве», – заключает В.Гайдис.

DELFI

Komentarai DELFI
http://ru.delfi.lt/news/live/article.ph ... &com=1&s=1

Сибирский экспресс,
2009 02 25 16:53


    Раз Дельфи написал только о нац. меньшинствах , я поправлю ситуацию - по данным Департамента статистики , в 2008 году литовцев в Литве стало на 0,3% меньше по сравнению с 2007 годом . В цифрах это 26.600 человек

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 12 Kov 2009 14:20 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Emanuelis Zingeris: išlįskime pagaliau iš etnografinių darželių


Eglė Digrytė, http://www.DELFI.lt
2009 kovo mėn. 11 d. 00:10
http://www.delfi.lt/news/daily/lithuani ... d=20937146

   Vilniaus centre marširuojantys skustagalviai, sustiprėjusi antirusiška atmosfera, lingvistiniai įžeidinėjimai, diskusijos dėl užrašų kitomis kalbomis ir ne visada sėkmingos tapatybės paieškos. Tokius barjerus turi peržengti mūsų šalyje gyvenantys tautinių mažumų atstovai.

   Pripažindami, kad nepriklausomoje Lietuvoje nebėra „sovietinio siaurumo“, jie neslepia, kad čia ne visada jaučiasi lyg savo namuose.

   Koks lietuviško tapatumo ir tautinių mažumų santykis, kaip tuo pačiu metu būti pasaulio piliečiu, lietuviu ir rusu, žydu, lenku, ukrainiečiu, su kuo šie žmonės tapatinasi, o kur kyla įtampa, kas lietuvių tapatybės modeliuose nepriimtina kitataučiams, ką sudėtinga padaryti savo savasties dalimi?

Šiais klausimais antradienį buvo kalbama klubo „Tapatybės labirintai“ diskusijoje.

Skustagalviai grąžina prie sovietinio siaurumo


    „Kartais atsiduriu ribinėse situacijoje, bandydamas išlaikyti žydiškumą, ieškodamas minioje veidų, kokie buvo mano giminėje. Dažniau jų randu Tel Avive ar Niujorke nei Vilniuje“, - atviravo Seimo narys Emanuelis Zingeris.

    Jis, gimęs ir augęs Kaune, sako iki šiol pasigendantis ikikarinio laikinosios sostinės orumo.

Senelis čia turėjo viešbutį „Komercija“, politiko šeima buvo „iš Laisvės alėjos“, gyveno ikikariniame bute, kur stovėjo vienas kitas senas baldas, o name buvo įrengtas „Schindler“ liftas.

E. Zingeris žavėjosi Kauno kitoniškumu, vakarietiškumu, kurio jis esą neprarado net sovietmečiu.

    „Būdamas vaikas bandžiau atspėti, kas glūdi mano ikikarinio gyvenimo paslaptyje.

Buvo du pasauliai – prabangus Kaunas ir žydiškas gyvenimas.

Lyg Marsas ir Žemė.

Marsas buvo su jidiš kalba, europietiška kultūra, o lietuviškai plotmei priklausė grįžusieji iš tremties“, - prisiminė E. Zingeris.


    Politikas su broliu rašytoju Marku Zingeriu nuolat svarstydavo, kaip jų tėvai gyveno ikikariniame Kaune, ir „buvo pilni bandymų suprasti žydišką pasaulį“.

Anot Seimo nario, lietuviškas bei žydiškas pasauliai buvo skirtingi ir vienas kito bijojo.

    „Jaučiausi vienišas – nematydavau tokių veidų kaip mano giminės. Išeinu į gatvę ir negaliu suprasti, kokia nosis yra gerai, kokia – blogai, - kalbėjo parlamentaras. – Dažnai ateina liūdnumas, kai norisi pamatyti daugiau tokių veidų, kaip mano tėvas, dėdė iš Šilutės, pajusti namų šilumą – žydai vaikus apkabindavo kitaip nei lietuviai, mama, persisvėrusi per langą, kitaip šaukdavo sriubos. Žydai buvo tarytum italai šiaurėje. Tai įdomiau šiandien išgirsti, o ne skaičius – kad prieš karą čia gyveno 245 tūkst. žydų, 94 proc. žuvo., 1 proc. liko Lietuvoje, o 5 proc. išvažiavo.“

    Lituanistu tapusiam E. Zingeriui teko suvokti, kodėl lenkų poetas Adomas Mickevičius, vietos rusų, baltarusių kūryba „nėra mano“. „Man buvo lengviau peržengti visus barjerus“, - tikino parlamentaras.

    Jis neslėpė, kad kalbėdamas jidiš tampa tarytum kitu žmogumi: „Kalbėdamas kita kalba lyg užsidedi skafandrą, lyg pereini į kitą pasaulį, kuris diktuoja savo taisykles. Su mumis gyveno tokia Janina, atvykusi iš kaimo. Ji lopšines dainuodavo savaip, mama – jidiš kalba. Skambėdavo dvi skirtingos lopšinės, buvo du skirtingi pasauliai.“

    E. Zingeris prisiminė gyvenime patyręs nemalonių dalykų, susijusių su savo tautybe. Vaikystėje skambėjo Holokausto aidas, tarytum kabojo buvusios sovietų ir nacių, anot jo, violence (angl. prievartos, smurto) ženklai.

    „Dabartinėje Lietuvoje jaučiuosi daug labiau namuose nei sovietinėje. Ar jaučiuosi namuose? Sunku atsakyti nemeluojant, - atviravo politikas. – Mes juk artėjame prie bendro vardiklio ne asimiliuodami, o ateidami su savo tapatybe ir ja praplėsdami žmonių supratimą. Kai gatvėje marširuoja Mindaugas Murza ir skustagalviai, reiškia, grįžtame prie siaurumo, kurį diktavo sovietai.“

Lietuvių kalbą atrado Maskvoje


    Poetas, dramaturgas, vertėjas, žurnalistas Vitalijus Asovskij dar mažas su tėvais atvažiavo į Vilnių praėjusio amžiaus 6-ajame dešimtmetyje. Pirmoje klasėje trečdalis vaikų esą buvo žydų tautybės, panašiai buvo ir vėliau. Dabar vilniečių tautinė sudėtis ir pats miestas gerokai pasikeitė.

    „Rusų kalbą tada beveik visi mokėjo, visi suprasdavo, ar filmas dubliuotas lietuviškai, ar nedubliuotas. Rusų kalbos buvo žymiai daugiau. Aš viešose vietose kalbu ir rusiškai, ir lietuviškai. Negaliu pasakyti, kad kur nors gatvėje ar parduotuvėje būtų kilę nacionalinių problemų. Bet ideologinė atmosfera, noromis ar nenoromis, yra antirusiška, - kalbėjo V. Asovskij, tačiau šio savo įspūdžio detalizuoti nenorėjo.

    Jis pacitavo rytietišką patarlę: „Kiek bekalbėsi apie chalvą, burnoje saldžiau netaps“ – esą kalbos, kad viskas, „kas eina iš tos pusės“, yra blogai, ne visada tampa realybe. Anksčiau propagandos vėjas pūtė į vieną pusę, po nepriklausomybės sprogimo visas apsisuko antraip – pasak V. Asovskij, tai yra „ne tik nepatogu, bet ir pavojinga“.

    „Kaip aš jaučiuosi? Kartais pagalvoju, kas iš tiesų esu, - svarstė jis. – Negyvenau Rusijoje, nors gimiau Kaliningrade, Karaliaučiuje, – ten juk irgi lietuviškos žemės. Vėliau gyvenau Rygoje, beveik 50 metų – Vilniuje. Esu rusas, mano gimtoji kalba – rusų, bet jokios kraujo analizės to neparodys. Atsakyti, kas esi, žymiai sunkiau nei kartais iš šalies matyti. Kaip galiu pasakoti, kaip Rusijos žmonės žiūri į lietuvius, jei ten negyvenau?“

    V. Asovskij tikino lietuviškai pradėjęs kalbėti jaunystėje pabuvęs Maskvoje: „Man pasidarė gėda, kad tiek laiko gyvenau Lietuvoje ir nemoku lietuviškai.“ Jis juokėsi, kad kartais įsėdęs į taksi visą kelią su taksistu prakalba lietuviškai ir tik tada išsiaiškina, jog abu yra rusai.

Lietuvių nekritikuojantį lenką skaudina pavadinimas „tuteišai“


    Lenkų filologijos dėstytojas dr. Juzefas Šostakovskis prisipažino jaučiąs nuoskaudą girdėdamas, kai Vilniaus krašte gyvenantys lenkai ar baltarusiai žargoniškai pavadinami „tuteišais“: „Man skauda. Mano kalba man yra brangiausia, bet niekada nepasakysiu nieko bloga apie lietuvių kalbą. Jei žmogus pasako „kaldra“, nekritikuosiu.“

    „Jei žmogus yra silpnesnis, geriau nekonfliktuoti. Aš, kaip tautinės mažumos atstovas, esu silpnesnis, bet jei gatvėje pamatau chuliganus, nusišypsau. Kartais mūsų silpnybė virsta stiprybe“, - kalbėjo jis.

     Kitų tautų žmonėms esą sunku suprasti, kodėl lenkai myli „tą sakralinę vietą – Vilnių, Vilniaus kraštą“. Lietuva lenkams esanti mitologizuota šalis. Toks įvaizdis ateina iš lenkų romantizmo literatūros, kurioje buvo šlovinama praeitis, taigi ir bendra lietuvių bei lenkų valstybė. Kaip teigė J. Šostakovskis, abi tautos, gyvenusios greta viena kitos, išsiteko toje pačioje valstybėje.

     Anot J. Šostakovskio, lenkų istorijos ir romantizmo literatūros ženklu pažymėti lenkai, net visą gyvenimą praleidę Lietuvoje, mirs lenkais.

     Kartu J. Šostakovskis paaiškino, kodėl lenkai karštai tvirtina, kad A. Mickevičius yra jų poetas, nors lietuviai jį taip pat savinasi: „Jei koks nors rašytojas trejus metus gyveno pas lenkų karalių, vadinasi, jis yra lenkų rašytojas. Mes priimame visus, kurie rašė lenkų kalba ir apie Lenkiją.“

     Tačiau filologas pažymėjo, kad „niekas taip nešlovino Lietuvos, kaip A. Mickevičius“, jo didieji kūriniai gimė mūsų šalyje, pavyzdžiui, Kaune buvo parašyta poema „Gražina“, poemos „Vėlinės“ II ir V dalys.

     J. Šostakovskio tikinimu, Vinco Kudirkos sukurto Lietuvos himno – „Tautiškos giesmės“ tekstas yra poemos „Ponas Tadas“ pirmų eilučių parafrazė: „Lietuva tėvyne mūsų“ – „Litwo! Ojczyzno moja! ty jesteś jak zdrowie“ (liet. „Tėvyne Lietuva, mielesnė už sveikatą!“, pažodžiui – „Lietuva! Tėvyne mano! esi man lyg sveikata“).

     Atsiremti į šį poetą siūlė ir E. Zingeris: „Neturime šimtų milijonų Nobelio premijos laureatų, bet turime A. Mickevičių. Franzas Kafka juk buvo čekų rašytojas, nors rašė vokiškai. Taip A. Mickevičius yra Lietuvos poetas.“

     Vėliau parlamentaras paragino „išeiti iš etnografinių darželių“:

„Pykstasi, kad A. Mickevičiaus pavardė parašyta lenkiškai. Tegul būna! Tegul jidiš parašo, jei reikia. Kiek galima tuose etnografiniuose narveliuose sėdėti? Kas svarbiausia – kalba ar idėja?“


Tautinių mažumų laidoms – podukros dalia


     Mokytojas ir gidas Stepanas Luščevičius į Lietuvą iš Ukrainos atvyko jau suaugęs – 1972-aisiais. Su vos juntamu akcentu kalbantis ukrainietis tuomet nežinojo nė vieno lietuviško žodžio ir suko galvą, kaip reikės gyventi nemokant kalbos, nepažįstant mentaliteto.

     „Sakydavo, kad jei Lietuvoje, Latvijoje ar Estijoje paklausi kelio rusiškai, būtinai parodys į priešingą pusę. Ačiū Dievui, man Lietuvoje niekada taip nebuvo, - juokėsi S. Luščevičius. – Tada santykiai buvo kitokie. Visi buvome tarybiniai žmonės, tarybinė tauta. Negalėjome pasireikšti kaip tautinė mažuma. Viskas atsirado tik Lietuvai tapus nepriklausoma. Nuo tada galime atvirai demonstruoti tautiškumą, savo tapatybę. Lietuva protingai elgėsi su tautinėmis mažumomis, o mes visada buvome už jos nepriklausomybę.“

     S. Luščevičius džiaugėsi, kad per radiją ir televiziją transliuojamos laidelės ukrainiečiams, bet kartu apgailestavo, kad savaitinė televizijos laida trunka vos 15 min. ir rodoma daug kam nepatogiu metu – antradienį, 13 val.

     Anksčiau šios laidelės kartu su kitomis tautinėms mažumoms skirtomis programomis buvo transliuojamos šeštadienį, vėliau – sekmadienį. Ukrainiečiams skirtą laidą perkėlus į antradienį, ji buvo kartojama per vieną ar kitą Lietuvos televizijos kanalą, dabar to nebeliko.

     „Būdamas Lietuvos piliečiu, jos patriotu, noriu išsaugoti savyje nacionalinę tapatybę, nes dvasioje turiu ukrainietišką palikimą. Noriu, kad jis būtų su manimi“, - kalbėjo S. Luščevičius, spėdamas, esą kažkas išsigando, kad tautinių mažumų laidos kenkia lietuvybės puoselėjimui.

     Jaunesni diskusijos klausytojai savo ruožtu tvirtino, kad XXI a. kalba tampa ne tokia svarbi. Pavyzdžiui, tautų katilu vadiname Londone klausia ne kas esi ar kokia kalba kalbi, o iš kur atvykai.

http://www.DELFI.lt

Komentarai DELFI
http://www.delfi.lt/news/daily/lithuani ... &com=1&s=1

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 4 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 3 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007