|
Svetainės tvarkdarys |
|
Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16 Pranešimai: 27354 Miestas: Ignalina
|
Kalbų apie Sarmatiją tęsinys: šaškės ir sprigtai (1)
Šaltinis - http://www.balsas.lt/naujiena/312271/ka ... brazauskas
2009.10.03 14:10 Arūnas Brazauskas
Komentarai Balsas.lt http://www.balsas.lt/komentarai/312271
Kalbų apie Sarmatiją tęsinys (2). Dzūkai Ispanijoje, arba belaukiant Gudo
Šaltinis - http://www.balsas.lt/naujiena/312782/ka ... brazauskas
Blogas Brazauskas
2009.10.06 22:09
Pabandysiu aptarti dvi tarpusavyje sunkiai suderinamas teorijas, kurias alternatyvinės istorijos entuziastai priešpastato „oficialiajam istorijos mokslui“. Su juo kertasi Aivaro Lileikos sarmatai ir Jūratės Statkutės de Rosales (J.S. de R.) gotai, bet kaip jie „sutaria“ vieni su kitais?
A.Lileikos teiginiais pradėjau domėtis prieš jo paskaitą-seminarą, kurį man teko vesti rugsėjo 30 d.
J.S. de R. knygą „Senasis aisčių giminės metraštis“ studijuoju vos keletą dienų.
Viskas, ką čia rašau, yra argumentuotas subjektyvumas – nieko kito ir negalima tikėtis iš diletanto. Daugumą nuorodų sudėjau šio įrašo pabaigoje.
Pradėsiu nuo gotų. J.S. de R. vadina juos lietuviškai – gudais, teigia, jog tai būta baltų tautos.
J.S. de R. savo knygoje pateikia ištraukas iš „Pirmosios visuotinės Ispanijos kronikos“, surašytos karaliaus Alfonso X Išmintingojo (1221-1284) nurodymu. Ispanijos aukštuomenė kildino save iš gotų (isp. godo, gudo), todėl nenuostabu, kad Kronikoje nemažai rašoma apie jų šlovingus žygius. J.S. de R. išvertė gotams skirtas Kronikos vietas.
Pacituosiu J.S. de R.:
1845 Neselmanas... pasiūlė vadinti prūsus, lietuvius bei latvius bendru baltų (pagal Baltijos jūrą) vardu...
Prieš Neselmaną etninis prūsų-lietuvių-latvių-gudų junginys gyvavo keturis tūkstančius metų ir kažkaip juk buvo vadinamas. Sprendžiant iš senosios Europos raštų, šis iš dalies bendras vardas buvęs gudai. Dėl kietesnio lotynų ir germanų tarimo, vakarinės gudų šakos pavadinimas senuose raštuose pavirto į „getą“ ir „gotą“, o minkštesnės tarties rytinė šaka išlaikė „gudo“ ir „godo“ formas.
Iš vakarinių baltų žemaičiai iki šiol vadinami getais (žemieji getai, samogetai, prancūzų kalba – „samogitiens“), o Baltgudijos rytiniai baltai, nors ir vėliau suslavėjo, irgi iki mūsų laikų išlaikė savo tikrąjį vardą – „gudai“. (p. 140-141).
Kronika aprašo gudų žygius nuo maždaug XIV a. pr. Kr., kada jie paliko savo gimties vietą prie Vyslos žiočių, iki VI mūsų eros amžiaus, kada jie įsiviešpatavo Italijoje, Pietų Prancūzijoje, Ispanijoje. (410 m. gudai užėmė Romą.)
Cituoju J.S. de R.:
Barbarai į Ispaniją plūdo keliomis bangomis. Svarbiausi įsibrovimai buvo vandalų ir (nuo 414 m.) vestgotų, save vadinusių „godų“ ar „gudų“ vardu (...) Patys vestgotai Ispanijoje visada pabrėždavo, kad tikroji jų kilmės vieta yra tarp Vyslos žiočių ir Rygos įlankos – o tai yra žemės, kuriose gyveno tiktai baltai nuo savo istorijos pradžios. (...)
Kai [Pirėnų ] pusiasalio politinė padėtis po gudų pergalės nusistovėjo, buvo įkurta gudų karalystė, kuri apėmė Ispaniją, Pietų Portugaliją ir Pietų Prancūziją. Karalystės oficialioji valdžia [gal kalba? – A.B.] iki 587 metų buvo gudų, bet karališkieji dokumentai buvo rašomi lotynų kalba. Ją pakeitė ispanų kalba tik XIII-XIV a. (...) Iki Ferdinando ir Izabelės laikų, net iki XVI a. vidurio, visas valdančiųjų sluoksnis buvo gudiškas.
Dabartinė ispanų kalba pradėjo kristalizuotis maždaug XII a. Ispanų kalbininkai pažymi, kad ispanų kalba – lotynų ir gotų kalbų junginys, tačiau gotiškų elementų ispanų kalboje iki šiol mažai terasta. Bandymai aptikti germanišką klodą buvo nesėkmingi: rasta labai mažai germaniškų elementų ir nieko tikra nebuvo galima įrodyti. Apie 1930 metus po Ramono Meneno Pidalio (Menendez Pidal) tyrimų, germaniškosios įtakos teorijos pamažu atsisakyta. Gudų įtakos klausimą Ispanijos tyrinėtojai apibūdina vaizdžiu „el misterio espanol“ [ispaniškos paslapties – A.B.] terminu.
Tai, kad Ramonas Menendas Pidalis ispanų kalboje nerado pakankamai germanizmų, Ispanijos kalbininkams yra gerai žinoma. Tačiau daugelis Vakarų pasaulio kalbininkų vis dar tebėra įsitikinę, kad vestgotai – buvę germanai. (p. 19-20)
---
Minėtoji „ispaniškoji paslaptis“ – germanų įtakos ispanų kalbai nebuvimas – bene stipriausias argumentas, kad „gotai“, kurie atėjo į Ispaniją, nebuvo germanai. Bet ar jie buvo baltai?
J.S. de R. gotų kilmės vietą mato Baltijos pajūryje tarp Vyslos žiočių ir Rygos įlankos. Autorė remiasi Kronika, kurioje savo ruožtu, esama intarpų iš VI a. autoriaus Jordano rašytos gotų istorijos.
Platesnis mano komentaras.
Gudams šventos vietos Skančios (Scancia, Scandia), anot J.S. de R., esančios kažkur prie Aistmarių ar Kuršmarių (gal Skačia - tai viena iš nerijų), siejimas su skandijomis (taip baltai esą vadinę jūrų krantus) atrodo įspūdingai, bet J.S. de R. neatsako į klausimą, kodėl dabartinėje Skandinavijoje gotų tiek pripėduota: Götaland, Gotland, Göteborg, Västergötland, Östergötland, Göta älv? Kodėl „Gutasagoje“ kalbama apie gutnarų (gotlandiečių) migraciją į pietus?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... candza.PNG
Scandza žemėlapis
Išties, pagal Jordaną nupiešta Skančia (Scandza) atrodo įtartinai – kam Jordano minimos upės Vagus (kai kas mano, kad tai dabartinė Göta älv) ieškoti Švedijoje, jeigu netrumpa upė Vaga (virš 500 km) yra dabartinėje Rusijoje? O ir ragnarikiams, raumarikiams, otingiams gal tinkamesnė vieta yra siaurutė Kuršių nerija, o ne didžiulė Skandinavija?
Bet vis dėlto, kokia XII a. Skandinavijoje gyvavusių getų karalysčių vardo kilmė?
http://www.balsas.lt/10/07/507px-scandi ... entury.png
Getai (Götar) - mėlyni, "žuvėdai" (Svear) - geltoni
Švedai getus (t.y. beveik save) vadina Götar (taria 'jøːtar). Matant tokius garso g nuotykius, kyla įtarimas, kad Jutlandija ir Gotlandas reiškia tą patį. Na, jeigu gudai, kurie buvo baltai, kažkada gyveno prie Varulyno (Berlyno), ar sunku buvo tiems gudams nuvarlinėti iki dabartinės Skandinavijos ir pakeliui suminkštėti: gudai – judai – jutai?
J.S. de R. nemyli germanų ir Skandinavija domisi tiek, kiek tai yra iš gudų pavogtas vardas – skandija, skandžia, skančia (jūroje „skęstantis“ krantas). Bet jeigu domimasi gudų pėdsakais: Gdansku, Gdynia, Gudagoju, kodėl nesidomima Göteborgu?
J.S. de R. tekstą sudaro trys klodai: Kronikos vertimas; jo filologinis komentaras; J.S. de R. sukurtos gudų istorijos, religijos bei vardų rekonstrukcijos. Ypač sensacingas rekonstrukcijų klodas.
Manęs per daug nešokiruoja nei Apolonas-Upelionis, nei Marsas-Maras (taip supratau J.S. de R. vardų rekonstrukcijas).
Jelenos Blavatskajos (Helene Petrovna Blavatsky http://en.wikipedia.org/wiki/Helena_Blavatsky – H.P.B.) raštuose esu skaitęs, kad germanų God ar Gott yra kilęs iš vyro genitalijų pavadinimo (nieko nuostabaus – juk Dievas Tėvas). J.S. de R. God ir Gott kildina iš gudo, kadangi, pasak jos, gudų karvedžiai-šventikai po mirties būdavo sudievinami (sakytume, godojami – ir kaip jų negodoti, jeigu jie godūs aukų?). Aišku, gudas didvyris turėjo drūtą gėdą, dėl kurios negėda – lietuviškai gėda reiškia dar ir genitalijas (taip svarstant, vaga lengvai nuveda į vaginą).
(Kita įdomybė, nors tai nesusiję su gudais: rusų Bog (Dievas), anot H.P.B., kilęs iš romėnų dievo Bakcho vardo. Man tai skambėjo keistokai, kol Levo Gumiliovo raštuose neperskaičiau, kad Aleksandro Didžiojo karai buvo religiniai „kryžiaus žygiai“ – tik peršamas buvo ne kryžius, o vynuogių kekė, mat Aleksandras skleidė Dionyzo kultą. Gal iš tiesų slavus dievu nugirdė Dionyzo garbintojai romėnai, vadinę tą dievą Bacchus?)
Aš manau, kad J.S. de R. veikalą reikėtų baigti redaguoti ir įdėti į internetą. Reikėtų išversti į lietuvių kalbą angliškus, vokiškus ir lotyniškus intarpus – tų krislų nedaug, bet skaitytojai nėra poliglotai. Reikėtų aptvarkyti vardų rodyklę, pagal galimybę papildyti ją geografiniais vardais (pvz., apie sarmatus rašoma p. 97, tačiau tai nenurodyta rodyklėje) . Reikėtų pateikti visų sulietuvintų gudų vardų originalo variantus. Pavyzdžiui, apie Ugnaviją sužinome, kad įvairiuose šaltiniuose tai Gnavia, Guavia, Gavia, Geniva, Agnavia (p. 104). Kodėl getų karalaitė Meda, Aleksandro Didžiojo tėvo Pilypo žmona, virto gude Medumpe (p. 92), man liko neaišku, kadangi J.S. de R. nenurodo, kaip jos vardas parašytas Kronikoje. Medos vardo istorinio varianto (Μήδα) turėjau ieškoti internete.
Kadangi nesu mokslinis redaktorius, tai iš J.S. de R. teksto tikrai nebraukčiau tokių vietų: „Pavyzdžiui, dzūkų tarties poveikis ryškesnis Galisijoje, prūsų – Kastilijoje“ (p. 239). Tokie „sprigtai“ žadina iš miego, kaitina diskusiją kaip į buliaus šoną įbestos akstys.
Man būtų įdomu pamatyti, kaip J.S. de R. sudirba A.Lileiką, kadangi, anot jos, sarmatai – tai ne gudai.
Apie A.Lileiką šiame bloge nemažai rašyta, todėl apsiribosiu keliomis pastabomis.
Gudai kažkiek pripėdavo Lietuvoje, paliko kad ir Gudagojį, o nuo sarmatų, atrodo, liko tiktai Sartai ir sarmata (juokauju, žinoma).
Apie sarmatą esu samprotavęs ankstesniame šio blogo įraše. http://www.balsas.lt/naujiena/310761
Kiek supratau A.Lileiką, Lietuvoje būta santvarkos, pagrįstos moralės kodeksu, kurį sergėjo (sar-) moterys (-mata). Turint tokius pradinius duomenis akis bado tai, kad sarmata dabar reiškia gėdą (taip pat ir genitalijas). Kaip įvyko toks virsmas? Ar būta kokių nors tyčinių bandymų sumenkinti sarmatą, privesti ją prie gėdos? Gal tai krikščionių darbas?
Yra paprastesnis sarmatos reikšmės išaiškinimas.
Sorkh farsi kalboje reiškia „rožinis“ (latviškai sarkans – „raudonas“). Sartas lietuviškai – „rusvas“, „raudas“ (raudas savo ruožtu – „rusvas“, „raudonas“). Sarmoti – „gėdytis“; sarmata – „gėda“. Taigi sarmata – gėda ir su tuo susijęs veido raudonis. Deja, taip aiškinant nereikia jokios moterų sergėtos santvarkos ar pasaulėžiūros. Pakanka gėdos jausmo ir normalios kraujo apytakos.
A.Lileikos teorijos „vinis“ yra tai, kad žemėlapiuose iki XVII a. žemė „nuo marių iki marių“, sutampanti su LDK teritorija, vadinta Europine Sarmatija, Baltijos jūra vadinta Sarmatų jūra.
Kartografinius argumentus panagrinėsiu kitą kartą. Dabar darau pertrauką.
Pabaigai – pasižaidimas žodžiais.
J.S. de R. nori goticizmą apvalyti nuo švediškumo ir padovanoti jį lietuviams. A.Lileika tą patį norėtų padaryti su sarmatizmu – atimti jį iš lenkų, kadangi tiekrieji sarmatų paveldėtojai – lietuviai.
„Alternatyviosios istorijos“ aistruoliai laukia „oficialiojo mokslo“ dėmesio, o šis išpuikęs kaip godo – čiliečiai ir argentiniečiai gudais vadina išdidžius ispanus. Belaukiant Gudo – tokia „alternatyviosios istorijos“ nuolatinė būsena. O tam Godo gudų ir sarmatų rungtynės dėl viešosios erdvės atrodo kaip gėdos kova su sarmata.
***
Susijusių įrašų patogiausia ieškoti įvedant žodį http://www.balsas.lt/search?search_text ... ja&x=0&y=0 "Sarmatija" balsas.lt paieškos langelyje.
Beje, prie šio įrašo prijungta ir antroji A.Lileikos paskaitos-seminaro vaizdo įrašo dalis – T.Baranausko komentaras ir diskusijos.
Kitos nuorodos:
Švedų goticizmas http://en.wikipedia.org/wiki/Gothicismus
Lenkų sarmatizmas http://en.wikipedia.org/wiki/Sarmatism
Aivaro Lileikos kartografijos pratybos http://www.lietuvos.net/istorija/sarmat ... tiniai.htm
Aivaras Lileika. Aštuoni patvirtinimai, jog Sarmatai ir Baltai - tai viena ir ta pati Tauta. http://www.lietuvos.net/istorija/sarmatia/sarmatia.htm
Tomas Baranauskas. Kaip mes savo šaknų Sarmatijoje ieškojome (A.Lileikos pranešimo, skaityto rugsėjo 30 d., komentaras su papildymu - antrąja A.Lileikos paskaitos-seminaro vaizdo įrašo dalimi) http://www.balsas.lt/naujiena/312013
Tomas Baranauskas. Šiemet Lietuvoje užderėjo gausus paraistorinės literatūros derlius http://www.istorija.net/2009/07/siemet- ... ausus.html
Scandza http://en.wikipedia.org/wiki/Scandza
Goths http://en.wikipedia.org/wiki/Goths
Geats http://en.wikipedia.org/wiki/Geat
Gotlander http://en.wikipedia.org/wiki/Gutar
Gutasaga http://en.wikipedia.org/wiki/Gutasaga
Getica http://en.wikipedia.org/wiki/Getica
Jordanes http://en.wikipedia.org/wiki/Jordanes
JORDANES.THE ORIGIN AND DEEDS OF THE GOTHS http://www.ucalgary.ca/%7Evandersp/Cour ... dgeti.html
Komentarai Balsas.lt http://www.balsas.lt/komentarai/312782
vytigudas 2009-10-07 18:24:49
Šitie lietuviai privedė prie to, kad Spynos žemę (Espana) užgrobė musulmonai.
Nenuplaunama gėda!
* Recaredo I: 586–601. * Liuva II: 601–603. * Witerico: 603–610. * Gundemaro: 610–612. * Sisebuto: 612–621. (Seibutis?) * Recaredo II: 621. * Suintila: 621–631. * Sisenando: 631–636. * Chintila: 636–639. * Tulga: 639–642. * Chindasvinto: 642–653. * Recesvinto: 653–672. * Wamba: 672–680.
* Ervigio: 680–687. * Égica: 687–700. * Witiza: 700–710. * Rodrigo: 710–711.
cv 2009-10-07 20:24:04
Dėl sarmatiškų kliedesių - tai paprastas neišmanymas ir naivioji etimologija. Dar K.Būga nustatė "sarmatos" etimologiją - nuo žodžio raudonis. Ar taip sunku atsiversti LKŽ internete? Sarkanas lietuviškai - skaistus, ryškus, Latviškai - raudonas.
Gudonis 2009-10-08 09:35:40
Kad Švedijoje nemažai vietovardžių su šaknimi got, dar neįrodo kad ten gyveno gotai ar gudai. Veikiau priešingai. Lietuvoje nėra vietovardžių susijusių su šaknimi liet, čia nėra ir litvinų, o pvz. Ukrainoje ar Baltarusijoje - gausu.
ar brazauskas > Gudonis 2009-10-08 10:31:16
>Kad Švedijoje nemažai vietovardžių su šaknimi got, dar neįrodo kad ten gyveno gotai ar gudai. Veikiau priešingai. Lietuvoje nėra vietovardžių susijusių su šaknimi liet, čia nėra ir litvinų, o pvz. Ukrainoje ar Baltarusijoje - gausu. --
Lietuvos vardo kilmė lietuviams neaiški - žodis žvejojamas ir Lietavos upelėje, ir lietoje (sueigoje, taryboje).
Bet šiukštu šioje šalyje Lietuvą sieti su liutičiais.
save vadinančiam diletantu "blogiečiui" Brazauskui 2009-10-09 12:09:35
Jūsų prašymu - http://www.lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?t=2995
Norą domėtis galima pajuokti. Žodžių makalyne ką nors pridengti, bet saiko visame tame norisi daugiau, o ir sarmatos TURĖTI !!! reikia :) Turėti sarmatos, reiškia nesielgti gėdingai, o jei ją norėjo atimti kolonizatoriai ir jiems tai dalinai pavyko, tai dabar su ja galima visaip ir elgtis ? :) Taip, Lietuvoje rasime labai daug pavardžių - Žemaitis ir nei vienos - Lietuvis :) Įdomu, kodėl ?
Ir dar. Galima iš gerb., mus jau palikusios prof. Vydos pasisakymų ištraukti ir palikti mums tik tai, kad jai buvo įdomu išversti vieną knygelę, bet, kad ji kilusi iš garsios žemaičių kunigaikščių vardo giminės, kad visą savo gyvenimą domėjosi savo kraštu, mylėjo jį ir suprato savo darbų prasmę, tai...
ar brazauskas > save vadinančiam diletantu "blogiečiui" Brazauskui 2009-10-09 17:16:47
>Jūsų prašymu - http://www.lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?t=2995 --- Labai ačiū. Peržiūrėjau.
Ir kur gi J.S.de R. aptaria šiuos vietovardžius:
Götaland, Gotland, Göteborg, Västergötland, Östergötland, Göta älv?
Ar daug jos knygoje nurodyta baltiškų žodžių iš Wulfilos biblijos?
Gal aš ką nors pražiopsojau? Jūs gal nurodykite J.S.de R. knygos puslapius, kuriuose atsakoma į mano klausimus.
ar brazauskas 2009-10-09 17:35:35
"Tėve mūsų" Wulfilos gotų kalba
http://en.wikipedia.org/wiki/Gothic_language
Atta unsar þu in himinam weihnai namo þein qimai þiudinassus þeins wairþai wilja þeins swe in himina jah ana airþai. hlaif unsarana þana sinteinan gif uns himma daga jah aflet uns þatei skulans sijaima swaswe jah weis afletam þaim skulam unsaraim jah ni briggais uns in fraistubnjai ak lausei uns af þamma ubilin unte þeina ist þiudangardi jah mahts jah wulþus in aiwins.
-- Kaunietiškos intonacijos, ar ne?
Žygeivis 2009-10-09 20:52:06
Neblogas straipsnis, tik nemažai spausdinimo klaidų.
Atkreipiu dėmesį, kad Internete jau yra Jūratės Statkutės de Rosales kai kurie darbai lietuvių kalba:
Pono Vlado Palubinsko svetainėje http://on.lt/gudu-poveikis-ispanu-kalbai ir http://on.lt/senasis-aisciu-gimines-metrastis
o bendras http://on.lt/category/gudai/
arba dar bendresnis http://on.lt/category/praeitis/
Taip pat žiūrėti čia: http://on.lt/jurate-statkute-rosales
Jūratės Statkutės de Rosales knyga "Didžiosios apgavystės" yra mano svetainėje (nuskanuota - ponia Jūratė apie tai žino): viewtopic.php?t=2995
P.S. Tikiuosi ponas Brazauskas nesupyks, jog jo straipsnį įdėjau ir į savo svetainę temoje
Kaip mes savo šaknų Sarmatijoje ieškojome viewtopic.php?t=3769
ar brazauskas > Žygeivis 2009-10-10 08:37:49
Kokios "spausdinimo klaidos"? Nurodykite - pataisysiu.
ar brazauskas > Žygeivis 2009-10-10 08:46:28
>Tikiuosi ponas Brazauskas nesupyks, jog jo straipsnį įdėjau ir į savo svetainę
--- tikrai nesupyksiu
Vienuolis 2009-10-10 20:57:58
Ačiū Arūnui už dalykiškas pastabas ir įdomius klausimus.
atrodo įtartinai – kam Jordano minimos upės Vagus (kai kas mano, kad tai dabartinė Göta älv) ieškoti Švedijoje, jeigu netrumpa upė Vaga (virš 500 km) yra dabartinėje Rusijoje?
Vaga (Vagos, Vahus) yra kairysis Dunojaus intakas, jungiantis Vislos ir Dunojaus upėmis Auksinę ir Sarmatų jūras. Šiauriausioje Dunojaus baseino vietoje, Vagos aukštupy, Žilinų apskrity tebestūkso didžiulės pilies, vardu Lietava, griuvėsiai. Paupy apstu lietuviškų ir prūsiškų vietovardžių (iki pat Būdos priešais ungrų Peštą), netgi pačią Vahą kiti vadina Lietava.
Aš manau, kad J.S. de R. veikalą reikėtų baigti redaguoti ir įdėti į internetą.
Kažin ar verta — „Metraštis“ tėra sutrumpinta pop atmaina tėvynainiams. Visą turinį, su išsamiomis išnašomis, originalių dokumentų ištraukomis ir nuorodmis geriau skaityti ispaniškai „Los Godos“ arba bent anglišką „Goths and Balts“ vertimą. Bet tai sena, jau daugiau kaip prieš dešimt metų rašyta knyga — o naujausi duomenys gudų Pirėnuose klausimu internete jau yra, tai šių metų Rosales veikalo El idioma que hablaron los godos lietuviškas vertimas.
Man būtų įdomu pamatyti, kaip J.S. de R. sudirba A.Lileiką, kadangi, anot jos, sarmatai – tai ne gudai.
Šį prieštaravimą gana įtikinamai panaikina Edvardas Satkevičius: protėvių valstybių buvo keletas (kolonijų dar daugiau), dzūkuojančių gudų Sarmatija nukariavo Samogitiją (iki Neries ir Šventosios) palyginti neseniai.
Vienuolis 2009-10-10 21:11:07
Atleiskit, Balsas.lt išnaikino visą HTML žymėjimą. Pakartosiu bent nuorodas:
http://www.hrady.sk/?map=8 http://www.castles.sk/lietava.php http://www.hradlietava.sk/ http://en.wikipedia.org/wiki/Lietava_Castle http://www.latorredelvirrey.es/libros/l ... df/124.pdf
Vienuolis 2009-10-10 21:33:31
Anonimas cv spalio 7 d. čia barėsi: „Dėl sarmatiškų kliedesių - tai paprastas neišmanymas ir naivioji etimologija. Dar K.Būga nustatė "sarmatos" etimologiją - nuo žodžio raudonis. Ar taip sunku atsiversti LKŽ internete?“
Deja, nėra Didžiajame lietuvių kalbos žodyne http://www.lkz.lt žodžio „sarmata“ kildinimo iš raudo ar ko nors panašaus. Atrodo, kad pavardė Raudas, Raudonis reiškė ryžą, liepsnaplaukį žmogų.
ar brazauskas > Vienuolis 2009-10-11 11:32:59
Ačiū tau, išmanusis Vienuoli, už nuorodas.
Ką reiškia:
>Atleiskit, Balsas.lt išnaikino visą HTML žymėjimą. ? --- Nuorodų negalima "pakišti" po tekstu? Na, nieko nepadarysi.
Toliau...
>Vaga (Vagos, Vahus) yra kairysis Dunojaus intakas, jungiantis Vislos ir Dunojaus upėmis Auksinę ir Sarmatų jūras. Šiauriausioje Dunojaus baseino vietoje, Vagos aukštupy, Žilinų apskrity tebestūkso didžiulės pilies, vardu Lietava, griuvėsiai. Paupy apstu lietuviškų ir prūsiškų vietovardžių (iki pat Būdos priešais ungrų Peštą), netgi pačią Vahą kiti vadina Lietava. ---
J.S. de R. kalba apie "vagas" Rusijoje. Dunojaus "vagos" - tolokai nuo gudų-gotų protėvynės - skęstančios Skančios (asmeninė idio(to)sinkrazija - vos tik perskaitau "skandžia" ar "skančia", iškart prisimenu pyragą "skenduolį", kurį kepdavo mano tetulė).
{Į šalį nuo temos. Dunojus juk ne vienas. Kitas Dunojus - Donas. Dabartinėje Donecko srityje irgi upėvardžiai "netvarkoj". Doneckas (buvusioji Juzovka) stovi prie upės, vardu Kalmijus (Kalmius, Calmius). Upėvardis - nė į tvorą, nė į mietą.}
Dėl Lietavos Vahos-Vagos aukštupy.
Įsivaizduokime dvi ideologines mašinas, sukonstruotas panašiai kaip ta kontora, kuri rašė "Trumpą VKPb istorijos kursą".
Viena mašina saviveikliškai aria-vagoja Europos istoriją, ieškodama baltų gudų (yra poskyris, rausiantis istoriją vardan baltų sarmatų; o jei gudai susipeša su sarmatais - ateina Vienuolis ir juos sutaiko).
Kita mašina, turinti, beje, šiokią tokią neoficialią dabartinės Baltarusijos valdžios paramą, nori atimti "Litvos" vardą iš dabartinių "lietuvisų". Kadangi Baltarusija ekonomiškai ir intelektualiai pranašesnė už Lietuvą (elitas skaitlingesnis), nesunku įsivaizduoti, kuo tos rungtynės baigsis.
Tai šit... Lietava Slovakijoje - kaušelis vandens ant baltarusiškos mašinos malūno.
Skaitykime, kad ir čia.
http://www.litvania.name/perehod.html происхождение названия: Лютва - Литва
Autorius pasakytų, kad tokių Lietavų apstu Čekijoje. Tai vis liutičių pripėduota.
Man keista, kad mūsų "gudologai-sarmatologai" visiškai ignoruoja kaimynų "liuto-litvologų" pastangas. O jos įspūdingos...
Pvz. http://secret-r.net/publish.php?p=107 ЛЮТИЧИ, ЛИТВИНЫ…
arba
http://www.petergen.com/lwk/history/wozklitwe.shtml Возвращаемся к литве
Kontekstas - čia. "Lietuvisams" niekada nerūpės slavai. Bet kodėl?
http://slawianie.narod.ru/str/strana/polab.html ПОЛАБСКИЕ И ПОМОРСКИЕ СЛАВЯНЕ
Lietuviška "gudologija-sarmatologija" atrodys iškiliai, kai išsipūs (pagausins turinio). Tačiau J.S. de R. nenoras žemėlapyje matyti Gotlandą, bibliotekose pastebėti "Gutasagą" man atrodo įtartinai. Kaip ir kitų žinovų-mokovų nenoras kalbėti apie liutičius.
Aivaras Lileika nuskambės, kada apstulbins publiką "kokybe", kaip antai šis autorius, tvirtinantis, jog šumerai kalbėjo "protorusų" kalba.
http://druidgor.narod.ru/st/st22.4.html Данные языкознания также убедительно показывают, что к 5-му тыс. до н.э. на территориях Шумера европеоидное население пришлых шумеров являлось носителями проторусского языка (см. ниже). (...) грек и эллин – бранное название, данное иудеями проторусам неиудеям, исконно жившим на территории Греции; варвар – бранное название, данное проторусами неиудеями, исконно населявшими территорию Грецию, пришлым кочевым племенам иудеев. ---
Atmetęs pašaipą, galiu pasakyti, kad labai pozityviai žiūriu į visus teiginius apie tai, jog iki Mindaugo (ką ten iki Mindaugo - iki Romulo, Remo ir Numavičiaus Pimpilijaus) būta kažkokios valstybės "nuo marių iki marių".
Tačiau kada paieškos ta kryptimi šeria nevisavertį "lietuvisų" nacionalizmą, atsiradusį kaip ir patys "lietuvisai" XIX a. (nacijas kol kas suvokiu pagal Benedictą Andersoną:
http://en.wikipedia.org/wiki/Benedict_Anderson
), man visa tai kelia didelį įtarimą.
Kaip tikras jablonskinis-šapokinis "lietuvisas" matau štai kokius ideologinius pavojus.
Bala nematė gotų. "Gudai-gotai" gali būti tam tikros "transnacionalinės korporacijos" pavadinimas (kaip East Indian Company), arba nuoroda į subkultūrą, velgi būdingą tai korporacijai, kuri neišvengiamai turėjo būti panaši į valstybę kaip minėtoji East Indian Company, kadangi užsiėmė nuolatiniu kolonizavimu - klajoklinė žemdirbystė.
(Pvz., baikeriai yra subkultūra, bet tam tikrom sąlygom jie gali virsti paravalstybiniais dariniais - baikerių valstybės nuo Vilniaus "Siemens" arenos iki Honolulu.)
Bet sarmatai!
Klaudijus Ptolemėjas galėjo pavadinti žemę "nuo marių iki marių" (t.y. mus) Europine Sarmatija todėl, kad sarmatai buvo šią teritoriją užkariavę.
Reikalavimai Lietuvą dabar vadinti Sarmatija analogiški reikalavimams Lietuvos Respubliką pavadinti LTSR.
Sarmatų ainiai osetinai, kurios sakartvelai (neteisingai vadinami "kurdais": kurd-giurdž-gruz-gruzin), vadina asais (as - čia priėjo A.Lileikis ir pasakė, kad asai iš Ašuvos), o patys asai save vadina iron (vnsk.), irete (dgsk.), neseniai iškovojo NEPRIKLAUSOMYBĘ, padėjo vieningos ALANIJOS pamatus, o mes, mužikai baudžiauninkai, esame sakartvelų-kartvelų pusėje!!! Indoeuropiečių asų budelis "kurdas"-kartvelas Isaakašvilis - mūsų draugas!!!
Bet gal asams-osetinams taip ir reikia? Gal jų gyslomis teka mūsų pavergėjų - sarmatų - kraujas?
--- Jaučiu, kad šia tema sukurpsiu atskirą įrašą.
P.S. Labai nemėgstu kalbų apie savo tautybę, kadangi tautybė - "lietuvisas" - nors man tai įgimta "operacinė sistema", jos pavidalas nugludintas XIX a. (Ne "Microsoft" triūsė, bet Kudirka, Basanavičius, Jablonskis etc.)
Mano senelė, Rudnicos herbo bajoraitė, vaikystėje namuose kalbėjo tik lenkiškai, nors su kumečiais čiauškėdavo žmūdiškai. Bet paskui saviveiklinis "Microsoft" (t.y. Basanavičius) paėmė viršų ir ji susirgo litvomanija. Litvomanai kaip kokie anoniminiai alkoholikai būrėsi į tarpusavio pagalbos būrelius. Senelė gavo darbą nepagydomų litvomanų grafų Zubovų mokykloje.
Dar galiu pridurti, kad visi keturi mano seneliai per paskutinę vokiečių okupaciją LAISVAI gyveno miestuose ir miesteliuose. Vieną senelį sovietai netgi nuteisė už "kolaboravimą su okupantais".
(Čia atsibus Tautietis ir paklaus, kodėl aš nemyliu savo Tautos. Atsakau - Windows gerai, bet kodėl nepakrapščius Lynux? Kitas atsakymas dėl meilės ir nemeilės - nacionalizmas yra iš esmės ateistinė "operacinė sistema"; tiksliau, dievybės atžvilgiu jis indiferentiškas - taigi, tokia nelabai įdomi, ropinėjanti pasaulėžiūra.)
Tomas Čyvas Gudoniui 2009-10-11 16:05:43
Bičiuli, reikalas ne tik vietovardžiuose. Paskaitykite Švedijos istoriją, išleistą pačioje Švedijoje (kad jums baranauskas ir Gudavičius netrukdytų). Ankstyvaisiais viduramžiais buvo toks organas, kaip Ting allra Göta. Taip kad būkite ramus - gotai iki Skandinavijos tikrai atsibastė.
O Lietuvą galima pavadinti ir Sarmatijos imperija ir Liutičių liaudies respublika - mažai kas pasikeis. Nei rusai dujas atpigins, nei NATO bazes dėl to įkurs, nei ES struktūrinių fondų pinigai pažirs dosniau. 3 mln. į 33 dėl to irgi neišaugs. Jūsų ieškojimai sudomintų nebent euroazijystės ideologijos diegėją Duginą, kuris visada sakė, kad lietuvius reikia kiršinti su lenkais, propaguoti pagonybę, keikti krikščionybę ir t.t. Atrodo, kad dirva (tinkamas pretenzingų idiotų ir beraščių kiekis) yra tinkama.
Lietuviškasis tautinis naratyvas apie didžiąją LDK nėra daug blogesnis, nei daugelio Europos šalių, turinčių panašų likimą. Ir tikrai nėra mažiau mokslu grįstas.
p.s. Beje, ko jūs vis dar kabinatės prie pensininko Gudavičiaus ir kodėl jus taip vaidenasi, kad jis kažkaip visiems istorikams vadovauja? Juolab sieti mano bendravardį Tomą su Bumblausku yra šiek tiek keista.
ar brazauskas 2009-10-11 16:59:07
Tomas Čyvas: >Beje, ko jūs vis dar kabinatės prie pensininko Gudavičiaus ir kodėl jus taip vaidenasi, kad jis kažkaip visiems istorikams vadovauja? --
Tęsiant pastraipą: T.Baranauskas apie E.Gudavičių
http://www.istorija.net/2009/07/edvardo ... -jega.html Edvardo Gudavičiaus neapykantos jėga
Jurate Rosales 2009-10-11 18:44:46
Arūno Brazausko blog rėmuose, jo man yra statomas klausimas į kurį atsakau, iš anksto atsiprašydama už gal nevykusia išeivišką lietuvių kalbą.
Klausiate:
J.S. de R. neatsako į klausimą, kodėl dabartinėje Skandinavijoje gotų tiek pripėduota: Götaland, Gotland, Göteborg, Västergötland, Östergötland, Göta älv? Kodėl „Gutasagoje“ kalbama apie gutnarų (gotlandiečių) migraciją į pietus?
Atsakymas.
Jei paimsite archeologinį Gimbutienės žemėlapį rodanti kur randasi baltų buvimo ženklai ankstyvojo bronzos amžiaus laikais /psl. 15/ pastebėsite, kad baltai gyveno Baltijos jūros pakrantėje beveik nuo Danijos, sukant ratu, iki pietų Suomijos imtinai. Taip pat reikia imti dėmėsyn svarbų Pretorijaus nurodymą, kad žodžiu skandija, kilusiu iš vksm. “skandinu”, buvo vadinami Baltijos jūros krantai.
Asmeniškame laiške, gautame po TV/INTI programos kurioje teko dalyvauti drauge su signataru Patacku, Algirdas Patackas nurodo, kad jam pasiteiravus kokia galėjo būti to žodžio reikšmė: “Štai ką pavyko nustatyti, padirbėjus su Didž. lietuvių kalbos žodynu (DLKŽ): pasirodo, turime terminą SKANDENĖ ( ant E riestinis kirtis, mano kompiuteris jo nerašo) - gelmė; klampynė (pvz."nevažiuok - čia gili skandenė, t. y. pelkė). Iš kito sakinio "nakčiai užspėjus, ... skendlių(t.y. skenduolių) šešėliai...pradeda staugti ir ima žmones SKANDYNĖN veik traukti (čia paimta iš 1885 m. Auszros, p.45) galima daryti išvadą, kad buvo vatojama ir SKANDYNĖ. Poetiniuose tekstuose galima rasti SKENDENA - gelmė.
Taigi, SKANDENA, SKANDENĖ, SKANDYNĖ - pelkė, gelmė ( kilę iš "skandinti, skęsti").Tuo tarpu NERIJA (NERINGA - tur būt kuršiškai).- siaura, ilga smėlio sekluma jūroje išilgai kranto (DLKŽ). Yra dar ir sinonimas NERČIA - "plati smėlėta pakrantė"(plg.SKANDIJA - SKANČIA ir NERIJA - NERČIA). Mano supratimu, galima padaryti tokias išvadas: Jordano ir kitų SKANDIA (SKANDENĖ, SKANDYNĖ, SKENDENA) reiškia pajūrio klampynes, pelkes, kurios būdingos upių deltoms, estuarijams - pvz., Nemuno, Vyslos deltos yra pelkėtos klampynės, o nuo jūros jas skiria smėlėtos nerijos.”
Tikiuos ponas Patackas neužzsigaus, kad “išplepėjau” jo labai vertingą pastabą.
Vienintelę žemą smelėtą krantą turinčią jų provinciją švedai vadina “Skone”. Kitur pas juos tokių krantų nėra.
Dabar del visų Goteborgų. Gudai buvo visu pirma kolonistai. Apie tai, jei yra galimybė išversti, randasi mano straipsnis Valencijos Un. kultūriniame žurnale http://www.latorredelvirrey.es/pdf/05/j ... osales.pdf
tačiau ten yra tik metmenys to, ką Lietuvos universituose būtų galima daug plačiau išvystyti, imant pirmoj vietoj pilną semantinį šaknies gud/god lauką ir jį praplečiant to paties žodžio gudas/godas prasmėmis ten, kur jų buvo įsigyventa dažniausiai sudarant pasiturinčių ūkininkų luomą. Antroj vietoj yra būtina plačiai pažvelgti į baltų žodyną liečiantį gyvulių ūkį, ganyklų senąją tvarką ir ypač su tuo surišto žodyno išplėtojimą visur kur būta gudų kultūros įtakos. Gal tik vėliau, kai rekėjo užkariauti daugiau žemių, atsirado karinis reikalas, bet jis visada buvo pagrįstas naujų žemių ieškojimu.
Kodel neliečiu Skandinavijos.
Todėl, kad man bent, dar ne laikas. Visu pirma reikia imti dėmėsyn tas dvi vietas, kurias tarp kitų atžymi Jordano, Jimenez de Rada ir Alfonso X raštai (jų niekas negali paneigti, tai yra raštu užfiksuotas žodis) ir kuriose baltų atvykimas paliko raštiškus konkrečius įrodymus, kad tikrai taip buvo, kaip anie autoriai pasakoja.
Tokios dvi vietos yra Indija, nes sanskrito studijose randasi baltų buvimo konkretūs įrodymai _(Žiūr. Čaterdži) ir Ispanijoje: (Žiūr. http://www.latorredelvirrey.es/libros/l ... df/124.pdf
) kurio lietuviškas vertimas randasi Vlado Palubinsko SAVA LIETUVA svetainėje) ir kur irgi, nebus galima paneigti prūsų kalbos palikimą.
Su Skandinavija ir Vokietija bendros istorijos turbūt yra nemažiau, negu su slavais, bet tai jau bus tolimesnis žingsnis, kai pirmieji du punktai Indijoj ir Ispanijoj bus įrodyti ir sudarys pamatą pasukti dėmėsį į Švediją, kur raštiški parodymai yra daug vėlyvesni negu sanskrite ir Ispanijoje, kur naudoju medžiagą V/XI amžiaus. Gal tada ir bus jau aprimusi dar Rytų Europoje labai gyva šovinizmų aplinka, ir kai bus parodoma, kad pas vienus ar kitus būta nesąžiningumo, nebebus reikalo, kad vieni kitus apšauktų šovinistais.
Kai ateis laikas kalbėti apie Skandinaviją, turbūt vertingiausias pasirodys šaltinis Motiejus Pretorijus, bet tai jau ne mano bus reikalas.
Jūratė Statkutė Rosales, Karakas, Venesuela.
Rozalijai iš Venesuelos 2009-10-11 19:48:31
"Su Skandinavija ir Vokietija bendros istorijos turbūt yra nemažiau, negu su slavais, bet tai jau bus tolimesnis žingsnis, kai pirmieji du punktai Indijoj ir Ispanijoj bus įrodyti ir sudarys pamatą pasukti dėmėsį į Švediją, kur raštiški parodymai yra daug vėlyvesni negu sanskrite ir Ispanijoje, kur naudoju medžiagą V/XI amžiaus."
:) Bendros istorijos yra su visais. Mat, ar imsime monocentrinę,ar policentrinę homo sapiens išsiperėjimo teoriją, visi čia kraustėsi ir migravo :) Tamsta net iki Karakaso :)
Arūnas Brazauskas > p. Jurate Rosales 2009-10-11 20:38:47
Labai ačiū už atsakymą. Jis įnešė aiškumo.
Iš to, ką pastaruoju metu sužinojau apie gudus, klostosi toks vaizdas. Tai būta, mūsų terminais kalbant, „transnacionalinės korporacijos“, kuri užsiėmė... prasimaitinimu. Nuolatinė migracija ir kolonizacija, siekiant kažkur nukreipti gyventojų perteklių.
Kadangi Jūsų rekonstruojama gudų istorija užgriebia net XV-XIV a. prieš Kristų, per tokį laiką gudai galėjo kelis kartus įkurti ir prarasti kolonijas Skandinavijoje. Jeigu būtą sagose aprašomos „gotų“ migracijos į pietus, kodėl prieš tai negalėjo būti gudų migracijos iš Vyslos žiočių į šiaurę?
Kai dabar sakoma „vakarietis“ ar „europietis“, turima omeny tam tikra civilizacija. XIX a. skirtingų tautų europiečiai: kur nors Afrikoje kolonijų administracijose dirbę britai ar prancūzai mokėjo kažkiek skaityti, rašyti ir skaičiuoti, mokėjo naudotis šaunamaisiais ginklais, žirklėmis, skustuvais ir pan.
Taip ir „gudas“ galėjo reikšti tam tikros civilizacijos atstovą. Tiktai gretinant „gudą“ ir „europietį“ nereikia pamiršti, kad XV a. prieš Kr. masteliai ir žmonių pasaulėjauta buvo kitokie. „Gudas“, aišku, ne romėnas. Bet nereikia pamiršti, kad panašaus civilizacinio lygio tautos, kai kariauja, demonizuoja vienos kitas. Gręžiantis į XX a., verta atkreipti dėmesį, kad 1914 m. anglai ir prancūzai piešė vokiečius taip pat baisiai, kaip dabar vaizduojami Artimųjų Rytų islamistai.
Kai kurie dalykai šiais laikai plėtojasi vadinamuoju franchising būdu: pvz., McDonalds ir masonų ložės – tam, kad būtų atidarytas McDonalds restoranas, ar būtų įsteigta pripažinta masonų ložė, būtina tenkinti TAM TIKRAS SĄLYGAS.
Taip ir Romos piliečiu galėdavo tapti barbaras, jeigu tenkindavo tam tikras sąlygas. Lenkiu prie to, kad „gudas“ – tam tikras gyvenimo ir gamybos būdas, tam tikra religija, ir šie dalykai nebuvo apriboti vienu etnosu. Gudai plėtė savo kolonijas, tačiau prievarta – pats nepatikimiausias imperijos palaikymo būdas. Strategijos meno viršūnė – įtikinti senbuvius, kad prie ateivių bus geriau gyventi, sugundyti juos, kad geriau būti „su gudais“ ar netgi tapti gudais. Dėl to franchising galėjo atsirasti „visokiausių gudų“ – kaip kad atsirado Wulfilos „kitokių gotų“.
Pabaigai šiek tiek pajuokausiu (gal ir per daug juokauju rimtomis temomis).
Lietuviai šiandien vadina gudais slavų tautą, kurios istorikai pastaruoju metu deda daug pastangų, kad paveržtų iš lietuvių Lietuvos vardą. Šiame bloge esu įdėjęs ilgą (gal per ilgą) straipsnį apie tai kad Gudija-Baltarusija geopolitiškai dabar atlieka tą patį vaidmenį kaip LDK. Taigi ir gudų genties vadas-šamanas Lukašenka yra tarsi koks LDK etmonas ar kunigaikštis. http://www.balsas.lt/naujiena/309487
Kita proga ir kitoje vietoje (turiu apmirusį blogą rusų kalba) esu bandęs atrasti „dinastinių ryšių“ tarp Gudijos-Baltarusijos ir Venesuelos. Mat vienas iš Venesuelos tėvų-steigėjų – Francisco de Miranda – kažkada buvo nuklydęs iki Rusijos, buvo net carienės Jekaterinos II (Kotrynos, kaip pasakytų A.Šapoka) meilužis.
Taigi, kad jau tas Miranda buvo toks meilus, rašiau aš, kas galėtų paneigti, kad jis, bekeliaudamas po Rusiją, neužtaisė vaiko kokiai nors litvinų bajoraitei ar bajorienei, ir to pavainikio palikuonis yra Aleksandras Lukašenka. Pasakišką genealogiją sukurti nesunku – būtų dar viena maloni aplinkybė „gudui“ Lukašenkai siekiant draugystės su „indėnu“ Hugo Chavez‘u.
Čia mano blogo skaitytojams apie Mirandą: http://en.wikipedia.org/wiki/Francisco_de_Miranda
P.S. Blogas – laukinė teritorija. Vieni komentatoriai pasipūtę kaip los godos, kiti – besarmačiai. Deja, mažoka kilnių hidalgo.
Gi iš jūsų atsakymo supratau, kad jokiais rimtais tyrimais teorija nėra paremta. Tas paklausė, o anas pažiūrėjo į žodyną.
p.s. Visas anglakalbis svietas vartoja žodį "Guerilla". Bet ar tai reiškia, kad ispanai yra visų anglakalbių protėviai?:)
Buras 2009-10-12 11:10:07
Antikos karyboje yra žinomas "sarmatų šūvis", "sarmatų smūgis". Ypatinga raitelio sėdėsena ir ieties laikymas. Aišku, kad kalba apie stepių raitelius. Mūsų protėviai niekaip nesusiję su klajokliais.
Apie aisčių kontaktus su sarmatais liudija 4 kariniai terminai.
Osetinų didelis peilis KARD, DZIRG - sernas, Bizantijos GUNE - raitelio apsiaustas, URAGIS - pagal dešimtininko Jurgį ir kepurė; išsitarnaus iki šimtininko - duos šalmą.
Buras 2009-10-12 17:00:45
Reiketu pridurti, kad kavalerija yra dveju rusiu: prigimtine ir reguliari. Tik stepiu gyventojai nuo ankstyvos vaikystes raiti gina bandas nuo vilku ir ismoksta naudotis ginklu ant suolioujancio arklio.
Viduramziais tik totoriai ir turkai mokejo taikliai saudyti nuo suoliuojancio arklio.
Kokia vilku medziokle raitam Lietuvos pelkese ir tankynese? Totoriai Zalgiryje buvo Vytauto "Wunderwafen"- jie kryziuociu arklius isaude, kai lietuviai bego is musio lauko. Todel jie ir vadinamo naturaliais, prigimtiniais raiteliais.
Gudavicius itikinamai irode, kad IkiMindaugineje Lietuvoje apmokintos - pasauktiniu ir profesionalu - reguliarios raitijos NEBUVO.
Archeologai neatkase nei vieno kardo ar ietgalio, kuris rodytu ka nors bendro tarp baltų ir Padnieprės sarmatų. Tarp sarmatų ir lietuvių bendrumo tiek, kiek tarp vokiečių ir prūsų.
Vienuoliui 2009-10-12 21:26:26
------------- Deja, nėra Didžiajame lietuvių kalbos žodyne http://www.lkz.lt žodžio „sarmata“ kildinimo iš raudo ar ko nors panašaus. Atrodo, kad pavardė Raudas, Raudonis reiškė ryžą, liepsnaplaukį žmogų. ------------
Deja yra, reikia mokėti ieškoti (įvesk žodį "sarmojimasis"):
sarmójimasis sm. (1) → sarmoti (refl.): Sarmójimosi ir sarmatos išeinamoji reikšmė „raudonojimas“ ir „raudonumas“ K.Būg.
Labai gaila, kad tokie beraščiai ir bemoksliai Lileikos labai naudingi visokiems Duginams ir kitiems paneuroazijatams. Paskaitytų bent jau Būgą pradžiai.
smalsuolis 2009-10-14 10:41:14
Geda Brazauskui. Atrodo toks smalsus, o nera perskaites paprasciausiu dalyku. Ar tai is mandrumo, ar is paiko noro tureti plepalu blog'a?
Apie visokias Statkutes ir kitus fantazuotojus yra labai nedidele Z.Zinkeviciaus knygute "Lituanistikos mokslas ir pseudomokslas". Vilnius, 2006. Mazo formato 80 psl. Nepatingekit perskaityti. Ten viskas sudeliota i vietas.
Beje, del Dubonio leiciu Z.Zinkevicius irgi yra nusiteikes skeptiskai. Paskutinis jo rasinys sia tema yra kazkuriam siu metu Vorutos numeryje (kadangi ji iseina tik karta per menesi, kas nores, tas suras).
Zygeivio tipo "patriotai" priklauso tokio Kundroto smogikams. Tai tokios zinios. Bet gal Dugino sidabrinius gauna ir ponas Braz.? Ar nereiketu uzsiimti rimtesniais dalykais? Pvz. - Delfyje neseniai buvo A.Butkaus str. "Lietuva - lenku sovinistu poligonas?" Ar tai neaktualu?
Buras 2009-10-15 14:40:01
Ptolomejaus laikais Ukrainos stepiu zona archeologiskai priklauso klajokliams iranenams. I siaure neabejotinai musu proteviai.
Jeigu tarp barbaru ir sarmatu dedame lygybes zenkla - viskas atsistoja i savo vietas.
Sarmatu zemelapis mazdaug atitinka pilkapiu kultura - gal sitas zodis yra religine savoka? Man irgi atrode, kad mes esame sarmatai.
Pasidomejau - tai ne tiesa.
Matot, viskas, kas priestarauja amzinoms karybos aksijomoms yra melas. Kvailiojama ne kare, o veliau rastineje arba medziokleje.
Balnakilpes, kardus, zirgus, Jurgio kepures, rauginta oda perėmėme is sarmatu. Dunojeliai ir silko skareles is tu laiku. Pesciomis nenueisi - reikia eikliu stepiu zirgu.
re 2009-10-16 17:20:04
Lengvai paneigiamas argumentas. Ispanų (ir portugalų) kalboje yra daug germaniškos kilmės žodžių - guerra - palyg. vokiečių wehr -gynyba, anglų war - karas, norte - šiaurė, oeste - vakarai, sur- pietūs, este - rytai (nord, west, sued, ost), guardar - ginti - palyg. anglų ward, vokiečių warten, ir t.t.
Nemažos dalies ispanų (ir portugalų) vardų ir pavardžių kilmė - germaniška: Rodrigo, Fernando (Hernando), Alvaro, Alonso, Enrique, Guillermo ir t.t.
Manau, tai ne pirma naiviosios istorijos versija.
Žygeivis 2009-10-16 19:27:28
ar brazauskas > Žygeivis 2009-10-10 08:37:49
Kokios "spausdinimo klaidos"? Nurodykite - pataisysiu. -------------------------------
Nurodau:
„oficialajam - oficialiajam
„Pirmososios visuotinės Ispanijos kronikos“ - Pirmosios
Alfonso X Išminitingojo - Išmintingojo
minkštesnies tarties - minkštesnės
aptikiti germanišką klodą - aptikti
gudamas nuvarlinėti iki - matyt, gudams nuvarlinėti...
prie šio įrašo prijunta - prijungta
kadangi tiekrieji sarmatų paveldėtojai - tikrieji
P.S. Ištaisytas tekstas yra pas mane temoje:
Kaip mes savo šaknų Sarmatijoje ieškojome viewtopic.php?t=3769
Žygeivis 2009-10-16 20:32:58
re 2009-10-16 17:20:04
Lengvai paneigiamas argumentas.Ispanų (ir portugalų) kalboje yra daug germaniškos kilmės žodžių- guerra- palyg. vokiečių wehr-gynyba, anglų war-karas,
----------------------------------------------
Dėl war - karas. Tai lygiai ta pati indoeuropietiška šaknis, kaip ir lietuvių žodyje var-yti. Indoeuropiečių kalbose šis žodis yra susijęs su gyvulių nuvarymu - iš čia ir kilo reikšmė "karas". Beje, iš čia ir garsieji "variagai".
Dar dėl Netimero vardo - šaltiniuose Nethimer.
Šį vardą turime 1009 metais. Įvairių kalbininkų nuomone jis greičiausiai vakarų baltiškas.
Įdomu tai, kad labai panašus savo daryba vardas yra minimas vadinamajame vizigotų valdovų Ispanijoje (Toledo valstybės) sąraše: Rikimer.
Reikia pripažinti, kad kai kurie vestgotų valdovų (ir jų giminaičių) vardai 7 amžiaus Ispanijoje skamba labai baltiškai (šaltinis - http://enoth.narod.ru/Medieval/Goths_06.html Толедское государство (601-711 гг).):
Sisebut, Rekkared, Sventila (šis ypač), Geila, Rikimer (šis vardas nepaprastai panašus į "vargetos" Brunono "galabytoją" Nethimer - Netimerą), Judila, Sisenand, Xintila, Tulga, Xindasvint, Rekkesvint, Vamba, Ranosind ....
Man kai kurie vardai tikrai panašūs į baltiškus - ypač Sventila ir kiti su -svint (Xindasvint, Rekkesvint) , o taip pat Rikimer. Beje, sprendžiant iš kronikų tekstų, visi jie yra susiję giminystės ryšiais.
Labai gali būti, jog šie "karaliai" yra dalies vakarų baltų genčių (galindų, jotvingių, ...) karių, nuėjusių kartu su gotais, vadai ir jų palikuonys.
Štai pilnas tekstas vestgotų karalių:
Šaltinis - http://vostlit.narod.ru/Texts/rus9/Chro ... metext.htm
ar brazauskas > Žygeivis 2009-10-16 20:40:11
ačiū, ištaisiau
Buras Zygeiviui 2009-10-17 10:49:59
Netimer, Rikimer - Alexander merarxis (strateg).
Mera Bizantijoje maždaug 20 raitelių tagmų, 5000 kareivių.
Ar nebus Brunonas atsibastęs konkuruojančios firmos šnipinėt?
re 2009-10-17 18:25:23
Hanzos klestėjimo laikais vokiečiai (saksai) žemaičiai Danijos karalių Valdemarą vadino Woldemer.
Priesaga -mer yra būdinga olandų ir vokiečių žemaičių vardams ir pavardėms - Detmer(s), Elmer, Woltmer, Hilmer ir t.t.
Skandinavų kalbose ši priesaga turi atitikmenį -mar: Hjalmar, Valdemar, Ing(e)mar, Dagmar, Götmar, Volmar ir t.t.
Ši priesaga (-mari) sen. vokiečių aukštaičių ir sen. skandinavų (-mærr) kalbomis reiškia "garsus".
Sisebut, Rekkared, palyg. sen. fryzų Redbad. anglosaksų Aelfred Sventila (šis ypač), Geila, Rikimer - Riki-karalystė + garsi (palyg. vokiečių žemaičių Woldemer, Woltmer Judila, Sisenand, - palyg. sen. vok. aukštaičių Fridunand (Ferdinand) Xintila, Tulga, Xindasvint, Rekkesvint, Vamba, - palyg. anglosaksų Wamba Ranosind ....
Žygeivis 2009-10-17 16:10:26
P.S. Savamoksliams - ir ne tik jiems :) - žodžių reikšmių etimologijos tyrinėtojams siūlau atkreipti dėmesį į šią svetainę:
Appendix:List of Proto-Indo-European roots http://en.wiktionary.org/wiki/Appendix: ... an_roots#p
O taip pat į šitą:
Starostino etimologinė duomenų bazė:
Anglų kalba http://starling.rinet.ru/main.html
Rusų kalba http://starling.rinet.ru/indexru.htm
tęsinys 2009-10-18 20:50:00
"Sventila-šis ypač". "-ila" yra tipiška gotiškų vardų priesaga, pav. Wulfila.
Pabaigai - "Tėve mūsų" gotiškai:
Atta unsar, þu in himinam, weihnai namo þein, qimai þiudinassus þeins, wairþai wilja þeins, swe in himina jah ana airþai.
Hlaif unsarana þana sinteinan gif uns himma daga, jah aflet uns þatei skulans sijaima, swaswe jah weis afletam þaim skulam unsaraim, jah ni briggais uns in fraistubnjai, ak lausei uns af þamma ubilin.
Palyg. vokiškai:
Unser Vater in dem Himmel, dein Name werde geheiligt. dein Reich komme. dein Wille geschehe, auf Erden, wie im Himmel. Unser täglich Brot gib uns heute, und vergib uns unsere Schulden, wie wir unsern Schuldigern vergeben. Und führe uns nicht in Versuchung, sondern erlöse uns von dem Übel.
unsar-unser,himinam-in dem Himmel,namo þein- dein Name,wilja-Wille,airþai-Erde,gif uns-gib uns,skulans-Schulden,ubilin- von dem Übel.
Manau,kad gotų kalba labiau primena germanišką,o ne baltišką kalbą.
Žygeiviui 2009-10-18 22:09:33
Kažkodėl praleidote labai germaniškai skambančius vestgotų karalių vardus:
Alaric I Athaulf Sigeric Wallia Theodoric I Thorismund Theodoric II Euric Alaric II Gesalec Theodoric Amalaric Theudis Theudigisel Athanagild Liuvigild Hermenegild Witteric Gundemar Froia Hilderic Erwig Suniefred Wittiza Roderic
šaltinis: http://en.wikipedia.org/wiki/Visigoths
O štai vardas Geila sutinkamas senovės skandinavų sagose. Sventila-palyg. danų,norvegų vardą Svend, švedų Sven arba Svante.
Žygeivis - tęsiniui 2009-10-18 22:10:16
Darote grubią metodologinę klaidą - painiojate "gotų" kalbą ir "gotų" vardus:
"Sventila-šis ypač". "-ila" yra tipiška gotiškų vardų priesaga,pav. Wulfila. Pabaigai -"Tėve mūsų" gotiškai."
Dėl Wulfilos biblijos kalbos, tai ji tikrai žymiai artimesnė germanų kalboms, nei lietuvių. Vis tik ryšiai su prūsų kalba irgi "šviečiasi".
Viskas, ką iki šiol esu sužinojęs apie gotus - gudus rodo, jog šis vardas laikui bėgant keitė savo realią prasmę - iš grynai gentinio vardo (tikriausiai kokios tai šiaurės germanų kalba kalbėjusios genties) jis virto "politiniu" vardu - tai yra juo buvo vadinami ne tik "gotiškai" kalbėję asmenys, bet ir visi su Gotų "politine valstybe" susiję asmenys bei gentys, nepriklausomai nuo jų gimtųjų kalbų.
Labai panašiai lietuviais (Litvin) įsikūrus Lietuvos Valstybei, Maskvoje buvo vadinami visi Lietuvos Valstybės gyventojai - ir baltai, ir slavai, ir netgi totoriai. :)
Tokių pvz. pilna ir dabar - Vakaruose ne taip seniai (o ir dabar dar) visi SSSR gyventojai buvo vadinami rusais.
Gotų Valstybėje, kaip rodo ir to meto rašytiniai šaltiniai,įvairiais laikotarpiais tikrai buvo nemažai įvairių baltų genčių žmonių:
Baltai ir Didysis tautų kraustymasis viewtopic.php?t=2052
"Iš VI a. turime rašytinių žinių apie baltų santykius su gotais.
Vadinamajame Kasiodoro archyve išliko gotų valdovo Teodoriko laiškas aisčiams, kuriame pasakojama apie Italijon pas ostgotų karalių atvykusius aisčių pasiuntinius, kurie atvežė karaliui gintaro ir sužadino jo norą toliau bendrauti.
Jordano „Getikoje“ aisčiai minimi dviejose vietose. Vienoje nurodoma, kad aisčiai yra taikūs žmonės, gyvenantys už Vyslos, prie jūros.
Kitoje pasakojama apie tai, kaip gotų valdovas Germanarikas įsitvirtinęs daugybėje genčių. Aisčiuose jis tai padarė ne jėga, o „protu ir šaunumu“."
Žygeivis 2009-10-18 22:31:12
Gotai - vestgotai (vizigotai) ir ostgotai (ostrogotai), svebai, vandalai viewtopic.php?t=56
_________________ Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.
|
|