Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 27 Bal 2024 20:42

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 7 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 30 Sau 2012 19:25 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27103
Miestas: Ignalina
Kas tie indoeuropiečiai?

Diskusija


http://forum.istorija.net/forums/thread ... 14&start=1
http://forum.istorija.net/forums/thread ... 4&start=21
http://forum.istorija.net/forums/thread ... 1&posts=43

Žygeivis 2012-01-30 19:19

     Manau, kad esminė problema tame, kad yra trys grupės ryšių, kurie tarpusavyje nebūtinai susiję:

- genetiniai,

- kalbiniai,

- kultūriniai.

      Dabartinės (ir iš rašytinių šaltinių žinomos) indoeuropiečių tautos taip klasifikuojamos visų pirma pagal jų vartojamas (ar vartotas) kalbas.

      Genetiniai tyrimai jau parodė, kad šiuos kalbinius indoeuropiečius šiuo metu jau sudaro labai įvairios genetinės grupės.

      Kultūriniai bendrumų ir skirtumų tyrimai, manau, irgi parodys egzistuojant naujaisiais laikais labai įvairias ir  skirtingas indoeuropiečių grupes.

      Todėl ir nagrinėjant "pirminių" indoeuropiečių kilmę, vertėtų aiškiai atskirti šias ryšių grupes, ir ieškoti senosios - genetinės, kalbinės ir kultūrinės - senųjų indoeuropiečių (tų indoeuropiečių, kurie ir kalbėjo tuo metu indoeuropiečių prokalbės tarmėmis, ir dar turėjo bendrą kultūrą) protėvynės.

      Gana akivaizdu, jog tuo metu tai turėjo būti neypatingai didelė genčių grupė, turėjusi tuo metu ir bendrą protėvį (ar jų grupę) - taigi, genetiškai gana artima, ir labai panašią kultūrą (kurią galima rekonstruoti - bent jau apytiksliai - pagal bendrus indoeuropietiškus žodžius ar jų šaknis).

      O vėlesniais laikais vyko daugybė "perturbacijų", kurių metu ir dalis senųjų "kalbinių" indoeuropiečių prarado savo kalbą, ir dalis neindoeuropietiškų - kalbos požiūriu - tautų perėmė indoeuropietiškas kalbas, vyko ir genetiniai "maišymaisi", ir labai įvairių kultūrinių įtakų "vaikščiojimas" po labai įvairias savo genetine ir kalbine kilme žmonių bendrijas.

      Taigi, reikia atkurti tą senąją pirminę indoeuropiečių bendrąją kultūrą (pagal kalbinius duomenis), genetinę bendrąją kilmę (atmetant kitakilmius elementus - tik neaišku, kaip tai padaryti: nebent lyginti pagal genetinius duomenis toli viena nuo kitos šiuo metu gyvenančių indoeuropietiškų (kalbančių indoeuropiečių kalbomis) tautų grupes ir ieškoti bendrumų), bei tinkamą geografiškai ir klimatiškai senąją teritoriją (irgi pagal kalbinius duomenis - kas jau iš esmės yra padaryta).

       Taip pat būtina pabandyti nustatyti, kada tie senieji indoeuropiečiai "išsivaikščiojo": matyt, tai irgi galima padaryti - nors ir labai apytiksliai - pagal kalbinius ir genetinius duomenis.

       O tada jau bandyti ieškoti atitinkamos archeologinės kultūros tinkamoje tam vietoje, ir tinkamu laiku.

       Deja, įvairių neaiškių klausimų dar labai daug.


Cituoti:
Žygeivis - 2012-02-01  13:02

Cituoti:
Bolia - 2012-01-31  22:52

Cituoti:
Manau, kad tik žymiai išsamesni tyrimai - ir indoeuropiečių kalbų (bei daugelio kitų kalbų - ieškant jose indoeuropietiškų "invazijų" arba senojo substrato), ir genetiniai, ir archeologiniai, ir etnografiniai, ir dar kokie nors, palengva leis vis labiau patikslinti atsakymus

Bijau kad nesupratote mano pagrindinės minties - jei nepasikeis požiūris į pačią kalbą ir jos perimamumo principus, tai tie išsamūs tyrimai gali tęstis nors dar tris šimtus metų, tik naudos iš to nebus jokios.


       Tikrai nesuprantu, kaip gali "pasikeisti požiūris"?

       P.S. Nes aš manau, kad būtina remtis ne kažkokiais teoriniais samprotavimais ir išmąstymais apie tai, kaip kalbos galėjo plisti ir keistis, o remtis labai realiais pavyzdžiais - pasaulyje yra tūkstančiai kalbų ir būtina nagrinėti jų plitimo, kitimo, perimamumo pačius įvairiausius konkrečius pavyzdžius, užfiksuotus per paskutinius kelis šimtus metų visame pasaulyje įvairiausiose visuomenėse - pradedant nuo pirmykščių, gentinių ir feodalinių, ir baigiant šiuolaikinėmis "civilizuotomis".

       O visi šie labai konkretūs pavyzdžiai niekaip negali pasikeisti, taigi ir požiūris pasikeisti taip pat negali. :)

       Tik, matyt, dar tikrai galima rasti tokių pavyzdžių realiame gyvenime, kurie dar nebuvo žinomi mokslininkams.

       Ir neabejoju, jog ir praeityje kalbų plitimą veikė lygiai tie patys veiksniai, kaip ir per pastaruosius kelis šimtus metų, ir kuriuos tikrai nesunku sužinoti iš konkrečių pavyzdžių - juk net ir dabar dar pakankamai daug genčių ir tautų, kurios gyvena klajoklinį gyvenimą, o kai kurios vis dar tebėra rinkėjai-medžiotojai, ir kurių gyvenimo būdas analogiškas pačių seniausių indoeuropiečių ir jų aplinkos gyvenimo būdui.

       Kalbant konkrečiai apie jūsų pasiūlytą hipotezę:

Cituoti:
Bolia - 2011-12-14  22:35
Išvada: IE prokalbė buvo kalba genties, kuri įgyvendino praktikoje mainų ekonomiką kaip pragyvenimo šaltinį; vėliau ta kalba paplito į gretimas kultūras kartu su "naujuoju" gyvenimo būdu, dažnai net be jokių didesnių migracijų ar kultūrinių įtakų.

Ką manote?


       Manau, jog tai, ką jūs pasiūlėte, teoriškai gal būt ir įmanoma, tačiau ši hipotezė gali būti priimta tik tuo atveju, jei pavyktų rasti realiai žinomų analogų pasaulyje.

       Be to, reiktų paaiškinti, kodėl indoeuropiečių kalbos nepaplito į semitų-chamitų gyvenamus plotus (na nebent ir jie, tapę "kultūringesniais", taip pat "išplatino" savo prokalbę :) - į priešingas puses nei senieji indoeuropiečiai).

       Lygiai taip pat neaišku, kodėl gi tas IE kalbos plitimas sustojo - neapėmė ugro-finų (nors jų materialinė kultūra buvo žymiai žemesnė, o jie perėmė iš IE nemažai "kultūrinių" ir netgi gimininių terminų, bet ne visą kalbą) ir dar daugybės kitų tautų, kurios buvo IE kaimynais (pvz., Indijos platybėse).

       Vis tik tautų istorija rodo, kad kalbos plito ne tiek dėka prekybos, o visų pirma dėka užkariavimų ir naujojo karinio valdančiojo elito kalbos įtvirtinimo, o taip pat dėl religijų plitimo (pvz., suachili kalbos plitimas Rytų Afrikoje - plito kartu su musulmonų religija, bet ją "nešė" irgi ne tiek pirkliai, kiek užkariautojai).

       Kitas pavyzdys - graikų ir finikiečių prekybiniai ryšiai buvo labai platūs, tačiau jų kalbos plito tik kartu su jų kolonijomis ir neišstūmė vietinių kalbų.

       Taigi, jei norite rimčiau pagrįsti savo hipotezę jums vertėtų rasti gerai žinomų analogiškų pavyzdžių pasaulio kalbų ir tautų istorijoje.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 04 Vas 2012 13:57 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27103
Miestas: Ignalina
Kalevi Wiko "Iš kur atėjo europiečiai"

http://www.leidykla.vpu.lt/?page=book&id=374

EUROPIEČIŲ ŠAKNYS
Kalevi Wiik

Paveikslėlis

Kalevi Wiik: EUROPIEČIŲ ŠAKNYS (2009)

Vilniaus Pedagoginio Universiteto leidykla, 2009
Vertė: Stasys Skrodenis
Dailininkas (-ė): Dalia Raicevičiūtė

2009 m.
520 psl.
ISBN 978-9955-20-466-4
Knyga kietu viršeliu
17x24 cm
10.86 Lt

       Suomijos Turku universiteto emeritas profesorius Kalevi Wiikas studijoje „Europiečių šaknys“, remdamasis susikryžiuojančių mokslų – lingvistikos, archeologijos ir genetikos – naujausiais duomenimis ir tyrinėjimais, bando atskleisti Europos civilizacijos raidą, parodyti tautų kultūrų ir kalbų formavimosi ištakas ir kaitą.

       Plačiausiai analizuojama indoeuropiečių, finų-ugrų ir baskų kalbų raida, daug vietos skiriama baltų kalboms ir jų ryšiams su germanų, slavų ir Pabaltijo finų kalbomis bei kultūromis.

       Studija yra originali ir kartu problemiška, nemažai hipotetinių teiginių, kuriuos patvirtins ar paneigs nauji tyrinėjimai (tai pabrėžia ir pats autorius, nebijodamas atvirai išsakyti savo nuomonę).

       Tuo ji ir įdomi, nes Suomijoje, kas toje šalyje nepaprastai retai atsitinka su akademiniais leidiniais, 2002 metais išleistos net dvi laidos. Veikalas išverstas į anglų, estų ir vengrų kalbas.

---------------------------------------------------

http://www.mpeleckis.eu/recenzijos/567- ... iminaiciai

       Kalevi’s Wiikas (g. 1932) – prieštaringai vertinamas filosofijos ir fonetikos profesorius emeritas iš Turku universiteto Suomijoje. Jis geriausiai žinomas kaip hipotezės apie indoeuropiečių kalbų susikūrimą, kuriam, pasak mokslininko, didžiausią poveikį padarė Uralo kalbos, autorius.

       Ši kalbų grupė kartais vadinama fino ugrų kalbų grupe, ji apima apie 40 kalbų ir 25 milijonus kalbėtojų. Didžiausios Uralo kalbos pagal kalbančiųjų skaičių – vengrų, suomių, estų, marių, udmurtų. Jų Urheimat (tėvynė) – abi Uralo kalnų pašonės. Prie fino ugrų kalbų dar pridedamos baigiančios išnykti samojedų kalbos, kuriomis tekalba 30 000 žmonių (enecai arba jenecai, nenecai arba jurakai, nganasanai arba tavgiai, selkupai, jukagirai; kamasų, matorų, koibalų kalbos jau išnykusios).

       Kaip ir M. Gimbutienė, K. Wiikas stengėsi suderinti archeologiją ir lingvistiką, kad aptiktų europiečių šaknis. Jis rėmėsi ir genetika. K. Wiiko manymu, 23–8 tūkst. m. pr. Kr. Europa susiskirstė į tris regionus: vakarų (baskų), šiaurės (Uralo) ir kitų europiečių. K. Wiiko manymu, didžioji dalis Europos buvo baskizuota ir uralizuota.

       Jo teigimu, germanų, slavų, baltų, keltų ir iberų kalbos atsirado ne iš indoeuropiečių, o iš fino ugrų ir proto-baskų prokalbių. Mokslininkas teigia turįs genetinių įrodymų, kad esąs teisus.

       Savo straipsnyje „Iš kur atėjo europiečiai“ (2008) K. Wiikas ištyrė Y chromosomos variacijas ir pagal genetinius haplotipus nustatė, kur gyventojai migravo prieš 40 000 metų. Knygoje „Europiečių šaknys“ (Eurooppalaisten juuret, 2002 – Suomijoje tais pačiais metais išleistos dvi laidos) ir lietuviškoje išleistoje „Iš kur kilo suomiai?“ (2007) K. Wiikas tęsia savo teorijas, kurioms daug kas pritaria.

       Knyga įspūdinga, bet provokuojantis jos tonas neturėtų mūsų iš karto sužavėti arba paversti skeptikais.

       „Pratarmėje Lietuvos skaitytojams“ archeologas, akmens amžiaus žinovas, prof. Algirdas Girininkas konstatuoja: „Autorius nurodo, kad baltų kalbos kilmė siejama su Balkanuose (Starčevo ir Kioriošo kultūrų aplinkoje) ir Centrinėje Europoje (Juostinės keramikos aplinkoje) vartotomis indoeuropiečių kalbomis / tarmėmis. Kartu nurodoma, kad baltų genofondas nėra absoliučiai kilęs iš Balkanų ir Centrinės Europos. Baltai genetiškai daugiausia siejasi su ta Ukrainos refugiumo populiacija, į kurią šiek tiek įsimaišė Arensburgo ir Bromės kultūrų vakariausios (kilusios iš Iberijos refugiumo) populiacijos. Autoriaus manymu, baltų genofonde Ukrainos refugiumo populiacija sudaro daugumą, o Iberijos refugiumo populiacija – mažumą. Autorius nurodo, kad Virvelinės keramikos kultūra buvo esminis veiksnys, iš kurio išsirutuliojo keltų, germanų, baltų ir slavų kalbos. Germanų ir baltų-slavų kalbiniam išsiskyrimui didžiausią įtaką turėjo megalitinė kultūra, o baltų-slavų išsiskyrimui – finų-ugrų kalbiniai skirtumai, buvę Pabaltijyje ir Dnepro-Doneco upių baseine“ (p. I).

       Pasak prof. A. Girininko, K. Wiiko pateikti „archeologiniai, genetiniai, net kalbiniai“ duomenys ne visai atitinka Lietuvos mokslininkų išsakytus teiginius. Taigi, turime dar vieną versiją, iš kur atėjome.

       K. Wiiko knyga suskirstyta į daug skyrelių, joje gausu iliustracijų, tad visi, smalsaujantys dėl baltų (ir ne tik jų) kilmės, čia ras nemažai peno tyrinėjimams (knygos gale yra terminų žodynėlis).

       Keistoka, kad K. Wiikas beveik neužsimena apie prūsus, o tik apie lietuvius ir latvius. „Latviai ir lietuviai su estais sudaro nepaprastai vienodą populiaciją. Jie yra palyginti artimi giminaičiai taip pat su kitomis finų-ugrų kalbomis kalbančiomis populiacijomis, tarp kitko, ir su mariais“ (p. 257).

Šaltinis - Kas tie indoeuropiečiai?
http://forum.istorija.net/forums/thread ... 14&start=1


Cituoti:
Tuskawas - 2012-02-03  14:15

Cituoti:
Vembras - 2012-02-02  23:04

Dar kiti tvirtina, jog Europą "sukultūrino" linijinės keramikos atstovai - sukultūrino žemdirbystės būdu - maždaug po 8000 iki Kr. O čia ( kiek skaičiau?) toji keramika Baltijos šalių nesiekia?



      Nežinau ar skaitėte Kalevi Wiko darbą "Iš kur atėjo europiečiai"?

       Jis aiškina, kad po 8000 BC  žemdirbystė į Europą atėjo su Y-DNR haplogrupėmis E, J ir G iš Anatolijos, bet jie buvo ne IE.

       Man ši jo išvada tikrai logiška ir derinasi su kitais pastebėjimais, gal IE anatolikus būtent šita migracija iš Anatolijos ir painioja?

       Ir iki baltų gyvenamo arealo ta žemdirbystė praktiškai nedaėjo, čia teisingai pastebėjote.

Kalevi Wiko "Iš kur atėjo europiečiai" čia (anglų kalba):

http://www.jogg.info/41/Wiik.pdf

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 02 Gru 2013 16:58 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27103
Miestas: Ignalina
Įdomus darbas, nagrinėjantis ir Ptolemėjo "geografijoje" minimus geografinius objektų pavadinimų kilmę bei jų vietą:

Григорий Максимович Бонгард-Левин, Эдвин Арвидович Грантовский

От Скифии до Индии. Древние арии: Мифы и история.


Издание второе, исправленное и дополненное. М.: Мысль, 1983. — 206 с.

http://www.fidel-kastro.ru/history/ancient/scif_ind.htm


АНОНС

Во втором, исправленном и дополненном издании книги известных советских востоковедов — индолога Г.М.Бокгард-Левина и ираниста Э.А.Грантовского приводятся новые данные по одной из дискуссионных проблем исторической науки — происхождению древних индоиранских (арийских) племен.

Авторы знакомят читателя с богатейшей эпической традицией индоиранских народов, их мифологическими и космологическими представлениями.

Основываясь на разнообразных источниках, авторы рассматривают основные вопросы «арийской проблемы» — о прародине, времени и путях расселения ариев.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 20 Bal 2014 23:50 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27103
Miestas: Ignalina
Источник - http://www.buzina.org/forum.html?func=v ... =120#22946

Жигяйвис

Во первых, ариями себя называли только небольшая часть древних народов и племен, говоривших в те времена на индоевропейских языках и говорах.

Во вторых, в языковедении и сейчас принято использовать термин "арийские языки", когда говорят об иранской и индийской ветвях индоиранских языков.

Для этнонима *a/āri̯a- предполагается возведение к индоевропейской форме *ar-i̯-o-, отражённой, по всей вероятности, также в др.-ирл. aire «знатный», «свободный» и др.-сканд. (рунич.) arjōstēR «знатнейшие», а также и в литовском слове orus - «достойный».

Последние слова, однако, никогда не использовались в качестве этнонима, в то время как в языках индоиранских (арийских) народов помимо значения «благородный» слово имело ярко выраженную этническую коннотацию, противопоставлявшую ариев («своих людей») окружающим чужим народам — др.-инд. anā́rya-, авест. anairya- «не-арий», «чужак».

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 22 Bal 2014 22:45 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27103
Miestas: Ignalina
Источник - http://www.buzina.org/forum.html?func=v ... =160#23492

--------------------------------------
Тиамо написал:
Тогда когда формировалась топонимика не было ни балтов ни славян, язык был арийским единым.
--------------------------------------

Нет. Не так.

Исследования языковедов говорят, что в то время языки, принадлежавшие разным ветвям индоевропейской семьи, уже довольно сильно отличались друг от друга.

Именно поэтому древняя гидронимика Европы довольно успешно исследуется и устанавливается, кто какое название оставил - иранцы, кельты, италики, балты, германцы, иллирийцы, греки... - или разные доиндоевропейские языки.

Находят и древнеславянскую гидронимику, но сравнительно мало и в небольшом ареале (в основном на нынешней юго-восточной Польше и западной Украине).

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 15 Geg 2014 21:47 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27103
Miestas: Ignalina
LIETUVOS ARCHEOLOGIJA. T. 1. Akmens amžius
Girininkas A. IX. INDOEUROPIEČIŲ PROBLEMA
Baltų kilties klausimas

http://www.laborunion.lt/memo/modules/s ... e&artid=45

Ištrauka:

XX a. antrojoje pusėje archeologai pateikė keletą dešimčių nuomonių apie indoeuropiečių protėvynę, migraciją, išplitimą.

Pastaruoju metu labiausiai buvo aptariamos dvi teorijos: M. Gimbutienės ir Colin Renfrew.

Pagal M. Gimbutienę, indoeuropiečių protėvynė turėjo būti kažkur pietų Uralo stepėse, iš kur prieš 6 tūkstantmečius į Europą pradėjo skverbtis karingos pilkapių (kurganų) kultūros žmonės (Gimbutas 1977: 279; 1979: 113-137; 1980: 273-315).

Alternatyvą M. Gimbutienės nuomonei pareiškė C. Renfrew (Renfrew 1988). Jis indoeuropiečių protėvyne laiko Anatoliją, iš kurios į Europą lėtai plito žemdirbystė, bendra kalba ir visai kita nei žvejų, medžiotojų, rankiotojų gyvensena.

Šios koncepcijos priešininkai teigia, kad indoeuropiečių kalbos plito kaip bendrinė žemdirbių kalba be žymesnės žmonių migracijos.

Remiantis gamybinio ūkio pas baltus atsiradimu, be migracijų ir indoeuropiečių plitimo, bei neaptinkant virvelinės keramikos kultūros svarios įtakos ten, kur šiandien Europoje gyvena indoeuropiečiai, buvo pasiūlyta nauja baltų kilties teorija, pagrįsta vietinių poledynmečio gyventojų etnogeneze, virvelinės keramikos kultūros (pilkapių kultūros) atstovus laikant pietiniais indoeuropiečiais, o vietinius poledynmečio gyventojus - šiauriniais indoeuropiečiais (Girininkas 1994a).

Indoeuropiečių prokalbės skilimas ir protėvynės paieškos nukeliamos į laikus prieš 6000 metų. Tačiau kas buvo prieš tai?

Indoeuropiečių kiltis taip pat turi turėti šaknis ir būti paveikta ankstesnių Europos ir Azijos procesų. Vėlyvajame neolite toliau plėtojosi Narvos kultūra, o Pietų Lietuvoje klestėjo neolitinė Nemuno kultūra. Lietuvoje tarp miškų neolitinių kultūrų pasirodo virvelinės keramikos ir rutulinių amforų kultūrų žmonės. Vakarų Lietuvoje toliau klesti Pamarių kultūra (197pav.).

Ankstyvajame bronzos amžiuje toliau vystosi vėlyvoji Narvos kultūra, išnyksta Pamarių ir virvelinės keramikos kultūros. Šio laikotarpio pabaigoje Lietuvoje pasirodo Rytų ir Vakarų Trcziniec kultūra, kuri išlieka iki vėlyvojo bronzos amžiaus.

Tuo pat metu Vakarų Lietuvoje, labai siaurame pajūrio ruože, pasirodo vakarų baltų (Sembos) pilkapių kultūra, ryčiau ir Vidurio Lietuvoje - plokštinių
kapinynų: urnų laukų ir kapų paprastose duobėse palaidojimai, o Rytų Lietuvoje - brūkšniuotosios keramikos kultūra. Šių kultūrų etninę priklausomybę mažai kas ginčija, jos jau laikomos baltiškomis kultūromis.

Pagal C. Renfrew, indoeuropiečiais tampama perėjus prie žemdirbystės ir gyvulininkystės, o jei paremsime M. Gimbutienės nuomonę - tada, kai pasirodė antrosios ir trečiosios pilkapių (kurganų) kultūros bangų žmonės.

C. Renfrew teorija turi keletą trūkumų.

Jei sutiktume su mokslininku, kad žemdirbystė ir gyvulininkystė turėjo lemiamos įtakos indoeuropiečių plėtrai, tai galėtume teigti, kad pergalingas indoeuropiečių žygis sustojo ties Dauguvos upe, nes, pagal šią teoriją, finougrai negalėjo plėtoti gyvulininkystės ir žemdirbystės. O kaip gi kiti Europos ir Azijos kraštai, kur gyvulininkystė ir žemdirbystė išplito, bet gyventojai nekalbėjo indoeuropiečių kalba?

M. Gimbutienės požiūriu, Vidurio Europos „indoeuropėjimo" procesą nulėmė rutulinių amforų ir virvelinės keramikos kultūrų gyventojai.

Ši teorija taip pat turi silpnų vietų /251/ kultūros, nei paminklų kiekiu rutulinių amforų ir virvelinės keramikos kultūros vėlyvajame neolite Lietuvoje nebuvo vyraujančios (Brazaitis 2002a: 29-40; Girininkas 2002a: 78-79; Rimantienė 2002: 41-50).

Tyrimais nustatyta, kad virvelinės keramikos kultūros žmonių trobesiai buvo trumpalaikiai, gyvenvietėse randama labai maža inventoriaus, o prie upių ir tranzitinių kelių randami pavieniai vyrų palaidojimai su kariui-piemeniui būdingu inventoriumi - laiviniu kovos kirviu, peiliu ir retai moliniu indu.

Tai rodo, kad virvelinės keramikos kultūros gyventojai buvo piemenys-klajokliai ir kariai, kurie vėlyvajame kultūrinės raidos etape galėjo tapti prekeiviais - tarpininkais tarp miškų neolito ir piečiau gyvenusių bendruomenių.

Matyt, raiti, ginkluoti kovos kirviais, lankais, įsiveržę į miškų neolito bendruomenių teritoriją, jie buvo priversti keisti savo veiklos pobūdį: arba prisitaikyti prie aplinkos, arba toliau konfliktuoti su vietiniais gyventojais.

Manoma, kad Rytų Pabaltijyje jie pasirinko kitą veiklos pobūdį - tapo tarpininkais tarp agrarinio neolito ir vietinių miškų neolito bei pajūryje gyvenusių žvejų bendruomenių.

Mainai padėjo plisti gamybiniam ūkininkavimui, bet VKK žmonės netapo gamybinio ūkio atstovais - fermeriais. Tokia savo veikla jie galėjo tik paspartinti Rytų Pabaltijyje jau ankstyvojo neolito pabaigoje ir viduriniame neolite prasidėjusį gamybinio ūkininkavimo, ypač gyvulininkystės, procesą.

Remiantis archeologiniais tyrimais, jie negalėjo ir nesudarė gyventojų daugumos, taigi negalėjo pakeisti Rytų Pabaltijo gyventojų antropologinio tipo.

Todėl M. Gimbutienės teiginys, kad vietiniai (miškų neolito gyventojai) asimiliavosi tarp ateivių arba pasitraukė į šiaurės rytus (Gimbutienė 1985: 50; 1996: 293), nesutampa su šių dienų archeologijos ir antropologijos mokslo žiniomis.

Antropologinių tyrimų duomenimis, jei vėlyvojo neolito pradžioje ir vyko virvelinės keramikos žmonių migracija, žymesnės įtakos žmonių genofondui ji nepadarė, t. y. gyventojai iš esmės liko tokie pat kaip ir mezolite (Jankauskas 2001: 39).

Todėl ryškios migracijos, kuri iš pagrindų būtų pakeitusi neolito gyventojų etninę sudėtį, ūkininkavimo pagrindus ir kartu „indoeuropėjimą", Rytų Pabaltijyje nebuvo.

Virvelinės keramikos kultūros plėtra vykusio „indoeuropėjimo" procesu šiandien negalime paaiškinti net Pamarių kultūros atsiradimo ir susidarymo.

Naujausių tyrimų duomenys rodo, kad Pamarių kultūra nepriklauso virvelinės keramikos kultūros ratui. Ankstyvoji Pamarių kultūra susidarė kur kas anksčiau (IV tūkst. pab. -4410±80 BP, 3355 (3078) 2883 m. pr. Kr. (Saltsman 2004: 138) nei virvelinės keramikos kultūra, o virvelinis ornamentas atsirado vietoje ir anksčiau nei čia pasirodė virvelinės keramikos kultūra.

Šį ornamentikos motyvą virvelinės keramikos kultūros žmonės perėmė iš rutulinių amforų arba iš Pamarių kultūrų keramikos.

Tai rodytų, kad Pamarių kultūra yra ne virvelinės keramikos kultūros bendrijos dalis, o savarankiškai susidariusi kultūra, kuri vėlesnės raidos etape per tarpkultūrinius kontaktus perėmė rutulinių amforų ir virvelinės keramikos kultūrų indų formas.

Šį procesą paskatino Pamarių kultūros teritorijoje renkama gintaro žaliava, svarbi geografinė padėtis bei mainai. Dėl to vietinių Rytų Baltijos pajūrio Pamarių kultūros gyvenviečių tyrinėjimų svarba šiandien nagrinėjant migracinius procesus ir indoeuropiečių kilties klausimus dar labiau išauga.

Archeologiniai tyrimai tik patvirtina, kad indoeuropiečių šaknų (baltų kultūros susidarymo) reikėtų ieškoti ankstesniais priešistorės laikais - ankstyvojo neolito ar paleolito-mezolito laikotarpiu.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 24 Lap 2023 22:00 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27103
Miestas: Ignalina
Происхождение индоевропейцев и их расселение в свете археологических данных

http://генофонд.рф/?page_id=7366
http://xn--c1acc6aafa1c.xn--p1ai/?page_id=7366

02.03.2016

Зализняк, индоевропейские языки, прародина индоевропейцев,

д.и.н., проф. Л.Л.Зализняк

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 7 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 4 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007