Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 10 Geg 2024 15:33

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 4 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 24 Geg 2011 14:30 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27136
Miestas: Ignalina
V.Mitė. Pakistanas – branduolinis milžinas ant molinių kojų


http://www.delfi.lt/news/ringas/abroad/ ... d=45825669

Valentinas Mitė, Laisvosios Europos radijo žurnalistas, http://www.DELFI.lt
2011 gegužės mėn. 24 d. 09:55

       Pakistanas yra uždelsto veikimo bomba ir sunku prognozuoti, kas šioje šalyje gali bet kada įvykti. Pats valstybės pavadinimas reiškia „švariųjų valstybė“. Pakistano įkūrėjai taip pavadino savo musulmonų valstybę kaip priešpriešą Indijai, nuo kurios Pakistanas atsiskyrė po II Pasaulinio karo, iš Indijos pasitraukus britams.

       Toli gražu ne viskas švarų „švariųjų“ valstybėje. Ši branduolinė valstybė nekontroliuoja dalies savo teritorijos, yra krečiama terorizmo ir separatizmo, religinio fanatizmo, apraizgyta savo pačios žvalgybos tinklais, apimta antivakarietiškų nuotaikų. Pakistane gyvena 180 milijonų žmonių. Palyginimui Rusijoje - 138 milijonai.

       Šalis balansuoja ant chaoso ribos dėl daugelio labai sudėtingų, dažnai istorijos nulemtų priežasčių.

       Nuo pat valstybės susikūrimo Pakistano politinio, karinio elito bei visuomenės sąmonę persekioja paranoja, jog anksčiau ar vėliau Indija neišvengiamai sieks sunaikinti musulmonų valstybę. Būtent ši paranoja yra daugelio Pakistano bėdų priežastis.

       Nesibaigiantis konfliktas su Indija dėl Kašmyro pastūmėjo Pakistaną remti teroristines organizacijas, veikiančias prieš Indiją. Labiausiai žinoma jų yra „Lashkar-e-Taiba“, kurios dienotvarkėje pastaruoju metu atsiranda ir pasaulinis džihadas prieš Vakarus. „Lashkar-e-Taibos“ rėmimas logiškai stumia Pakistaną toleruoti ir kitas radikalias teroristines organizacijas, užmerkiant akis ir „nematant“ jų veiklos. Afganistano Talibanas didele dalimi yra Pakistano visagalės žvalgybos ISI rankų darbas. Ir vėl, tokia politika vykdoma visų pirmą bijant Indijos.

       Kuo toliau, tuo vis su didesniu įtarimu Pakistanas žvelgia į Indijos bendradarbiavimą bei paramą Afganistanui. Pakistanas bijo, jog ateityje jis gali ribotis ne tik su amžinu priešu Indija, bet iš kitos pusės - su Indijai draugišku Afganistanu. Tai daro Pakistano nuostatas karo Afganistane atžvilgiu dviprasmiškomis ir didele dalimi paaiškina, kodėl Afganistano Talibanas rado prieglobstį Pakistano genčių valdomose srityse.

      Jeigu Pakistano valdžia rodytų tą patį entuziazmą kovoje su teroristinėmis grupuotėmis, veikiančiomis pasienyje su Afganistanu, kaip kad rodo tiesiogiai ar netiesiogiai bandydama destabilizuoti padėtį Kašmyre, visos prieš Kabulo veikiančios grupuotės seniai būtų sunaikintos.

      Tačiau sakyti, jog Pakistanas visiškai nieko nedaro - taip pat nėra teisinga. Jau keli metai kariuomenė kovoja su Pakistano Talibanu bei „Al Qaeda“, veikiančiomis netoli sienos su Afganistanu. Pakistano kariuomenė patiria nemažus nuostolius, bet vis dėlto centrinė valdžia genčių valdomos teritorijos ir toliau nekontroliuoja. Susidaro įspūdis, jog teroristinės grupuotės turi stiprią vietinę paramą. Nepraeina nei savaitės be teroristinio išpuolio prieš Pakistano kariuomenę ar policiją.

      Ir Talibanas, ir „Al Qaeda“ dėl Bin Ladeno mirties kaltina Pakistano valdžią, kuri leido JAV įvykdyti Bin Ladeno likvidavimo operaciją. Pakistano padėtis bei veiksmai yra labai dviprasmiški ir šalies civilinė valdžia susilaukia priekaištų ir iš šalies opozicijos, ir iš Jungtinių valstijų.

      Tačiau faktas, jog Osama bin Ladenas gyveno keletą metų prie pat elitinės Pakistano karo akademijos vartų ir viską žinanti šalies žvalgyba „nieko apie tai nežinojo“, kelia daug klausimų. Visų pirma, kaip žvalgyba, be kurios žinios net plaukas šalyje nuo galvos nenukrenta, galėjo nežinoti, jog labiausiai pasaulyje ieškomas teroristas gyvena ne kur nors oloje kalnuose, o pačioje panosėje, netoli sostinės Islamabado. Tuo sunku patikėti. Labiau tikėtina, jog Pakistano civilinė valdžia nežinojo to, ką puikiai žinojo kai kurie žvalgybos pareigūnai.

      Šį klausimą ypač aštriai kelia JAV, iš kurių Pakistanas gauna milijardinę karinę pagalbą. Tačiau be Pakistano (nors ir dviprasmiško) bendradarbiavimo JAV negali apsieiti. Pakistanas Vašingtonui būtinas kaip sąjungininkas regione bei kaip tranzitinė šalis, aprūpinat kariuomenę Afganistane. Tačiau lieka neaišku, kiek Pakistanas yra iš tikro sąjungininkas ir kiek, sakykim, JAV skiriamų pinigų nukeliauja veiklai, kuri yra priešiška JAV nacionaliniams interesams.

      Tačiau realybė tokia - JAV yra tiek įsipainiojusi regione, jog santykių nukirtimas su Pakistanu nieko gero neduotų. Tai greičiau paskatintų Pakistano radikalus bei fundamentalistus ir dar labiau destabilizuotų šalį, kuri perspektyvoje taptų panašia antivakarietiška valstybe kaip Iranas.

      Pati Bin Ladeno likvidavimo operacija, įvykdyta nežinant Pakistanui, sukompromitavo šalies kariuomenę bei žvalgybą. Iki šiol Pakistane klausiama, ko verta šalies kariuomenė ir žvalgyba, jei JAV sraigtasparniai nepastebėti galėjo atskristi prie strategiškai svarbaus karinio objekto. Pakistanas pasipiktinęs, kaip JAV drįso pažeisti šalies suverenumą.

      Taip pat visu aštrumu kyla klausimas, kodėl Pakistano valdžiai tyliai sutinkant jau keli metai genčių valdomose teritorijoje vyksta JAV nepilotuojamų lėktuvų atakos, kuriose žūna ne tik Amerikai priešiškų karinių grupuočių nariai, bet ir taikūs gyventojai. Beje net ir šiuo metu esant visuotiniam pasipiktinimui dėl šalies suverenumo pažeidimo, JAV tęsia atakas Pakistano genčių valdomose teritorijose. Žinant, karinių perversmų tradicijas Pakistane, tokio pasipiktinimo rezultatai nenuspėjami.

      Faktas lieka faktu - Pakistanas yra labai nestabilus. Dar blogiau, jog ši ant chaoso ribos balansuojanti valstybė yra vienintelė islamiška šalis, turinti branduolinius ginklus.

      Pakistanas šiuo metu turi apie 200 branduolinių užtaisų ir yra pasiryžęs juos panaudoti galimame kare su Indija.

      Į rusišką ruletę panašūs spėliojimai, ar pateks branduolinis ginklas į islamo fundamentalistų rankas, ar ne. Užtenka perversmo, kurio metu į valdžią ateitų radikaliai islamiškai nusiteikęs generolas.

      Gali neprireikti ir generolo. Be to, ne taip seniai Pakistano Talibanas buvo vos keliasdešimt kilometrų priartėjęs prie šalies branduolinių objektų. Kariuomenė Talibaną nubloškė, bet jo nesunaikino. Paskritai Pakistano branduolinės programos rodo šalies politinio elito dviprasmiškas nuostatas Vakarų atžvilgiu. Afganistano branduolinės bombos tėvas Abdulas Khaderas Khanas labai daug prisidėjo sąmoningai platindamas branduolinių ginklų kūrimo technologijas daugelyje valstybių, nedraugiškų Vakarams. Khanas plačiai laikomas nacionaliniu didvyriu ir už šią veiklą teisiamas nebuvo.

      Galbūt JAV pasitiki civiline šalies valdžia, bet Pakistano problema yra tai, jog demokratinės institucijos šalyje - labai silpnos ir valstybę tik su labai jau didelėmis išlygomis galima pavadinti demokratine. Kariuomenės ir žvalgybos vaidmuo šalyje yra didžiulis. Ne veltui sakoma, jog „paprastai valstybės turi kariuomenę, o Pakistane kariuomenė turi valstybę“.

       Neseniai Pakistano parlamente vyko JAV operacijos likviduojant Bin Ladeną svarstymas. Daugiausia kaltinimų dėl šalies suverenumo pažeidimo teko JAV, tačiau net nebuvo svarstyta, kaip galėjo atsitikti, jog Bin Ladenas galėjo tiek ilgai gyventi nepastebimas žvalgybos kontroliuojamoje šalyje. Bin Ladenas ne pirmas „Al Qaedos“ bei Talibano vadovas, radęs prieglobstį Pakistane.

       Kodėl padėtis Pakistane svarbi Lietuvai? Visų pirma todėl, jog konfliktas Pakistane gali lengvai tapti branduoliniu karu. Antra, Lietuva yra Europos civilizacijos bei Vakarų karinių-ekonominių struktūrų narė. Naivu tikėtis, jog konfliktai, ypač tokie, kaip potencialus neramumai Pakistane gali neturėti jokios įtakos kažkur kitame pasaulio gale esančioms Baltijos valstybėms.

       Dažnai kartojamoje banalybėje, jog pasaulis yra daug mažesnis nei buvo prieš šimtą metų, yra labai daug tiesos. Tai įrodė ir „Al Qaedos“ išpuoliai Amerikoje, ir JAV kilusi ūkio krizė. Abu įvykiai palietė - ir labai nepalankiai - kiekvieną Lietuvos pilietį. Naivu būtų tikėtis, jog kiti sukrėtimai mus apeis šonu.

http://www.DELFI.lt

Komentarai Delfi
http://www.delfi.lt/news/ringas/abroad/ ... &com=1&s=1
http://www.delfi.lt/news/ringas/abroad/ ... &com=1&s=5

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 17 Sau 2012 21:08 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27136
Miestas: Ignalina
Brianas Katulis: pasauliui didžiausią pavojų kelia ne Iranas, o Pakistanas


http://www.delfi.lt/news/ringas/abroad/ ... d=54221187

Eglė Samoškaitė,
http://www.DELFI.lt
2012 m. sausio 16 d. 00:04

Brianas Katulis

       Pasaulio saugumui didžiausią pavojų kelia ne branduolinį ginklą mėginantis pasigaminti Iranas, periodiškai grasinantis blokuoti tarptautinę prekybą nafta Ormūzo sąsiauriu, bet Pakistanas – šalis, kurios branduolinių ginklų arsenalas per pastaruosius ketverius metus padvigubėjo ir kurios politinis bei karinis elitas prijaučia teroristinėms organizacijoms.

       Tokios nuomonės laikosi amerikiečių analitikas, vyresnysis „smegenų centro“ Center for American Progress bendradarbis Brianas Katulis, besispecializuojantis Artimųjų Rytų ir Pietų Azijos regionų istorijoje ir politikoje.

       „Pakistane egzistuoja pats pavojingiausias kokteilis: branduoliniai ginklai, radikalus islamizmas, smurtas šalies viduje, grėsmė Afganistanui ir didelė bei neturtinga populiacija, gebanti rūpintis tik esminiais savo poreikiais“, - interviu DELFI teigė B. Katulis.

       - Artimuosiuose Rytuose prasiveržus arabų visuomenių protestams prieš autoritarinius lyderius, daugelis ekspertų džiūgavo, kad prasidėjo arabų pavasaris, manė, jog tai tiesus kelias į visuomenių demokratėjimą, tačiau, jūsų nuomone, ar tikrai taip yra? Juolab, kad Libijoje tai pareikalavo daugybės civilių aukų, Sirijoje susirėmimai net nesibaigė, o visuomenės grupės – arabų kraštuose gyvenantys krikščionys ir moterys – atvirai baiminasi dėl savo ateities.

       - Pirmas mano įspūdis, kad to reikėjo laukti jau seniai. Šis regionas buvo vienas iš keleto, kurių nepalietė demokratizacijos banga ir ekonominė globalizacija. Procesas, kuris prasidėjo maždaug prieš metus, įsitvirtins tik per ilgą laiką, tam galbūt prireiks viso dešimtmečio. Manau, lietuviai tai puikiai supranta, nes po Sovietų Sąjungos žlugimo patys ne vienus metus mokėsi gyventi su demokratija, nors demokratinių rinkimų taisyklės prigijo itin greitai.

       Tačiau net ir sėkmingai pritaikius demokratijos taisykles rinkimams, reikia laiko pakeisti senas lyderystės struktūras bei žmones, kontroliuojančius saugumo tarnybas ar kitas galios institucijas bei ekonomiką.

       Artimuosiuose Rytuose tai vadinama arabų pavasariu, tačiau aš manau, kad tai netinkamas terminas, nes šiame regione situacija labai komplikuota. Kaip jūs ir sakėte, esama labai daug nerimo dėl moterų teisių padėties, dėl krikščionių. Aš iš viso manau, kad šioms šalims negalima pritaikyti vieno kurpalio, mano nuomone, visos jos gali būti padalintos į tris skirtingas grupes.

       Pirmajai grupei aš priskirčiau Tunisą ir galbūt Egiptą, nes šių šalių lyderiai yra nušalinti ir tai buvo padaryta pakankamai taikiai. Sakau pakankamai, nes Egipte buvo smurto protrūkių, tūkstančiai žmonių buvo sulaikyti karinės valdžios. Tačiau Egiptą vis tiek pozicionuoju greta Tuniso.

       Antrajai grupei, mano nuomone, priklauso Sirija, Libija ir Jemenas. Šios šalys patyrė kur kas didesnius smurto mastus. Sirijoje situacija dar net neišspręsta, Libijoje taip pat. Nesvarbu, kad nebėra Muammaro Gaddafi, tačiau, aš manau, kad turėtume susirūpinti šios šalies ateitimi, nes šiuo metu Libijoje egzistuoja daugybė nereguliariųjų karinių pajėgų, kurioms gali šauti į galvą vėl išsitraukti ginklus. Be to, regione ginklai plinta nesuskaičiuojamai, įskaitant ir Sinajaus pusiasalį.

       Taigi Libija, Sirija, Jemenas yra antra kategorija, kuriai priskiriu šalis, patyrusias daug smurto, ir kurių ateitis labai neaiški. Sirijos atvejis, manau, pats sudėtingiausias, nes maištininkai ten nesugeba pasiekti reikšmingų pergalių, o lyderis ir vyriausybė vis dar valdo šalį. Labai atvirai galiu pasakyti, kad dėl Sirijos reikia jaudintis labiausiai iš visų Artimųjų Rytų šalių, nes ten gali prasidėti tikrų tikriausias pilietinis karas, užtruksiantis mėnesius ar metus.

       Dar yra trečia šalių kategorija, apie kurią daugelis žmonių užmiršta: tai Marokas, Jordanija ir kai kurios kitos monarchijos. Šiose valstybėse beveik niekas nepasikeitė, nors jose taip pat buvo protestų. Jos pasistengė įgyvendinti keletą reformų iš viršaus ir tai joms garantavo tam tikrą stabilumą.

       Tačiau kyla klausimas, ar šiose šalyse kas nors pasikeis iš esmės. Prie tokių valstybių priskirčiau ir Saudo Arabiją, nors ši valstybė iš viso padarė labai mažai, priėmė tik keletą ekonominių reformų. Tačiau aš ją priskiriu šiai kategorijai, nes manau, kad per dešimtmetį ir čia pamatysime lyderių kaitą. Mano įsitikinimu, Saudo Arabijoje per keletą metų pamatysime tris, keturis ar net penkis naujus lyderius, nes dabartinis monarchas yra senas.

        Taigi bet kokiu atveju pasikeitimų per ateinančius dešimt metų bus visose regiono šalyse, bet pasikeitimų mastas bus labai skirtingas. Todėl, mano nuomone, Europa ir JAV turėtų atkreipti dėmesį, kad pokyčiai būtų kiek įmanoma taikūs.

       - Bet daugelis sako, kad JAV dėmesys Artimųjų Rytų regiono valstybėms labai skiriasi - vienur demokratizacija remiama, kitur paliekama savieigai...

       - Žinoma, reikia pripažinti, kad JAV šiame regione turi savo interesų. Pavyzdžiui, jei kalbėtume apie Bahreiną, tai šios šalies situacija yra labai nepavydėtina. Turiu daug draugų Bahreine, kurie manęs klausia, kodėl JAV laikosi vienokio požiūrio Libijos ar Egipto atžvilgiu bei kitokio – Bahreino atžvilgiu? Manau, tai lengva paaiškinti: ten mes turime savo interesų.

        Žinote, bendrąja prasme JAV nori matyti pasaulyje plintant demokratiją ir gerėjant žmogaus teisių padėtį, bet mes turime ir nacionalinio saugumo interesų. Pavyzdžiui, JAV yra suinteresuota, kad Iranas nepasigamintų branduolinio ginklo, o Bahreinas yra pagrindinė atrama prieš Iraną. Maža to, prie Bahreino patruliuoja JAV karinis jūrų laivynas, nes saugo naftos eksporto kelius iš Persijos įlankos regiono. Būtent dėl to mums reikia, kad Ormūzo sąsiauris būtų laisvas prekybai, būtent dėl to, JAV tonas Bahreino valdančiojo elito atžvilgiu yra švelnus.

       Taigi mes remiame demokratijos ir žmogaus teisių plėtrą apskritai, bet kai tai paliečia mūsų esminius saugumo interesus, situacija keičiasi. Žinau, kad daugelis tai vadina veidmainyste, bet taip vertinti lengviausia. Tačiau aš manau, kad mes būtume veidmainiai, jeigu apsimestume, jog visur taikome vienodus standartus.

        Bet mes neapsimetinėjame. Mes sakome, kad kiekviena situacija yra skirtinga. Mano nuomone, svarbu aiškiai suvokti, kaip vertybės dera su interesais kiekvienu konkrečiu atveju. Aišku, tai nėra malonu žinoti, bet, man atrodo, kad tai realistiškas požiūris į pasaulį.

        Bet grįžtant prie temos, norėčiau pakartoti, kad Artimųjų Rytų regione procesai tęsis dar metų metus, net ir Tunise. Taip manau, nes pokolonijinės struktūros čia buvo įsitvirtinusios itin giliai, nors ir nefunkcionavo visuomenės labui. Be to, kai kurių šalių visuomenės yra neraštingos, jos susidurs su žmogiškojo kapitalo trūkumu, ekonominiais sunkumais.

        Kyla klausimų ir dėl bundančio politinio islamo. Manau, kad viena revoliucijų pasekmių bus ta, jog politinis islamas turės didesnę įtaką besiformuojančiose politinėse sistemose ir šalių vyriausybėse.

       - Ar to reikia bijoti?

       - Ne. Tiesiog nemanau, kad baimė yra terminas, kurį apskritai turime vartoti. Manau, kad reikia būti apdairiems ir atsargiems, domėtis tuo, kas vyksta ir kas gali įvykti, bei teisingai vertinti rizikas. Manau, kad tai būtų labiau subalansuotas požiūris nei neracionali baimė.

        Nors praėjusių metų gegužę Osama bin Ladenas buvo nužudytas, tačiau, mano nuomone, islamistiniai judėjimai, tokie kaip „Al-Nahda“ Tunise ar Musulmonų brolija Egipte, turi potencialą „nužudyti“ ir O. Bin Ladeno skleistą ideologiją.

        Jeigu pamenate, tai tiek O. bin Ladenas, tiek Abu Musabas al-Zarqawi viešose kalbose apie politinę sistemą tikrai nerėmė demokratijos. Tiesą sakant, dabartinis „Al-Qaeda“ lyderis, egiptietis Aymanas al-Zawahiri netgi pasmerkė protestus prieš Hosni Mubarako režimą, nors tai tikrai labai keista, nes jis pats kovojo prieš H. Mubarako režimą ir buvo įkalintas. „Al-Qaeda“ sako paprastai: islamas ir demokratija yra nesuderinami.

        Tačiau tai, ką matome šiandien, yra visiškai nauja. Pavyzdžiui, Tunise laimėjusi „Al-Nahda“ tokiam požiūriui meta iššūkį. Jie sako, kad gali būti demokratiški, tačiau savo ideologiją grįsti islamu. Ir nors Tunise neteigiama, kad Turkija yra tai, į ką jie orientuojasi, tačiau tai gana neblogas pavyzdys: kaip žinote, Turkijoje valdančioji „Teisingumo ir plėtros“ partija taip pat yra islamistinė, bet demokratiška.

        - Tačiau „Teisingumo ir plėtros“ partija Turkijoje išsivystė iš kur kas radikalesnių pirmtakų ir tai užtruko ne vieną dešimtmetį. Manote, kad panašus procesas laukia ir daugelio arabų pavasarį patyrusių valstybių?

        - Teisingai. Manau, kad panašaus dalyko turime tikėtis iš visų judėjimų Artimuosiuose Rytuose, kurie bandys suderinti demokratiją ir islamą. Tai neturėtų stebinti, mat politiniai judėjimai, grįsti religija nėra naujiena. Tarkime, Europoje esama daugybės krikščionių demokratų partijų, kurių pagrindas krikščionybė. Taigi jeigu šalyje išties egzistuoja tikrai atvira demokratinė sistema, politiniai judėjimai privalo greitai prisitaikyti prie visuomenės poreikių, tarp jų ir kultūrinių. Taigi iš esmės musulmoniški ar islamiški judėjimai bus tie, į kuriuos visuomenė žvelgs kaip į savus.

        Be to, kai Egipte klausi žmonių, kodėl jiems patinka Musulmonų brolija, jie dažnai atsako, kad ši organizacija yra mažiau korumpuota. Jie neremia jos vien dėl islamiškos orientacijos, tikrai nepuoselėja vilčių apie kokį nors islamo kalifatą. Taigi politologams šis regionas dabar turėtų būti didžiausias susidomėjimo objektas, atskleisiantis, kaip visi šie politiniai judėjimais prisitaikys prie sistemos, kaip jie keisis ir modifikuosis.
   
        Žinoma, rizika, kad procesas žlugs, yra reali. Pirmas jūsų klausimas taip pat buvo susijęs su rizikomis. Išties esama rizikos, jog kai kurios visuomenės grupės arba kai kurie judėjimai gali atsisakyti laikytis Jungtinių Tautų deklaracijos dėl žmogaus teisių. Tai visų pirma pasakytina apie salafitų partiją „Al-Nur, kuri Egipto rinkimuose pasirodė pakankamai gerai. Ir nors vertinimai, kodėl taip nutiko, tikriausiai per ankstyvi, tačiau aš manau, kad tai susiję su radikaliais jų pasisakymais socialiniais klausimais.

        Tai pirmas dalykas, dėl kurio turėtume labiausiai jaudintis, bet ne bijoti. Taip sakau, nes šiuo metu galimybės tikrai demokratizacijai vis tiek atrodo geresnės nei nerimą keliantys ženklai.

        Europa ir JAV turės išmokti gyventi su politiniu islamu. Galiu netgi pasakyti, kad mes tai jau darome Turkijoje. Turkijos ministras pirmininkas Recepas Tayyipas Erdoganas yra vienas artimiausių JAV sąjungininkų. Maža to, dirbti su politinio islamo judėjimais mes mokomės ir Irake. Žmonės kartais pamiršta, kad Irake mes išleidžiame milijardus dolerių, tačiau šiai šaliai juk vadovauja politinės partijos, kurių ideologija grįsta islamu – šiitų ar sunitų. Aišku, kurdai yra visiškai kitas klausimas, tačiau bendrąja prasme Irako partijos turi gilias sąsajas su islamu.

       - Sakėte, kad Egipte žmonės yra palankūs Musulmonų brolijai, nes laiko ją mažiau korumpuota, bet kodėl visuomenės palankumo nusipelnė ir ypač konservatyvi salafitų partija „Al-Nur“? Vakarų valstybėse baiminamasi, kad tai turės neigiamų pasekmių moterų teisėms, mat iki šiol egzistavęs H. Mubarako režimas buvo gana sekuliarus. Tačiau galbūt mes teikiame per daug dėmesio moterų teisėms?


       - Aš manau, kad nerimas dėl moterų padėties Artimųjų Rytų valstybėse po revoliucijų yra pagrįstas, ypač kai pažiūri į salafitų partijos „Al-Nur“ programą. Egipto moterys taip pat yra susirūpinusios, tačiau pavojus joms gresia iš skirtingų šaltinių. Kaip žinote, saugumo tarnybos ir kariuomenė per protestus moteris mušė, talžė, daužė, todėl pavojų yra daug...

       - Bet gal tas pavojus neateina iš islamo ir islamistinių politinių organizacijų pusės? Juk protestuojančias moteris mušė ne kokie dvasininkai ar pamaldūs egiptiečiai, o kariai ir karininkai..

       - Tą ir noriu pasakyti. Tai susiję ir su kultūriniu fonu, ir su socialinėmis įtampomis, bet susiję ir su kitais dalykais. Keletas mano draugų akademikų Egipte prieš keletą metų darė tyrimą apie egiptiečių požiūrį į moterų teises. Paaiškėjo, kad didžiausios problemos kyla ne iš islamo pusės, o iš kultūrinių-socialinių problemų. Juk ir JAV, kur moterų teisės tikrai ginamos, moterys dažnai skundžiasi, jog profesinėje ar kitoje srityje nėra traktuojamos lygiai su vyrais.

        Egiptas iš viso yra sudėtingas atvejis, tačiau pažiūrėkite, kas mušė moteris, kas jas prievartavo, kas taikė vadinamuosius „nekaltybės testus“? Tai buvo saugumo tarnybų atstovai. Mano nuomone, tai pasibjaurėtina, bet tai buvo daroma ir H. Mubarako režimo gyvavimo metu.

        Dabar, kai režimas žlugo ir žmonės atvirai skundžiasi, mes apie tai sužinojome, tačiau taip buvo ir anksčiau. Pasikeitusios politinės aplinkybės taip pat sudarė sąlygas moterims protestuoti dėl savo teisių.

        Todėl, mano požiūriu, moterų teisių plėtra Egipte turi daug galimybių ir tai užgožia mano nerimą dėl moterų teisių padėties šioje šalyje. Žinoma, yra rizika, kad parlamente susiformuos dauguma, kuri norės įtvirtinti tam tikrus moterų teisių ribojimus, tačiau šiek tiek pažinodamas Egipto visuomenę galiu prognozuoti, kad tokie bandymai susidurs su neįtikėtinu pasipriešinimu.

        - Grįžkime prie Turkijos. Nemanote, kad Turkija netinka kaip pavyzdys kitoms regiono šalims dėl trijų esminių priežasčių: pirma, turkai nėra arabai, tad jų kultūra bei islamas visiškai kitokie; antra, Turkija remiasi Otomanų palikimu; ir, trečia, Turkijoje egzistuoja vadinamųjų kemalistų sparnas, kuris kaip prievaizdas saugo, kad tik valdantieji nenukryptų į radikalesnę politinio islamo pusę.

        - Na, aš tikrai nenoriu pasakyti, kad Turkija yra tarsi modelis kitoms islamiškoms šalims, nes šios šalies istorija yra visiškai kitokia. Tačiau, Artimųjų Rytų regiono šalys gali puikiai kopijuoti ekonominį Turkijos modelį, į šią pusę juda Tunisas, galbūt ir Egiptas.

        Beje, Egiptas šiuo metu juda keliomis skirtingomis kryptimis. Mano nuomone, Egiptas gali tapti truputį panašus į Pakistaną, koks jis buvo prieš kokius penkerius metus, o ši šalis, mano įsitikinimu, yra pati pavojingiausia valstybė pasaulyje – ne Iranas.

        Tai reiškia, kad islamiškos politinės partijos gali puikiai įsitvirtinti politinėje sistemoje, tačiau visą galią į savo rankas lieka sukaupusios saugumo tarnybos bei karinės struktūros. Panaši situacija gali susiklostyti Egipte, nes jau dabar matome, kad Egipto kariuomenė kontroliuoja daugelį šalies ekonomikos sričių. Žmonės dabar apie tai negalvoja, bet manoma, kad kariuomenė kontroliuoja apie trečdalį ar daugiau šalies ekonomikos.

        Taigi nesvarbu, ar islamistinės partijos bus parlamente, ar ne, jos gali neturėti realios galios bei įtakos.

        Gali būti ir kitų scenarijų. Ir nors porevoliucinės arabų šalys, kaip teisingai jūs ir paminėjote, niekada nebus tokios kaip Turkija, tačiau tai vis tiek nepaneigia to, kad JAV turi iš ko mokytis, kaip dirbti su islamistinėmis partijomis, mes tai darome nuolat.

        - Minėjote, kad Pakistanas, jūsų požiūriu, yra pati pavojingiausia šalis visame pasaulyje. Kodėl?

       - Taip manau dėl keleto priežasčių. Pirmiausia, šioje šalyje sparčiausiai auga branduolinių ginklų arsenalas. Nuo 2007-ųjų Pakistano branduolinių ginklų arsenalas padvigubėjo, o pasaulis į tai beveik nekreipia dėmesio, nors tikrai turėtų. Ekspertų vertinimais, 2007-aisiais Pakistanas galėjo turėti apie 40-50 branduolinių galvučių arsenalą, o dabar jų skaičius išaugo iki 122-130. Tai reiškia, kad pagal branduolinį arsenalą Pakistanas lenkia Prancūziją ar Didžiąją Britaniją.

        - O Indiją, kuri irgi yra branduolinė valstybė?

        - Dėl Indijos tiksliai nežinau. Tačiau net jeigu Indijos nelenkia, vis tiek tai gąsdinanti tendencija. Kyla klausimas, ar Pakistano branduolinis arsenalas yra tinkamai apsaugotas.

        Antras nerimą keliantis dalykas Pakistane – tai šalyje vyraujanti pati radikaliausia islamo ideologija. Dauguma Egipto Al-Gama'a al-Islamiyyja grupės lyderių emigravo būtent į Pakistaną.

        DELFI primena, kad Al-Gama'a al-Islamiyyja 1980-1990 m. Egipte mėgino jėga nuversti valdžią. Šią organizaciją JAV, Europos Sąjunga ir Egiptas laiko teroristine organizacija.

        Be to, visi puikiai žino, kad Pakistanas priglaudžia „Al-Qaedos“ narius: A. al Zawahiri gyvena šioje šalyje, O. bin Ladenas taip pat gyveno.

        Trečia, Pakistano gyventojų padėtis yra pasibaisėtina. Žmonės kartais nesupranta, kad Pakistane gyvena daugiau gyventojų nei Rusijoje, populiacijos dydis artėja prie 185-190 mln. žmonių. Jiems trūksta maisto, per pastaruosius metus dėl šylančio klimato padažnėjo potvyniai, nusiaubiantys pasėlius.

        Pakistane egzistuoja pats pavojingiausias kokteilis: branduoliniai ginklai, radikalus islamizmas, smurtas šalies viduje, grėsmė Afganistanui ir didelė bei neturtinga populiacija, gebanti rūpintis tik esminiais savo poreikiais.

         Šalis, turinti branduolinių ginklų ir palaikanti ryšius su teroristinėmis organizacijomis, yra pats blogiausias dalykas. Maža to, Pakistano saugumo tarnybose ir kariuomenėje dirbantys žmonės prijaučia teroristinėms organizacijoms. Tai labai degus kokteilis, kuris lemia pavojų ne tik JAV ar Izrealiui, bet visam pasauliui.

          Mano prognozės tikrai netrykšta optimizmu, tačiau galėčiau lažintis, kad jeigu būtume susitikę prieš penkerius metus, vis tiek būtume kalbėję apie Pakistaną kaip apie didžiausią pavojų. Šiuo metu manau, kad jeigu bus koks nors branduolinis incidentas, tai jis bus susijęs arba su Pakistanu, arba su Šiaurės Korėja, tikrai ne Iranu, kuris dar neturi branduolinio ginklo.

         - Kalbant apie Iraną, norėjau pasiteirauti jūsų nuomonės, kodėl pastaruoju metu kyla įtampa tarp JAV ir Irano, nors apie bandymus gamintis branduolinį ginklą kalbama jau labai seniai. Kodėl dabar?

        - Manau, kad tai susiję su tuo, kad jie vis artėja prie galutinės branduolinio ginklo gamybos stadijos. Esama studijų, kurios teigia, kad Irano įstojimas į branduolinių valstybių klubą bus dar vienas nestabilumo šaltinis regione, nors jame ir taip esama daugybės problemų. Taigi manau, kad įtampa susijusi su baime dėl pernelyg spartaus branduolinio ginklo gamybos progreso.

        Tiesą sakant, apie tai buvo kalbama seniai ir pirmiausia aš kaltinu George W. Busho administraciją, kuri nebuvo numačiusi, kaip elgtis su Iranu, neturėjo strategijos jo atžvilgiu. Jeigu pamenate, 2003 m. prezidentas G. Bushas pareiškė, kad Iranas yra blogio ašies valstybė, tačiau per prezidentavimo metus jis tesugebėjo prilipdyti etiketę, o strategijos Irano atžvilgiu taip ir nesuformavo.

        Be to, ne kas kitas, o Irako karas, padėjo Iranui sutvirtinti savo įtaką regione ir sudarė sąlygas sėkmingai gamintis branduolinį ginklą. Tai tęsėsi iki 2006-2007 m., kol Jungtinėse Tautose vėl buvo grįžta prie Irano klausimo. Tą periodą aš vadinu „pasyviu susitaikymu“. Barackas Obama turi jau kitokį požiūrį.

http://www.DELFI.lt

Komentarai
http://www.delfi.lt/news/ringas/abroad/ ... &com=1&s=1
http://www.delfi.lt/news/ringas/abroad/ ... &com=1&s=5

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 07 Lap 2012 15:06 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27136
Miestas: Ignalina
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/Major_ethnic_groups_of_Pakistan_in_1980.jpg/620px-Major_ethnic_groups_of_Pakistan_in_1980.jpg

Paveikslėlis

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 12 Sau 2013 16:41 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27136
Miestas: Ignalina
Vytautas Budreika. Aukšto Talibano vado mirtis – šansas Afganistanui


http://www.bernardinai.lt/straipsnis/20 ... anui/93466

2013-01-11

Šių metų pradžioje visą pasaulį apskriejo žinia apie aukšto Talibano vado, turinčio ryšių su Pakistano kariuomene, Mullaho Naziro mirtį. Jis buvo nukautas per vieną JAV bepiločių lėktuvų ataką Pakistano šiaurės vakarų pasienio regione kartu su dar 15 kovotojų.

JAV žvalgybos duomenimis, visi jie buvo Talibano kovotojai.

Mullahas Naziras, kurio tikrasis vardas yra Maulvi Nazi Wazir, buvo vienas iš trijų svarbiausių Talibano vadų Vaziristano regione, vadovavęs sukarintai grupuotei, kuri aktyviai rengė išpuolius prieš NATO karius Afganistane.

Tačiau tai tik viena medalio pusė. Mullahas Naziras taip pat buvo svarbus Pakistano valdžios įrankis sunkiai kontroliuojamoje genčių teritorijoje. Teigiama, kad dar 2007 m. jis sudarė taikos sutartį su Pakistano kariuomene. Pastaroji buvo palikta nuošalyje, tačiau atakos prieš NATO karius nesiliovė. Neoficialiai Pakistanas įvardijo Mullahą Nazirą kaip „gerąjį“ talibaną, t. y. nesiekiantį nuversti Pakistano valdžios.

Tačiau tokie Mullaho Naziro veiksmai nepradžiugino kitų Talibano vadų. Praėjusių metų gruodžio pradžioje buvo pasikėsinta į jo gyvybę – savižudis susisprogdino prie pat Naziro, tačiau laimingo atsitiktinumo dėka jam pavyko išvengti sunkesnių padarinių. Iškart po to Mullahas Naziras perspėjo Pakistano Talibano vadą Hakimullahą Mehsudą, už kurį JAV siūlo 5 mln. dolerių premiją, palikti Pietų Vaziristano regioną arba susitaikyti su gręsiančiais padariniais.

Mullaho Naziro iškilimas į valdžią


Toks atviras grasinimas pačiam Pakistano Talibano vadui aiškiai demonstravo, kad Naziras jautėsi esantis gana įtakingas ir turintis stiprų užnugarį. Jo iškilimą Pietų Vaziristano regione palaimino ne tik Pakistano valdžia, bet ir Afganistano Talibanas. Šis grasinimas taip pat demonstravo didėjančią takoskyrą tarp Afganistano ir Pakistano Talibano.

Mullahas Naziras atėjo į valdžią Pietų Vaziristane 2007 m. kovo mėnesį, kai Pakistano kariuomenė parėmė jo puolimą prieš regione įsitvirtinusius uzbekų kovotojus.

Jis taip pat sulaukė palaikymo iš Mullaho Omaro, kuris jį padarė vienu iš Talibano vadų. Visa tai Naziras leido sukoncentruoti pakankamai galios savo rankose ir pabaigti vietinius genčių vaidus bei sukurti daugmaž stabilią valdymo sistemą regione. Ji išsilaikė beveik šešerius metus.

Per visą šį laiką, Mullahas Naziras sugebėjo išlikti kitų Talibano vadų šešėlyje. Dėl jo regione buvo mažai vietinių ir užsienio žurnalistų, naujienos iš Pietų Vaziristano pasiekdavo retai. Pasaulio dėmesys buvo nukreiptas į kitus regionus Pakistane ir Afganistane. Visa tai leido Nazirui veikti gana nevaržomai. Jis nuolat siuntė gerai apmokytus kovotojus į Afganistaną kautis su NATO pajėgomis, siekdamas neleisti vietinei Afganistano kariuomenei perimti vadovavimą įvairioms vietovėms. Valdžios perdavimą išgyvenantys regionai buvo pagrindiniai Mullaho Naziro kovotojų taikiniai. Taigi sąlyginė taika Vaziristano regione buvo pasiekta išpuolių Afganistane sąskaita.

Valdžios vakuumas ir smūgis Pakistano planams


Pakistanas ilgą laiką tikėjo, kad geri santykiai su Mullahu Naziru galės būti išnaudoti siekiant padidinti savo įtaką Afganistane po to, kai iš ten pasitrauks JAV su savo sąjungininkais. Tokie vadai, kaip Mullahas Naziras, yra pagrindinis Pakistano įrankis siekiant užtikrinti, kad ateityje Afganistanas tvirtai išliktų Pakistano įtakos zonoje. Tuo labiau, kad kiti du pagrindiniai regiono žaidėjai, Indija ir Iranas, taip pat labai aktyviai laukia NATO pajėgų išėjimo iš šios šalies.

Tad Mullaho Naziro mirtis yra baisi žinia Pakistanui ir geroji naujiena Afganistanui, o kartu ir JAV. Talibano vado kartu su dviem jo pavaduotojais nukovimas sukels valdžios vakuumą Vaziristano regione ir turėtų paskatinti vietinių genčių kovas. Iki šiol Pakistanas visais būdais bandė išlaikyti galios balansą regione, sudarydamas sutartis su trimis iš keturių didžiausių grupuočių. Tačiau dabar tokia situacija kažin ar išliks – likusios grupuotės, padedamos jas palaikančių vietinių genčių, tikriausiai bandys išnaudoti Mullaho Naziro mirtį didinant savo įtaką.

Viena tokių grupuočių – jau minėtas Pakistano Talibanas, aktyviausiai veikiantis šiauriniuose Pakistano pasienio regionuose. Būtent ji praėjusių metų pabaigoje pabandė pašalinti Mullahą Nazirą, tačiau nesėkmingai.

Pakistano Talibanas, skirtingai nuo Mullaho Naziro vadovaujamos grupuotės, dažniausiai rengdavo išpuolius tik prieš Pakistano valdžią ir jos objektus. Tai į veiklą pasienio genčių regione orientuota grupuotė, kurios susidomėjimas Afganistanu visados buvo antrame plane.

Dabar Pakistano Talibanas, anksčiau išvytas iš Vaziristano, turi puikią galimybę sugrįžti į šį regioną ir įtvirtinti savo valdžią.

Sunku pasakyti, ar JAV bepiločių lėktuvų ataka prieš Mullahą Nazirą nebuvo suderinta su pačiu Pakistano Talibanu, tokiu būdu siekiant padėti jam įtvirtinti valdžią regione mainais į ramybę Afganistane. Yra žinoma, kad nemažai įvairaus rango Talibano grupuočių vadų anksčiau yra susisiekę su JAV ir dalyvavę derybose. Šiandien sužinoti apie kokių nors susitarimų egzistavimą yra praktiškai neįmanoma, tačiau aišku viena – ši JAV ataka yra nepaprastai naudinga Pakistano Talibanui.

Šansas Afganistanui


2012 m. vykusiame NATO viršūnių suvažiavime Čikagoje buvo patvirtinta išėjimo iš Afganistano strategija. Planuojama iki 2014 m. pabaigos iš šalies išvesti pagrindinius tarptautinių pajėgų kovinius vienetus, paliekant keletą tūkstančių karių Afganistano kariuomenės apmokymams ir specialioms operacijoms vykdyti.

Nors tikslus liksiančių karių skaičius dar nėra aiškus, tačiau net optimistiškiausias scenarijus nurodo vos 12 000 karių. Palyginimui, šiuo metu Afganistane yra apie 102 000 tarptautinių pajėgų karių.

Sumažėjusius saugumo pajėgumus privalės kompensuoti vietinė Afganistano kariuomenė, kurios rengimo procesas vyksta nuolat. Nepaisant to, vietinės kariuomenės parengtis vis dar yra gana žemo lygio, ir daugelis ekspertų labai abejoja, ar Afganistano kariuomenė bus pajėgi viena pati užtikrinti saugumą visoje šalyje po 2014 m. Sumažėjęs atvykstančių kovotojų iš Pakistano pasienio regiono skaičius būtų didelis žingsnis į priekį.

Pastarieji įvykiai ir Mullaho Naziro mirtis suteikia tam galimybę. Kovos Pakistano pasienio regione turėtų „užimti“ vietines Talibano grupuotes bei sumažinti jų galimybes organizuoti išpuolius Afganistane. Dėl augančių neramumų šiame regione taip pat reikės didesnio Pakistano valdžios dėmesio, kurio galimybės remtis vietiniais Talibano vadais siekiant įtakos ateities Afganistane taps gana ribotos.

Tačiau tikroji taika Afganistane bus pasiekta tik tada, kai taika įsivyraus ir Pakistano pasienio regione. Trumpuoju laikotarpiu neramumai jame gali padėti Afganistano kariuomenei sustiprinti savo pozicijas ir sumažinti jai spaudimą vietiniu lygmeniu, tačiau ilguoju laikotarpiu užsitęsę karai gali persikelti ir į Afganistaną. To išvengti būtų galima, jeigu Pakistanas pradėtų vertinti Afganistaną ne kaip potencialių kovų žemę, bet kaip partnerį, kurio stabilumas yra būtinas siekiant regioninės gerovės.

Paveikslėlis

Pakistano šiaurės vakaruose esantis pasienio regionas su Afganistanu, oficialiai vadinamas Federaciškai valdomomis genčių žemėmis, dažnai yra tituluojamas kaip vienas nesaugiausių pasaulyje. Jis sudarytas iš septynių genčių teritorijų, kurių dvi yra Pietų ir Šiaurės Vaziristanai.

Tai kalnuotos, sunkiai prieinamos, gana retai Puštūnų genčių apgyvendintos teritorijos. Regiono kontrolė visais laikais buvo itin sudėtingas uždavinys, dar daugiau – jau daugelį metų tai yra vienas pagrindinių opiumo prekybos taškų pasaulyje.

Šioje teritorijoje gyvenantys Puštūnai beveik visą Pakistano valdymo laikotarpį turėjo dalinę autonomiją – jų teisės naudotis bendrais Pakistano valdžios resursais buvo gana ribotos (pvz., šios teritorijos gyventojas net ir šiandien negali kreiptis į Pakistano Aukščiausiąjį Teismą, joje negalioja daugybė Pakistano Konstitucijos straipsnių), tačiau tai buvo kompensuojama dalinio savarankiškumo suteikimu.

Parengta pagal The New York Times, CNN, ISAF informaciją

Bernardinai.lt

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 4 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 14 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007