Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 08 Geg 2024 20:49

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 3 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 22 Vas 2012 20:53 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Vytautas Radžvilas. Pamąstymai


http://www.versijos.com/2012/02/11/pamastymai/

11h vasario 2012

       Apsisprendimą rašyti šiuos pamąstymus subrandino neseniai įvykęs atgimusios Jedinstvos mitingas. Jau senokai radosi ir stiprėjo noras atvirai iškelti kai kuriuos ne itin malonius klausimus, bet vis pritrūkdavo ryžto pasielgti kaip nenuoramai ir tapti aplinkui tvyrančios olimpinės ramybės drumstėju. Tokių dalykų kaip aštrūs klausimai, žinia, niekas nemėgsta. Todėl nors ir anksčiau ne kartą buvo kilusi mintis juos išsakyti, ją pavykdavo gana lengvai ir greitai nuslopinti. Tačiau šį kartą to padaryti nebepavyks: jedinstveninkų siautėjimas prie Seimo buvo tas paskutinis lašas, kuris perpildė kantrybės taurę ir skatina prabilti. Šį kartą jau nebesvarbu, patiks kam ar ne tolesnės mintys.

       Taigi, šis mitingas, o tiksliau – abejinga ir pasyvi mūsų visuomenės reakcija į jį ir verčia iškelti pagrindinį ir – pridursiu – nemaloniausią klausimą: kas vis dėlto buvo ir yra Sąjūdis? Klausimo potekstė ir tikroji prasmė tokia. Turbūt nereikia įrodinėti, kad Sąjūdis buvo tam tikras sambūris ar organizacinis darinys, kuris, atsikovojus nepriklausomybę, galėjo ir turėjo būti paleistas kaip atlikęs savo misiją. Galima tik apgailestauti, kad šito nebuvo padaryta. Dabar Sąjūdžio atmintį ir įvaizdį užgožia ir iškraipo pamėkliška jo karikatūra. Tačiau jeigu toks reiškinys kaip Sąjūdis buvo iš tiesų, jis negalėjo ir neturėjo išnykti vienu atžvilgiu: kaip Sąjūdžio dvasia. Tos dvasios nederėtų laikyti kažkokia abstrakcija, nes ji turėtų būti nuolatos gyva ir lengvai apčiuopiama. Ji turėtų reikštis labai konkrečiai – kaip atsakingas santykis su tauta ir valstybe. Kalbant dar aiškiau – kaip nuolatinė sveiko budrumo būsena.

        Tačiau jo nepažadino net jedinstveninkų mitingas. Atvirą antivalstybinio gaivalo provokaciją lydėjo kurti ne tik visuomenės, bet ir sąjūdininkų tyla. Kalbėdamas apie ją, be abejo, neturiu omenyje tų keleto ar, geriausiu atveju, keliolikos žmonių, buvusių sąjūdininkų, kurie vis dar atvirai ir drąsiai pasisako svarbiausiais tautos ir valstybės gyvenimo reikalais. Bet jų – tik saujelė, ir jie išsiskiria kaip maloniai keista išimtis didžiulio buvusių sąjūdininkų būrio abejingumo ir pasyvumo fone. Todėl ir tenka aštriai klausti: ar Sąjūdis kaip tautos laisvės dvasios išraiška apskritai kada nors buvo? Kiek buvo laisvės ir valstybingumo idėja persiėmusių tikrų sąjūdininkų, o kiek Sąjūdis buvo tautos ir valstybės paskirties ir gelminės prasmės net nesuvokusių atsitiktinių prašalaičių sambūris, į kurį buvo atsargiai susirinkta tik todėl, kad imperijos valdžios viršūnės pačios pradėjo „perestroikos“ politiką ir iš principo laimino tokių darinių kūrimąsi? Galbūt kai kam toks klausimas atrodys įžeidžiantis ar net kone šventvagiškas. Tačiau tokia abejonė nėra laužta iš piršto, ją galima pagrįsti: jeigu toji Sąjūdžio dvasia iš tiesų buvo, kaip ji, atkūrus valstybę, akimirksniu išgaravo tiek, kad ištisus dvidešimt metų viešojoje erdvėje mėgina veikti ir yra nors kiek pastebimas juokingai mažas buvusio tarsi masinio ir galingo darinio dalyvių būrelis? Kur dingo kiti, kurie, atrodytų, privalėtų pabusti ir tarti savo žodį bent jau kritiškiausiais tautos ir valstybės gyvenimo momentais? Kad neliktų nei mažiausios dviprasmybės, pabrėžiu, jog čia turima omenyje ne kokia nors nuolatinė politinė ar juo labiau partinė veikla, bet paprasčiausias pasiruošimas ir gebėjimas aiškiai ir tvirtai išsakyti pilietišką poziciją, kai šito verkiant reikia. Jeigu tokios pozicijos nėra, tai reiškia viena iš dviejų: arba nesuvokiama, kas šalyje vyksta (tai blogai), arba suvokiama, bet tai nerūpi (tai kur kas blogiau).

       Rašydamas apie du dešimtmečius trunkančią sąjūdininkų tylą sąmoningai neapeliuosiu į liūdną valstybės padėtį. Vargu ar yra prasmė įrodinėti, jog toliau žengiant dabartiniu keliu tauta gali tiesiog išnykti. Tokia prognozė teisinga, ji savaime aiški kiekvienam, kas nori matyti esamą padėtį be rožinių iliuzijų. O kas nenori, visada pasakys, jog tai tik niekada neišsipildysianti „pesimistinė“ ar net „apokaliptinė“ pranašystė.  Todėl galbūt geriau atkreipti dėmesį ne į tai, kas galutinai taps akivaizdu greičiausiai netolimoje ateityje (tuo neabejoju, tik iš to akivaizdumo nebebus naudos, nes suvokta bus per vėlai), o į tai, kas vyksta dabar ir ko nematyti tiesiog neįmanoma.

       O vyksta štai kas. Vis dažniau savęs klausiu: nejaugi gerbiamieji sąjūdininkai iš tiesų nemato, kad  tarsi ir nepriklausomoje Lietuvoje atvirai išsižadėta pamatinių idėjų, kuriomis remiantis buvo atkurta pati valstybė?  Ir kad šiomis idėjomis ne tik atvirai abejojama, bet jos ir plačiai puolamos, iš jų nuolatos viešai tyčiojamasi kaip apgailėtinų praeities atgyvenų? Šis puolimas pagaliau virto visiškai idėjiniu ir intelektualiniu atžvilgiais išbaigta ir nuoseklia antisąjūdine istorijos koncepcija, kurią pirmasis atvirai ir nedviprasmiškai, be jokių užuolankų ir nutylėjimų, viešojoje erdvėje išsakė H. Mickiewicz – Žmogaus teisių stebėjimo instituto direktorius. Koncepcijos esmė visiškai aiški ir nepalieka vietos jokioms jos prasmę galinčioms sušvelninti interpretacijoms. Prieš dvidešimt metų Lietuvoje įvyko nacionalinio išsivadavimo revoliucija. Tačiau ji buvo ydinga, nes nebuvo demokratinė. Sąjūdis buvo iš esmės nedemokratiškas darinys, nes siekė tik kažkokios nepriklausomybės, o ne vakarietiškos demokratijos. Taigi buvo siekta ne to, ko reikia. Sąjūdis būtų buvęs demokratinis judėjimas, jeigu jo svarbiausi tikslai būtų paversti Lietuvą po visą pasaulį klajojančios samdomos darbo jėgos tranzito stotele ar net vienadiene užeiga ir šioje teritorijoje įtvirtinti visų galimų įsivaizduoti mažumų teises. Kadangi buvo siekta ne šito, Sąjūdis iš tikrųjų buvo retrogradiškas ir reakcingas judėjimas, nepateisinęs „pažangiosios“ demokratinės pasaulio dalies lūkesčių. Koncepcija išdėstyta šiame tekste.

       Negana to, tarsi ir esančioje Lietuvos valstybėje laisvai liejami purvas ir neapykanta  visos tautos ir jos istorijos adresu. Kaip kitaip galima vadinti nesibaigiančias patyčias iš Lietuvos valstybės projekto kūrėjų, Vasario 16 ir tarpukario nepriklausomybės, birželio sukilimo, pokario partizanų kovos ir disidentų pasipriešinimo? Tai stebint kyla ir kitas klausimas: kas dar turi įvykti, kad sąjūdininkai pagaliau atsikvošėtų ir rastų jėgų bei drąsos pripažinti sau, kad valstybė atsisakė ją leidusių atkurti idealų ir idėjų, o jie patys tapo tik į viešojo gyvenimo pašalius nustumta ir nenoromis toleruojama kažkokių keistų ir nežinia, ko norėjusių marginalų grupe? Nejaugi iš tiesų savimi nusivilta ir  moraliai palūžta tiek, kad jau net apsimetinėjama nematant ir nesuprantant, jog tyčiojantis iš šių idealų ir vertybių savaime yra ir asmeniškai tyčiojamasi iš kiekvieno jais tikėjusio ir juos gynusio Sąjūdžio žmogaus?

       Faktinis Sąjūdžio idealų ir vertybių atsisakymas ne tik pakirto idėjinius ir politinius paties valstybingumo pagrindus, bet ir sukūrė tą vis sunkiau pakeliamą dviveidystės ir veidmainystės atmosferą, kuri tampa ypač jaučiama per oficialius didžiųjų valstybinių švenčių arba Sąjūdžio istorijos įvykių minėjimus. Prisipažinsiu, darosi vis sunkiau moraliai ir psichologiškai dalyvauti renginiuose, kuriuose vadinamojo politinio elito atstovai tiesiog atvirai „kenčia“ klausydamiesi jiems  neįdomių ir varginančių kalbų apie „aukštas materijas“ ir dažnai net nebesivargina slėpti savo pasidygėjimo ir nuobodulio. Nuolatos matant tokį vaizdą, vis sunkiau atsikratyti ir įspūdžio, kad, jeigu formalios sąsajos su sąjūdine Lietuvos praeitimi nebūtų reikalingos legitimuoti jų užimamas valdiškas kėdes, greitai sulauktume ir to, kad jie mėgintų visiškai ištrinti atsiminimą apie Sąjūdį ir net uždraustų minėti jo vardą.

       Tą pamatinį dvilypumą ir veidmainiavimą – kad Lietuva nė iš tolo nėra jokia sąjūdinė valstybė – aiškiai suvokia ar bent jau nujaučia absoliuti dauguma krašto žmonių. Ir apie tai daugelis kalba. Tačiau sąjūdininkai linkę patylėti. Be abejo, turiu omenyje ne pavienius Sąjūdžio žmones, kurie tikrai netyli, bet apskritai apie buvusiųjų sąjūdininkų reiškimąsi viešojoje erdvėje. Juk vyksta įvairūs proginiai renginiai, galiausiai yra ir tokie organizuoti dariniai kaip Iniciatyvinės grupės ar Signatarų klubai. Pagalvojus apie to reiškimosi formas ir turinį, savaime kyla klausimas: ar daugybės žmonių nepalankų požiūrį į Sąjūdį (būkime sąžiningi ir pripažinkime, jog tokių žmonių yra apstu) lemia tik tai, kad buvo kažkada nuvilti jiems sukelti gerovės lūkesčiai, ar vis dėlto tą nepalankumą žadina ir šiandieninė daugumos buvusiųjų sąjūdininkų laikysena, kuriai būdingas didelis ir lengvai pastebimas abejingumas tautos rūpesčiams ir valstybės bėdoms?

       Čia jau tenka tiesiai įvardyti ne itin malonius dalykus, apie kuriuos mažiausiai norėtųsi kalbėti. Tačiau vieną kartą kažkas turi pagaliau tai padaryti. Iš šalies stebintis gerbiamų signatarų elgesį ir veiklą Lietuvos pilietis turi ne tokį jau menką pagrindą susimąstyti, ko iš tikrųjų siekė ir už ką kovojo dauguma šių žmonių: už nepriklausomybę ar tik už savo privilegijas ir rentas? Suprantu, jog toks klausimas kai ką gali ir įžeisti, bet derėtų įsivaizduoti šitaip kritiškai mąstančio piliečio motyvus ir argumentus: o kaip kitaip jis gali galvoti apie žmones, kurie, užuot pasinaudoję signataro statuso potencialiai teikiamu moraliniu autoritetu ir net tam tikromis teisinėmis galimybėmis daryti įtaką  bent jau bendriausioms valstybės politikos nuostatoms tyli visais esminiais klausimais? Aišku, jie negali diktuoti konkrečių politinių sprendimų – tai valdžios prerogatyva. Tačiau kas neleidžia viešai pasisakyti pamatiniais klausimais, dėl kurių sutarti neturėtų trukdyti jokie politinių pažiūrų skirtumai, jeigu, žinoma, nors kiek esama sąžinės, sveiko proto ir tikros sąjūdinės dvasios? Pavyzdžiui, kad trečiojo pasaulio šalimi Lietuvą pavertę nelygybės ir socialinės atskirties mastai neturi nieko bendro su Sąjūdžio iškelta solidarios tautos ir civilizuotos valstybės vizija? Arba kad visų valdžių abejingumas didžiausiam Europoje žmonių bėgimui iš savo šalies yra nusikalstama ir giliai antisąjūdinė nuostata ir kad būtina ją skubiai keisti?

        Būtų nesąžininga priekaištauti tik signatarams. Visa buvusiųjų sąjūdininkų veikla ir renginiai persmelkti panašios „memorialinės“ dvasios. Negali būti nei mažiausių abejonių, jog būtina kuo tiksliau atkurti ir išsaugoti Sąjūdžio istoriją. Tai – reikalingas ir iš principo didžiai prasmingas darbas. Tačiau susitelkus tik prie jo ir neskiriant jokio dėmesio dabarčiai ir ateičiai randasi visos prielaidos formuotis ir įsitvirtinti savotiškam „veteranų“ mentalitui, kai pradedama gyventi tik praeitimi, o ją minint nejučia pradeda stiprėti, o kartais renginiuose ir visai ima vyrauti narciziško mėgavimosi savimi gaidelės. Be abejo, toks vertinimas gali nuskambėti labai žiauriai. Ką gi – tebūnie. Tačiau kaip kitaip perteikti ir nusakyti tą valstybinių ir Sąjūdžio švenčių minėjimus nuolatos lydinčią vis sunkiau pakeliamą dviprasmybę, kai lyg niekur nieko, tarsi nepastebint dar niekada nebūto tautos išsivaikščiojimo po pasaulį, drąsiai rėžiamos tuščios ir pompastiškos kalbos apie tautos susitelkimą, drąsą, pasiaukojimą, orumą ir kitus nieko bendro su šiandienos tikrove neturinčius idealus? O blogiausia, kad apie juos kalbama ir kviečiama dirbti Lietuvai puikiai suvokiant, jog nebus pajudinta nei pirštelio šiems idealams įgyvendinti. Kas iš šalies, žvelgdamas į bejėgiškos nostalgijos gaubiamus sąjūdininkų renginius ir matydamas neįtikėtiną atotrūkį tarp šiandienos žodžių ir darbų, galėtų patikėti, kog kažkada tai buvo drąsių ir valingų, pilietiškai ir valstybiškai mąstančių žmonių sambūris, sugebėjęs ryžtingai stoti į kovą dėl nepriklausomybės ir tą kovą laimėti?

        Būtent ši nenatūrali praraja tarp praeities ir dabarties ir sėja abejones bei verčia kelti šių pamąstymų pradžioje išsakytus klausimus: kas buvo sąjūdis? Ir ar jis apskritai buvo?

       Šie klausimai nėra tokie jau tušti ir beprasmiški kaip gali atrodyti iš pirmo žvilgsnio. Ar iš tiesų mes jau taip smarkiai skyrėmės nuo tų sovietinių respublikų, kurių elitas ne tik niekada nemąstė apie nepriklausomybę ir jos nesiekė, bet toji nepriklausomybė jam tapo iš viršaus netikėtai primesta našta, kurios jis nenorėjo ir nebuvo pasiruošęs priimti, kadangi net neįsivaizdavo, ką su ja reikėtų daryti? Palyginimas gal kiek ir pritemptas, bet šventvagišku jo laikyti taip pat nederėtų. Pamėginkime paklausti savęs: ar būtume išdrįsę sukilti, jeigu, pavyzdžiui, būtų spėta pradėti įgyvendinti Maskvos brandintą planą įvesti mokyklose dėstymą rusų kalba? Vargu. Bent jau žvelgiant iš šiandienos perspektyvos rimtas maišas atrodo menkai tikėtinas. Todėl ir kyla klausimas: o su kokia tautine ir valstybine sąmone atėjome į Sąjūdį? Ir kiek tos sąmonės buvo apskritai likę po pusės amžiaus okupacijos? Ar ji nebuvo išplauta kur kas labiau, negu drįstame sau prisipažinti? Ar nenutiko taip, kad į Sąjūdį palyginti masiškai buvo susiburta pirmiausia todėl, kad tai padaryti leido, iš dalies ir skatino, KPSS „perestroikinė“ vadovybė? Be to, argi ne tiesa, kad didžiosios sąjūdininkų armijos dalies, išskyrus organizacinį branduolį ir aktyvą, veikla iš esmės tebuvo dalyvavimas neretai labiau šventę ar pramogą primenančiuose mitinguose, kuriuose tereikėjo paskanduoti šūkius ir pamosuoti vėliavomis? Tai rašydamas nesiekiu nė truputėlio sumenkinti Sąjūdžio pasišventėlių nuveiktų darbų ir kelių išties sunkių ir herojiškų jo istorijos momentų, kai buvo parodyta neįtikėtinai daug drąsos, ryžto ir sudėtos gyvybės aukos. Sausio 13 ir Medininkai – iš tiesų tragiški ir didingi Sąjūdžio istorijos puslapiai. Tačiau šie neeiliniai epizodai nepaneigia pamatinio fakto, kad Sąjūdis veikė kone šiltnamio sąlygomis palyginti jau su disidentais. O ką kalbėti apie pokario pasipriešinimo kovotojus, išdrįsusius stoti prieš galingiausią pasaulyje karo mašiną – lygintis su jais būtų tiesiog nedora ir niekinga.

        Užuomina apie šiltnamį nenorima nieko sumenkinti ar įžeisti. Šia įžvalga norisi tik atkreipti dėmesį, jog prisimindami, kokie buvome šaunūs prieš dvidešimt metų, vis dėlto turėtume vertinti praeitį blaiviai ir pripažinti, jog Sąjūdžiui iš esmės pavyko išvengti tokių rūsčių išbandymų, kokius teko patirti jo pirmtakams. Sąžiningai tai pripažinus įmanoma suvokti, jog šiandieninis Sąjūdžio žmonių abejingumas ir pasyvumas, ko gero, turi kur kas gilesnes ir tvirtesnes šaknis, apie kurias mąstyti oi kaip nesinori. Bet reikia ir teks, jeigu dar iš tiesų norima išlikti kaip tautai ir išsaugoti valstybę. Taigi abejonės, ar iš tiesų buvo Sąjūdis, prasmę norisi išsakyti vienu fundamentaliu klausimu: Sąjūdžiui tikrai priklausė nemažai tautiškai ir valstybiškai susipratusių žmonių, tačiau kiek iš tiesų dar būta gyvos tautinės ir valstybinės sąmonės ne tik Sąjūdyje, bet ir visoje tautoje? Tai, kas Lietuvoje vyko ir tebevyksta per paskutiniuosius dvidešimt metų, duoda pagrindo teigti, jog tos sąmonės buvo likę ne tiek jau ir daug. Jeigu ji būtų buvusi tokia stipri kaip norėtume tikėti, ji niekur nebūtų galėjusi išnykti, o tautos ir valstybės būklė ir padėtis šiandien būtų visai kitokia. Todėl nederėtų pernelyg piktintis tarsi ir įžūlia išvada, kad pats Sąjūdis, nors jame būta daug laisvos dvasios žmonių, vis dėlto buvo ne tik tautos kovos dėl laisvės išraiška, bet turėjo ir nemažai šeimininko nuo grandinės paleistų ir nežinia, ko norėjusių ir siekusių vergų maišto bruožų.  Vergų, kurie, kaip jiems ir dera, ramiai išsiskirstė po namus vos tik buvo formaliai atkurta nepriklausomybė ir net neįtarė, jog iš tikrųjų tą valstybę dar ne tik reikės sukurti, bet ir kurti – nuolatos, kiekvieną mielą dieną. Jie tiesiog nutarė, jog savo darbą atliko, o kas bus toliau – ne jų reikalas. Valstybės statyba buvo paslaugiai palikta buvusiai okupacinei administracijai, prie kurios prisiplakė dalis deklaruotus idealus ir tikslus pamiršusių sąjūdininkų, ir kriminalinio pasaulio gaivalui. Be abejo, turiu omenyje ne tai, kad visi sąjūdinkai turėjo pulti į valdžią ir užsėsti jos kėdes. Reikėjo kitko – natūraliai grįžus prie asmeninių ir profesinių reikalų įsisąmoninti ir nepamiršti, jog atkūrus savo valstybę nebegalima gyventi kaip sovietmečiu – tai yra, būti tik privačiais žmonėmis. Jau nuo senovės graikų laikų pilietis nuo vergo tuo ir skyrėsi, kad jis nors šiek tiek dėmesio skirdavo ir savo valstybės reikalams. Tie dvidešimt tarsi nepriklausomo gyvenimo metų negailestingai atskleidė, kad mes, deja, ne graikai.

        O kol šito nesuprasime ir nepripažinsime, tol nesuvoksime didžiulės grėsmės, kuri it Damoklo kardas pakibo virš Sąjūdžio įvaizdžio ir atminties. Nejaugi nėra akivaizdu, kad jeigu reikalai ir toliau klostysis taip, kaip jie klostosi dabar, pastangos įprasminti ir įamžinti Sąjūdžio atminimą gali baigtis stulbinamu paradoksu? Juk jeigu nebus atsikvošėta ir susigriebta, Sąjūdis gali įeiti į istoriją kaip nesąmoningų, nesugebėjusių atsakingai pasinaudoti trumpam įgyta laisve vergų maištas, paspartinęs ir priartinęs tautos išnykimą, kurį šiek tiek pristabdė ir nuo jo savaip saugojo — čia ir glūdi to paradokso esmė – imperijos pastatytos kalėjimo sienos. Juk kam, jei ne Sąjūdžiui, kris kaltė už tai, kad jo pastangomis atsirado keista ir negyvybinga valstybėlė, iš kurios piliečiai išsilakstė patys? Žinoma, visai įmanoma neįeiti į istorija net su tokios gėdos žyme, nes galima būti ištrintiems iš jos taip, kad neliks ir pėdsako. Juk kodėl į vadinamą „Lietuva“, bet nuo pačių lietuvių apvalytą teritoriją suplaukusiams žmonėms turėtų rūpėti, kas čia gyveno ar kad buvo ir ką veikė kažkokie sąjūdžiai?

       Šie pamąstymai nėra diplomatiški. Tačiau kalbėti mandagiai aptakiomis užuolankomis ar kreiptis su sentimentaliais pagraudenimais jau nebėra prasmės. Kita vertus, šie pamąstymai nėra ir moralizuojantis pamokslavimas. Nesijaučiu turįs teisę kam nors moralizuoti ar pamokslauti. Nors šio teksto tonas aštrokas, jo turinys yra dalykiškas. Jame norima atkreipti dėmesį į kai kuriuos gana svarbius dalykus ir paskatinti pagalvoti, kaip vis dėlto gyvensime ir ką darysime toliau. Pasyviai plauksime pasroviui iki ne/laimingos pabaigos ar vis dėlto pasiryšime mėginti nors kiek suvaldyti to plaukimo kryptį? Todėl natūralu, kad šiuos pamąstymus dera užbaigti nors šiokiu tokiu atsakymu į amžinąjį klausimą „Ką daryti?“ Taigi, norom nenorom reikia ką nors pasiūlyti. Atrodo, kai ką nuveikti turint geros valios vis dėlto būtų galima.

       Galbūt kai kuriuos iš Jūsų jau bus pasiekęs vienas tekstas – savotiškas Kreipimasis-atmintinė apie tautos ir valstybės padėtį. Jis atsirado daugiausia vieno mūsų Sąjūdžio bendražygio iniciatyva ir pastangomis. Manau, kad šį tekstą galima panaudoti geram reikalui. Jame gana išsamiai apibūdinta šalyje susiklosčiusi moralinė ir psichologinė atmosfera bei politinė padėtis. Jis baigiamas kvietimu vienytis ir apginti bei išsaugoti Lietuvos valstybę.

        Kad būtų teisingai suvokta šio teksto paskirtis ir prasmė, būtina iš karto išsklaidyti visus galinčius kilti nesusipratimus. Bet koks raginimas vienytis dabartinėmis sąlygomis kone automatiškai suvokiamas kaip geriau ar blogiau paslėptas mėginimas vėl suburti kokį nors sąjūdį ar net sukurti politinę partiją. Šiuo atveju taip tikrai nėra. Kartais išsakomas viltis ir net raginimus atkurti sąjūdį vertinu labai skeptiškai ne tik todėl, jog, kaip sakoma, neįmanoma įbristi į tą pačią upę du kartus. Tokį sumanymą daro utopišką ir kiti veiksniai: tie dvidešimt metų mus vis dėlto ne jaunino ir nepridėjo sveikatos ir jėgų… Galiausiai — išgelbėti Lietuvą pirmiausia yra jos ateities – jaunosios kartos – priedermė ir uždavinys.

        Tačiau tai nereiškia, jog moraliai pateisinama ir iki šiol vyravusi pozicija laikytis kuo toliau nuo valstybės reikalų. Turbūt teisingiausia būtų vadovautis principu, jog dera ir kartu pakanka padaryti tai, kas įmanoma esamomis sąlygomis ir ką leidžia nuveikti dar turimos jėgos. Tad būtų galima ir vertėtų išsakyti pritarimą minėto teksto nuostatoms jį pasirašant ir, paskelbus kartu su parašais, paraginti prisijungti visus su jame išdėstytomis mintimis sutinkančius žmones. Toks veiksmas savaime taptų viešu moraliniu Sąjūdžio idėjų palaikymu ir atviro protesto prieš mėginimus išbraukti jas iš tautos atminties bei pašalinti iš valstybės gyvenimo kaip normatyvines to gyvenimo gaires išraiška. Tai būtų didžiai naudinga ir prasminga, nes tai galbūt taptų pirmuoju  žingsniu sprendžiant turbūt didžiausią šiandieninės Lietuvos problemą. Svarstydamas, kokie veiksniai labiausiai ardo tautą ir valstybę, vis tvirčiau esu linkęs manyti, jog didžiausia bėda yra ne prastai sprendžiami ekonominiai ir socialiniai klausimai. Ne, pagrindinė Lietuvos liga, tikra ją pražudyti galinti rykštė yra dvasinė ir moralinė negalia – kone visiškai prarastas tautinės ir valstybinės savigarbos ir orumo jausmas. Rašant šias eilutes norėtųsi išsiversti be žodžio „vergai“, bet neišeina. Tas žodis – ne pykčio ar noro ką nors įžeisti išraiška. Kokį dar žodį būtų galima surasti norint apibūdinti laikyseną savo valstybę turinčios tautos, kuri nuolankiai ir nebent retkarčiais tyliai pamurmėdama klausosi, kaip nebesivaržantys ir kasdien įžūlėjantys jedinstveninkai ir jų dvasiniai palikuonys maišo ją su purvais vadindami „retrogradais“, „reakcionieriais“, „provincialais“ ir net nebeslepia, kad laiko ją tamsių ir atsilikusių „runkelių“ kaimene? Jeigu kam atrodytų, jog tirštinamos spalvos, galima tik patarti atidžiau paskaitinėti kai kuriuos neva lietuviškos internetinės žiniasklaidos portalus. Apie kitakalbę žiniasklaidą net neverta kalbėti – didžioji jos dalis yra atviri antivalstybinės propagandos ruporai ir ardomosios veiklos židiniai. Kartais atrodo, jog apskritai nebesuvokiama, iki ko nusirista su tuo vergišku prisitaikėliškumu ir nuolankumu. Be abejo, matyti garsiųjų kovo 11 eitynių priešakyje žygiuojančius skustagalvius nėra malonu, bet ši aplinkybė tik dar labiau išryškina esminį ir gėdingą faktą, kad vienintelė visuomenės grupė, dar drįstanti demonstruoti viešoje erdvėje tautines idėjas, yra iš tų skustagalvių šešėlio tiesiog nesugebantis pats išsiveržti ir todėl iš visų pusių ujamas patriotiškiau nusiteikęs jaunimas. Kitų visuomenės grupių tautinės ir patriotinės pažiūros jau kažkaip savaime ir nejučia tapo privačių pašnekesių siaurame šeimos ar draugų būrelyje tema – panašiai kaip sovietmečiu. Viešai jas reikšti jau akivaizdžiai drovimasi ir privengiama. Arba apie tautiškumą kalbama su visokiausiais apsidraudimais ir išlygomis, kad tik nebūtum įtartas ir apkaltintas propaguojąs „pavojingas“ nacionalistines idėjas. Tai požymiai, kad vis labiau įsisiūbuojanti „kovos su nacionalizmu“ kampanija, kuria siekiama įbauginti visuomenę, yra gana sėkminga: daugelio žmonių sąmonėje neabejotinai atgimė baimės ir vidinio cenzoriaus šmėklos.

        Todėl pirmasis žingsnis mėginant atsitiesti moraliai ir psichologiškai gniuždomai ir jau gerokai sugniuždytai tautai galėtų būti tik ką pasiūlytas veiksmas. Ko gero, jis padėtų spręsti neatidėliotiną uždavinį bent iš dalies susigrąžinti kasdien trypiamą ir akivaizdžiai gerokai prarastą žmogiškosios ir tautinės savigarbos ir orumo jausmą. Viešojoje erdvėje stengiamasi žūtbūt sukurti įvaizdį, jog Sąjūdžio idėjos yra bevertės atgyvenos, svarbios ir įdomios tik menkutei ir juokingai grupelei nespėjančių žengti pirmyn su laiko dvasia judėjimo veteranų. Šį įvaizdį būtina paneigti ir sugriauti. Tai įmanoma padaryti čia siūlomu būdu: kad su sąjūdininkais ir visais tautiškai ir valstybiškai mąstančiais Lietuvos piliečiais nebebūtų elgiamasi kaip su  į visuomeninio gyvenimo pakraščius išvarytais pastumdėliais, tokie žmonės privalo pagaliau susiburti bendram veiksmui ir kolektyviai parodyti, jog yra  gausus, susitelkęs, gebantis ir pasiryžęs apginti save ir valstybę visuomenės segmentas. Viešai skelbiamas ir nuolat ilgėjantis paskelbtam tekstui pritariančių žmonių sąrašas leistų tiesiog fiziškai pamatyti, jog, nepaisant visų netekčių ir nusivylimų, tauta kaip sąmoningų ir atsakingų žmonių bendrija tebėra gyva ir kad Sąjūdžio idėjos yra ne saujelės praeitimi gyvenančių marginalų sapnas, o tebėra didžiulės visuomenės dalies savastis.

       Tikėtina, kad tokia pakankamai masinė ir valinga akcija pakeistų moralinį ir psichologinį klimatą šalyje. Ji taptų nors šiokia tokia moraline ir psichologine parama tiems, ypač jaunosios kartos žmonėms, kuriems rūpi Lietuvos likimas ir kurie pasiruošę veikti jos labui. Tai būtų šioks toks mėginimas pamažu gaivinti seniai prarastą ir pamirštą vienybės ir solidarumo jausmą, kuris sustiprintų daugelio šiandien dažnai įbaugintų ir užguitų žmonių drąsą ir pasitikėjimą savimi. Šitaip rastųsi palankesnė dirva ir geresnės sąlygos kurtis ir veikti naujiems tautiškumą ir valstybingumą siekiantiems apginti ir išsaugoti patriotiškiems sambūriams. Kaip minėta, sąjūdininkai tokio sambūrio nesukurs. Kiekvienas jų pagal savo norus ir išgales galės apsispręsti, kaip elgtis jiems susikūrus. Tačiau kažkas privalo duoti pirmąjį postūmį tokiems pokyčiams. Šį vaidmenį galėtų atlikti siūlomas pasirašyti ir paskelbti kreipimasis – tokia būtų siūlomos iniciatyvos prasmė. Tiek sąjūdininkai dar galėtų ir turėtų padaryti.

        Žinoma, yra tam tikros rizikos, kad šis sumanymas taip pat nepateisins lūkesčių. Tačiau esamoje padėtyje geriau rizikuoti negu toliau liūdnai dūsauti ir  bejėgiškai grąžyti rankas bei laukti nežinia ko aiškiai suvokiant, kad savaime neįvyks joks išganingas stebuklas ir neateis joks išgelbėtojas.

       Tačiau abiem atvejais būtų pasiektas svarbiausias tikslas – visiškas aiškumas. Reikia pagaliau išsiaiškinti patiems sau, ar lietuviai dar egzistuoja kaip politinė tauta, o kalbant dar aiškiau – kaip istorijos subjektas. Juk istorijos subjektu gali būti tik tauta., sugebanti sukurti ir išsaugoti savo valstybę. Jeigu šito nepajėgiama padaryti, politinės tautos nėra, nes ji gyvuoja tik kaip ikipolitinė ar apolitinė bendrija – savotiška baudžiauninkų bendruomenė, kokia, pavyzdžiui, buvo pilietinių ir politinių teisių neturėję valstiečiai ATR laikais. Tokia bendruomenė skiriasi nuo politinės tautos tuo, kad jai priklausantiems žmonėms, griežtai kalbant, nėra svarbu, kas juo valdo. Jiems rūpi tik tai, kad valdantieji užkrautų kuo mažiau lažo dienų ir duoklių. Daugeliui dešimtmečių buvome praradę valstybę. Tad kaip galėjo nesunykti tautos valstybinė sąmonė? Iš kur ir kaip ji galėjo rastis, jeigu tokia sąmonė išlieka tik tada, kai stengiamasi ją  nuolatos palaikyti ir stiprinti pasitelkus visas įmanomas jos ugdymo ir puoselėjimo priemones? Šitaip suvokiant reikalo esmę nėra jau taip absurdiška ir šventvagiška suabejoti, ar iš tiesų buvo atkurta Lietuvos valstybė. Ar ši formaliai pripažįstama valstybe ir turinti išorinius valstybingumo požymius okupantų atsikračiusi teritorija iš tiesų yra valstybė, ar vis dėlto savo vidaus tvarka ir žmonių santykiais tebėra didelis sovietinis kolchozas, iš kurio senu įpročiu tempiama viskas, kas papuola po ranka, ir kurio visas turtas baigiamas išsinešioti į privačius baudžiauninkų namelius?

        Kaip tik tai ir duoda rimtą pagrindą vadinti Lietuvą taip ir neįvykusia valstybe. Yra tik jos fasadas, o pati valstybė tik imituojama. Teritorijos administratoriai noriai žaidžia valstybę, kiek tai jiems naudinga, nėra susiję su jokia atsakomybe ir neužkrauna jokių rūpesčių ir pavojų – kol niekas jos nepuola ir nereikia niekuo dėl jos rizikuoti. Tas fasadas gali – nes yra paruoštas — sugriūti dėl mažiausio išorinio sukrėtimo.

       Užuominos ir juo labiau atvirai išsakomos mintys, kad sąjūdinis valstybės projektas bent jau kol kas nepavyko, o pati Lietuva yra neįvykusi valstybė, be abejo, nuoširdžiai piktina daugelį patriotiškai nusiteikusių žmonių. Reikia manyti, nežavi ir daugelio buvusių sąjūdininkų. Kaip ir galima laukti, jos laikomos negeranorišku ar piktavaliu atkurtosios valstybės menkinimu ir juodinimu ar net noru jai pakenkti. O įspėjimai, kad tos valstybės padėtis bloga ir kad pati tauta gali išnykti laikomi niekuo nepagrįsto „pesimizmo“ ir „katastrofizmo“ apraiška, nusikalstamu piliečių demoralizavimu ir bauginimu. Deja, kad ir koks nuoširdus šių dažniausiai geranoriškų žmonių piktinimasis, jis, yra naivus ir kyla pirmiausia todėl, jog nesuvokiamas tikrasis valstybės  ir piliečio santykis ir gelminė jų ryšio prasmė. Sovietmetis įpratino manyti ir įtvirtino įsitikinimą, jog valstybė yra išoriškas ir svetimas žmogui darinys, be kurio kartais būtų geriau ir visai apsieiti. Todėl ne visada suvokiamas pamatinis ir lemtingas faktas, būtent, kad šių dienų pasaulyje valstybė atlieka ir gyvybiškai svarbią asmens formavimo ir ugdymo funciją. Šiuo atžvilgiu ji yra šeimos vaidmenį papildanti ir jį pratęsianti institucija. Tai reiškia, kad ji gali ir turi išugdyti tas žmogaus savybes, kurių iš principo nepajėgia išugdyti šeima. Kalbant dar paprasčiau – tokio ugdymo negavęs asmuo neįgyja savybių, be kurių jis negali tapti visaverčiu žmogumi ir geru piliečiu. Tokios savybės nuo seniausių laikų vadinamos pilietinėmis arba politinėmis dorybėmis. Imperija jų negalėjo išugdyti paprasčiausiai todėl, kad, nepaisant išorinio paklusnumo ir privalomų lojalumo ritualų, didžiosios dalies tautos, išskyrus, žinoma, kolaborantus, santykis su ja buvo ypatingas. Šio santykio pobūdis ne visai tiksliai nusakomas kai teigiama, jog SSSR buvo suvokiama kaip svetima valstybė. Toks apibūdinimas nuslepia labai svarbų niuansą, kad iš tikrųjų penkiasdešimt metų apskritai neturėta valstybinio gyvenimo patirties. Nors buvome laikomi imperijos piliečiais, patriotiškai nusiteikę žmonės nesijautė jai kaip nors moraliai ir politiškai įsipareigoję, tad jų ryšys su valstybe buvo formalus ir išorinis.  Tačiau, kaip sakoma, lazda turi du galus. Ši natūrali, moraliniu požiūriu graži ir kilni nuostata nesilenkti okupantui sukūrė ir įtvirtino ypatingą gyvenimo „ne valstybėje“ ir „be valstybės“  būdą, kurio atsisakyti, pasirodo, nepavyksta ir dabar, jau tapus tikrai savos valstybės piliečiais. Už ilgalaikį „nevalstybišką“ gyvenimą teko ir vis dar tenka brangiai mokėti. Atkūrus valstybę tapo akivaizdus didžiulis nepriklausomo gyvenimo paradoksas. Aiškėja, kad teisėtai ir pagrįstai vengdami bet kokio pilietiško ir įpareigojančio ryšio su svetima valstybe spėjome prarasti valstybinio gyvenimo įpročius ir įgūdžius, kurių dabar kaip niekad reikėtų. Realiai tai reiškia, kad į Sąjūdį atėjome jau kaip iš esmės nupolitinta tauta ir tokia esame iki šiol. Tokia nupolitinta savimonė neabejotinai yra svarbiausia akyse vykstančio tautos nykimo ir valstybės efemeriškumo priežastis.

       Ir po šiai dienai lojalumu, įsipareigojimu ir pasitikėjimu grindžiami santykiai iš esmės egzistuoja tik šeimoje. Tuo tarpu viešojo gyvenimo erdvė labiau primena konclagerį ar kalėjimą. Vos įžengęs į ją visais atžvilgiais normalus šeimos žmogus iš karto ir beveik nesąmoningai pradeda elgtis pagal „zonos“ taisykles. Apie tai rašoma viename itin įžvalgiame A. Patacko straipsnyje.

        Taigi apibūdinimas „neįvykusi valstybė“ nėra jokia lengvabūdiškai klijuojama menkinanti etiketė ar metafora, bet dalykiška, turinti aiškią ir tiksliai apibrėžiamą prasmę  politologinė šitokios valstybės būklės diagnozė. Valstybės neįvykimas liudija  itin sunkią, iš vidaus baigiančią ją sugriaužti ligą: per dvidešimt metų taip ir nepavyko atkurti nutrūkusio ryšio tarp privataus ir viešojo gyvenimo sričių. Be šito ryšio negali egzistuoti ir išlikti jokia valstybė – jo nesant žlugimas vienokiu ar kitokiu būdu ar forma tampa tik laiko ir aplinkybių klausimu. Negana to, atkurti šį ryšį net trukdoma, nes visą šį laikotarpį vykstantis vadinamosios „pilietinės visuomenės“ kūrimas yra ne kas kita, o nuosekliai ir metodiškai vykdoma tautinės ir valstybinės sąmonės, taigi ir politinių dorybių, griovimo programa. Blaiviai ir realistiškai vertinti Lietuvos padėtį ir perspektyvas įmanoma tik aiškiai suvokus, kad esame patekę į užburtą, iš kurio ištrūkti yra ir bus labai sunku. Stiprią valstybę gali sukurti tik sąmoningi ir aktyvūs piliečiai. Jų, kaip akivaizdžiai liudija mūsų viešojo gyvenimo realijos, yra labai nedaug. Mat net jeigu jų ir esama kur kas daugiau, tai neturi jokios reikšmės, kol jie neveikia ir nėra matomi viešojoje erdvėje, o savo patriotinius jausmus išlieja tik virtuviniuose pašnekesiuose ar internetiniuose komentaruose. Tad iš kur paimti tokių piliečių? Teoriškai juos turėtų stengtis ugdyti pati valstybė. Bet jai tai nerūpi. Paviršutiniškas ir lengvabūdiškas optimizmas dėl Lietuvos ateities didžiąja dalimi kyla iš nesupratimo, kad iš principo tame užburtame rate galima suktis be galo – kol paprasčiausiai tauta išnyks. Taip pat nepajėgiama arba nenorima suprasti ir to, kad savaime jis negali sustoti – jį įmanoma sustabdyti tik sąmoningomis ir valingomis pastangomis.

        Ko gero, čia ir glūdi tikroji sąvokos „tautos nykimas“ prasmė. Išsivaikščiojimas po pasaulį, be abejo, kelia tiesioginę grėsmę tautos gyvybingumui ir pačiam jos egzistavimui. Tokie emigracijos mastai būtų pavojingi net kur kas gausesnei tautai. Deja, užuominos apie tautos išnykimo grėsmę dažnai vertinamos labai skeptiškai ir įtariai todėl, kad fizinis nykimas nėra akivaizdus, nes jį pirmiausiai liudija tik abstraktūs statistikos skaičiai. Labai lengva juos ignoruoti arba sumenkinti jų reikšmę aiškinant, kad ši tendencija tik laikina, nes dauguma išvykusiųjų kada nors sugrįš. Atskirti, kada tuo nuoširdžiai tikima, o kada tik demagogiškai gudraujama norint išvengti akistatos su nemalonia tiesa nėra lengva. Tautos naikinimas buvo akivaizdus kai ginkluotos sargybos lydimi žmonės buvo varomi į kalinių ir tremtinių vagonus, kurie dardėjo į Rytus  matant ir baisintis jų artimiesiems, draugams ir visiems padoriems tautiečiams. Šiandien Lietuva paliekama dažnai visam laikui su pakilia ir neretai net šventiška nuotaika: lydinčiųjų būrys stotyje ar aerouoste, šypsenos, gėlės ir atsisveikinimo šampano taurė. Tokiu nykimu patikėti kur kas sunkiau…

        Tačiau fizinis nykimas yra tik kur kas gilesnio ir pavojingesnio proceso – dvasinėje plotmėje vykstančio nykimo – padarinys ir atspindys. Toks – tikrasis ir gelminis – nykimas vyksta kaip paslėptas ir dar sunkiau negu „savanoriškas“ išsivaikščiojimas pastebimas dvasinis ir moralinis nuosmukis. Jis prasideda ir pasireiškia tuo, kad nupolitinta tauta praranda istorinę atmintį, sveiką savigarbos jausmą, ateities perspektyvos suvokimą, o vieninteliu ir svarbiausiu savo tikslu paverčia asmeninę gerovę „čia ir dabar“ – net savos valstybės griovimo kaina. Tas nuosmukis – sovietmečiu prasidėjęs politinės lietuvių tautos virsmas lietuviškai kol kas dar šnekančių apolitiškų baudžiauninkų visuomene – ne tik nesustabdytas, bet tęsiasi ir net vis labiau įsibėgėja. Praradusi atmintį ir nebenorinti žvelgti į ateitį tauta nebegali valdyti ir savo likimo ir, tarsi suvokdama, jog pasmerkta išnykti, beviltiškai mėgina palikti savo buvimo pėdsakus paminkluose net nesuprasdama, kad šiems paminklams gresia liūdna lemtis ne įkvėpti ateities žygiams ir darbams, bet tapti pomirtiniais tos skubančios ištirpti ir išnykti tautos antkapiais.

        Todėl ir tenka klausti, kas yra ir buvo Sąjūdis. Nesinorėtų, kad šie pasvarstymai būtų suprasti kaip prieš dvidešimt metų buvusio Sąjūdžio ar atskirų jo žmonių kritika. Iš tikrųjų čia keliamas praeities, dabarties ir ateities ryšio klausimas. Tikroji jo prasmė: kiek prieš dvidešimt metų būta tikros sąjūdinės dvasios, kiek jos esama dabar ir ar galima ir verta ją gaivinti bei mėginti perduoti ateičiai?

        Klausimas egzistencinis, nes jeigu tos dvasios trūko, arba ji išblėso, arba ji vėl nepabus, tai reikš, kad prieš dvidešimt metų dėtos pastangos buvo tuščios ir beprasmiškos, nes tautos ir valstybės greičiausiai neliks. O kalbėti apie Sąjūdį ir pirmiausia kreiptis į jo žmones tenka todėl, kad, jeigu ši laiko ir dvasios tęstinumo grandinė nutrūks, prieš dvidešimt metų pakilęs tautos Sąjūdis bus vertinamas kaip pavėluotas ir paskutinis Lietuvos mėginimas išlikti pasaulio žemėapyje ir gyvojoje pasaulio istorijoje.

        Minėtas kreipimasis ilgokas. Kaip, beje, ir šie pamąstymai. Tačiau tai nieko baisaus. Juk šie tekstai – ne rinkiminių šūkių primargintas lapelis. Jie skirti tiems, kas dar randa noro ir laiko stabtelėti ir neskubant bei įsigilinus paskaityti ir pagalvoti, kur einame ir kas mūsų laukia.

        Kai šie pamąstymai bus išsiųsti, jie pradės savarankišką gyvenimą. Nežinau, kas juos skaitys, nes juos pasiųsiu tik mažam būreliui buvusių bendražygių ir dabartinių bendraminčių. Todėl jie gali pasklisti tik tiek, kiek bus įsiskaityta į čia išsakytą mintį, kad jeigu norime išsaugoti valstybę, būtina įprasti nors truputėlį laiko skirti ir jos reikalams. Taigi kiek plačiai pasklis šie tekstai priklauso tik nuo to, ar kam nors iš juos gavusiųjų kils noras skirti valandėlę brangaus laiko ir pagalvoti, ar nesama bičiulių, draugų ir pažįstamų, kuriuos taip pat vertėtų supažindinti su juose dėstomomis mintimis. Galvojant, kam šie tekstai galėtų pasirodyti verti dėmesio įmanoma pasakyti nebent tiek, kad galbūt nėra prasmės juos siųsti tiems žmonėms, taip pat ir Sąjūdžio bendražygiams, kurie, turėdami realią galimybę kurti valstybę ir dirbti jos žmonėms, elgėsi visai ne sąjūdiškai ir, užuot kūrę, ją griovė ir pasirūpino ne ja, o tik asmenine gerove. Taip pat leisiu sau tik atkreipti dėmesį, kad šie pamąstymai nėra skirti žiniasklaidai, o minėtas kreipimasis būtų paskelbtas tuo atveju, jeigu rastųsi pakankamas skaičius jam pritariančių ir sutinkančių savo asmeninį pritarimą patvirtinti parašu ir šitaip jį išviešinti žmonių.

        Jeigu būtų kitokių – geresnių – pasiūlymų, ką daryti, būtų labai džiugu. Jeigu nebus atsako į šiuos pamąstymus – truputėlį nusivilsiu, nes esu linkęs tikėti, kad, laiku susigriebę, gal dar pajėgtume atsistoti ant kojų. Bet nusivylimas nebūtų labai didelis. Pradėdamas rašyti šiuos pamąstymus žinojau, kad atsakas gali būti ir mandagi tyla arba bevertis pritarimas kokiu nors asmeniniu laišku, kuriame būtų pasakyta, jog tai, kas išklota, gal ir teisinga, bet nieko esą negalima pakeisti. Suprantu, kiek paplitusi ir įsišaknijusi net mūsų šviesuomenėje gana keista išmintis, jog „prieš vėją nepapūsi“, nors, įdėmiau pagalvojus, ji yra tik nežinia kuo pagrįstas ir mūsų pačių įsikaltas į galvas įsitikinimas, paralyžiuojantis protą ir valią net nepamėginus ką nors daryti ir tampantis universaliu abejingumo ir neveiklumo pateisinimu. Negalima prikelti ar pažadinti to, ko nėra. Jeigu sąjūdinė dvasia iš tiesų išblėsusi, jos neprikels jokie žodžiai. Todėl net nemėginu pretenduoti į kokį nors jos žadintojo vaidmenį. Gyva ji ar ne – parodys tik laikas. Palankus atsakas į šiuos pamąstymus, aišku, būtų gana akivaizdus ir tvirtas tos dvasios gyvastingumo paliudijimas, tačiau tik ką minėta mandagi tyla irgi dar nebūtų visiškai neabejotinas požymis, kad ši dvasia galutinai ir negrįžtamai išsikvėpė. Tiesiog tokiu atveju toliau tvyrautų dviprasmybė ir neapibrėžtumas – nebetikėjimo bei nusivylimo ir stebuklo laukimo bei tyliai rusenančios vilties samplaika. Juk kas žino – gal ši dvasia prabustų tada, kai niekas šito jau nebesitikėtų?

        Taigi šiais pamąstymais tik norima atkreipti dėmesį, ką galėtų reikšti ir kur veda dvi mūsų visuomenėje ir net šviesuomenėje kol kas absoliučiai vyraujančios nuostatos. Pirmoji – jau ištisus du dešimtmečius trunkantis naivus arba sąmoningas savęs apgaudinėjimas, kad milžiniškos Lietuvos valstybės ir tautos išlikimo problemos kažkokiu stebuklingu būdu išsispręs savaime. Antroji – toks pat pragaištingas ir ne mažiau naivus arba ciniškas savęs įtikinėjimas, kad nieko negalima pakeisti, nors patikrinti, ar iš tiesų yra taip, įmanoma tik pabandžius nors šį tą daryti. Be abejo, vienas žmogus ar net mažytė grupelė nieko rimto nuveikti ar pakeisti negali, tačiau anaiptol nėra akivaizdu, kad būtų bejėgė ta sąmoningesnė ir patriotiškai bei valstybiškai dar sugebanti mąstyti visuomenės dalis, kuri ryžtųsi susitelkti nors tokiam pirmajam kukliam, jokios ypatingos drąsos ir antžmogiškų pastangų nereikalaujančiam veiksmui, kokį čia siūloma daryti.

        Valstybes pirmiausia sunaikina ne išorės priešai ir likimo siunčiamos įvairios negandos. O tautos išnyksta tada, kai praranda norą ir valią gyventi. Fizinis nykimas ir tirpimas yra tik šio valios palūžimo padarinys ir atspindys. Lietuva — jokia išimtis. Tikrasis galimą valstybės žlugimą ir tautos sunykimą pranašaujantis ženklas yra ne užgriūnantys vis nauji sunkumai ir iššūkiai, bet dvasios susmulkėjimas ir  nuosmukis, trukdantys drąsiai pasitikti šiuos sunkumus bei iššūkius ir valingai su jais grumtis. Tad šių pamąstymų pagrindinė mintis yra klausimas, kuriuo jie buvo pradėti ir kuriuo juos tenka baigti: ar Lietuvoje dar gyva sąjūdinė – tautinė ir valstybinė – savivoka ir dvasia?

        Drįsčiau teigti, kad akivaizdaus ir tvirto pagrindo vienareikšmiškai ir teigiamai atsakyti į šį klausimą kol kas nėra.  Todėl tikroji ir giliausia paskata pasidalinti šiais samprotavimais vis dėlto pirmiausiai buvo grynai asmeniška. Žvelgiant į dabartinę Lietuvos padėtį savaime stiprėja nuojauta, kad, jeigu niekas ir toliau nesikeis, gali tekti savo akimis išvysti ir galutinę tautos agoniją – jos istorijos pabaigą. Todėl ir kilo mintis savotiškai šiek tiek apsidrausti: jeigu vis dėlto tai įvyktų, nesinorėtų dar ir su apmaudu bei kartėliu pavėluotai klausti savęs, ar, aiškiai suvokdamas gresiantį pavojų, iš tiesų padarei, ką galėjai ir privalėjai padaryti, kad ši nuojauta netaptų tikrove ir kad nepamatytum šitokio reginio.

____________________

Vytautas Radžvilas

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 22 Vas 2012 20:56 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Vytautas Radžvilas: Šliaužiantis totalitarizmas


http://www.balsas.lt/naujiena/369808/v- ... litarizmas

2010.01.13 13:25

     Sąjūdžio pastangomis atkūrus nepriklausomą Lietuvos valstybę tikėtasi, kad ji taps demokratine ir laisva šalimi. Priklausomybė civilizuotų ir demokratiškų Vakarų šalių bendrijai turėjo tapti papildoma garantija, jog mūsų šalies piliečiams niekada nebeteks patirti ne tik totalitarinio valdymo baisumų, bet net ir menkiausių jo apraiškų. Atrodė, kad Lietuvoje bus tvirtai ginamos žmogaus ir piliečio teisės, o ypač – Konstitucijoje įtvirtinta sąžinės, minties ir žodžio laisvė.

     Šios viltys neišsipildė. Į Lietuvos visuomeninį ir valstybinį gyvenimą sugrįžta ir stiprėja politinė ir ideologinė prievarta. Ji įgyja naujos totalitarinio valdymo formos bruožų. Tokio valdymo požymių gausėja, jie darosi vis akivaizdesni. Lengviausiai ir greičiausiai juos atpažįsta sovietinio komunistinio totalitarizmo sąlygomis gyvenę Lietuvos žmonės.

     Šalyje vis atviriau reiškiasi vadinamosios „pažangios jėgos“ – negausios, bet agresyvios visuomenės grupelės, kurios, pretenzingai pasiskelbusios „vakarietiškos civilizacijos“ skleidėjomis, mėgina prievarta primesti savo ideologiją, vertybes ir gyvenimo sampratą tautos daugumai. Kaip ir sovietmečiu, pagrindiniais šių „pažangiųjų jėgų“ puolimo taikiniais tapo krikščioniškoji – pirmiausia Katalikų -- religija ir tautinės kultūra.

     Krikščionybė yra religinis, metafizinis ir moralinis Europos ir Lietuvos civilizacinio tapatumo pagrindas. Mūsų protėvių kurta, puoselėta, saugota ir mums perduota kultūros tradicija ir istorinė atmintis buvo ir yra kitas nepakeičiamas tautos savasties bei tapatumo šaltinis. Krikščioniškoji religija ir tautinė kultūra -- šios dvi mūsų tautos gyvastingumo versmės, padėjo ne tik ištverti okupacijos jungą, bet ir dar kartą pakilti į laisvės kovą, leidusią atkurti savo nepriklausomą valstybę. Būdamos mūsų savasties ir dvasinės stiprybės šaltiniai, jos visada trukdė tiems, kurie atvirai arba slapčia puoselėjo planus sunaikinti lietuvių tautą ir valstybę. „Lietuva be lietuvių“ – tokia buvo mūsų tautą ir šalį kraštą pavergusio komunistinio „internacionalistinio“ totalitarinio režimo vizija ir galutinis tikslas.

     Nepriklausomos Lietuvos „pažangiųjų jėgų“ tikslas tebėra tas pats.
Skirtumas nuo sovietmečio yra tik tas, kad ankstesniuosius „saulės nešėjus“ iš Rytų pakeitė apsišaukėliai „Vakarų civilizacijos“ vėliavnešiai, ne garsiai skelbiantys komunistinio internacionalizmo šūkius, bet sumaniai skleidžiantys antitautines ir antivalstybines liberalistinio kosmopolitizmo nuostatas.

     Krikščioniškumas ir tautiškumas – šie du atraminiai tautos egzistavimo stulpai – nepriklausomoje Lietuvoje kartais griaunami net su didesniu įkarščiu negu sovietinės okupacijos laikais. Ciniškas ir net chamiškas tyčiojimasis iš paprasčiausio sveiko proto, laiko patikrintų krikščioniškos moralės normų, tautinės kultūros tradicijų ir patriotinių nuostatų šalyje tapo įprastu reiškiniu.  

     Dangstydamiesi skambiais „demokratijos“, „laisvės“, „lygybės“, „tolerancijos“ šūkiais liberalistinio totalitarizmo diegėjai sparčiai grąžina tautą ir šalį į ideologinės bei politinės priespaudos laikus. Vis atviriau ir įžūliau viešojoje erdvėje puolami savarankiškai, laisvai ir kritiškai mąstantys ir kalbantys žmonės. Tikintiems krikščionims ar krikščionybės civilizacinį bei kultūrinį vaidmenį pripažįstantiems ir gerbiantiems asmenims uoliai klijuojamos iš sovietmečio ateizmo arsenalo pasiskolintos „klerikalų“ „tamsybininkų“, „pažangos priešų“ etiketės. Tiesa, „pažangiųjų jėgų“ žodynas ir ideologinių etikečių arsenalas šiek tiek pasikeitė ir praturtėjo. Krikščioniškomis gyvenimo ir žmonių santykių sampratomis besivadovaujantys, tautiškai susipratę ir patriotiškai mąstantys žmonės vadinami jau nebe „reakcionieriais“, „retrogradais“, „buržuaziniais nacionalistais“ ar „fašistais“. Šiandien jie tapo „homofobais“, „rasistais“, „ksenofobais“, „laisvės ir lygybės“ priešais.

     Siekiant moraliai ir psichologiškai palaužti ir įbauginti visuomenę nesibodima nešvariausių priemonių. Prievarta diegiant didžiajai tautos daliai svetimas ir nepriimtinas pasaulėžiūrines, ideologines ir vertybines nuostatas bei tariamai „pažangų“ gyvenimo būdą vykdomos ideologinio indoktrinavimo --  propagandos, kitaip manančiųjų smerkimo ir „smegenų plovimo“ – masinės kampanijos. Bandant nutildyti piliečius, išdrįstančius daiktus vadinti tikraisiais vardais, vis dažniau griebiamasi atviro melo ir šmeižto. Atgyja sovietmečiu klestėjusi šlykšti kitaminčių įskundinėjimo praktika. Kaip rodo kitų šalių patirtis, šitaip pamažu ir kryptingai kuriamos, o galiausiai ir atsiranda politinės ir teisines prielaidos pradėti net baudžiamąjį „neteisingai“ mąstančių piliečių persekiojimą priimant teisinę atsakomybę už vadinamuosius „neapykantos nusikaltimus“ numatančius įstatymus. Tokie įstatymai jau veikia kai kuriose „pažangiausiose“ Vakarų šalyse ir yra tapę veiksmingu įrankiu persekioti kitaminčius ir gniaužti minties bei žodžio laisvę. Lietuvoje taip pat norima ir mėginama eiti šiuo pavojingu demokratijos ir minties bei žodžio laisvės ribojimo ir gniaužimo keliu.

     Didelė mūsų tautos dalis, ypač jaunoji karta, kol kas neįžvelgia dabar jau „vakarietiškumu“ besidangstančio kitokio – „švelniojo“ – liberalistinio totalitarizmo tikrojo veido. Nors jis taip pat pavergia žmones ir tautas, tačiau daro tai kur kas subtilesniais būdais ir paslėptomis formomis.

     Skiriamasis šio šliaužiančio totalitarizmo bruožas – paslėptas dvilypumas. Viešai skelbiami „laisvės“ ir „tolerancijos“ principai. Tačiau šie principai virsta niekinėmis ir tuščiomis deklaracijomis visose gyvenimo srityse slapčia įtvirtinant griežtus liberalistinio „politkorektiškumo“ standartus. Jų pažeidimas laikomas asmens nelojalumo „pažangioms idėjoms“ požymiu bei įrodymu ir tampa akstinu pradėti moraliai ir psichologiškai „apdoroti“ ir „atvesti į protą“ kiekvieną žmogų, išdrįstantį suabejoti ideologinėmis liberalistinio totalitarizmo dogmomis, juo labiau – viešai jas kritikuoti.

     Toks „švelnus“ ir „civilizuotas“ totalitarizmas kai kuriais atžvilgiais net pavojingesnis už Lietuvoje egzistavusį komunistinį totalitarizmą. Teoriškai skelbiami „tolerancijos“ ir individo „laisvės“ šūkiai puikiai slepia „politkorektiškumu“ dangstomą tam pačiam individui nuolatos taikomą ideologinę ir politinę prievartą. Todėl tokios stiprėjančios prievartos keliama grėsmė didžiulėmis pastangomis ir aukomis susigrąžintai Nepriklausomybei, pilietinei ir politinei laisvei mūsų šalyje dar nėra deramai suvokiama ir įvertinama.

     Tęsdamas ir plėtodamas komunistinio totalitarizmo vykdytą „naujo žmogaus“ kūrimo eksperimentą liberalistinis totalitarizmas taip pat siekia „perdirbti“ žmogų ir pakeisti jo prigimtį.

     Jį diegiančių „pažangiųjų jėgų“ tikslas yra sukurti „naująjį europietį“ – istorinę ir kultūrinę atmintį praradusį, tautinės savimonės ir savigarbos neturintį kosmopolitišką klajūną ir vartotoją. Toks „europietis“ būtų ir naujos rūšies „mankurtas“ -- liūdnai pagarsėjusio homo sovieticus antrininkas ir pakaitalas. Jis turėtų užimti ištautinto ir bešaknio perėjūno – beveidžiu „sovietinės liaudies atstovu“ paversto komunistinio „internacionalisto“ vietą.

    Įgyvendinus „pažangiųjų jėgų“ vykdomą ideologinę ir politinę „naujo žmogaus“ kūrimo programą tauta būtų paversta lengvai manipuliuojamų „mankurtų“ mase. Ji taptų medžiaga vis naujiems ir kaskart radikalesniems „pažangiųjų jėgų“ sumanytiems ir vykdomiems socialinės inžinerijos eksperimentams.

     Šliaužiantis liberalistinis totalitarizmas kelia grėsmę kiekvieno Lietuvos žmogaus ir visos tautos laisvei. Jo šešėlis pakibo ir virš visos Europos Sąjungos.

     Išsaugoti savo laisvę Europa pajėgs tik tuo atveju, jeigu sugrįš prie savo dvasinių ištakų ir apgins du tūkstantmečius puoselėtus ir saugotus jos tapatumo pagrindus – savo krikščionišką paveldą ir tautinių kultūrų tradicijas, žmogaus orumo ir pilietinės laisvės idealus.  

     Randasi ženklų, kad žemyno tautos pradeda suvokti augantį „švelniojo“ totalitarizmo pavojų ir yra pasiryžusios ginti savo laisvę.

     Ar Lietuva liks šios kovos nuošalyje ir bus pamažu uždusinta šio totalitarizmo glėbyje, ar  jos piliečiai tars „ne“ jo apraiškoms, parodys jau netolima ateitis.

     Vienoks ar kitoks apsisprendimas savaime taps atsakymu, ar iš tiesų vertiname ir norime išsaugoti taip sunkiai atgautą laisvę.

nepriklausomybe.lt

Komentarai balsas.lt
http://www.balsas.lt/komentarai/369808/ ... litarizmas

Algirdas
2010-01-13 14:23:23


    Pritariu autoriui, tą reiškinį matau, reikia jam priešintis, informuoti ir šviesti tautą, bet abejoju ar žmonės gerai suvokia šį pavojų. Žiniasklaida irgi daugiau linksta tautą mankurtinti t.y. durninti. Panašu, kad Delfi jau tampa jų (naujųjų pasaulio valdovų) propagandiniu centru arba vienu iš tokių centrų.

Zeppelinus
2010-01-13 14:27:23


    Labai taiklus gerb.V.Radžvilo straipsnis. Dėkui jam už jį.

    Panašu, kad vis daugiau mūsų viešųjų intelektualų pradeda atsibusti iš letargo. Ne vien Donskio strapsniais Lietuva gyva.
__________________________
zeppelinus.livejournal.com

2010-01-13 14:48:24


    Liberalistinį totalitarizmą išpazįsta vadinamieji tolerastai - Lietuvoje Pavilionienė ir „Žmogaus„teisių“ institutas“, bei kiti panašaus plauko „gynėjai“.

    Kad jų jėga yra milžiniška, galima spręsti iš to fakto, kad lietuvė savanorė negrę pavadinusi negre ilgam sėdo už grotų, o tautinio jaunimo eisena buvo išvadinta „skinhedų eitynėmis“ ir jie teisiškai persekiojami iki šiol.

Žygeivis
2010-01-13 15:07:53


    Kosmopolitai - įvairaus plauko - iš tikro siekia sunaikinti visas ar bent jau daugumą tautų, nes jiems reikalinga vienalytė, paklusni, viena "internacionaline" kalba kalbanti "rabsila", o ne tautos, pačios kuriančios ir tvarkančios savo valstybes ir neleidžiančios išgrobti savo resursus.

    Kaip tik tokie procesai vyksta ir Lietuvoje, ir kitose prakeiktojo Jievrosojuzo, pakeitusio Sovietų Sojuzą, valstybėse. Ne be reikalo "Maksimos" savininkai taip stengėsi, kad tik įvyktų tas "įstojimas" į Jievrosojuzą.

    Juk kuo daugiau "rabsilos" - "darbo jėgos" išvažiuos iš Lietuvos, tuo jiems geriau, jų pelnai tik išaugs, o Lietuvoje mažiau liks jaunimo, kuris galėtų nuversti šitų persidažiusių komunistinių vagių valdžią.

Joachimas
2010-01-14 22:57:58


    Labai gaila, bet dauguma šiuolaikinių, postsovietinės epochos lietuvių inteligentų, tame tarpe ir p. V.Radžvilas, mąsto pagoniškai, panašiai, kaip koks kunigaikštukas Zebedinas kažkur paupy netikėtai susitikęs šv. Brunoną Bonifacą ir savo kirviu nuritinęs nuo pečių jam galvą.

    Nes aplink tik priešai, kitokie nei mes irgi priešai, kurių mes nepažįstame taip pat yra priešai, kurių nesuprantame - priešai, kurie atėję iš toli ir kitaip atrodo - priešai, priešai komunistai, priešai liberalai, priešai konservatoriai, priešai socialistai, baisu rusų, lenkų, baisu čigonų, baisu žydų, baisu arabų...etc.

    Tokiu mąstymu ir tokiu būdu smegenyse auginamas kažkoks pseudolietuvybės stabas ar vėžys, kažkokia pūlinga votis, kuriai visi grasina ir kuriai visų reikia bijoti, nes ji tuoj tuoj sprogs...

    Atleiskit p. Radžvilai, bet jei lietuvis Vytautas taip būtų mąstęs ir tiek bijojęs - jis ne tik triskart nebūtų išdrįsęs bėgt globos pas priešus kryžiuočius, bet ir kartą, jei taip baimės būtų buvęs sukaustytas Jogaila - jis niekad nebūtų išdrįsęs slapta tartis su kryžiuočiais prieš dėdę, o vėliau - išlįsti iš lietuviškų girių ir tapti Lenkų karalium Krokuvoj.

    Jei taip būtų mąstęs ir tiek bijojęs Antanas Smetona - mes ir šiandien dar būtume tik Rusijos ar Lenkijos pavaldiniai be savo valstybės ir be sostinės Vilniaus. Tauta jau nebebijo, nebebijok ir tu Vytautai.

Žygeivis
2010-01-14 23:09:57


    Labai paprastas klausimas (ypač visokiems Joachimams):

    Kokia, jūsų nuomone, yra Lietuvių Tautos Valstybės - Lietuvos - kaip Nepriklausomos Valstybės - esminė paskirtis?

    Ir apskritai, ar, jūsų nuomone, vis dar reikia išsaugoti Nepriklausomą Lietuvos Valstybę?

    Nes iš p. Joachimo "rašinio" seka akivaizdi išvada, jog tokia valstybė jau nereikalinga - bent jau jam. Juk yra didžiulis, vieningas ir vientisas Jievrosojuzas, kurio tikrieji valdovai "pagoniškai nemąsto" ir jokių priešų nebeturi - juk artimai draugauja ir su Rusija, ir su Kinija, tik va JAV šiek tiek nemėgsta...

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 22 Vas 2012 20:58 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
V.Radžvilas: ES gali žlugti kaip žlugo Romos imperija ar SSRS


http://www.delfi.lt/news/daily/lithuani ... tegoryID=7

Eglė Samoškaitė,
http://www.DELFI.lt
2012 m. vasario 10 d. 15:49

       Europos Sąjunga, kaip darinys, gali žlugti kaip bet kuri kita imperija – nuo Romos iki Sovietų Sąjungos, nes prarado ryšį su tradicija ir susitelkė ties ekonominiais klausimais, kurie, viena vertus, vienija, kita vertus, verčia konkuruoti ir supriešina. Maža to, prie Europos Sąjungos žlugimo prisidėtų ir lengvabūdiškas nacionalinių valstybių ištirpdymas europinėse struktūroje, nes tokiu atveju išnyktų save valdančių piliečių bendruomenės.

       Tokią nuomonę apie Europos Sąjungos žlugimo galimybes Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto diskusijoje išsakė filosofas Vytautas Radžvilas, oponuodamas diskusijos temai „Kodėl Europos Sąjunga nežlugs?“, tačiau pabrėždamas, jog nenori šios organizacijos iširimo.

       „Kada faktiškai buvo Romos imperijos mirties valanda? Kai imperatorius Karakala suteikė pilietines teises visiems laisviesiems Romos imperijos gyventojams. Naiviu požiūriu atrodytų viskas labai gerai, visi tapo piliečiais, bet kas įvyko? Buvo sunaikinta Roma. Kodėl? Todėl, kad laisvieji piliečiai mielai naudojosi Romos teisėmis ir privilegijomis, bet jie nebuvo pasiruošę už ją mirti. Kodėl žlugo kita imperija – Sovietų Sąjunga? Kad joje irgi niekas nebuvo konkrečiai atsakingas“, - teigė V. Radžvilas.

Ekonominiai klausimai nebūtinai vienija


       Pasak filosofo, keliant klausimą apie Europos Sąjungos žlugimą, pirmiausia reikia atsakyti, koks yra valstybių išlikimo Europos Sąjungoje pagrindas arba sąlyga. Anot V. Radžvilo, pirmiausia jam atrodo problemiškas ekonominių dalykų akcentavimas.

       Kaip žinoma, Europos Sąjunga susikūrė iš Europos ekonominės bendrijos, Europos anglių ir plieno bendrijos ir Europos atominės energijos bendrijos. Pirminis šių bendrijų kūrimo tikslas buvo ekonominė Europos valstybių integracija, turinti neleisti šalims kariauti.

       „Manau, kad tai iš pat pradžių buvo Europos silpnoji vieta, todėl kad ekonomika pagal apibrėžimą yra mokslas arba sritis, kuri turi laiduoti trūkstamų resursų padalinimą. Resursų stoka yra faktorius, kuris visada lemia dvigubą judėjimą – viena vertus, tam tikromis aplinkybėmis jis gali vienyti, kita vertus, resursų stoka savyje imanentiškai slepia konkurenciją ir kovą dėl jų. Todėl ekonominis interesas gali būti ir išsprogdinantis veiksnys“, - teigė V. Radžvilas.

       Filosofas taip pas sako negalįs būti tikras, kad Europos Sąjunga nežlugs, nes neva niekas netrokšta, kad ji žlugtų.

       „Aš dar kartą kartoju, baisiai to nenoriu. Bet pasaulio istorija rodo, kad nė viena imperija nenorėjo mirti, bet mirė – pradedant Roma, baigiant Sovietų Sąjunga. Todėl šitas dalykas yra svarbus“, - pridūrė mokslininkas.

Atsiribojimas nuo tradicijos pakišo koją ir SSRS


       Pasak V. Radžvilo, problema ta, kad Europos Sąjunga stokoja idėjų ir vertybinio pagrindo bei siekia nukirsti ryšius su tradicija. Šiuo aspektu Europa jam primena sovietus, kurie irgi atsiribojo nuo bet kokios tradicijos, paveldo, religijos.

       „Europa eina labai pavojingu keliu, nukirsdama ryšį su savo pačios ištakomis. Todėl, kad čia yra ne religinių įsitikinimų, simpatijų-antipatijų klausimas, bet reikia aiškiai suprasti, kad jeigu nėra tokio dalyko kaip krikščionybės paminėjimas, kartojamas kelias, kuriuo ėjo sovietai – nutraukiami ryšiai su tradicija, kas realiai reiškia, kad milžiniškas geopolitinis projektas kybo praktiškai tuščioje istorinėje kultūrinėje erdvėje, yra gaminamas iš nieko“, - sakė mokslininkas.

       Be to, pasak V. Radžvilo, Europos integracija grindžiama labai keista prielaida – kad krizės Europos Sąjungą tik stiprina. Šioje organizacijoje, kaip ir SSRS, kurpiamos ambicingos programos, tačiau kai nėra intelektualinės energijos, programos nepadeda.

       „Kai užsimenama apie milžiniškas ambicingas programas, tokias kaip Lisabonos strategija, tai Europos Sąjungos raidos istorija irgi primena kai kuriuos dalykus. Sovietų Sąjunga irgi pradėjo labai įspūdingai. Prisiminkite ketvirtą dešimtmetį, bet kas vyko po to? Eilinis ambicingos milžiniškos programos žlugimas, bet kitame partijos suvažiavime dar ambicingesnė programa“, - svarstė mokslininkas.

       „Tai ne tik paviršutiniškos analogijos, tai rodo pavojingus struktūrinius gelminius mąstymo panašumus. Klausimas, ar Europa turi intelektualinę energiją, ar yra žmonių, kurie turi vadinamąją politinę valią, iki šiol yra atviras“, - pridūrė V. Radžvilas.

Klasikinis klausimas – kaip realizuoti demokratiją didelėje erdvėje


       Pasak filosofo, Europos Sąjungai galvos sopulį kelia ir klausimas, kuris politinėje filosofijoje jau nagrinėjamas nuo Charles Montesquieu laikų – kaip realizuoti demokratiją didelėje erdvėje. Todėl jeigu Europos Sąjunga judėtų federacijos ar konfederacijos kryptimi, kyla klausimas, ar neišnyks pilietinės bendruomenės, kurios gali valdyti pačios save.

       „Nacionalinė valstybė, priešingai nei mėgina kas pateikti ar įrodyti, pirmiausia yra pilietinės savivaldos forma. Tai reiškia, kad šiuo metu nacionalinės valstybės žlugimas, lengvabūdiškas inkorporavimas ištirpdant Europos struktūrose reiškia štai ką: kad visoje Europoje nyksta ribotos, bet save valdančios piliečių bendruomenės ir tokiu atveju Europa eina keliu, kuriuo irgi ėjo Europos imperijos“, - teigė mokslininkas.

       Jo teigimu, Romos imperijos mirties valanda išmušė tuomet, kai imperatorius Karakala suteikė piliečio teisės visiems laisviesiems Romos imperijos gyventojams.

       „Naiviu požiūriu atrodytų viskas labai gerai, visi tapo piliečiais, bet kas įvyko – buvo sunaikinta Roma. Kodėl? Todėl, kad laisvieji piliečiai mielai naudojosi Romos teisėmis ir privilegijomis, bet jie nebuvo pasiruošę už ją mirti. Kodėl žlugo kita imperija Sovietų Sąjunga? Kad joje irgi niekas nebuvo konkrečiai atsakingas. Štai čia Europos Sąjungos šiuo atveju laukia vienas sunkiausių išbandymų“, - svarstė V. Radžvilas.

O. von Bismarcko laikais Abonentas Vilniui nevadovautų


       Milžiniškas intelektualinis nuosmukis Europoje, anot V. Radžvilo, matyti ir iš to, kad vadinamųjų europeizacijos autorių literatūra yra „abejotino lygio“ bei tikrai nepataiko į tokių Georgo Wilhelmo Friedricho Hegelio lygą.

       „Galbūt kai kam nuskambės įžūliai, bet aš asmeniškai taip pat esu labai santūrios nuomonės, kaip turi atrodyti milžiniškas politinis darinys, kurį valdo tokio lygio kolegos kaip, pavyzdžiui, Jose Manuel Barroso ir panašūs“, - pridūrė mokslininkas.

       Maža to, pasak V. Radžvilo, nuo XIX a. Europoje kai kas pasikeitė iš esmės: nors angelų visuomenė neegzistavo niekada, tačiau V. Radžvilo nuomone, Otto von Bismarcko laikais nebuvo galima įsivaizduoti, kad vienai didžiausių valstybių vadovautų Silvio Berlusconi lygio asmuo ar kad Vilniui lyderiautų Abonentas.

        Abonentu vadinamas Vilniaus meras Artūras Zuokas, mat anksčiau yra patekę į skandalą, kai į viešumą pateko dokumentai, kuriuose vardijama, kiek ir kam „Rubicon Group“ (dabar „Icor“) galėjo mokėti pinigus. Asmuo, įvardintas Abonentu, neoficialiai sietas su meru A. Zuoku.

K.Maniokas: ES sėkmė – egzistencinių klausimų pavertimas techniniais


        Viešosios įstaigos „Europos socialiniai, teisiniai ir ekonominiai projektai“ direktorius Klaudijus Maniokas, atsakydamas į kolegos svarstymus, teigė, kad Europos Sąjungos sėkmė kaip tik susijusi su tuo, kad egzistencinius klausimus ji paverčia techninėmis problemomis ir sprendžia juos kaip technines problemas.

        „Iki šiol čia yra Europos Sąjungos unikalumas – ne krizinis mąstymas, ne nuolatinio moralinio žlugimo tema, kuri kyla ne tik Europoje, pažiūrėkite į Ameriką“, - teigė K. Maniokas.

        Jis taip pat pabrėžė, kad nuo Romos imperijos imperatoriaus Karakalos sprendimo suteikti piliečio teises visiems laisviesiems imperijos gyventojams iki imperijos žlugimo praėjo daugiau kaip šimtas metų.

        „Sutinku su Europos Sąjungos ir Romos imperijos lyginimu platesniąja prasme, yra tų panašumų, bet atkreipkite dėmesį, kad kalbame apie laiko dimensiją, kuri nėra nei metai, nei keleri“, - pridūrė K. Maniokas, pasiūlęs mąstyti apie kontroliuojamą transformacijos procesą, kuris galėtų užtrukti dešimtmečius ar šimtmečius.

       Tačiau viešosios įstaigos „Europos socialiniai, teisiniai ir ekonominiai projektai“ vadovas atkreipė dėmesį, kad pastaruoju metu Europoje išryškėjo įtampa tarp politinių ir techninių sprendimų sprendimo variantų. Pavyzdžiui, visuose Europos Sąjungos dokumentuose rašoma, kad norint bent iš dalies išspręsti demografines problemas reikia ilginti pensinį amžių, tačiau Prancūzijos prezidento rinkimų kampanijos dalyvis Francois Hollandas sako, kad pensinis amžius turi būti trumpinamas.

        „Politinėje diskusijoje nelaimi tos idėjos, kurios technokratiškai įsivaizduojamos kaip tų problemų sprendimai“, - sakė K. Maniokas.

J.Čičinskas: ES – imperija, bet neužkariauta


        V. Radžvilui iš dalies oponavo ir Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto profesorius Jonas Čičinskas, kurio teigimu, filosofai visuomet linkę problemas įžvelgti žmoguje, o ne jų santykiuose. Tačiau, jo nuomone, moralė atsiranda iš žmonių bendrumo, gimsta bendroje jų veikloje.

        „Pagrindiniai moraliniai principai susiformuoja žmonėms bendraujant ūkinėje veikloje – ariant dirvą, auginant gyvulius, medžiojant, gaminant televizorius ar kuriant daineles. Ten gimsta pagrindinis moralinis principas – savo darbu pelnysi duoną. Žodžiu, dalyvavimas ūkinėje veikloje yra veikla Nr. 1, svarbiausia veikla, lemianti žmogaus asmenines nuostatas. Taigi kai ieškome, kodėl žmonės pagedę ar savotiški, tai turime gręstis į materialius procesus“, - teigė J. Čičinskas, nepritardamas, kad viena galimų Europos Sąjungos žlugimo priežasčių, susijusi su moraliniu žmonių smukimu.

        Profesorius taip pat pažymėjo, kad Europos Komisijos pirmininkas J.M. Barroso pripažįsta, jog Europos Sąjunga yra imperija, tačiau ne užkariauta, o sukurta atidarant vartus ir įleidžiant valstybes į ją.

        „Todėl nereikėtų painioti. Žiūrėdami į vandenyną ir matydami visokias žuvis, delfinus, banginius, mes negalime sakyti – didelės žuvys, mažos žuvys, nes banginiai ne žuvys. Tai čia tas pats – forma ta pati. Josifo Stalino Konstitucija buvo tip top kaip mūsų Konstitucija, dar net liberalesnė, bet kas iš to. Taigi valstybių konsteliacijas reikėtų vertinti aiškiau“, - teigė J. Čičinskas.

http://www.DELFI.lt

Komentarai
http://www.delfi.lt/news/daily/lithuani ... &com=1&s=1

Žygeivis,
2012 02 10 16:12


     "Žydrojo blogio" imperija - Jievrosojuzas - ne tik gali, bet ir privalo žlugti.

     Ir tai tikrai įvyks. :)

     Nes tik taip Europos Tautos gali išvengti naujųjų "žydrųjų komisarų", pakeitusių "raudonuosius komisarus", primetamos vergovės.

     Mums reikalinga Tautų Europa, o ne dar viena imperija.

aTa,
2012 02 10 16:21


     Kiek žinote per visą istoriją nežlugusių imperijų? O kuo ES kitokia?

     Imperija kaip karvių banda. Kol karvių nedaug, piemuo jas sužiūri ir susitvarko. Kai karvių tampa daug, jos tarpusavyje pradeda konkuruoti dėl sultingesnės žolės, pyktis, o piemuo nepajėgus visų sužiūrėt. O kol vienas aplekia visas karves ir lankas, jau ir tvoromis žolės lopinėliai aptverti...

Žygeivis,
2012 02 10 16:47


vladas,
2012 02 10 16:30
Vadinti Europos Sąjungą imperija ir lyginti ją su Sovietų Sąjunga ar Romos imperija yra apgailėtina nesąmonė - imperijos kuriamos kalaviju, o Europos sąjunga yra savanoriška sandrauga.
-----------------

      Patikslinu - ne "yra", o kažkada tai, labai seniai, "buvo"...

      Negi jau pamiršai, kaip Lietuva "savanoriškai" stojo į šį Jievrosojuzą:

- kaip "Maksimoje" dalino skalbimo miltelius bei alų,

- kaip "referendumas" vyko dvi paras (vienintelis toks Lietuvos Valstybės istorijoje),

- kaip visos propagandos priemonės nieko neaiškino apie tą garsiąją "stojimo sutartį", tačiau ištisai kalė, "kaip gerai mes gyvensime ES"...,

- beje, apie atominės privalomą uždarymą tada irgi net nepyptelėjo,

- tylėjo apie tai, kaip katastrofiškai išaugs kainos (o juk yra visiems ekonomistams puikiai žinomas "susisiekiančių indų" dėsnis),

- tylėjo kaip "Marytės Melnikaitės" apie tai, kad Lietuvos ūkininkai gaus daug kartų mažesnes išmokas nei "ES senbūviai", o rinkos visiems bus "vienodai atvertos"...

      Apskritai, bet kokia kritiška informacija apie ES buvo "juodai" priverta ir draudžiama ją pateikti, o priešingai propagandai visai oficialiai iš Valstybės biudžeto buvo skirta daugybė milijonų.

      O juk ir ES "institucijos" tam skyrė nemažai milijonų eurų - visokie "propagandistai" ir parsidavusi žiniasklaida tada puikiai uždirbo.

      O galutinis rezultatas visos tos "skalbimo miltelių" aferos, kuris taip pat "juodai" nutylimas:

      - iš 2638886 rinkimų teisę tuo metu turėjusių Lietuvos Valstybės piliečių, "už" per dvi rinkimų dienas balsavo 1504264 rinkėjai, tai yra iš viso tik 57% rinkėjų.

      P.S. Įdomu, kiek šiandien balsuotų "už"?

      Tuo labiau, jei toks referendumas vyktų pagal tas pačias taisykles, kaip ir visi kiti.

Žygeivis,
2012 02 10 17:03


      Mes - Lietuviai - savo aktyviais veiksmais iki pamatų sugriovėme "raudonojo blogio" imperiją ir išlaisvinome daugybę šios imperijos pavergtų tautų.

      Dabar privalome pribaigti ir šią "žydrojo blogio" imperiją, kol ji nesužlugdė visos Europos civilizacijos moralinių ir etinių pagrindų, ir Europa dar netapo "pasaulinio kalifato" sudėtine dalimi.

Žygeivis,
2012 02 10 17:10


MANAUSKAS,
2012 02 10 17:05
Zlugus ES reiketu laukti malunsparniu ir tanku horizonte.
-------------------

      Durniau, negi nematai, kaip Prancūzija, Italija, Vokietija tiekia Rusijos imperijai pačius naujausius ginklus, laivus ir kitą karinę įrangą?

      Šiuo metu mus nuo Gruzijos likimo saugo jokia ne ES, kurios "elitas" jau seniai parsidavė maskoliams, o JAV karinė galia bei JAV geopolitiniai interesai (kurie man visiškai nepatinka, bet tenka rinktis iš kelių blogybių mažesnę).

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 3 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 4 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007