Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 08 Geg 2024 23:55

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 4 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
 Pranešimo tema: Lietuvių fantastika
StandartinėParašytas: 14 Geg 2018 20:40 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Tikras Dearnis (Arnoldas Kalnikas). Lietuviška fantastika: ar ji egzistuoja?


http://zaliazole.lt/kuriniai/perziureti/13524

Publikuoju šį kadaise, bet dabar papildytą apžvalginį straipsnį apie lietuvių fantastiką. Straipsnis publikuotas 2001 m. Plungės literatų leistame laikraštyje "Metų laikai". Straipsnis rašytas 2001 m., todėl daug naujausių faktų čia paprasčiausiai nepaminėta, nes tai nebuvo įvykę.

Nežinantieji tiesos paklausti dažniausiai trukteli pečiais arba numykia kažką girdėję ar netgi skaitę. Nenuostabu, kad esama tokios padėties, nes mūsiškė fantastinio pobūdžio literatūra bei dailė retomis išimtimis yra lyginama su pasaulinio mąsto autorių kūriniais, nors, tiesą pasakius, klysčiau tvirtindamas, kad lietuviška fantastika yra prasta, žemo lygio. Vien teiginys, jog tėvynainė fantastika gerokai atsilieka nuo pasaulinio masto kūrėjų darbų, žinovams sukeltų įtarimus.

Norėdamas aptarti ir apžvelgti susiklosčiusią padėtį ir šį bei tą pakomentuoti, supažindinsiu su jos praeitimi, šiokiadieniais.

Lietuviškos fantastinės literatūros pradžia, galima sakyti, slypi prieškario Lietuvoje.

Daug kas turbūt girdėjo apie mįslingąjį Justiną Pilyponį, skaitė arba bent žino nors keletą jo parašytų nuotykinio - kriminalinio pobūdžio apysakų, romanų, apsakymų. Beje, šis žmogus - lietuviškos nuotykinės fantastikos pradininkas. Tiesa, kai kurie tyrinėtojai, kritikai ir šiaip fantastikos mėgėjai skeptiškai atsiliepia apie šio rašytojo rašinius, netgi apie pagrindinį autoriaus parašytą fantastinį romaną \"Antrasis pasaulio tvanas\" (1930 m.).

Šie kritikai linkę manyti, kad šiuolaikinės lietuvių fantastikos pradžia tik Vytauto Norbuto (1939-1991 m.) kūriniai, visiškai pamiršdami dar vieną talentingą prozininką, išeivį iš Lietuvos - Igną Šeinių (1889-1959 m.), kuris parašė antifašistinį fantastinį romaną \"Sigfried Immerselbe atsijaunina\", pasirodžiusį 1934 m. Kaune.

Jeigu kalbėtume apskritai vien apie lietuviškąją fantastiką, verta paminėti bene garsiausią lietuvių kilmės fantastą, tiesa, dabar gyvenantį JAV Algį Budrį (gim. 1931 m.). Jo vardas įtrauktas į 25 ryškiausių XX a. antrosios pusės pasaulinės fantastikos kūrėjų sąrašą, biografija bei kūrybos analizė pateikta Charleso Platto knygoje \"Kas rašo mokslinę fantastiką?\". 1960 m. Amerikoje pasirodęs A.Budrio romanas \"Šelmis Mėnulis\" laikomas mokslinės fantastikos klasika, buvo nominuotas žymiausioms fantastikos premijoms. A.Budrys yra parašęs 8 romanus, išleidęs 3 apsakymų rinkinius...

Vienas ryškiausių šiuolaikinės lietuviškos fantastikos kūrėjas Vytautas Norbutas, gimęs Rietave, savo pirmuosius kūrinius išspausdino vėliau negu ligi šiolei paminėti autoriai. Tačiau nė neketinu sumenkinti šio kūrėjo kūrinių. V Norbuto apsakymai buvo spausdinti prancūzų fantastikos žurnale \"Antares\", o paskutinis, jau po mirties išleistas (1991 m.) fantastinis romanas - groteskas \"Samariečiai\" iki šiol tebėra intelektualiausias ir sudėtingiausias lietuviškos fantastikos pavyzdys. V.Norbutas savo pirmąją knygą (\"Nemirtingumo lygtis\") išleido 1970 m.

Galima pateikti ir išsamesnį lietuvių fantastikos kūrėjų sąrašą. Pakankamai reikšmingi Kazio Paulausko, Banguolio Balaševičiaus, Loretos Latonaitės, Vlado Miniaus, Vlado Mikailionio, Romualdo Kalonaičio, Vlado Burago (dabar Vlabur), Stasio Navicko apsakymai ir apysakos. Visi šie autoriai labiausiai publikuoti nuo 1964 iki 1994 m.

Naujajai fantastų kartai atstovauja būrys talentingų kūrėjų: Ramūnas Žymantas, Jurga Vikšraitytė, Evaldas Jankauskas, Margarita Lužytė, Lina Darbutailė, Herta Malulionytė, Justinas Žilinskas, Gediminas Kulikauskas, R. Šarpnickis, Diana Butkienė, M. Šyvis, G. K. Ivanickas ir daugelis kitų.

Tiesa, tik kai kurie iš šių fantastų gali pasigirti išleidę knygas. Jų kūrinius galima pasiskaityti tik fantastikos rinkiniuose, internetiniuose puslapiuose, mėgėjiškuose leidiniuose, išgirsti skaitant savo kūrinius per fantastų suvažiavimus...

Nors fantastų dailininkų Lietuvoje nėra tiek gausu, kaip rašančiųjų, bet vis dėlto jų esama.

Šiuolaikinės lietuvių fantastinės dailės pradžia - 1980-1990 m., kuomet fantastikos mėgėjai pradėjo kurti naujus klubus, o mėgėjiškuose leidiniuose pasipylė fantastinės iliustracijos, nors užuomazgų būta ir seniau (fantastikos elementų esama M.K.Čiurlionio dailėje ir pusšimčiu metų vėliau kūrusio Juozo Aleknavičiaus (1906 – 1987 m.) grafikos darbuose).

Verta paminėti kaunietę H. Matulionytę, fantastikos leidiniuose publikavusi kruopščius grafikos darbus; kur kas anksčiau dailės dirvonus pradėjusią akėti I. Srockienę, kurios grafika savita, į niekieno nepanaši. Vėlesniajai kartai priskirti S. Paukštis, E. Leliūna, G. Vaišnoras, O. Šmitaitė...

Fantastine tapyba nedaugelis teužsiima, todėl ryškesnių atstovų nėra, mat kurti tapybos darbų neskatino aplinkybės. Mėgėjiški ir profesionalūs fantastų leidiniai dažniausiai spausdino tik nespalvotus dailininkų kūrinius, todėl labiausiai vystėsi ir tobulėjo fantastinė grafika. Dabar situacija pamažu keičiasi. Ne vienas autorius savo kūrybą publikuoja internete, todėl įvairiuose puslapiuose randame išsibarsčiusius įdomius progresuojančių kūrėjų darbus.

Svarbu paminėti, kad Lietuvoje pradėjo formuotis alternatyvinė kartografinė fantastika, kurią sudaro fantastinių žemėlapių, dailės ir literatūros sintezė. Šio proceso pradžia sietina su 1980 m. Pastaroji fantastikos atmaina kol kas vystosi tik mūsų šalyje...

Taip pat nuo 1981 m. leidžiami vadinamieji fenzinai – mėgėjiški nedidelio tiražo žurnaliukai, knygų serijos (“Eridano” Pasaulinės fantastikos aukso fondas, almanachai, fantastinių apsakymų rinkiniai. Kadaise ėjo žurnalai: "Kaukas" (1990 - 1992 m. ir 1996 - 1999 m.), "Imperija" (2000 – 2001 m.).

Kokia bus rytdienos lietuviškoji fantastika? To nedrįsčiau prognozuoti, bet, sprendžiant iš įvairių požymių jai nelemta išnykti...

Baigdamas šią glaustą apžvalgą, noriu pridurti, kad, nepaisant to, jog Lietuvoje fantastinė literatūra bei dailė nėra tokios populiarios kaip, tarkime, Amerikoje, tačiau jau subūrė tam tikrą gerbėjų auditoriją. Dėl to gyvuoja klubai, organizuojami renginiai.

Leidžiami jau anksčiau minėti vadinamieji fenzinai, organizuojami konkursai, o šiuo metu labiausiai plinta klubai, kuriems įtaką daro įvairiūs fantastinio pobūdžio žaidimai, ir jų inicijuoti renginiai – vaidmenų, lauko žaidynės.

2007-04-30

Tikras Dearnis (Arnoldas Kalnikas)
http://zaliazole.lt/vartotojai/paskyra/605

Arnoldo Kalniko projektai ir kūryba - fantastika
https://dearnis.webnode.com/tags/Fantastika/

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema: Re: Lietuvių fantastika
StandartinėParašytas: 10 Sau 2019 15:52 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina

http://fantastika.lt/archyvas/content-id=163.php.html

Šmėkla klaidžioja po INFO.fantastika.lt - "IMPERIJOS" šmėkla...


Šis Prano Šarpnickio imtas interviu buvo paruoštas publikavimui penktajame mokslinės fantastikos ir fantasy žurnalo "IMPERIJA" numeryje. Deja, kaip žinote, "IMPERIJAI" buvo lemti tik 4 numeriai. Džiaugiamės, kad bent iš dalies galime atitaisyti šią nesėkmę...
________________________________________
Gediminas Beresnevičius: "Esu kaltas..."
Gediminas Beresnevičius gimė 1957 m. Telšiuose. 1975-80 m. Vilniaus universitete studijavo astrofiziką.
Būdamas penktakursis studentas, 1979 m. su draugais įkūrė pirmą Lietuvoje fantastų klubą, vėliau pavadintą "Dorado" vardu. Nuo pat įkūrimo iki šiol yra šio klubo prezidentas. Ir per visus tuos metus buvo beveik visų klubo iniciatyvų pagrindinis organizatorius.
O klubas ne tik tapo pavyzdžiu kitiems klubams Lietuvoje, bet ir visokeriopai skatino tiek kuriančius fantastiką, tiek fantastikos mėgėjų veiklą: literatūros ir dailės konkursai, skyreliai "Komjaunimo tiesoje" ir "Jaunimo gretose", paskaitų ir diskusijų seminarai Vilniaus planetariume, filmų peržiūros "Pergalės" kino teatre, Lietuvos fantastų konventai "Lituanicon" Vilniuje, o taip pat Baltijos šalių fantastų konventai "Baltcon" bei Europos - "Eurocon", įvykę 1986 m. Vilniuje.
G. Beresnevičius buvo fanzinų "InfoSFera", "The Contact" (anglų k. ) bei vaidmenų žaidimo "Kariai ir magai" leidėjas ir redaktorius. Sudarė lietuvių autorių fantastinių apsakymų rinkinius "Turangitas", "Šviečianti strėlė", tris rinkinius "Geriausia Lietuvos fantastika". Beje, "Šviečiančią strėlę" išleido savo lėšomis. Jis prisidėjo leidžiant "Kauko" žurnalą ir "Pasaulinės fantastikos Aukso fondo" knygų seriją.
Šiuo metu dirba Respublikinių moksleivių techninės kūrybos rūmų astronomijos observatorijos vedėju. Augina du sūnus.
Pagal zodiaką avinas, tačiau pats horoskopais netiki, kaip ir magija, ateiviais, ekstrasensorika, nors neatmeta galimybės, jog visa tai gali egzistuoti. Bet jei ir egzistuoja, tai ne tokia forma, kaip tai pateikiama bulvarinėje spaudoje.
-Pomėgiai?
-Fantastika. Kai turiu laiko - fantastika, kai jo neturiu - taip pat fantastika…
-O be fantastikos...
-Įdomu daug kas, bet viskam neužtenka laiko. Nesinori kuo nors domėtis paviršutiniškai. Turiu silpnybę - dirbu labai lėtai, ir jei ko nors rimtai imuosi, tam skiriu praktiškai visą savo laiką. Nemėgstu dirbti atmestinai. Kalbu apie mėgiamą darbą, tokį kaip renginių organizavimas ar kūrinių redagavimas.
-Hobi?
-Jei turi galvoje žvejybą ar pašto ženklų kolekcionavimą - tokių pomėgių tikrai neturiu. Visą laiką suryja fantastika, šeima, darbas. O be fantastikos ir astronomijos "žiloje" jaunystėje dar domėjausi archeologija (su draugais netgi vykdžiau kasinėjimus), paleontologija, architektūra, dailės istorija ir dar bala žino kuo. Tiesa, buvo dar viena aistra - alpinizmas.
-Buvo?
-Kai vedžiau, kalnams teko pasakyti "Ate…" Tiesa, vėliau su žmonos broliu dviese įveikėme kelias perėjas Kaukaze. To žygio metu buvau įkritęs į ledo plyšį Elbruso šlaite. Laimei, plyšys nebuvo platus: užsikabinau už jo kraštų kuprine ir alkūne…
- Ir Lietuvos fendomo istorija būtų pasisukusi kita vaga. Kokiuose kalnuose teko pabuvoti, į kokias viršukalnes įkopti?
-Nėra kuo ypatingai pasigirti. Alpinizmo pagrindų mokiausi dvejose stovyklose Kaukaze. Įkopiau į kelias įskaitines viršūnes. Jos, žinoma, nebuvo labai sudėtingos. Šiek tiek pasivaikščiojau Pamyre, kai studijų laikais statėme astronominę observatoriją. Karpatuose vienas įkopiau, berods, į Dvynių kalną. Teko pasikapanoti iki pažastų sniegynuose…
-Kuo tave traukė kalnai? Ką juose jauti?
-Didelės romantikos tame nėra. Tiesiog iš prigimties mane traukia tai, kas nepaprasta. Nuo mažų dienų troškau padaryti kažką ypatinga, nesvarbu, ar tai būtų įsikorimas į aukščiausią medį, ar ateities miesto projektas. Tai, kas kasdieniška, buitiška, įprasta - paprasčiausiai neįdomu. Iš čia, matyt, ir kilo susidomėjimas kosminiais skrydžiais, ateiviais, senovės civilizacijomis…
-Kas yra fantastikos fanas? Ar vien skaitydamas fantastines knygas save jau gali juo vadinti?
-Vienareikšmio atsakymo į šį klausimą nėra. Priklauso, jei taip galima pasakyti, nuo atskaitos taško. Vieniems gali atrodyti, kad perskaičius kelias fantastines knygas jau ir tampi tuo fanu, kitiems - kad to nepakanka. Fantastikos fanu įprasta laikyti tuos, kurie dalyvauja klubų veikloje ar atvyksta į renginius arba dar kaip nors kitaip save išreiškia fantastikos srityje, pavyzdžiui, leidžia mėgėjiškus leidinius.
-Kokius dažniausiai sutinkamus fanų tipus išskirtum?
-Nenorėčiau jų skirstyti į kažkokias lentynėles. Viskas priklauso nuo to, kaip žmogus pats save suvokia - fanas jis ar ne.
-Kuriai tu kategorijai save priskirtum?
-Nesu tipiškas fanas. Esu profesionalas. Mat už veiklą fantastikos srityje dabar gaunu atlyginimą. Esu dėkingas savo viršininkams, kad jie mane suprato, ir renginių, tokių kaip "Lituaniconas", organizavimas įeina į mano darbo planus. Štai kodėl mūsų renginių dalyvio mokestis - simboliškas, nors finansais remiantys sponsoriai išnyko kaip dinozaurai, štai kodėl "Dorado" klubo nariai nemoka patalpos mokesčio, nes renkasi mano darbavietėje. Jei būtume likę Vilniaus planetariume, neturėtume kur sudėti tokios galybės knygų, kiek dabar turime.
-Ar tave galima vadinti fantastikos fanu Nr. 1 Lietuvoje?
Gediminas rausteli, šiek tiek patyli.
-Švedų fanai po Vilniuje vykusio "Eurocono" mane pavadino "Mr. Science Fiction in Lithuania". Bet ne titulai ar reitingai svarbiausia. Kaip minėjau - nelabai galiu priklausyti "mėgėjų lygai". O Lietuvoje yra ir daugiau žmonių, kurie aukoja daugybę laiko fantastikos ir jos mėgėjų labui. Vienas tokių - Arnoldas Kalnikas, gyvenantis Telšiuose. Nemažai aktyvių fanų yra Pakruojyje, Kaune...
-Visgi esi Lietuvos fandomo pradininkas…
-Esu kaltas…
-Kaip tą "nekaltybę" praradai?
-Septintoje klasėje pradėjau rašyti fantastinius apsakymus. St. Lemo kūrybos paveiktas buvau sumanęs sukurti ištisą romanų ciklą. Parašiau kelias pirmojo romano dalis, nupiešiau ir iliustracijas. Bet vėliau susidomėjau fantastikos kritika, teorija. Ir štai viename straipsnyje aptikau, jog Rusijoje ir Ukrainoje veikia fantastikos mėgėjų klubai, o Vakarų pasaulyje - rengiami suvažiavimai, teikiamos premijos, leidžiami žurnalai. Žodžiu, vyksta aktyvus fanų gyvenimas. Be to, buvo pastebėta, jog tarp fantastikos mėgėjų ir rašytojų yra glaudus ryšys: daugelis rašytojų fantastų buvo aktyvūs fanai, o ir tapę rašytojais jautriai reaguoja į fandomo nuomonę apie jų kūrybą. Pagalvojau, jog fanų veikla gali pakelti fantastikos lygį. Tad lietuvių fantastikos labui ir ėmiausi veiklos, kuriai jau atidaviau lygiai pusę savo gyvenimo - tai yra 22 metus…
-Ar turėjai kokį nors planą?
-Savo užrašų knygutėje dar prieš įkuriant klubą pasižymėjau: klubas, renginiai, biblioteka, žurnalas. Tai nebuvo konkretus planas, o tik gairės, tikslui pasiekti - išpuoselėti gerą lietuvišką fantastiką.
-Negi prieš du dešimtmečius jos nebuvo?
-Negalima suabsoliutinti. Visai neblogus kūrinius rašė V. Norbutas (amžiną atilsį), K. Paulauskas, B. Balaševičius, R. Kalonaitis, V. Mikailionis ir daugelis kitų, bet norėjosi tokios, kuri prilygtų geriausiems Vakarų fantastikos pavyzdžiams.
-O dabar - prilygsta?
-Kaip vertinimo komisijos narys literatūriniuose konkursuose dalyvauju nuo 1981 m. ir galiu užtikrinti - lietuviška fantastika tikrai pakilo. Beje, taip manau ne aš vienas. Mūsų klubo bei "Eridano" skelbtų konkursų dėka atsirado nemažai talentingų jaunų fantastų ir fantasčių, kurių kūrybą, kaip pats kažkada esi išsireiškęs, negėda parodyti bet kokiam svečiui.
-Jeigu jau pradėjome apie lietuvišką fantastiką, pabandykime nustatyti jos ištakas. Manau, jog ji gimė septintajame dešimtmetyje. Jos atsiradimą tapatinčiau su V. Norbuto romano "Nemirtingumo lygtis" pasirodymo data…
-Nenorėčiau sutikti. Yra kelios, viena su kita labai mažai susijusios lietuvių fantastikos. Pirmoji - tarpukario Lietuvos. Be J.Pilyponio, kuris parašė pirmąjį lietuvių mokslinės fantastikos romaną "Antrasis Pasaulio tvanas" (beje, nebaigtą, nors, galbūt, trečioji romano dalis dingo, nes buvo skelbta, kad ji pasirodys), dar buvo I.Šeinius, broliai Tomdykai ir keletas kitų fantastų. Sovietmečiu ši fantastika atsidūrė bibliotekų specialiajame fonde, prie kurio eilinis mirtingasis negalėjo prieiti, neminima jokiame vadovėlyje ir t.t. Žodžiu, buvo išbraukta iš literatūros istorijos. Tad šeštame-septintame dešimtmečiuose atsiradusi mūsų fantastika formavosi sovietinės rusų fantastikos ir negausiai prieinamų užsienio šalių fantastų kūrybos pavyzdžiu. Tai buvo, galima sakyti, tradicinė Kempbelo laikų mokslinė fantastika ir kiek vėliau - socialinė fantastika. Atgavus nepriklausomybę sąlygos vėl pasikeitė: į Lietuvą plūstelėjo vakarietiška fantastika, tame tarpe iki tol neregėta fantasy. Šių kūrinių įtakoje ima formuotis visiškai nauja lietuvių fantastika, besilygiuojanti labiau į anglosaksinius modelius, negu į praėjusių dešimtmečių mūsų tautiečių kūrinius. O dar yra išeivijos fantastika, kuri mums, gyvenantiems Lietuvoje, kol kas nėra gerai pažįstama. Taip kad klausimas dėl lietuviškos fantastikos nėra jau toks paprastas. O diskusiją apie meniškumo, moksliškumo, fantastiškumo ar kitokį lygį palikime ateičiai.
-Vis dėlto, kokia, tavo manymu, fantastika gera, o kokia ne?
-Keblu atsakyti. Kalbėti apskritai apie visą fantastiką vargu ar būtų teisinga ta prasme, kad kiekviena fantastikos rūšis, kryptis ar požanris turi savo dėsnius, specifiką, išraiškos priemones ir pan. Pavyzdžiui, iš nuotykinės fantastikos nereikalaujame, kad joje būtų giliai atskleisti veikėjų charakteriai. Ar galima lyginti, tarkim, vitražą su akvarele? Kažkokie bendri meno dėsniai yra, bet kiekviena meno rūšis ar porūšis turi ir savo specifiką. O šiaip, man labai gero fantastinio kūrinio formulė būtų tokia: meniškumas + problematiškumas + fantastiškumas. Kūrinys meniškas, jei skaitytojas kartu su jo herojumi išgyvena visas jo sėkmes ir nesėkmes. Jis turi jaudinti, žadinti emocijas, įtraukti skaitytoją į savo pasaulį ir pan. Čia pasitarnauja visos grožinės literatūros išraiškos priemonės. Kūrinys problematiškas, jei jame yra keliamos šių dienų ar netolimos ateities bendražmogiškos problemos. Jei jų nėra - kūrinys vargu ar turės didesnę vertę. Ir trečia - fantastiškumas. Autoriaus keliamos problemos, nūdienos klausimai, filosofinės ar kitokios idėjos turėtų būti įvilktos, kaip sakė St. Lemas, į "galaktikinius rūbus", t.y. fantastiniame kūrinyje turi būti savitas fantastinis pasaulis, netikėta situacija, originali fantastinė idėja ir pan. Etalonu, kuriame darniai dera visos šios triados pusės, galėtų būti J.R.R. Tolkieno "Žiedų valdovo" trilogija.
-O tarp lietuvaičių fantastikos nėra tokių kūrinių?
-Austėjos "Laiškai iš gimstančios planetos" (publikuotas rinkinyje "Šviečianti strėlė"). Jame - ir įdomi pasakojimo forma (pasaulis perteikiamas protingos dirbtinės būtybės akimis), ir iškeliama humaniškumo problema (ar gali žmogus siųsti mirčiai kitą protingą būtybę, kad ir su kilnia misija), ir įdomus fantastinis pasaulis. Žinoma, yra labai daug kur kas meniškesnių apsakymų ar turinčių kur kas įdomesnes idėjas, tačiau "Laiškuose" lakoniškoje formoje suderintos visos trys pusės. Tačiau, noriu pabrėžti, kūrinio vertinimas - labai jau subjektyvus dalykas…
-Paminėjai rinkinį "Šviečianti strėlė", o kokiais kriterijais remiantis buvo sudarinėjama tavo redaguojama "Geriausia Lietuvos fantastika"?
-Pirmiausia, žinoma, į juos pateko konkurso nugalėtojų darbai. Tačiau nemažai apsakymų yra paimta iš fanzinų (daugiausia "Dorado" raganų"), bei ankstesnių klubo konkursų. Per eilę metų klube susikaupė nemaža rankraščių krūva. O šiaip visi kūriniai rinkiniuose kažkuo pasižymi. Galėčiau apie kiekvieną pasakyti, kodėl jis yra įtrauktas: vienuose - gera fantastinė idėja, kituose - puikus siužetas, trečiuose - aukštas stiliaus meistriškumas ir t.t.
-GLF konkursas "Eridano" leidyklos idėja, tačiau kūrinius reikėdavo siųsti "Dorado" klubo adresu...
-"Eridano" nuopelnas - finansinė projekto pusė. Knygų turinys ir net jų paruošimas spaudai (korektūra, maketas) priklausė tik nuo manęs. Taip kad, jei kas nors yra blogai šiuose rinkiniuose, reikėtų kaltinti mane. Tiesa, prie knygų labai daug dirbo mūsų klubo narė Diana. Dėl kai kurių kūrinių įtraukimo į rinkinį buvo sprendžiama mūsų klubo posėdžiuose, bet galutinis žodis buvo mano. "Eridano" leidyklos vadovams esu dėkingas, kad jie ryžosi leisti lietuviškos fantastikos mini seriją.
-Kiek prakaito teko išlieti sudarant rinkinius?
-Tiesą sakant - nemažai. Prie kai kurių kūrinių dirbdavome po kelis mėnesius. Kai kuriems autoriams rašydavau ilgus laiškus su pastabomis, pasiūlymais. Šie pataisydavo savo apsakymus ir vėl siųsdavau pastabas, ir vėl taisydavo… Išeidavo keli to paties kūrinio variantai. Jei mesteltum akį į pradinius variantus, pamatytum, kaip kai kurie iš jų gerokai skiriasi nuo publikuotų rinkinyje. Sudėti kablelius ir sumesti maketą -vienas juokas, bet norėjosi, kad būtų tikrai geriausia…
-Gal grįžkime prie fandomo. Apie tas gaires... Kokias svajones pavyko įgyvendinti?
-Pirmiausia, žinoma, įkurti klubą. Esu jau taip surėdytas, kad man būtinas bent vienas bendramintis, kuris pritartų mano idėjoms. Fantastika domėjosi mano kurso draugas Romualdas Buivydas. Keletą metų su juo diskutavom apie klubo steigimo būtinybę. Vėliau atsirado Artūras Kakaras. Su juo, pamenu, "Medininkų" kavinėje aptarėme veiklos planą. Iškabinome skelbimus, jog kuriamas Fantastų klubas. Tuomet jis dar nesivadino "Dorado" vardu. Ir štai 1979 m. spalio 2 dieną Vilniaus universiteto Astronomijos observatorijoje įvyko pirmasis susiėjimas. Atėjo 70-80 žmonių. Tokio susidomėjimo tikrai nelaukėme.
-Kas iš žymesnių žmonių lankė jūsų klubą?
-Rolandas Maskoliūnas, puikiai vėliau vadovavęs Kauno "Fenikso" klubui, organizavęs pirmuosius "Lituaniconus", išleidęs "Kauko" almanachą ir t.t., Alvydas Medalinskas, Romualdas Kalonaitis, Andrius Tapinas.
-Klubą įkūrėt, o kaip antrasis punktas?
-Renginiai. Juos pradėjome organizuoti jau pirmaisiais metais. Tai buvo susitikimai su rašytojais, mokslininkais, kitais žymiais žmonėmis. Vėliau Vilniaus planetariume organizavome vienos dienos seminarus, filmų peržiūras, diskusijas. 1984 m. (koks sutapimas su Orvelo antiutopija!) klubo renginius uždraudė komunistų partija. Nedaug trūko, kad būtume uždaryti. Galima sakyti, mus išgelbėjo mūsų globėjas - tuometinis planetariumo direktorius Saulius Kanišauskas. Klubo veikloje mažiausio kabliuko ieškojo ne tik kompartija, bet ir jos nurodymu visos tuometinės valdymo struktūros. Klubu domėjosi ir KGB. Atėjus pertvarkai ėmėme galvoti apie stambesnius renginius. Pirmasis "Lituaniconas" vyko rusų ekonominės ir politinės blokados sąlygomis. Pirmuosius keturis "Lituaniconus" organizavo Kauno "Feniksas", tačiau prie jų nemažai prisidėjo ir mūsų klubo nariai. Jų dėka susitiko žmonės, kurie vėliau leido "Fantastikos ir detektyvų", "Kauko" žurnalus bei "Aukso fondo" knygų seriją...
-O biblioteka?…
-Pradėjome kurti vos gavę patalpas. Iš pradžių tai buvo klubo narių suneštos knygos. Gal dabartiniam jaunimui nelabai suprantama, kam reikalinga biblioteka. Tačiau tai buvo knygų deficito laikai. Pats tikriausiai pameni, kai pasirodydavo nauja "Zenito" serijos knyga, knygyne ji išgaruodavo akimirksniu. Bibliotekose fantastinių knygų nebuvo gausu.
-Kiek dabar jų turite?
-Apie 5500 lietuvių, rusų, anglų kalbomis. Daugiausia anglų - virš 3000 knygų. Didžiausias mūsų bibliotekos mecenatas - Dainis Bisenieks (Latvijos išeivijos amerikietis). Atradom jį atsitiktinai, kai atsivėrė keliai į Vakarus. 1990-1995 m. su Romualdu Buivydu anglų kalba leidome fanziną "The Contact". Jį siuntinėdavome žurnalams, užsienio klubams, pavieniams fantastikos mėgėjams. Jo dėka Lietuvos fandomas tapo žinomas ne tik Europos šalyse ir JAV, bet ir Pietų Afrikos respublikoje, Brazilijoje, Australijoje.
-Be klubo narių ar dar kas nors naudojasi klubo biblioteka?
-Mes negalime turėti viešosios bibliotekos statuso. O anglų kalba knygas neretai skolindavome "Eridano" leidyklai.
-O kaip su žurnalu?
-Žurnalas… Tuo metu buvo gilus sovietmetis. Pradėti leisti fantastikos žurnalą buvo vos ne absurdiška mintis. Naujas leidinys turėjo gauti CK leidimą. O norint jį gauti galėjai kryžiaus kelius nueiti ir… bet nepaisant to, bandėm. 1981 m. po dviejų metų klubo veiklos pradėjom leisti fantastikos biuletenį. Negalėjom rašyti, jog tai žurnalas - pavadinom "Vilniaus fantastų klubo biuleteniu". O dėl jo įteisinimo… Už tokią veiklą buvo galima tremtis arba psichiatrinė ligoninė. Mėginau leidinį legalizuoti. Nuėjau į Vilniaus universiteto komjaunimo komitetą, papasakojau, kad yra klubas, jog norime leisti tokį leidinuką. Ten iš manęs skaniai pasijuokė ir pasiūlė apsilankyti GLAVLIT`e. Nuėjau. Ten išpūtė akis - iš kur toks idiotas atsirado. Pasakė, jog daugiau nei 5 egz. neturime teisės spausdinti. Pasiūlė kreiptis į Komunistų partiją - nebent jie duotų leidimą. Ten jau nėjau, nes pagalvojau, jog beviltiška.
-"Biuletenis" tik penkiais egzemplioriais ir tebuvo leidžiamas?
-Oficialiai taip… padaugindavom daugiau. Pasirodė 7 jo numeriai.
-Remiantis galbūt ne visai patikimų šaltinių žiniomis, 1999 m. bandei dar sykį atgaivinti periodinio leidinio idėją? Ar tai būtų buvęs iš pelenų prikeltas "Kauko" žurnalas, ar žurnalas kokiu nors kitu pavadinimu?
-Būta visokių projektų. Iš tokių nelabai vykusių galiu paminėti dar 1991 m. išleistą "SFeros" žurnalą, kurio tepasirodė vienas numeris. Jį išleido sudėję savo pinigus penki mūsų klubo nariai. Deja, komercinės sėkmės jis neatnešė. Apie dienos šviesos neišvydusius projektus nenorėčiau kalbėti.
-Bet grįžkime prie fandomo. Kodėl taip atsitiko, jog fantastikos mėgėjų judėjimas taip sunyko?
-Nemanau, kad sunyko. Jei pažiūrėtume į renginių kokybę - ji, manau, žymiai pakilo. Štai paskutinysis "FantRoppas", mano galva, buvo geresnis už tą, kuriame buvau prieš kelerius metus. Gana turtingą programą turėjo ir paskutinysis "Lituaniconas" Vilniuje. O ką jau bekalbėti apie tokio svečio kaip Algis Budrys apsilankymą jame! Gaila tik, kad šis pasaulinio masto rašytojas fantastas dar mažai žinomas Lietuvoje. Džiugu, kad "Vaga" baigia ruošti spaudai jo romaną "Mirties mašina", Vakarų pasaulyje žinomą "Šelmio Mėnulio" pavadinimu. Kas dar... "Hukonas". Jame buvo tiek linksmų, naujų ir įdomių renginių, kad buvo tikrai smagu. Sakysi, konventuose sumažėjo šou elementų, tokių kaip kaukių karnavalas. Tas tiesa. Nesu prieš tokius dalykus, bet man labiau prie širdies intelektualioji programos pusė. Tuose renginiuose, kurių organizavimui vadovauju aš, tai ir dominuoja.
-Bet pažiūrėjus į dalyvių skaičių, matome, kad pastaraisiais metais jis gerokai sumažėjo.
-Čia gal kalta ekonomika. Anksčiau fantastų judėjimą varžė komunistų partija - dabar ekonomika. Štai pakruojiečiai man sakydavo: "Nedarykite konvento mėnesio pabaigoje, kai žmonės dar negavę algos." Paklausk, kodėl į paskutinius renginius neatvyksta Arnoldas? Vieną kartą jam sumokėjau už kelionę… Norint suorganizuoti didelį renginį, reikia ir didelių pinigų. Iš kur juos paimti? Bet ar dalyvių skaičius yra konvento kokybės rodiklis?
-O klubai - jų gi sumažėjo...
-Fantastika nebėra deficitas, nebėra didelio akstino burtis į klubus. Mūsų klubo bibliotekoje skaito ne taip jau daug žmonių. Aktualumą ji įgavo vėl, kai knygos tapo brangios, o žmonės nebeturi pinigų. Papildyti ją mums darosi vis sunkiau - vėl ta pati ekonomika. Be to, žmonės tapo labiau užimti, o ir pramogų atsirado žymiai daugiau, nei tais metais, kai buvo atkurta nepriklausomybė, jau nekalbant apie sovietmetį.
-Nebeleidžiama tiek fanzinų...
-Taip, bet pažiūrėk, kiek atsirado internetinių fantastikos svetainių! Fanzinų funkciją - informacijos skleidimą - perima naujos technologijos. O kūrybiniai fanzinai išliko. Iš kitos pusės - lengva gyvenant kokiame nors rajono miestelyje išleisti fanziną? Kiek metų tau užtektų entuziazmo ranka perrašinėti savo leidinį?
-Esi dar žinomas kaip vaidmenų žaidimų meistras…
-Taip, nemažai meistravau, daugiausia pagal "Advanced Dungeons and Dragons" sistemą. Taip jau išėjo, kad su Kastyčiu Beitu esame pirmieji vaidmenų žaidimo meistrai Lietuvoje.
-Kas buvo pirmieji tavo žaidėjai?
-Atsitiko taip, kad kaip tik tuo metu turėjau astronomijos būrelį. Ir vieno užsiėmimo metu papasakojau apie tuos drakonus ir požemius. Vaikinams nukaro žandikauliai, ir jie vos ne choru nutęsė: "Ir mes norim!.." Teko drakonus paversti kitų civilizacijų būtybėmis, negailestingais robotais, agresyviais kitų pasaulių padarais, o požemius perkelti į kitas planetas - kaip ne kaip, o astronomijos būrelis! Bet jau kitais metais perėjome prie normalių taisyklių. Taip atsirado bene vienintelis šalyje fantastikos būrelis.
-O Kastytis? Bene jis ir sukūrė "Karius ir magus"?
-Taip. Jis visą laiką meistravo pagal savo sistemą. Ji buvo sukurta pagal MERPS ir "Dungeons…" taisykles. Aš tik sugalvojau jo žaidimui pavadinimą, paruošiau spaudai, daugindavau ir platindavau. Šį žaidimą iki šiol galima įsigyti tik mūsų klube.
-Aš pats kadaise už tą taisyklių rinkinį suplojau 60 rublių. Ir nepasirodė taip mažai. Suprantu - kopijavimas ir anais laikais nebuvo pigus daiktas. Bet grįžkime prie vaidmenų žaidimų... Puikiai žinau, kas tai yra, nes pats ketvertą metų intensyviai meistravau, bet daugumai skaitytojų tie vaidmenų žaidimai gali būti visiškai negirdėtas dalykas. Taigi, kas tai?
-Taisyklės gana sudėtingos, bet jas žinoti pakanka tik meistrui, paprastas žaidėjas visų plonybių gali ir nežinoti. O keliais žodžiais papasakoti apie vaidmenų žaidimą neįmanoma. Netgi pamačius, kaip vyksta žaidimo sesija, sunku suprasti esmę. Iš šalies žiūrint, atrodo, kad prie stalo susėdo bepročių kompanija: šaukia, rėkia, mėto kauliukus, kažką įrodinėja, kažką paišo ant popieriaus…
-Visgi, kokia šio žaidimo esmė?
-Esmė - pats žaidimo malonumas. Čia nėra kažkokio tikslo, kurį būtina pasiekti. Tiesa, veikėjai ieško lobių, vaduoja princeses, kaunasi su pabaisomis. Jiems kartais tenka kažkur nuvykti, kažką padaryti, bet tai atlikus, paaiškėja, jog reikia dar kažką nuveikti ir taip toliau. Žodžiu, pats žaidimas gali tęstis metų metus. Jis, aišku, vyksta vaizduotėje, retsykiais pabraižomas žemėlapis ar miesto planas. O žaidėjai vaidina tam tikrus vaidmenis: jie gali būti kariais, vagimis, žvalgais, magais ir pan. Kiekvieno veikėjo charakteristikos surašomos ant atskiro lapo. O meistras atstovauja jo sugalvotame pasaulyje sutinkamus kitus žmones, įvairių rasių atstovus, žvėris, pabaisas, gamtos stichijas ir t.t. Meistras nusako, kur yra veikėjų grupė ir klausia žaidėjų, ką daro jų veikėjai.
-Tikiuosi, jog plačiau vaidmenų žaidimus dar pristatysime artimiausiuose žurnalo numeriuose. O klube šiuo metu dar žaidžiama?
-Susirinkimų metu - ne. Bet į klubą rinkdavosi nemažai mano buvusių būreliečių. Jie ir sudarė atsiskyrusio nuo mūsų klubo "Legiono" branduolį.
-Ar dar bus leidžiami "Kariai ir magai"?
-Kiek žinau, daugelis meistrų modifikavo klasikinį Kastyčio variantą. Ir pats mėginai kažką padaryti.
-Ne tik modifikavau, bet ir 1994-95 metais sukūriau bei išbandžiau visiškai naują, originalią magijos sistemą, kurią pavadinau "Aukštesniąja arba inžinerine magija". Tačiau tai buvo taip seniai. Ir ji toliau mano buvusio neformalaus klubo sienų nepasklido.
-Tai vadinamosios namų taisyklės. Atnaujinti ar pratęsti "Karių ir magų" negalvojame. Turiu sumanymą sukurti paprastesnes, nei Kastyčio, taisykles. Bet ar pavyks - parodys laikas.
-Ar dar populiarūs vaidmenų žaidimai klubuose?
-Sunku pasakyti. Bent jau mano aplinkoje dabar populiariausias kolekcionuojamų kortų žaidimas "Magic: The Gathering", kurį su Kostu Galdiku atvežėme iš "Worldcono" 1995 m. Dabar kartą per mėnesį pas mane renkasi "medžikistai" ir pliekia savo turnyrus.
-Ar nemanai, jog klydai pasinerdamas į fantastikos judėjimo sūkurius?
-Visą laiką dariau tai, ką norėjau daryti - siekiau paauglystėje suformuluotų tikslų.
-Na, toksai beveik mano tradicinis klausimas, kurį užduodu vos ne kiekvienam pašnekovui: ar skristum į Marsą, jei atsirastų tokia galimybė?
-Skrisčiau, jei tik sveikata leistų.
-Net jei bilietas į vieną pusę?
-Dabar, kai vaikai jau beveik suaugę, ko gero, taip.
-Kodėl?
-Įdomu.

(c) Pranas Šarpnickis, 2000

********************************************************************

Fantastikos almanachas “Imperija”


(išėjo 4 numeriai)

Imperija, 2000 m., Nr.1

Turinys: Robert Bloch-Ynokas; Nancy Kress; Pranas Šarpnickis-Vienas žmogus; Henry Lion Oldie-Senelio Vampyro pasakos; Edvardas Vaišvila-Dvorfas; Gintautas K. Ivanickas-Kadsandros sindromas; Dž.Dž. Hemri-Jei truputėlį pastūmėtų...; Raul Kabeza de Vaka-Galutinai; Fredric Brown-Į duris pabeldė; Laisvas Lopas Kranklys-Niekas nežadėjo nieko gero; Wetvind Heiels-Bodmino siaubas; Andrej Salomatov-Šventė; Stasys Šarpnickis- Laiškas mamai; Jurij Buenosov-Numirėlis, kuris pabėgo ir kt.

Komentaras: UAB "Mūsų linija", Iliustruotas mokslinės fantastikos ir fantezy žurnalas, Redaktorius Pranas Šarpnickis ir kt., 79 psl., minkšti virš.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema: Re: Lietuvių fantastika
StandartinėParašytas: 10 Sau 2019 15:54 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina

http://literaturairmenas.lt/2017-12-15- ... rspektyvos

Neringa Mikalauskienė. Lietuviškos fantastikos raida ir perspektyvos


Mokslinė fantastika − tai revoliucinis menas ta prasme,
kad ji ugdo skeptišką požiūrį į visas politikos, religijos ir net mokslo dogmas.
Ji puoselėja norą žinoti ir remiasi žmogaus smalsumu. Ir, svarbiausia, tai literatūra, kuri neatsuka nugaros ateičiai.
Damon Knight

Šis amerikiečių rašytojo fantasto D. Knighto (1922−2002) epigrafas paimtas iš brošiūrėlės, išleistos Vilniaus fantastikos mėgėjų klubo „Dorado“ 20 metų sukakties proga. Tačiau ar fantastinė literatūra, save vadinanti su dogmomis kovojančiu „revoliuciniu menu“, iš tiesų įgyvendinta mūsų lietuviškoje realybėje − gana mažoje fantastų bendruomenėje? Save fantastais vadinančius dažnai sieja ne tik domėjimasis fantastikos sritimi, apimančia literatūrą, dailę, kiną, vaidybą ar renginių organizavimą, bet ir kūryba kaip tam tikru saviraiškos ir savęs įtvirtinimo pasaulyje būdu (ar greičiau būdu iš to pasaulio išsiskirti).

Dovilė Dagienė. Iš ciklo „Sunspots“ („Saulės dėmės“)

Formaliai fantastikos mėgėjų veikla Lietuvoje prasidėjo 1979 m., Vilniaus universiteto Astronomijos observatorijos patalpose: į pirmąjį susitikimą atėjo apie 70 žmonių, buvo perskaitytas pranešimas apie fantastiką ir aptartos klubo veiklos gairės. Iš pradžių sambūris vadinosi Vilniaus universiteto fantastų klubu, vėliau − Vilniaus fantastų klubu, Jaunųjų fantastų klubu, o nuo 1984 m. − Vilniaus fantastų klubu „Dorado“. Klubo veikloje nuolat aktyviai dalyvaudavo apie 30 žmonių, kiti prisidėdavo kuriam laikui. Aktyviausiai sovietiniu laikotarpiu klubas veikė 1981−1984 m.: susitikdavo tris kartus per savaitę, atskirai susirinkdavo literatų sekcija ir „vaizduotės lavinimo“ grupė. Klubo nariai dienraštyje „Komjaunimo tiesa“ 1981−1984 m. rengė „Fantastikos“ skiltį: rašydavo straipsnius, publikuodavo savo apsakymus, versdavo užsienio autorių kūrybą, organizuodavo literatūrinius konkursėlius. 1981 m. išleistas pirmasis Vilniaus universiteto fantastų klubo biuletenis, spausdintas 5 egz. tiražu. Tik tokį tiražą leido Glavlitas. Iš pradžių mėginta leidinį įteisinti per Vilniaus universiteto komjaunimo komitetą, tačiau joks naujas leidinys negalėjo būti leidžiamas be Komunistų partijos pritarimo. Taigi pasirodė tik 6 numeriai. Nuo 1982 m. organizuotas „Visatos ir žmogaus“ konkursas, numatytos premijos už fantastinius literatūros ir dailės kūrinius. Šis konkursas skelbtas iki tol, kol jau nepriklausomoje Lietuvoje įsikūrusi „Eridano“ leidykla pradėjo skelbti savo literatūrinį konkursą, kurio nugalėtojų kūriniai leisti rinkiniuose pavadinimu „Geriausia Lietuvos fantastika“.
1984 m. rudenį „Dorado“ klubo veikla susidomėjo Lietuvos komunistų partijos Centro komitetas, gavęs nurodymą iš TSKP CK patikrinti fantastikos mėgėjų klubų veiklą. Tuo metu šie klubai masiškai kūrėsi visoje SSRS (1983 m. jų buvo jau apie 200). Gautas skundas, kuriuo klubai buvo kaltinami „buržuazinės ideologijos skleidimu, sio¬nizmo propaganda ir kitokia neleistina veikla“1. Sovietų Sąjungoje buvo kovojama ir dėl požiūrio į fantastinę literatūrą: rašytojas A. Kazancevas ir jo sekėjai, susitelkę prie VLKJS CK leidyklos „Molodaja gvardija“, „puoselėjo tradicinę tarybinę mokslinę fantastiką, kurios svarbiausias uždavinys buvo nukreipti jaunąją kartą į socializmo statybas. O opozicija, vadinamoji brolių Strugackių mokykla, teigė, kad ne viskas tose statybose gražu... Pirmoji grupuotė turėjo puikias sąlygas leisti savo ir draugų knygas (...). Žmonės, padėję išvysti dienos šviesą Strugackių kūriniams, neretai patys nukentėdavo. „Baikalo“ žurnalo redaktorius po Strugackių apysakos „Sraigė ant šlaito“ pub¬likavimo neteko darbo.“2
Tuo metu Lietuvoje „Dorado“ fantastų klubo pirmininkas G.Beresnevičius keletą kartų buvo kviečiamas į Lietuvos komunistų partijos Centro komitetą aiškintis, turėjo nešti klubo planus, nuostatus, laiškus, narių sąrašą, veiklos ataskaitą, o 1984-aisiais jį, susirengusį vykti į fantastikos mėgėjų renginį Sverdlovske, Valstybinio profesinio techninio mokymo komiteto pirmininko pavaduotojas perspėjo, kad bus stebimas, ir replikavo: „O ką jūs ten savo klube fantazuojate? Ar tik nesugalvosite visuomenės, geresnės už komunizmą?“3
Baimės akys didelės. Tačiau kaip buvo iš tikrųjų? Įdomus sutapimas: G. Orwello kūrinys pavadintas būtent „1984-ieji“, o 1984 m. fantastų judėjimas bene labiausiai persekiojamas. Ar galėjo į „revoliucinio meno“ vardą pretenduoti lietuvių fantastinė literatūra?
„Revoliucinis menas“ − apibūdinimas, puikiai tinkantis mąstant apie kūrybą kaip pasipriešinimą visuomeninei, politinei, ekonominei etc. sistemai. Fantastinė literatūra turbūt vienintelė taip atvirai teigia priklausomybę nuo idėjos − grožinio kūrinio formą ji pasitelkia pateikti apibendrintam žvilgsniui į žmogaus, kaip individo, vietą visuomenėje. Vienoje iš daugelio fantastinės literatūros klasifikacijų netgi išskiriama atšaka −¬ critical fantasy, arba „socialinė kritinė fantastika“, kurioje fantastiniais įvaizdžiais autorius perteikia požiūrį į esamą socialinę visuomenės santvarką4. Kuriami galimų pasaulių modeliai –¬¬ įsivaizduojamas gyvenimas tolimose planetose, Žemės ateityje ar paralelinėse erdvėse. Individualus charakteris tarsi pasitraukia į antrą planą ir atlieka pagalbinę funkciją – išryškina vieną ar kitą idėją. Net psichologine fantastika vadinamuose kūriniuose veikėjo charakteris dažniausiai kuriamas pagal kolektyvinius stereotipus ir tam tikrus elgesio modelius, veikiančius naujoje, neįprastoje situacijoje. Fantastinėje literatūroje atsispindi ir žmonių baimės. Pavyzdžiui, idėja, kad vykstant į kosmines keliones ir skrendant greičiau už šviesą biologinis žmogaus laikas atsiliks nuo laiko, kuris tuo metu praeis Žemėje, neišvengiamai kelia adaptacijos problemą ateities visuomenėje, galimą socialinę atskirtį. Medicinos pažanga jau dabar numato klonavimo galimybę, o fantastinė literatūra svarsto, kaip klonuoti žmonės bus vertinami, kurie – klonuoti ar gimę natūraliai – bus diskriminuojami? Daugelyje kūrinių akcentuojamas asmenybės susvetimėjimas techninio progreso sąlygomis: universali priešprieša „sava“ ir „svetima“ įgauna naują pavidalą – „žmogus“ ir „protingas robotas“.
Tokios bendrosios fantastinės literatūros tendencijos. Grįžtant į Lietuvą ir atskaitos tašku imant 1979-uosius, Vilniaus fantastų klubo įkūrimą, pirmiausia vertėtų apžvelgti, kokioje fantastinės literatūros terpėje jis pradeda veikti. Fantastams buvo neprieinami kūriniai, išleisti tarpukariu, pavyzdžiui, J. Pilyponio mokslinės-prognostinės fantastikos romanas „Antrasis pasaulio tvanas“ (1930, 1934), brolių Tomdykų mistinis romanas „Meilės prakeiktos sielos“ (1934). Lietuvai patekus į Sovietų Sąjungos sudėtį, visa literatūra orientuota į socrealizmą, todėl iki 6 dešimtmečio pabaigos fantastinių apsakymų pasirodydavo tik periodikoje, juose vaizduojama netolima ateitis, o būsimieji išradimai ar gigantiški gamtos pertvarkymo projektai išdėstomi nuobodžia šviečiamosios paskaitos intonacija ir meninės vertės neturėjo. Pirmoji lietuvių fantastinė knyga, išleista soviet¬mečiu, – V. Miniaus apsakymų rinkinys „Į žvaigždes pasirengę“ (1964). V. Minius (g. 1924) – chirurgas, dirbęs Tuberkuliozės mokslinio tyrimo institute, todėl ir jo apsakymų temos siejasi su ateities medicinos laimėjimais.
Socialinė tematika lietuvių fantastinėje literatūroje ima dominuoti XX a. 8 dešimtmetyje. 1970 m. pasirodo V. Norbuto apysaka „Nemirtingumo lygtis“. Vėliau V. Norbutą fantastų bendruomenė pagerbė įsteigdama jo premiją geriausiam Lietuvos fantastui (premija įsteigta 1991 m., per antrą Lietuvos fantastikos mėgėjų suvažiavimą). „Nemirtingumo lygtyje“ keliama homosintezės − dirbtinių antrininkų − sukūrimo galimybė ir su ja susijusios socialinės adaptacijos problemos: „sintetinių antrininkų“ aplinkiniai vengia, netgi nekenčia. Dirbtiniai žmonės taip pat jaučia nevisavertiškumo kompleksą − po kurio laiko juos visus ištinka amnezija, jie pamažu regresuoja ir nori atkeršyti tikriesiems žmonėms už suteiktą nevisavertį ir nelygiavertį gyvenimą. Autorius kelia hipotezę, kad bus sukurta visuomenė, susidedanti iš atskirų būtybių, bet turinčių bendrą sąmonę, bendrą protą ir bendrą atmintį („Žmogus virstų milžiniško kūno dalele, organiniu automatu, atliekančiu tam tikras funkcijas – ir nieko daugiau“5) ir svarsto, kiek svarbus kiekvienas asmuo kaip individualybė. XX a. 8 dešimtmetyje mokslinės fantastikos kūrinių išleidžiama gana daug.
Be V. Norbuto, kuria dar du rašytojai fantastai – K. Paulauskas ir B. Balaševičius. K. Paulausko apysakose „Dorado“ (1971), „Argonautų laivas“ (1979), „Saulės sūnus“ (1983), „Deimo efektas“ (1986) vaizduojamos kelionės į kitas planetas, galimybė susipažinti su svetimais pasauliais, tačiau socialinis klodas nėra ryškus. O štai B. Balaševičiaus kūryboje jis dominuoja. Apysakų „Agentas ir robotas“ (1973) ir „Už laiko upės“ (1986) siužetai − kosminės kelionės ir kontaktai su nežemiškomis civilizacijomis − yra priemonė socialinei problematikai atskleisti. Apysakoje „Agentas ir robotas“ kaliniui, nuteistam iki gyvos galvos, bausmė pakeičiama sutartimi su Kosmoso kolonijų bend¬rove. Agentas planetose, į kurias siunčiamas ištirti kolonizavimo galimybių, aptinka dvi visuomenines santvarkas. Gyventojų alaiminų smegenyse įmontuotos kapsulės, priimančios „daugumos“ (o iš tikrųjų tik valdančiųjų kepitų grupelės) įsakymus. Alaiminams atrodo, kad jiems nieko netrūksta, tačiau sotus ir laimingas gyvenimas – tik iliuzija. Antrosios planetos gyventojai ditrampai kiekvieną vertina lygindami su savimi: tik jie pripažįstami visaverčiais, o visoms kitoms rasėms suteikiama tam tikra raidos kategorija pagal „civilizacijų išsivystymo lentelę“ ir pagal tai nustatoma, kokias teises jos turės ditrampų visuomenėje. Apysaka „Agentas ir robotas“ gali būti suprasta kaip užmaskuotas bandymas perteikti du režimus – iliuzinį komunistų siūlomos laimės principą, pagrįstą diktatūra, ir fašistinį − vienos rasės pirmenybės prieš kitas. Apysakoje „Už laiko upės“ vaizduojama planeta, kurioje žmonės kolonistai, įvedę fašistinį režimą, pavergė vietinės civilizacijos gyventojus borus. Abiejose apysakose primygtinai teigiama, kad nesvarbu, kokios būtų visuomenės problemos, jas turi spręsti pati visuomenė – pagalba iš šalies (šiuo atveju iš Žemės) nereikalinga. Tikras akmuo į sovietų „armijos išvaduotojos“ daržą...
Tuo metu taip akivaizdžiai svarstyti socialines problemas buvo galima tik nukeliant veiksmą į tolimą ateitį ar pateikiant kaip svetimos civilizacijos negeroves. Kadangi tokia fantastikos motyvacija atrodo gana garbinga, Lietuvai atgavus nepriklausomybę patys fantastai savo kurtos literatūros tradiciją ėmė sieti būtent su užmaskuotu pasipriešinimu buvusiai sistemai.
Prasidėjus pertvarkai SSRS, atsivėrė naujų galimybių ir Lietuvos fantastų judėjimui. Nuo 1990 m. pradėti organizuoti suvažiavimai (vadinamieji konventai): pirmasis Lietuvos fantastikos mėgėjų suvažiavimas „Lituanicon“ vyko Kaune, dalyvavo apie 100 žmonių; daugiausia dalyvių − 500 − buvo 1996 m., nes tais metais Lietuvoje kartu surengti tarptautiniai „Baltcon“ ir „Eurocon“ suvažiavimai, atvyko nemažai svečių iš užsienio. Nors konventų renginiai buvo įvairūs (organizuojami fantastinių vaidmenų žaidimų turnyrai, įvairios viktorinos, fantastinių filmų peržiūros), vis dėlto daugiausia besidominčiųjų pritraukdavo literatūrinės sekcijos, kur rašantys fantastikos mėgėjai galėdavo perskaityti atsivežtus kūrinius ir būti įvertinti skaitytojų-kritikų, pavyzdžiui, „Dorado“ klubo pirmininko G. Beresnevičiaus, literatės D. Butkienės. Organizuoti fantastinės literatūros aukcionai ‒ tuo metu įsigyti fantastinių knygų ar užsienyje leidžiamų fantastikos žurnalų dar būdavo problema. Dabar fantastikos mėgėjų konventai taip pat organizuojami, tačiau literatūrinė jų atšaka paskęsta bendrame pramoginių įvykių sraute.
Nuo 1989 m. leistas informacinis laiškas fantastams − fenzinas „InfoSFe¬ra“ (leido G. Beresnevičius, R. Buivydas, O. Mickevičiūtė). Jame būdavo pristatomos Lietuvos ir pasaulio fantastikos naujienos, renginių skelbimai, straipsniai apie fantastinę literatūrą ir rašytojus fantastus. „InfoSFera“ leista iki 1998 m., pasirodė 47 numeriai. Nuo 1994 m. pradėtas leisti kitas fenzinas − „Dorado“ raganos“ (leidėjos − D. Butkienė, E. Surgailytė ir A. Vodzinskaitė). Šis leidinukas, nors ir nereguliariai (per metus pasirodydavo nuo 1 iki 4 numerių) leistas iki 2017-ųjų rudens. Jame daugiausia dėmesio buvo skiriama literatūrinės fantazijos su mitologijos elementais (fantasy) žanrui. „Dorado“ raganų“ ypatybė buvo ta, kad visos leidėjos ‒ moterys. Bandymai įtraukti į redakcinę kolegiją vyrus (jaunosios kartos rašytojus fantastus G. Kulikauską (g. 1976) ir J. Žilinską (g. 1974)) baigėsi nesėkme ‒ išsiskirdavo nuomonės ir vyrija galų gale pareiškė, kad savo kūrinius femzinui (lot. femina − moteris) duos ir toliau, bet su „ta raganų kompanija“ nenori turėti nieko bendra. Pastangos Lietuvoje leisti periodinius fantastikos leidinius − tiek mėgėjiškus fenzinus („Varūną“, „Monus“, „Dia¬bolos šviesą“, „Fenikso plunksną“), tiek kokybiškesnį žurnalą „Imperija“ (platino Lietuvos paštas, 2000−2001 m. pasirodė 4 numeriai) – baigdavosi nesėkme pritrūkus finansavimo: aktyviausiai fantastų judėjime dalyvauja studentija (daugiausia fizikos, informatikos, matematikos, istorijos studentai, vos keletas filologų), taigi finansiškai nestabiliausias visuomenės sluoksnis, o vien entuziazmo čia neužtenka. Šiaip ar taip, būtent „Dorado“ raganos“, skirdamos daugiausia dėmesio lietuvių autorių grožinei kūrybai, išugdė rašytojus, spausdintus rinkiniuose „Geriausia Lietuvos fantastika“.
Fantastų kūrybos rinkinių leidybos istorija prasidėjo 1988 m., kai išleistas nedidelis apsakymų rinkinėlis „Turangitas“, kurį sudarė G. Beresnevičius. Jame, be jau žinomų rašytojų fantastų (V. Norbuto, B. Balaševičiaus, R. Kalonaičio, L. Latonaitės) atsiranda naujų pavardžių − spausdinami E. Liutkevičiaus, V. Totoraitytės, S. Jusionio, V. Mikailionio apsakymai. Visi jie − mokslinės fantastikos žanro. 1996 m. pasirodė rinkinys „Šviečianti strėlė“, kurį galima laikyti „Geriausios Lietuvos fantastikos“ rinkinių prototipu. Jame (sudarytojas − vėl G. Beresnevičius) publikuotos kūrybos autorių dauguma − Lietuvos fantastikos mėgėjų klubų nariai, kasmet „Dorado“ organizuoto konkurso laureatai. Šalia mokslinės fantastikos žanro, čia publikuojama nemažai fantasy apsakymų, pradeda ryškėti mitologinė tematika ar bent jos elementai: personažais tampa dievai ir žyniai, kuriami gentinių kultūrų, nenaudojančių technikos, bet turinčių sudėtingą religinę ir socialinę struktūrą, modeliai (D. Butkienės „Dievybės Mo nužengimas“, Austėjos „Keliautojas“ ar „Šviečianti strėlė“, R. Žimanto „Kruvinoji kaukolė“).
„Geriausios Lietuvos fantastikos“, sutrumpintai GLF, rinkinius pradėjo leisti specializuota fantastinės literatūros leidykla „Eridanas“, įkurta 1992 m. Nuo 1996 m. ji skelbdavo geriausio lietuviško fantastinio apsakymo konkursus, o GLF’uose spausdinti atrinkti kūriniai. Žinoma, teigti, kad tai iš tiesų geriausia Lietuvoje sukurta fantastinė literatūra, nėra visiškai teisinga, nes į fantastų dėmesio lauką nepakliūva autoriai, kurie fantastų judėjimo veikloje nedalyvauja, pvz., G. Aleksos „Ėriukėlis stiklo ragais“ ar S. Spurgos „Pasaulio vidurys“ ir „Gintarinė valstija“ fantastų beveik arba net visiškai nežinomi. Tai dar kartą parodo, jog klubų veikla hermetiška.
Išleisti šeši rinkiniai: GLF’ 1997, GLF’ 1998, GLF’ 1999, GLF’ 2001, GLF’ 2002 ir GLF’ 2003−2006. Kadangi seriją leidusi leidykla orientavosi į populiariąją pramoginę literatūrą, įtraukta nevienodos kokybės ir meninio lygio kūrinių. Pirmojo GLF’ 1997 pratarmėje teigiama, kad rinkinys sąlyginai suskirstytas į tris dalis: pirmojoje –¬ tradicinės mokslinės fantastikos kūriniai, antrojoje – kūriniai apie neįprastus reiškinius, keistus žmones, paslaptingus nutikimus, trečiojoje –¬ fantasy, arba literatūrinė fantastinė pasaka. Visų rinkinių struktūra panaši. Per beveik dešimtį šios serijos gyvavimo metų kūrinių kokybė irgi nepasikeitė. Vis dėlto galima pastebėti, kad tradicinės mokslinės fantastikos žanro kūrinių, kur būtų kalbama apie kosmines keliones ar netikėtus civilizacijos pasiekimus, lieka vis mažiau. Pradeda dominuoti „kiberpanko“ atšaka: vaizduojama kibernetinė visuomenė ir joje veikiantys marginalai − kriminaliniai elementai, visuomenės atstumtieji, neturintys kapitalo įsigyti tobulesnių natūralius žmogaus kūno organus pakeitusių protezų, negalintys pasinaudoti genų inžinerijos laimėjimais ar tie, kurie renkasi laisvę (E. Šantaro ir M. Starkausko „Idealus pasirinkimas“, GLF’ 1997; J. Žilinsko „Greitoji pagalba“, GLF’ 2001 ir „Lede“, GLF’ 2002). Bandoma reaguoti į šiandienos socialines aktualijas: D. Vadlugos apsakyme „Padėvėti drabužiai“ žmonės kolonizuoja planetas, siųsdami į jas didžiules padėvėtų drabužių siuntas, o jais apsirengę čiabuviai perima ir kolonizatorių mąstymą, papročius, net vardus. Atsiranda ironiškas žvilgsnis į lietuvių tautos istoriją: P. Šarpnickio apsakymą „Vienas žmogus“ (GLF’ 1999) galėtumėm priskirti mokslinės prognostinės fantastikos krypčiai. Sėkmingai kolonizuotas kosmosas, „sukurta vieninga ekonominė sistema – Paukščių Tako Homo Sapiens Galaxis Imperija“. Lietuviams šiame apsakyme tenka išskirtinė vieta – jie persekiojami, nes jų tauta „per keletą dešimtmečių tapo pernelyg protinga“: diktatorius Antanas Maceina, į valdžią atėjęs 2001 metais, pradėjo vykdyti planą „Protas yra mūsų iškasenos. Jauni protai – mūsų prekė. Mūsų išsigelbėjimas – proto eksportas“ ir prievarta vertė jaunuolius studijuoti. Sakytum, pratęstos ir sustiprintos amžiaus pradžios aušrininkų ir varpininkų idėjos, jungiant jas su šiandiene „protų nutekėjimo“ problema. Skirtumas tik toks, kad mūsų gyvenamos Lietuvos valdžios diktatūra įvesti visiems privalomas aukštojo mokslo studijas nė neketina, netgi atvirkščiai − siekiama sumažinti studentų kiekį įvedus mokestį už studijas, todėl daugelis gabių žmonių išvažiuoja studijuoti į užsienį ir ten sėkmingai įsidarbina.
Tačiau fantastinės literatūros tendencija ryškinti socialinę problematiką vis labiau menksta. Pasitraukiama į virtualiąją tikrovę, kompiuterinių žaidimų pasaulį, tarsi siekiant atsiriboti ne tik nuo esamos realybės, bet ir nuo prognozių, kokia ateitis laukia visuomenės. Jau ilgai stipriausia ‒ lietuvių kuriama fantasy žanro literatūra. Dažniausiai tokių kūrinių erdvė konst¬ruojama pagal M. Elia¬de’s tipo pasaulio modelį: akcentuojama sava ir svetima teritorija, grįžtama į pagoniškus laikus (L. Darbutaitės „Daina“ (GLF’ 1997), „Vėjų krikštaduktė“ (GLF’ 1999), D. Butkienės „Laumvaikis“ (GLF’ 1997), „Aukarija“ (GLF’ 1999)). 2003 m. išleidžiamas G. K. Ivanicko romanas „Laumės mėnuo“ (žadama, kad 2018-aisiais jo leidimas bus pakartotas). Kaip atskirą šaką reikėtų minėti alternatyviąją istoriją, kurią reprezentuoja steam punk žanro A. Tapino romanai „Vilko valanda“ (2013) ir „Maro diena“ (2015) ‒ juose veiksmas vyksta XIX‒XX a. sandūroje, laisvajame Aljanso Vilniuje, kur veikia menininkai, mokslininkai ir magai, realios ir fikcinės asmenybės.
Perėjimą nuo mokslinės prognostinės pakraipos kūrinių prie universalaus mitinio modelio galima būtų aiškinti pačioje visuomenėje vykstančiais procesais: susidomėjimą technikos išradimais (ypač − pirmosiomis žmogaus kelionėmis į kosmosą) ar pasiekimais medicinoje keičia ramesnio gyvenimo tarpsnis. Jei į pirmąjį GLF konkursą buvo atsiųsti 137 kūriniai, į antrąjį − 103, į trečiąjį − jau tik 406. Paskutinis rinkinys GLF’ 2003−2006 sudarytas iš trejus metus kauptos medžiagos. Tiesa, 2017-aisiais panašus konkursas vėl suorganizuotas, vertinimo komisija gavo 69 kūrinius, iš kurių 3 atrinkti ir bus išspausdinti su nekonkursiniais darbais 2018-aisiais pasirodysiančiame fantastikos almanache, skirtame Lietuvos nepriklausomybės šimtmečiui paminėti.
Lietuvių fantastinės literatūros raidą veikia visuomenės procesai, tačiau šios literatūros poveikis tai pačiai visuomenei visiškai nejaučiamas. Fantastai soviet¬mečiu kurtą lietuviškos fantastinės literatūros istoriją ambicingai sieja su pasipriešinimu sovietinei okupacijai, tačiau persekiojimai ar tikrinimai, kuriuos jie taip akcentuoja, iš tiesų buvo susiję su bendromis to meto literatūros tikrinimų tendencijomis. Fantastika netgi labiau nei realistinė literatūra turėjo galimybių būti palikta savieigai − net tuomet, kai fantastinėje literatūroje kalbama aštriomis socialinėmis temomis, į ją linkstama žiūrėti kaip į nerimtą „fantazuotojų“ užsiėmimą, juo labiau kad ir meninė kūrinių kokybė dažnai būdavo vidutinė. Atgautoji nepriklausomybė turėjo įtakos lietuviškos fantastikos žanrų kaitai: nuo mokslinės prognostinės krypties pereinama prie fantasy, kur jokios dabartinės socialinės sanklodos nematyti. Toks neutralus universalumas rodo tendenciją atsiriboti, pasitraukti iš visuomenės į abejingųjų plotmę. Taigi save „revoliuciniu“ vadinantis menas Lietuvoje iš tiesų hermetiškas, linkęs užsidaryti bendraminčių grupelėse − klubuose, intravertiškoje, subjektyvioje erdvėje, kurioje iš tiesų puikiai jaučiamasi. Todėl fantastinę literatūrą tiksliausia įvardyti kaip chameleonišką, prisitaikančią prie kintančių aplinkybių.

1 „Vilniaus fantastų klubui „Dorado“ − 20 metų“. – V.: Lietuvos „Žinijos“ draugija, 1999, p. 9.
2 Ten pat, p. 9.
3 Ten pat, p. 10.
4 Godshalk William. „Alfred Bester: Science Fiction of Fantasy“, nuoroda iš Т. А. Чернышева, „Природа фантастики“. – Иркутск: Издательство Иркутского университета, 1984, p. 37.
5 V. Norbutas. „Nemirtingumo lygtis“. – V.: „Vaga“, 1970, p. 247.
6 Juodoji Gyvatė. „Karalius nuogas“, Imperija, 2000, Nr. 2.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema: Re: Lietuvių fantastika
StandartinėParašytas: 10 Sau 2019 15:58 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27135
Miestas: Ignalina
Interneto svetainės, kuriose teikiama informacija apie fantastines knygas:

PFAF serija | Fantastikos leidykla "Eridanas"
http://nepo.lt/siuntiniai/html/eridanas.htm
http://www.eridanas.lt/category/pfaf-serija/
http://www.nepo.lt/pfaf/
https://lt.wikipedia.org/wiki/Pasaulin% ... kso_fondas
http://www.knygoskiekvienam.lt/index.php?&cPath=117

Terra phantasia
http://knygu.landyne.lt/

Fantasy ir fantastika paaugliams
https://www.knygos.lt/lt/knygos/zanras/ ... -jaunimui/
https://www.knygos.lt/lt/knygos/zanras/ ... r-fantasy/

Elektroninės knygos (fantastika ir fentezi)
https://www.knygos.lt/lt/elektronines-k ... r-fantasy/

Knygos namai
http://www.knygosnamai.lt/
http://www.knygosnamai.lt/65-pasaulins- ... kso-fondas

Detektyvai
http://www.knygosnamai.lt/69-detektyvas

Geografija, kelionės
http://www.knygosnamai.lt/43-geografija-kelions

Literatūriniai detektyvų personažai
http://arsenas-liupenas.blogspot.lt/p/g ... ktyvu.html

Fantastika – nuorodos
http://fantastika.lt/archyvas/content-id=24.php.html

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 4 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 3 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007