Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 12 Geg 2024 10:02

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 4 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 28 Rgs 2018 22:18 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27143
Miestas: Ignalina
Apie dr. A. Adamkovičiaus knygą „Germanovičiai, Zorka (Sinicai), apylinkės (iki 1939 m.)“


http://www.voruta.lt/apie-dr-a-adamkovi ... ki-1939-m/

Autorius: Voruta
Data: 2018-09-28

Paveikslėlis

Knygos viršelis.

Knygoje „Germanovičiai, Zorka (Sinicai), apylinkės (iki 1939 m.)“ pateikiama šio regiono istorija, gyvenimo kelias, knyga irgi skiriama čia kažkada gyvenusiems ir savo pėdsaką palikusiems lietuviams. Dauguma Šarkovščinos krašto gyventojų nežino, kad jame yra ne tik baltarusiškų (slaviškų), bet ir baltiškų (lietuviškų) praeities puslapių.

Regiono lietuvių istoriją sąlyginai galima išskirti į du laikotarpius. Pirmasis – etninių lietuvių asimiliacija su atvykėliais slavais. Šio proceso pradžia neaiški, tačiau XVII amžiuje atvykėliai savęs su senbuviais netapatino. Tą patvirtina 1795 m. daugelis graikų katalikų metrikų knygų. Antruoju laikotarpiu lietuviai masiškai plūdo iš tankiai apgyventų sričių į Šarkovščinos rajoną.

Pirmieji lietuviai į Germanavičių parapiją atvyko 1890 metais iš Tverečiaus, Adutiškių, Švenčionių parapijų. Jie įsikūrė dviejuose kaimuose – Zorkoje (anksčiau Sinicy) ir Baltajame Dvare. Atvykę lietuviai įsigydavo iš nusigyvenusių dvarininkų žemės ir keldavosi ištisomis šeimomis, steigdavo ūkius, kai kurie jų kurdavo šeimas. Pirmą kartą šiame regione suskambo lietuvių kalba. Vietiniai priėmė atvykėlius draugiškai. Jokių nacionalinių konfliktų nekilo. Vietos gyventojai vadino lietuvius „litviakais“. Šis vardas išliko iki šių dienų.

Pirmame knygos skirsnyje Kaimas Zorka (Sinicy) pateikiama kaimo ir apylinkės istorija, archyvinių duomenų apie pirmuosius kaimo gyventojus, apie šio krašto valdininkus. Zorkoje lietuviai gyveno pirmoje XX a. pusėje. Apie tai smulkiau pasakojama skirsnyje „Regiono lietuviai“. Gaila, kad dabar apie tai mažai kas žino. Paradoksalu, netgi anų etninių lietuvių palikuonys nežino, koks kraujas teka jų gyslomis, nors dar XX amžiaus trečiajame dešimtmetyje Zorkos kaime beveik visi gyventojai kalbėjo lietuviškai. Sunku suvokti, dėl kokių priežasčių ši kalba buvo pamiršta, kodėl tėvai savo vaikų neauklėjo lietuviška dvasia.
Antrame skirsnyje Miestelis Germanavičiai supažindinama su miestelio istorija. Pirmoje antro skirsnio dalyje pasakojama Germanavičių istorija Rusijos imperijoje, antroje – lenkų okupacijos laikotarpiu. Daug archyvinės medžiagos spausdinama pirmą kartą.

Pirmosios žinios apie Germanavičius mus pasiekia iš 1563 metų – miestelis minimas kaip Vilniaus ir Polocko vaivadijų pasienio dvaras, pažymėtas 1579 m. Pocholoveckio žemėlapyje. Tačiau krašto klestėjimas prasidėjo šiek tiek vėliau – nuo 1782 metų, kai grafas Ignotas Širinas šioje vietoje įkūrė savo pagrindinę sodybą. Daug medžiagos pateikiama apie mokyklas Germanavičių valsčiuje: duomenų apie mokytojus ir mokinius, apie bandymą bei sunkumus mokytis gimtąja kalba ir kaip buvo sulenkintos šio krašto mokyklos. Iš pateiktų duomenų galima sužinoti apie miestelio ir regiono ekonominę, politinę, kultūrinę padėtį, apie jo gyventojus.

Kas liko šiandien iš praeities? Tai – retorinis klausimas, kuris dažniausiai užduodamas šiame skirsnyje ir visoje knygoje. Gaila, bet atsakymas dažniausiai nuliūdina – tik istorija… Iš didelio miestelio šiandien teliko paprastas kaimas…

Skirsnyje Regiono lietuviai aprašyta Šarkovščinos krašto lietuvių istorija ir jų likimas. Dauguma duomenų pateikta pirmą kartą ir šis darbas – pirmasis bandymas supažindinti su šio regiono lietuvių istorija, kurios, kaip buvo pasakyta pradžioje, nežino ne tik dauguma krašto gyventojų, bet ir patys lietuviai.
Parapinėje bažnyčioje vyko pamaldos lietuvių kalba, bet ir apie tai mažai kas žino. Bažnyčioje dirbo ir keletas lietuvių kunigų: Pilypas Būdvytis, Jonas Žemaitis, Adomas Masiulionis. Šiame skirsnyje trumpai aprašytos jų biografijos. Apie 1930 m. parapijoje buvo užrašyta dar apie 500 lietuvių (10 proc. visų parapijiečių).

Skirsnio pabaigoje pateiktas 1913 m. lietuvių, gyvenusių Germanavičių Romos katalikų parapijoje, sąrašas, sudarytas šios parapijos klebono Jono Žemaičio.

Germanavičių parapijoje, deja, dabar niekas nebyloja apie lietuvišką praeitį. Prabėgs dar 20–30 metų ir vargu ar kas nors prisimins, jog čia kažkada gyveno lietuviai.

Skirsnyje Germanavičių Romos katalikų bažnyčia pateikta šios bažnyčios ir parapijos istorija. Dar 1930 metais lietuvių kalba skambėjo Germanavičių bažnyčioje (kaip jau buvo minėta), joje dirbo ir keletas lietuvių kunigų. Šis faktas vargu ar žinomas netgi Baltarusijos lietuvių istorijos tyrinėtojams, nes apie tai medžiagos beveik nėra.

Bažnyčia pastatyta 1787 metais to paties grafo Ignoto Širino. Tai buvo unitų Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo cerkvė. Prie jos įkurtas graikų katalikų tėvų bazilijonų vienuolynas. Po 1805 m. jo vienuolių buvo perstatytas į parapinę Romos katalikų bažnyčią.

Svarbu paminėti, kad paskutinis Germanavičių parapijos lietuvis klebonas buvo Adomas Masiulionis, kuris už atsisakymą atiduoti bažnyčios varpus gestapo areštuotas ir 1942 m. liepos 4 d. nukankintas Berezvečės (Glubokojės) lageryje. Varpai, dėl kurių nukankintas klebonas, buvo užkasti šalia Germanavičių kaimo ir po žeme „ilsėjosi“ daugiau nei pusę amžiaus. Atkasti ir pakabinti varpinėje tik 1990 metais, kur vėl skamba savo gelbėtojo garbei.

Skirsnyje Unitų bažnyčios Dysnos apskrityje aprašytas šio krašto bažnyčių sunkus kelias. Surinkti duomenys apie graikų katalikų bažnyčią šiame regione, yra duomenų apie bažnyčių, parapijiečių likimus po unitų cerkvės sunaikinimo Rusijos imperijoje. Su unitų bažnyčia, galima sakyti, ir baigėsi LDK šiame krašte istorija, kada vietoj tolerancijos atėjo barbariškas Rusijos imperijos carinis režimas, kuris naikino viską, kas nerusiška ir neatitinka rusinimo politikos. Tai, kas bylojo praeitį, buvo naikinama. Gaila, kad šiandien apie tas bažnyčias mažai minima. Šis skirsnis – pirmas, kuriame išsamiai ir pirmą kartą rašoma apie unitų bažnyčią šiame regione.

Skirsnyje Regiono sentikiai aprašytas šios bažnyčios Dysnos apskrityje sunkus kelias. Pateikti duomenys apie parapijos sentikius, jų veikėjus, parapijiečių skaičius. Dabar šiame regione likusios trys bažnyčios: Germanavičių, Rakovo ir Voronkos. Neišlikusi Barsučinos parapija ir cerkvė.

Skirsnyje Garsiausieji žemės savininkai pateikiami duomenys, dokumentai, prisiminimai apie garsiausius šio regiono valdininkus Širinus ir Šternus.

Vladimiras Šuchardtas (Šternų palikuonis) prisimena savo Tėvynę, tėvų gyvenimą. Jis pateikė iš šeimos archyvo daug nuotraukų apie laikotarpį, kada čia gyveno jo mama.

V. Šuchardto šeimos gyvenime yra daug bendra su XX a. žmogumi, kada griuvo įprastinis gyvenimas, kada reikėjo išgyventi, dažniausiai pradėti naują gyvenimą ir viską iš pradžių tarp svetimų, nepažįstamame krašte. Apie tai jis ir kalba. Vladimiro tėvas, Rusijos imperatorinės armijos pulkininkas, pagal tautybę ir pavardę vokietis, buvo nepripažintas Vokietijoje kaip savas ir priverstas dirbti kaip darbininkas pas paprastus vokiečius kaimiečius.

Apie Širinus pateikta daug archyvinės medžiagos. Daugelis, apsilankę Germanavičiuose, atkreipė dėmesį į puikią baroko bažnyčią, bokštais kylančią aukštai į dangų ir į kitoje upelio pusėje esančius klasicistinius rūmus su romantišku, beveik išnykusiu parku. Tai – nebylūs kažkada buvusios didybės liudininkai, tai – kas liko iš Širinų epochos Germanavičiuose.

Iš Širinų kilę bajorai Meištovičiai. Aleksandras (paliko daug pėdsakų Vilniaus istorijoje) ir prelatas Velerianas (Lenkijos ambasadorius Vatikane) parašė prisiminimus apie savo gyvenimą „Pokalbis apie žmones ir laikus“, kuriuose pateikė daug įvairių istorijos faktų apie šį kraštą.

Literatūra:

Aliaksandras Adamkovičius, „Germanovičiai, Zorka (Sinicai), apylinkės (iki 1939 m.)“, Baltarusija

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 28 Rgs 2018 22:23 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27143
Miestas: Ignalina
Герма́новичи (белор. Германавічы) — агрогородок (до 2006 — деревня), центр Германовичского сельсовета в Шарковщинском районе Витебской области. Расположен на реке Дисна, в 18 км на северо-восток от Шарковщины.

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0 ... 1%87%D0%B8

Первые письменные упоминания о Германовичах (Ермановичи) как селе Полоцкого воеводства относится к 1563 году. Согласно административно-территориальной реформе 1565—1566 годов поселение вошло в состав Браславского повета Виленского воеводства.

В 1739 году Иосиф Сапега продал Германовичи Яну фон Экель Гилзену. С этого времени Германовичи — центр поместья, которое включало деревни Атоки, Белый Двор, Мариамполь, Перемены, Пузаны, Речки, Юзефов. В 1782 году селение перешло во владение рода Ширинов.

В 1793 году Германовичи вошли в состав Российской империи, в Дисненском уезде. В 1861 году Германовичи — центр волости. В конце XIX века в Германовичах работали винокуренный завод, мельница, магазин, трактир.

В 1921 году Германовичи были включены в состав Польши, где являлись центром гмины Дисненского повяту Виленского воеводства.

В 1939 году Германовичи вошли в состав Белорусской ССР, где 12 октября 1940 года стали центром сельсовета Шарковщинского района. В 1970 году здесь было 209 дворов, в 1992 году — 290[2].

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 28 Rgs 2018 22:27 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27143
Miestas: Ignalina
Paveikslėlis

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 24 Lap 2018 19:47 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27143
Miestas: Ignalina
Аляксандр Адамкович. Германовичи, Зорка (Сiнiцы), Ваколiцы до 1939 г.

Фото обложки книги:
http://www.voruta.lt/wp-content/themes/ ... q=80&bid=1

Это место недалеко от Глубокого, и в книге может быть информации об местах, где находятся архивы, в том числе и католических костелов.

*********************************************************************

Кроме того Александр Адамкович (сейчас преподаватель в Вильнюсском университете) собирал и в Глубоком древние топонимы и гидронимы

https://www.lu.lv/apgads/lu-raksti-pdf/772-sejums/

Александр Адамкович (Вильнюс) / Aleksandrs Adamkovičs (Viļņa)
Топонимы и гидронимы с реликтами литовского языка в западной части Глубокского района Витебской области Республики Беларусь
Toponīmi un hidronīmi ar lietuviešu valodas reliktiem Baltkrievijas Republikas Vitebskas apgabala Glubokskij rajona rietumos
Toponyms and Hydronyms with Relicts of the Lithuanian Language in the Western Part of the Hlybokaje Region, Vitebsk Area, Belarus


*************************************************************************

http://www.kmtd.glinka-edu.by/%D0%B0%D0 ... %B2%D0%B0/

Летом 2012 на Шарковщине прошла конференция, посвященная Эмилии Плятер. Среди участников были профессор из Польши Г. Глаговская, доктор исторических наук из Гродно В. Швед, гродненский профессор А. Мойсеенок, доцент Н. Стужинская, издатель «Архе» В. Булгаков, преподаватель Вильнюсского университета А. Адамкович, известные местные краеведы В. Ермалёнок и Г. Шарипкин.


****************************************************************************

Про местных староверов он также собирал информацию

Старообрядцы Шарковщины (социолигвистический аспект)
http://gs.elaba.lt/object/elaba:2060894/2060894.pdf

Адамковича Александра. Магистерская работа. Фольклор ...... Шарковщинского района. Германовичи - нынесуществующие старообрядческие общины.

http://edinoslavie.ru/modules.php?name= ... le&sid=874

Александр Адамкович https://radzima.org/ru/object/4975.html

*********************************************************


Доктор гуманитарных наук, председатель Общества белорусского культуры в Литве Александр Адамкович

Председатель Товарищества белорусской культуры в Литве Александр Адамкович

«Товарищество белорусской культуры в Литве» (ТБК).- Председатель ТБК Александр Адамкович

***********************************************************************
Подписано соглашение о сотрудничестве Братства Виленских мучеников с Товариществом белорусской культуры в Литве
06 августа 2015
http://www.church.by/news/podpisano-sog ... ry-v-litve

***********************************************************************
Белорусам отдали старинный костел в популярном ... - Stav.kp.ru
https://www.stav.kp.ru/daily/26503.1/3373210/
Выдержка:
- История белорусского католичества на Виленщине имеет глубокие корни, а попытки по введению белорусского языка в религиозную жизнь здесь производились еще в начале 20-го века, - рассказал «КП» председатель Общества белорусской культуры в Литве Алесь Адамкович.

*************************************************************************
https://krynica.info/ru/2016/06/03/issl ... yatelyakh/

В Минске в посольстве Литвы в Беларуси 2 июня состоялась презентация книги исследователя и публициста, председателя Общества белорусской культуры в Литве Александра Адамковича «С Богом по-белорусски».

Книга состоит из материалов о выдающихся белорусских деятелях Греко-католической, Методистской, Православной и Римско-католической Церквей, сообщает catholicnews.by.
*************************************************************************

2 июня 2016 в посольстве Литвы прошла презентация книги Александра Адамковича «Белорусы в Литве: вчера и сегодня. Книга II. С Богом по-белорусски».
https://nn.by/?c=ar&i=171323&lang=ru

Всего автор планирует выпустить три книги. Во всех них можно будет проследить за процессами, которые происходили в Литве вчера и сегодня. Александр Адамкович подчеркивает, что книга отражает, насколько много было общего между литовцами и белорусами, особенно в начале и в первой половине XX века. При этом отпечатки прошлого можно будет увидеть в современных отношениях между народами.

«Вторая книга называется «С Богом по-белорусски» и посвящена религиозной тематике. Мне хотелось не просто перечислить религиозные движения в Литве, но и показать основную проблему — с Богом разговаривать по-белорусски на протяжении всего ХХ столетия было не так и просто, так как в разных конфессиях это было проблематично. Речь будет и про сегодняшний день, поскольку эта проблема до сих пор не решена».

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 4 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 1 svečias


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007