Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 29 Bal 2024 13:45

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 12 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 20 Kov 2007 19:05 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27107
Miestas: Ignalina
Žygeivis rašė:
Puritonas rašė:
4. "Lietuvisai" vadinami čia žemaičiais, čia aukštaičiais. Iš tikro, jokios Aukštaitijos kaip tik iš pradžių ir nebuvo, šis vietovardis šaltiniuose atsiranda vos XIV a. Greičiausiai - vokišku pavyzdžiu prisitaikant "Nyderlandų" ir "Uberlandų" ("Žemaitijos" ir "Aukštaitijos" vokiškai) analogą, jau primiršus pirminę Žemaitijos vardo kilmę (nuo "žemės", o ne nuo "žemo").


   Manau, kad Aukštaitija vis tik yra istorinė sritis, kuri susiformavo kolonizuojant lietuviams jotvingių (į pietus nuo Vilniaus) ir sėlių (į šiaurę nuo Vilniaus) senasias žemes - Rytų Lietuvos kalvyną. Vietovardžių ir tarmių tyrimai rodo, kad sėliai yra senovėje gyvenę net Vilniaus apylinkėse, o Trakai buvo jau jotvingių žemė.

   Manau, kad žemiau pateikiamame tarmių žemėlapyje gana ryškiai matosi senosios vakarų baltų genčių ribos, buvusios iki to meto, kada šias žemes kolonizavo gana vienalytė tuo metu rytų baltų gentis (tai yra istoriniai lietuviai).

Lietuvių tarmių žemėlapis
http://forum.istorija.net/photos/show-a ... hotoid=221

   Lietuva tuo metu turėjo būti į rytus nuo Rytų Lietuvos kalvyno (bent jau pagrindinė dalis buvo dabartinėje Baltarusijos teritorijoje - iš tuometinės Lietuvos teritorijos žiūrint yra visiškai pagrįstas Aukštaitijos pavadinimas teritorijai esančiai į vakarus nuo tuometinės Lietuvos, kuri tada greičiausiai buvo vadinama Lietva - iš čia ir slaviška forma Litva) - smulkiau šis klausimas  nagrinėjamas Tomo Baranausko straipsnyje:

T.Baranauskas: Prie Lietuvos vardo ištakų
http://www.voruta.lt/article.php?articl ... pe=archive

    Teorijos apie "istorinę Lietuvą" tarp Vilniaus, Kernavės ir Trakų neatitinka nei kalbotyrinių, nei istorinių šaltinių duomenų. Deja, bet būtent "litvinistai" (ypač Jermalovičius) pastebėjo šiuos neatitikimus ir jais pagrindė savo teoriją apie baltarusišką Lietuvos (Litvos) kilmę, nesigilindami į tai, kad tuo metu tai buvo etninių baltų-lietuvių gyvenama žemė.

    Žemaitija istoriškai yra Nevėžio baseinas - tai yra lietuviai (aukštaičiai), nusileidę nuo Rytų Aukštaitijos kalvyno, kolonizavo šią žemiau tuometinės Aukštaitijos esančią teritoriją.

    12-13-14-15 amžiuose ir Aukštaitija, ir Žemaitija vis labiau "slinko" į vakarus - į žiemgalių ir kuršių žemes. Istoriniuose šaltiniuose, administraciniame ir bažnytiniame suskirstyme  tai gana aiškiai atspindėta.

Plačiau apie tai žiūrėti temas:

Lietuva-Lietava-Lietva-Litva-Lituae-Litua (vardo kilmės teorijos)
http://www.lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?t=50

Senovinės rytų baltų protėvynės paieškos - kur buvo senovinė žemė Leitva (slaviškai - Leidva, Ledva)
http://www.lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?t=72


Puritonas rašė:
 Vis dėlto, esama ir visiškai racionalių teiginių bei klausimų. Jau nekalbant apie baltarusių baltišką kilmę (kas - vienareikšmiška) ir visų slavų kilmę iš baltų (kas dalinai - tikėtina), jų yra ir daugiau.


    Baltarusių kilmė yra ne vien baltiška - teisingiau reiktų sakyti, jog baltarusiai yra palikuonys 6-8 amžiuose atėjusių slavų genčių, susimaišiusių su vietinėmis baltų gentimis.

    Pagal naujausius kalbotyrinius duomenis slavai vis tik nėra kilę iš baltų, tačiau yra iš to paties senovinio indoeuropiečių arealo - tuo metu slavai ir baltai buvo kaimynai ir jų prokalbės buvo labai artimos, tačiau yra ir labai archaiškų skirtumų. Po to buvo gana ilgas atsiskyrimo laikotarpis, o dar vėliau slavų protėviai vėl gana ilgai gyveno šalia vakarų baltų - kažkur piečiau prūsų genčių dabartinėje Lenkijos teritorijoje.


Puritonas rašė:

     Nežinia, iš kur imami teiginiai apie išsilaikiusias vakarų baltų kalbas Baltarusijoje, neva, skirtingas nuo lietuvių - be šaltinių atrodo pritempti. Tuo labiau, kad jau pats baltų kalbų skirstymas į rytų ir vakarų - ganėtinai sąlyginis: vieni šią ribą brėžia vienur, kiti - kitur.


    Skirstymas į vakarų baltus ir rytų baltus yra objektyvi istorinė realybė. Kalbotyriniai tyrimai rodo, kad lietuvių ir latvių kalbos yra artimai giminingos ir gerokai skiriasi nuo vakarų baltų kalbų - visų pirma prūsų ir jotvingių. Paskutiniai tyrimai rodo, jog ir kitos baltų gentys, gyvenusios vakarinėje baltų arealo dalyje - kuršiai, žiemgaliai, sėliai - buvo vakarų baltai. Tačiau jų kalbas vėliau labai paveikė rytų baltų dialektai.

   Lietuviai ir latvių protėviai (latgaliai) yra ateiviai iš rytų - rusų kalbininkų tyrinėjimai jų protėvynę lokalizuoja kažkur prie dabartinių Kursko ir Oriolo (trikampis - Kaluga, Brianskas, Oriolas)

   Greičiausiai rytų baltus (dalį jų) į vakarus nustūmė hunų ekspansija, o vėliau ir kitų klajoklių tautų (akacirų, avarų,..) antpuoliai.

*****************************************************************************************

Источник - http://gega.kryvia.net/rus_tapar.html

Выдержка

                       
В.Н.Топоров: Значение белорусского ареала в этногенетических исследованиях


    С территорией Беларуси связаны особые надежды иследователей этногенеза и ранней истории славян и балтов.

    "Зримые" следы контактов славян и балтов нашли именно здесь своё наиболее полное выражение: начавшись, видимо, в VI-VII вв. н.э., когда в балт. появляются первые "славизмы" (ситуация до этой даты составляет особую тему), эти контакты проходят через всё Средневековье (ятвяги, пруссы, литовцы, латгалы - преимущественные участники их с балт. стороны) и продолжаются и по сей день (лит., лтг., лтш. - блр., польск., русск).

    Значение этой ситуации приобретает дополнительную остроту из-за того, что при несомненной "балтийскости" этого ареала в ранние периоды его истории на нём же находится весьма древний этноязыковой и культурный славянский локус, соседящий с сев.-карпатским и вислинским (в нижнем и среднем течении) ареалами, где наличие праславянского элемента устанавливается с достаточной надёжностью. Поэтому славизация блр. ареала в любом случае предполагает связь двух элементов (слав. и балт.), характер которой изменяется в течение времени.

    Кроме того, есть основание думать, что эти контакты были не столько "пограничными", сколько "рассеянными" или по всему ареалу, или последовательно по разным его частям. Следовательно, постановка проблем этногенеза и ранней истории славян применительно к блр. ареалу с необходимостью предполагает и учёт балт. материала, при том, что для эпохи со 2-ой пол. І-го до начала ІІ-го тысячелетия сама задача проведения границы между балт. и слав. языковыми фактами в значительном числе случаев очень непроста.

    Следует иметь в виду, что Беларусь один из тех ареалов, где соприкосновение балт. и слав. миров засвидетельствовано весьма рано; попытка "изолированно" взглянуть на слав. проблему чревата не только односторонностью, но серьёзными аберрациями, прежде всего искажающими временную перспективу.

    Помимо тех общих соображений и идей, относящихся к проблеме происхождения славян и балтов и обсуждающихся в последние годы в науке, в настоящее время появились некоторые очень важные и вполне конкретные дополнительные, ранее неизвестные факторы, которые должны быть учтены прежде всего в связи с блр. ареалом и смежными с ним территориями.

    Речь идёт о выдвижении принципиально новых точек зрения на членение и балт., и слав. диалектных континуумов.

    В первом случае существенна явно наметившаяся тенденция отнесения к зап. балтам, кроме пруссов и ятвягов, ещё и куршей, земгалов и, возможно, селов, диалекты которых ранее рассматривались как вост.-балт.

    Вероятно, ревизия старой классификации балт. языков затрагивает и хронологический аспект проблемы. Во всяком случае, эти "новые" зап.-балт. диалекты, оказавшиеся в значительной степени субстратом по отношению к вост.-балт. диалектам (лит., лтш., лтг.), настоятельно призывают исследователей к более точному определению локуса лит. и лтш. языкового элемента в ареальном плане в более раннюю эпоху, и блр. ареал и его непосредственное окружение под этим углом зрения должны привлечь особое внимание (в другом месте указывались пучки гидронимических изоглосс, связывавших вост. Литву, Латгалию и смежные блр. территории с локусом, лежащим к юго-востоку, приблизительно в треугольнике Калуга - Брянск - Орёл).

*****************************************************************************************


   Panašu, kad rytiniai lietuvių ir latvių protėviai gana greit pasislinko į teritoriją dabartinėje Vakarų Baltarusijoje, kur ir randame senąją Lietuva (Lietvą).

   Gerai žinoma, jog lietuviai ir toliau tęsė savo ekspansiją į vakarus, gal ir slavų stumiami, tačiau slavai taip ir nepajėgė užimti senąją Lietuvos žemę - Polocko kunigaikštystės sienos, Rogvolodo akmenys ir Vytauto bei Jogailos statytos bažnyčios lietuviams-pagonims tai aiškiai parodo.

Plačiau apie tai žiūrėti temą

Senovinės rytų baltų protėvynės paieškos - kur buvo senovinė žemė Leitva (slaviškai - Leidva, Ledva)
http://www.lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?t=72


Puritonas rašė:

Išskyrus ekspansinius tikslus, sunku būtų rasti racionalų paaiškinimą: kam drąskyti bendrą kilmę ir bendrą istoriją?


    "Litvinistų" tikslas yra visai akivaizdus - baltarusių etninės (ir būtent didžiavalstybinės) savimonės suformavimas ir "teisių" į Vilnių bei Vilniaus kraštą "istorinis pagrindimas".

    Tai, kad mėgėjų "litvinistų" kūriniuose daug klaidų, visai nerodo, jog tai pakankama prielaida įtikinti baltarusius visos "litvinizmo" teorijos klaidingumu.

    Ši "teorija" vis tobulinama, o grubios klaidos ištaisomos - šia kryptimi dirba nemažai rimtų profesionalų. Tačiau esmė nekinta - LDK buvo sukurta ne "lietuvysų", o "litvinų", ir Vilnia (beje, būtent toks senasis istorinis baltiškas Vilniaus pavadinimas) yra "litvinų" istorinė sostinė.


************************************************************

Autorius - Puritonas

Šaltinis - http://diskusijos.patriotai.lt/viewtopi ... 7513#17513

Parašytas: 2007-03-20 16:34:52    Rašyti temą:    

--------------------------------------------------------------------------------

   Apie vakarų ir rytų baltus - paprieštaraučiau jau vien iš loginės pusės, nors rimčiau tai turėtų aiškintis lingvistai, etnologai ir archeologai.

   Visų pirma - kaip kuršiai, žiemgaliai, prūsai su jotvingiais galėjo priklausyti tam pačiam baltų pogrupiui, kai tarp jų faktiškai nebuvo teritorinių sąsajų (išskyrus mažutytę sąsmauką ties Kuršių mariomis)? Kaip rytų baltai galėjo tarp jų įsiterpti, kartu sudarydami atskirą pogrupį?

   Antra - latvių literatūrinė kalba, kiek žinau, sukurta Kuršo ir Žiemgalos dialektų pagrindu: kaip tai galėjo būti vakarų baltai, jeigu jų palikuonys - jau rytų baltai?

   Trečia - teko atrasti įvairių baltų tarpusavio skirstymų. Išsiskirstymas į atskiras grupes - žinoma, istorinė realybė, o štai, teoriniai pavadinimai - dar kažin.

   Vieni bruožai leidžia išskirti vakarų baltų grupėje tiktai prūsus ir jotvingius (kai kas net laiko jotvingių kalbą prūsų kalbos tarme, nors istoriškai tai būta visiškai skirtingų genčių, kurių net antropologinis tipas šiek tiek skiriasi), o rytų baltų grupėje - lietuvius, kuršius, žiemgalius, latgalius, sėlius.

   Kiti bruožai leidžia vakarų baltams priskirti prūsus, jotvingius, lietuvius, kuršius, žiemgalius, o rytų - latgalius ir sėlius.

   Dar kiti vakarų baltams priskiria visas šias tautas ar gentis, o rytų baltams - išnykusias Dnepro ir Okos baltų tautas, kurių vardai - išskyrus galindus - istoriniuose šaltiniuose net neišliko.

   Nėra galutinai aiškus ir žemaičių-aukštaičių atsiskyrimas. Tavo versija apie integruotus jotvingių ir sėlių pakraščius, praminant juos Aukštaitija - įdomi ir tikėtina, tačiau istoriškai tai - vis tiek, be galo vėlyvas vietovardis.

   Kiek žinau, pirmasis (!) šį kraštą įvardina Vytautas kažkuriame dokumente - kaip "Austechia, terra Lituaniae". Žemaitiją kai kas laiko senųjų krašto gyventojų - ugrofinų - sala, kuri baltų integruota paskiausiai (neskaitant jau istoriniais laikais asimiliuotų lyvių žemių ties Ryga). Iš čia ir vardas - žemaitis: atseit - žemietis, vietinis. Tiktai vėliau, žemaičių arealui apėmus kuršių žemes ir atsidūrus ties Nemuno žemupiu, integruojant Karšuvą, Žemaitija imta sieti su "žemąja žeme" - vokišku pavyzdžiu. Be viso kito, vokiečių kalbos dar ilgai skirstytos į aukštaičių ir žemaičių: iš vokiečių aukštaičių kalbos išsivystė šiandieninė vokiečių kalba, iš vokiečių žemaičių - olandų ir flamandų.

    Dar rimtesnių abejonių kelia teiginiai apie slavus. Apskritai, slavai - ganėtinai jauna indoeuropiečių grupė. Tiesą sakant, man artimiausia versija, kad slavai radosi susimaišius Romos imperijos pakraščių gyventojams su toliau gyvenusiomis tautomis - trakais, sarmatais, skitais ir baltais.

    Iki pat ankstyvųjų viduramžių slavų dar faktiškai, neaptinkame.
O archeologija verčia rimtai abejoti, ar Baltarusijos teritorijoje apskritai vyko kokia nors ženkli slavų invazija: veikiau tai buvo vietinių baltų asimiliacija iš slavų pusės.

************************************************************

Autorius - Žygeivis
Parašytas: 2007-03-20 16:53:06        

--------------------------------------------------------------------------------

   Labai sunku nustatyti tikslius kalbinius santykius tarp įvairių baltų kalbų, kadangi nėra išlikę pakankamai rašto paminklų. Tačiau kompleksiniai tyrimai (visų pirma vietovardžių ir dabartinių tarmių) rodo, jog buvo akivaizdūs skirtumai. Ypač tarp vadinamųjų rytų ir vakarų baltų. Skirstymas yra akivaizdus atsižvelgiant į genčių lokalizaciją ne 12-13 amžiuose, o iki 5 amžiaus.

   Tai, kad lietuvių ir latvių protėviai atėjo iš rytų, dabar rodo jau daug įvairių duomenų - tame tarpe ir rusų bei baltarusių tarmių tyrimai ir sudaryti jų žemėlapiai - gana akivaizdus "koridorius", kuriuo ėjo rytų baltai.

Baltarusių tarmės

Nurodė - Вячорка
temoje Форум «Центральноазиатского исторического сервера» > История народов мира > Славяне и Балтийцы - Белорусы
http://www.kyrgyz.ru/forum/index.php?sh ... entry41876

Baltarusių tarmių žemėlapis
http://www.belarusguide.com/images/maps/havorki.jpg

   Ryšys tarp vakarų baltų genčių (geografinis) irgi visai akivaizdus - nereikia pamiršti, kad dabartinė padėtis susiformavo, kada lietuviai prasiskverbė Nemuno slėniu iki jūros ir atskyrė kuršius nuo prūsų.

   Žemaičiai susiformavo asimiliuojant aukštaičiams vakarų baltų gentis į vakarus nuo Aukštaičių kalvyno. Paskutinė - labiausiai vakaruose buvusi gentis - yra kuršiai.

   Latvių kalba susiformavo iš tarmių, kurios pačios atsirado, kada rytų baltų gentys asimiliavo vietines vakarų baltų gentis (tame tarpe ir žiemgalius bei sėlius).

   Kaip jau rašiau, anksčiau sėlius ir žiemgalius priskirdavo rytų baltams, tačiau kuo toliau, tuo labiau aiškėja, kad jų protėviai buvo vis tik vakarų baltai, kuriuos palaipsniui nutautino stumdamiesi į vakarus ir šiaurę rytų baltai.

   Labai viskas akivaizdu, kada žemėlapyje nupieši padėtį buvusią maždaug 7-9 amžiuose - vientisas vakarų baltų genčių masyvas ir palaipsniui besiplečiantis "kylis" iš rytų baltų pusės.

    Baltarusių (ir net rusų) tarmių žemėlapiuose tai labai aiškiai matyti.

Baltarusių tarmių žemėlapis
http://www.belarusguide.com/images/maps/havorki.jpg

   Nagrinėjant šį žemėlapį reikia atsiminti, kad pagrindinė slavų ekspansijos kryptis 7-9 amžiuose ėjo iš pietų į šiaurę (daugiausia upių slėniais), tačiau tarmių žemėlapyje akivaizdžiai matyti, jog kažkoks didelių žmonių masių slinkimas vyko "skersai" (rytų-vakarų linija). O slavų slinkimo praktiškai nematyti - tai rodo, jog ėjo gana vienalytė slavų masė, kalbanti ta pačia tarme, todėl ir neliko aiškių jų slinkimo į šiaurę pėdsakų.

   Manau, kad tarmių žemėlapyje matomos juostos yra rezultatas senesnės (dar iki slavų pasirodymo) rytų baltų ekspansijos iš rytinių baltų regiono į vakarus - vakarų baltų regioną.

   Jei tęstume tas linijas, tai jos matosi ir dabartiniame lietuvių tarmių žemėlapyje - ypač Nemuno slėniu iki pat jūros, bei atšaka į šiaurės rytus - į Žiemgalą, į Sėlą ir toliau į Latviją.

----------------------------------------------------------------------------------

    Slavų kalbų tyrimai rodo, jog tai dar visai neseniai buvo gana kompaktiškame masyve gyvenusi negausi genčių grupė, tačiau jų kalboje buvo daug labai archaiškų indoeuropeizmų (kai kurių nėra ir baltų kalbose). Tai rodo, jog slavų protėviai nebuvo kilę tiesiogiai iš baltų. (Plačiau žiūrėti Z. Zinkevičiaus knygas.)

    Slavai pasklido po Centrinę, Pietų ir Rytų Europą tik po hunų invazijos, o iki tol gyveno palyginti nedideliame plote Centrinėje-pietinėje Lenkijoje. Kaip tik todėl apie slavus ir nėra jokių rašytinių žinių iki 5 amžiaus. Sedovo paskutinis darbas tai labai gerai pagrindžia.

    Venetai, kaip vėliau daug kur buvo vadinami slavai, iš tikro yra visai ne slavai (bent iki 5 amžiaus) - slavai užėmė dalį senųjų venetų (matyt, artimų ilirams) ir kaimynai pradėjo dalį slavų vadinti senųjų gyventojų - venetų vardu. Tai irgi jau gana patikimai nustatyta. Beje, patys slavai savęs venetais nevadino (nei viena slavų genčių).

*********************************************************

                                Kalbant apie slavų invaziją :

   Daugumoje tyrinėtų baltų piliakalnių dabartinėje Baltarusijos teritorijoje rasta degėsių ir šturmo žymių (datuojama 7-8-9 amžiumi), po to archeologiniame sluoksnyje jau nebe baltiški, o slavams priskiriami radiniai.  

   Akivaizdu, kad pilys buvo užimtos ir nemažai jų šturmo metu buvo sudegintos. Po to jas vėl atstatė.

   Tačiau aplinkiniuose kaimuose gyvenę senieji gyventojai baltai nebuvo išnaikinti - tai įrodo daugybė išlikusių baltiškų vietovardžių.

   Iš esmės pasikeitė tik politinė valdžia, kurią sudarė, matyt, ne ypač gausus užkariautojų sluoksnis, tačiau palaipsniui vietiniai gyventojai buvo suslavinti (gal prisidėjo ir papildomų kolonistų atvykimas į jau slavų "družinų" užkariautas baltų žemes).  

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Paskutinį kartą redagavo Žygeivis 29 Geg 2008 23:00. Iš viso redaguota 2 kartus.

Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 31 Spa 2007 20:37 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27107
Miestas: Ignalina

По какой причине в литовских текстах и документах в иностранных  именах и фамилиях появляются эти непонятные окончания -  -ас, -ес, -эс, -ос, -ус, -ис.


Кое что поясню - из истории индоевропейских языков (балтских, славянских, германских, и других).

**********************************************************************************    

     В литовском языке, как и в других балтских языках (и в современных, то есть латышском и латгальском, и вымерших - прусском, ятвяжском, галиндском, селонском, жемгальском, ...) сохранились в именительном падеже самые древние индоевропейские окончания с буквой -с на конце - -ас, -ес, -эс, -ос, -ус, -ис и др (это в именительном падеже ед. и мн. числа).

    Такие же окончания имеются и в других архаичных индоевропейских языках - греческом, санскрите и др. (известных по письменным источникам).

    У древних славян в языке тоже были такие же окончания, но они со временем "стерлись".

    Например, в современном латышском языке в словах часто осталось только окончание -с, а не полные формы, которые тоже уже "стерлись".

    В германских языках окончание -с осталось только во множественном числе именительного падежа (например, в английском), а остальные падежные окончания вообще "стерлись".

    В славянских языках большинство разных падежных окончаний сохранились, исчезли только древние окончания именительного падежа, и именно поэтому русскоязычным (и говорящим на других славянских, а тем более - германских, языках) трудно понять, зачем в литовских текстах и документах в их именах и фамилиях появляются эти непонятные окончания -  -ас, -ес, -эс, -ос, -ус, -ис.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Совершенно ясно, что нынешние литовские имена (особенно языческие) имеют такие же формы и окончания: -ас, -ес, -эс, -ос, -ус, -ис, как и их древние формы в разных балтских языках - ведь именно от них нынешний литовский получил эти архаичные формы.

    По правилам формирования разных слов литовского языка (в том числе и иностранных имен и фамилий) все иностранные слова получают литовские падежные окончания, и причина очень простая - ведь только так в литовском языке можно понять о каком падеже идет речь.

    А в германских языках падежных окончаний вообще почти не осталось.  

    В славянских языках в таких случаях уже применяются два приема - падеж определяется или по окончанию, или по приставке к слову.

    Проверьте сами - все иностранные слова и имена в славянских языках тоже, как и в литовском,  получают падежные окончания (кроме в именительном, и то только в ед. числе) - скажите, например мое имя "Кястас" по русски во множественном числе, не используя соответствующее русское падежное окончание :D .
   
    С такой же проблемой сталкиваешься и в литовском языке - если не используются соответствующие падежные окончания (в том числе и в именительном падеже в ед. числе, чего в русском языке уже нет - ведь по правилам русского языка (граматике) такая проблема в русском языке возникает только во множественном числе).
--------------------------------------------------------------------------------------------------

   Недавно в Литве приняли закон о правописании иностранных имен и фамилий - человек может сам решить, какую форму выбирает в официальных литовских документах - оригинальную или литовскую (то есть с соответствующим падежным окончанием ед. числа литовского языка).

   Однако, когда человек выбирает форму без окончаний, то в литовских юридических документах (и других текстах) часто возникают не однозначные ситуации - не всегда ясно о каком падеже идет речь. В юридических документах это обстоятельство иногда имеет очень большое значение, так как некоторые надписи можно понимать и обьяснять по разному. Некоторые адвокаты в судах уже "играют" на этом.

*******************************************************************

   Если говорить о конкретном имени, которое в документах, написанных на славянских языках 16 века, писали языческое литовское имя, используя славянизированную форму "Радивил" (без литовского окончания), то совершенно очевидно, что литовцы это имя говорили "Радивилас" (Radivilas). Другая форма этого имени - Радвила. Скорее всего, эти разные формы -  наследие в литовском из разных балтских языков.

   Документальная древнейшая форма "Радивил", а не "Радзивил", показывает, что этот человек жил в центральной Литве, а не на южной или восточной, где в литовских говорах и именах буква д заменяется на дз  (по литовски это свойство языка называется "дзукавимас", а по русски - "дзяканье").

  Это свойство разные литовские говоры получили от других балтских языков - ятвягов и селов. Польское и белорусское дзяканье тоже получило это свойство от ими ассимилированых некоторых балтских племен - тех самых ятвягов и их родственников.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 31 Sau 2008 02:54 
Atsijungęs
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 26 Sau 2008 18:48
Pranešimai: 99
Miestas: Kaunas
    Tai kodėl slavai pradėjo judėti i šiaurę? Tuo metu ten buvo baltų ir ugro-finų gentys. Juk dažniausiai judama kur mažiausiai pasipriešinama (arba kur neapgyvendinta).

    Suprantu apie turtingus pietus (šiltas klimatas ir t.t.). O čia staiga stambi slavų grupė pasuka i nesvetingą šiaurę per pelkes ir miškus iki pat Karelijos miškų. judama buvo labai greitai. Atrodo lygtai nuo kažko bėgtų.

    Gal baltai irgi judėjo?

    1. Turbūt Gudijoje esanti baltų gentis išsikraustė su hunais į pietus, tuom leisdama rytinėms baltų gentims judėti i vakarus. Tuo pačiu praretėjo baltų gyvenami plotai ir tuo pasinaudojo slavai, per mažai apgyvendintus paupius pradėdami judėti i šiaurę.

    Greičiausiai priežastis buvo klajoklių gentys stepėse. konfliktas? Labai jau greitai judėjo istorijos masteliais...

    2 Hunų ar kitų nomadų agresija prieš baltų gentis ir to priežastis mažai apgyvendintos baltų žemės - maža tikimybė, nes klajokliai nelabai veržėsi i miškus ir pelkes. Nebent tos žemės būtų labai turtingos (apsimokėtų plėšti).


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 31 Sau 2008 20:08 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27107
Miestas: Ignalina
Musgaudis rašė:
    Tai kodėl slavai pradėjo judėti i šiaurę? Tuo metu ten buvo baltų ir ugro-finų gentys. Juk dažniausiai judama kur mažiausiai pasipriešinama (arba kur neapgyvendinta).

    Suprantu apie turtingus pietus (šiltas klimatas ir t.t.). O čia staiga stambi slavų grupė pasuka i nesvetingą šiaurę per pelkes ir miškus iki pat Karelijos miškų. judama buvo labai greitai. Atrodo lygtai nuo kažko bėgtų.

    Gal baltai irgi judėjo?

    1. Turbūt Gudijoje esanti baltų gentis išsikraustė su hunais į pietus, tuom leisdama rytinėms baltų gentims judėti i vakarus. Tuo pačiu praretėjo baltų gyvenami plotai ir tuo pasinaudojo slavai, per mažai apgyvendintus paupius pradėdami judėti i šiaurę.

    Greičiausiai priežastis buvo klajoklių gentys stepėse. konfliktas? Labai jau greitai judėjo istorijos masteliais...

    2 Hunų ar kitų nomadų agresija prieš baltų gentis ir to priežastis mažai apgyvendintos baltų žemės - maža tikimybė, nes klajokliai nelabai veržėsi i miškus ir pelkes. Nebent tos žemės būtų labai turtingos (apsimokėtų plėšti).


    Slavų dalis judėdami į šiaurę susidūrė tik su baltų gentimis - iki finų buvo gana toli - apie 1500 kilometrų - ir todėl juos pasiekė žymiai vėliau. Išimtis yra tik kažkurios slavų genties prasiveržimas į pačią baltų gyvenamo arealo šiaurę būsimojo Didžiojo Naugardo apylinkėse (matyt, jie ėjo senuoju upių keliu, kuris laikui bėgant vėliau buvo pavadintas "Iš variagų į graikus").

     Visiškai akivaizdu, kad ir slavų, ir germanų masiniai persikraustymai 4-8 amžiuose buvo tarpusavyje labai glaudžiai susiję. Jie taip pat susiję ir su Hunų imperijos žlugimu bei vakarinės Romos imperijos dalies ekonominiu bei kariniu "išsikvėpimu" (rytinė Romos imperijos dalis tuo metu irgi stipriai aosilpo), kuris leido slavams įsikelti į Rytų Romos imperijos žemes, o germanams - užimti įvairias Vakarų Romos imperijos teritorijas, įskaitant ir pačią Romą.

   Beje, slavai tuo metu judėjo ne tik į šiaurę, bet ir į pietus - dabartinių pietų slavų protėviai - bei vakarus (čekų, slovakų, sorbų protėviai).

   Manoma, kad visi tie judėjimai buvo taip pat susiję ir su tuometiniu klimato atšalimu bei to iššauktais nederlingais metais, ir kilusiu badu.

   Hunai (ir kiti klajokliai) tikrai veržėsi į baltų gyvenamas žemes - tai rodo netgi Lietuvoje rasti jų pėdsakai, pvz. strėlių antgaliai sudegintų piliakalnių šlaituose ir kultūriniame sluoksnyje. Yra ir prūsų legendos apie jų vadų Vaidevučio ir Brutenio kovas su tiurkiškus (ir kitus) vardus turinčiais vadais  - Činbekas (Činbechas), Čanvigas.


Žygeivis rašė:
Šaltinis - Попов Борис Иванович: Глава 12 Озеровы, Озерихта и Венеция

http://samlib.ru/p/popow_b_i/ktomy1glava93.shtml

     51. Чанвиг? (ок.530), вождь мазон.

     После гибели отца "прибыл к Брутену и Видевуту, и поклонился их богам, и просил мира, и после своей просьбы пожелал принести богам жертвы, и они ему вняли. Тогда загнал он в чистом поле белую лошадь до смерти и сжег её. Отсюда пошёл обычай: никто в стране не мог ездить на белой лошади, но держали её только для богов. И настал мир между Брутенами и Мазонами, лучше которого нет и по сей день". Имя Чанвига имеет некоторое сходство с именем Ятвяга.

      52. Антонес (ок.500), правитель мазон. В 550 воевал с Видевутом, королём пруссов (кимбров), и погиб.

      Его союзником тогда выступал Чинбех, король Роксолании. Возможно, они находились в родстве друг с другом, так как сын Антонеса носил имя, очень похожее на имя Чинбеха.

      53. Мазо (ок.475), первопредок мазон, первым привёл своё племя к Мазурским озёрам.

      По преданиям кимбров, он ежегодно приходил в Ульмиганию, так называлась страна, где жили ульмеруги, предшественники кимбров, и забирал у них детей, из которых составлял своё войско.

      По сведениям Иордана, в I веке до н.э. ульмеруги жили в устье Вислы. Когда туда из Скандинавии пришли готы, ульмеруги были вынуждены уходить от них на восток в сторону Мазурских озёр.


   Plačiau čia:

Lietuvos Valstybės pradžia
http://lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?t=2242

**********************************************************

     Dalis slavų veržėsi į šiaurę, nes, matyt, juos pačius kažkas "spaudė". Gal tie patys hunai (ar kiti klajokliai) - faktas, kad tuo metu slavai staigiai "išsilakstė" į visas puses (net iki Krymo), išskyrus rytus.

   Baltai, matyt, irgi buvo "pajudinti" to bendro judėjimo ir "stumdė" vieni kitus. Vis tik tai, kad iki šių dienų išliko tūkstančiai baltiškų hidronimų iki pat Kursko ir toliau, rodo, kad baltai niekur neišsikraustė (bent jau nemaža jų dalis), o palaipsniui buvo slavų užkariauti ir asimiliuoti.

   Neblogai tas procesas žinomas rytų galindų (Goliadj) Maskvos apylinkėse pavyzdžiu - ir iš rašytinių šaltinių, ir iš rusų padavimų, ir iš vietovardžių, o pastaruoju metu nemažai išaiškinta ir iš archeologinių kasinėjimų medžiagos. Tik ji nėra plačiai skelbiama.

   Pvz., visoje Maskvos dabartinėje teritorijoje (išskyrus pačią šiaurę) rasti baltų piliakalniai ir gyvenvietės (jau apie 70), kuriose nuo 10 amžiaus galo nelieka jokių baltų pėdsakų, o atsiranda slaviški ir (kaip nekeista) finiški (matyt, finai su slavais bendradarbiavo ar pas juos tarnavo).

   O baltų gyvenvietės susitelkia piečiau Maskvos - Protvos upės apylinkėse. Galutinai jie ten suslavėjo tik apie 15-16 amžių. Ypač po opričninos siautėjimų.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Paskutinį kartą redagavo Žygeivis 14 Gru 2011 21:10. Iš viso redaguota 1 kartą.

Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 31 Sau 2008 22:30 
Atsijungęs
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 26 Sau 2008 18:48
Pranešimai: 99
Miestas: Kaunas
     Visuose šaltiniuose minima, kad slavų kraštas buvo miestų šalis (gardariki).

     Kodėl toks miestų tankumas? Beveik nežinoma apie miestų apylinkes ir jų vietinius gyventojus.

     Pvz., galindų nukariavimas. Slavų šaltiniuose minima kaip "люди голядь". Kodėl pažymima "žmonės"? Tai kas slavų metraštininkų suvokimu buvo tie "люди"? Gal paprasti, ne miestų, gyventojai? Greičiausiai ne patys slavai?

     Miestai/Pilys primena slavų įsitvirtinimus svetimoje žemėje, kurioje gyveno "люд"/liaudis. Greičiausiai tai buvo autochtonai.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 31 Sau 2008 23:43 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27107
Miestas: Ignalina
Musgaudis rašė:
     Visuose šaltiniuose minima, kad slavų kraštas buvo miestų šalis (gardariki).


   Gardariki - "išvertus" į dabartinę lietuvių kalbą (tiesą sakant versti ir nereikia, nes tai lietuviškas (baltiškas) žodis) reiškia "aptvertą vietą" ("gardą") valdomą "valdovo" ("rikio") - "Rikio gardas" - "Valdovo miestas" (nors iš tikro žodis "gardas" reiškia ne tiek "miestą", o tiesiog "aptvertą vietą"; miesto sąvoka į lietuvių kalbą atėjo žymiai vėliau iš lenkų kalbos "miasto", kuris, beje, reiškia tiesiog "gyvenama vieta" ir atitinka rusų "место"; lietuvių žodį "gardas" visiškai atitinka rusų "город").

   Šie "miestai" minimi jau vėlyvame etape - po kelių šimtų metų (10-11 amžiuose), kada slavai kolonizavo pagrindines baltų žemes. Aišku, kad visur tuo metu jau buvo įkurti įtvirtinti ir aptverti gynybiniai "aptvarai"-"gardai" - faktiškai piliakalniai su šalia esančiomis gyvenvietėmis.

   Baltų žemėse, neužgrobtose slavų, tuo metu buvo lygiai tas pats -  paskaitykit prūsų krašto aprašymus.

   Piliakalniai buvo reikalingi ne tik apsaugai nuo apylinkėje gyvenančių eilinių žmonių galimų sukilimų (gal būt ir nuo senųjų baltų palikuonių), bet visų pirma nuo kitų tokių pačių pilių valdovų (bei tolimesnių - pavyzdžiui, tų pačių vikingų, kitų tautų karinių būrių) puldinėjimo ir grobimų.

   Tuo metu tai buvo plačiai paplitęs procesas - ypač žiemą, kada užšaldavo ežerai ir upės, ir nesunku buvo judėti dideliais atstumais miškingomis ir pelkėtomis vietomis. Vikingai, žinoma, dažniau plaukdavo pagrindinėmis upėmis ir puldinėjo pakrantėse esančias gyvenvietes.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 01 Vas 2008 01:01 
Atsijungęs
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 26 Sau 2008 18:48
Pranešimai: 99
Miestas: Kaunas
   Taip, visur buvo pilys, miestai. Bet kodėl vikingai ypač pažymi tai? Lygtai jie patys nebūtų to matę. Reiškias buvo kažkoks ypatumas tais gardais.

    Kad gardariki minimi 10 amžiuje, tai nereiškia, kad jų nebuvo ir seniau.

    Beje, prieš 15 metų ar daugiau spaudoje buvo išspausdina kažkokio istoriko hipoteze apie gerulų/gotų baltišką kilmę. Gal kas žino to autoriaus pavardę? O gal yra kažkur išspausdinta?

P.S. Pas germanus yra žodis "garden". Tos pačios indo-europietiškos šaknys.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 01 Vas 2008 14:28 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27107
Miestas: Ignalina
Musgaudis rašė:

    Beje, prieš 15 metų ar daugiau spaudoje buvo išspausdina kažkokio istoriko hipoteze apie gerulų/gotų baltišką kilmę. Gal kas žino to autoriaus pavardę? O gal yra kažkur išspausdinta?


    Gerulai (herulai) nebuvo gotai, nors manoma, kad buvo jiems artimai giminingi - rytų germanai (kaip ir vandalai, gepidai ir kt.).

    Gerulų vardą jau senai bandoma susieti su lietuvišku žodžiu "giruliai" - "giriniai". Vandalų etnonimą bandoma sieti su "vanduoliai" (Lenkijoje ir dabar garbinama šv. Vanda - su vandeniu susijusi, tačiau jau katalikiška šventoji).

     Apie tai nemažai rašė, pavyzdžiui, Rimantas Matulis (dar sovietmečiu jo straipsniuose ir knygose, išleistose "savilaida" - "samizdatu"). Apie tai kalbama ir Česlovo Gedgaudo knygoje "Mūsų praeities beieškant".

    Tai, kad rytų germanų tarpe buvo ir baltiškų elementų, manau, abejoti nereikia. Dėl paprastos priežasties - germanai į pietus ėjo per baltų gyventas žemes, ir tikrai dalį jų įjungė (ar jie patys įsijungė) į gotų, gerulų, gepidų, vandalų karinius-gentinius dalinius.

    Be to gotai gana ilgą laiką (apie 150-200 metų) gyveno baltų žemėse ir dalis baltų jų greičiausiai buvo asimiliuoti. Nuo tų laikų lietuvių kalboje liko "gudų" etnonimas. Gotai patys save vadino "gudha" (tariasi "guda") - "žmogus".

    Kaip tik nuo tada lietuviai savo pietrytinius kaimynus vadina gudais. Šis vardas laikui bėgant "atiteko" ir į šias žemes atėjusiems rytų slavams - dabartinių baltarusių protėviams.

    Manau, kad lietuvių kariniai daliniai tikrai dalyvavo plėšikaujant pietinėje Europoje (matyt, kartu su gotais ir kitais germanais). Archeologiniai radiniai rasti dabartinėje Rytų Lietuvos teritorijoje irgi šitai patvirtina - rasta nemažai įvairių artefaktų iš 4-6 amžiaus Pietų Europos (Romos imperijos), kuriuos tikriausiai atsinešė grįžę iš karo žygių pietuose lietuvių karo vadai...

*************************************************************

Geruliai – (straipsnis Lietuvių enciklopedijai 2003.12)


http://matulis.com/RMatulis08.htm (nuoroda jau neveikia)

Rimantas Matulis

     Geruliai – Romos laikų geografinis terminas, žymintis miškų teritoriją tarp Vyslos žemupio ir aukštutinio Dnepro baseino, tarp stepių pietuose ir ugrosuomių tautų šiaurėje.

     Pirminis gerulių pavadinimas buvo giriai, hiriai, giruliai – nuo žodžio giria. Dauguma gerulių kalbėjo baltų genčių kalbomis ar tarmėmis.

     Didesnei gerulių daliai V a. pajudėjus į pietus ir jiems kariaujant Romos imperijoje gerulių vardas pradžioje pakito iš girulių gerulius, vėliau į herulius ir erulius (VI a.).

    476 m. torkilingų karalius Odoakras su skirių, gerulių, rugių ir kitų tautų kariuomene nuvertė paskutinį Romos imperatorių. Daugelyje mūšių geruliai kovojo kartu su romėnais, būdami jų sąjungininkais.

    V a. pabaigoje dalis gerulių su karaliumi Rodvulfu (Radvilku?) persikėlė per Dunojų ir apsigyveno gotų karaliaus Teodoriko valdose.

    Apie 594 m. prie Dunojaus mūšyje su langobardais žuvo daug gerulių kartu su jų karalium Rodvulfu. VI a. viduryje geruliai ruošėsi priimti jiems palankaus Bizantijos imperatoriaus Justiniano siųstą gerulių tautybės karalių, tačiau naktį palikę karalių vieną jie pasitraukė į anksčiau gepidų apgyventas žemes (netoli Vyslos žemupio), o gerulių karalius Vaidevutis su dvasiniu vadu Pruteniu Sembos pusiasalyje įkūrė Prūsijos valstybę su sostine Galtgarbio piliakalnyje, aukščiausiame Sembos pusiasalio taške.

    Kadangi pagal legendą vienas iš Vaidevučio sūnų paveldėjo Lietuvą, matyt Lietuva taip pat priklausė jo valstybei. Galima spėti, kad dalis gerulių atplaukė laivais iki Ariogalos, kaip apie tai kalba lietuvių kilmės iš romėnų teorija, ir čia įsikūrė.

    Kryžiuočių atimtoje Vaidevučio vėliavoje greičiausiai yra išlikęs ostgotų abėcėle paremtas įrašas, kuris patvirtina, kad Vaidevutis bandė įvesti savo valstybėje fonetinį raštą, kuris po jo mirties neįsigalėjo.

    Anot Bizantijos istoriko Prokopijaus, geruliai garbinę daugybę dievų, kuriems aukodavę net žmones, pirmoje eilėje išskirtinius belaisvius. Ugniai paaukodavę ir savo senus bei ligotus žmones. Pagal Vaidevučio legendą gilioje senovėje, sulaukę žymiai daugiau nei šimto metų, pasiaukodami dievams, ugnyje susidegino ir Vaidevutis su Pruteniu.
----------------------------------------------------------------------------------

Komentarai šiam tekstui yra čia:

Pseudoistorikas Matulis
http://forum.istorija.net/forums/thread ... 808#M21808

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 01 Vas 2008 16:52 
Atsijungęs
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 26 Sau 2008 18:48
Pranešimai: 99
Miestas: Kaunas
liet. Liaud-is = slav. люд(ич)?

     d virtimas į t.

Liaut-is. slav. лют-ич

     galimi kitimai Leut(d), Leit(d), Lit(d).

     nieko keisto jei gentis vadino save žmonėmis arba liaudim.


Cituoti:
Gotai patys save vadino "gudha" (tariasi "guda") - "žmogus"


     Ar tikrai slavai nukasdavo baltiškas "is", "as" galūnes?
Ypač turint omeny, kad -is buvo naudojama ir senesnėje daugiskaitoje.
Gal tiesiog slavai pritaikė artimiausią slavišką atitikmenį "ič", kuris kilo iš "it".

Pvz., Kėdainiai seniau buvo Kėdainys.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 01 Vas 2008 17:36 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27107
Miestas: Ignalina
Musgaudis rašė:
liet. Liaud-is = slav. люд(ич)?

     d virtimas į t.

Liaut-is. slav. лют-ич

     galimi kitimai Leut(d), Leit(d), Lit(d).

     nieko keisto jei gentis vadino save žmonėmis arba liaudim.


Cituoti:
Gotai patys save vadino "gudha" (tariasi "guda") - "žmogus"


    Žodžio "liaudis" (rusų "Люди") etimologinis ryšys su senuoju rekonstruojamu Lietuvos pavadinimu "Leita" gal ir egzistuoja - ypač, jei "nusileistume" į indoeuropiečių prokalbės laikus. Bet tiesioginis ryšys, mano manymu, labai abejotinas.


Musgaudis rašė:

    Ar tikrai slavai nukasdavo baltiškas "is", "as" galūnes?

    Ypač turint omeny, kad -is buvo naudojama ir senesnėje daugiskaitoje.


    Manau, kad čia visų pirma reikia tyrinėti konkretų istorinį laikotarpį. Gal būt senesniais laikais ir slavai dar buvo išsaugoję indoeuropines vardininko linksnio galūnes senovinio indoeuropinio - os pagrindu (lietuvių vienaskaitos -as, -is, -us, daugiskaitos -ės, -ys, -os, -ūs...).


Musgaudis rašė:

    Ar tikrai slavai nukasdavo baltiškas "is", "as" galūnes?
Gal tiesiog slavai pritaikė artimiausią slavišką atitikmenį "ič", kuris kilo iš "it".


     Nesu kalbininkas, ir mano žinios gana paviršutiniškos šioje srityje, o tuo labiau slavų kalbų senųjų istorinių pokyčių analizėje.

     Bet manau, kad darant tokią prilaidą - apie baltų (lietuvių) -is virtimą į slavų -ič, bent jau tuose žodžiuose (pvz., eynonimuose ir geografiniuose pavadinimuose, kuriuos iš baltų perėmė slavai, reiktų pateikti kokių nors istorinių konkrečių pavyzdžių.

   Vis tik ką bendro turi -is ir -it?  Tik šiek tiek panašų skambėjimą. Beje, slavai naudoja ne tik -ič, bet ir -ač, -oč, -uč

   Sakysim, lietuvių Merkys (ir atitinkamai Merkinė) virto slavų (lenkų?) Merocz arba Merecz - ir manau, kad čia -ys tikrai dingo, o -ocz atsirado iš -k- (nes kitaip būtų Merkocz, o ne Merocz).

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 01 Vas 2008 18:16 
Atsijungęs
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 26 Sau 2008 18:48
Pranešimai: 99
Miestas: Kaunas
    Aš bandau ieškoti Lietuvos žodžio kilmės iš "Liaudis".

     Kodėl dabar vyksta tokia "hidrologinė" paieška? Ar tik visiems neaptemdė proto galūnė -uva, kuri dažniausiai reiškia vandens telkinį ar upę?

    -(u)va dar reiškia daugiskaitą, artimą lot. -ija? Liaud-is = Liaud-uva = lot. Liaudia / Liaudija?

     Pvz, žmogus iš sen. gh-m. (g virtimas i ž).

     Bendra reikšmė yra" gimine, žemė" (ghem-e), "gentis" (m -> n). lot. gemini.

     Pvz, žemaičiai (slav. skambėtu kaip жимич). -aitis/-ytis  = ич.

     Bet slavai juos vadina жмудь. iš kur tas "ud"? Ar tai tik ne "aud" iš "л-ю(у)д"? Senovėj žemaičiai gal vadino save "žmonemis"?

     жмуд и люд? Ar tai ne tas pats?

     Ar žemaičiai tikrai žemi? Mes tik žinom populistinį Vytauto paaiškinimą apie aukštaičius ir žemaičius.  Iš bandymo paaiškinti kodėl jie "žemi" ir kilo antonimas "aukštaičiai". Nors čia aiškiai naujadaras, neturintis nieko bendro su žeme ar gentim. Tas aukštaičių ir žemaičių skirstimas labai jau vokiškas, ir tai nėra keista, žinant Vytauto vokišką mokslą Prūsuose. Jis tik pritaikė vokiečiams žinomus Aukštutinės ir Žemutinės Vokietijos terminus.

    "Žemas" yra kildinamas nuo "prie žemės", "arti žemės", "žemiškas". kuris tolygus žemės gyventojas / žmogus.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 01 Vas 2008 21:34 
Atsijungęs
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 26 Sau 2008 18:48
Pranešimai: 99
Miestas: Kaunas
Cituoti:
Sakysim, lietuvių Merkys (ir atitinkamai Merkinė) virto slavų (lenkų?) Merocz arba Merecz - ir manau, kad čia -ys tikrai dingo, o -ocz atsirado iš -k- (nes kitaip būtų Merkocz, o ne Merocz).


     Pas slavus K gali virsti Č, bet T irgi gali virsti Č (ypač pastebima pas dabartinius rytų baltus, kai T daugiskaitoje virsta Č).

    Pvz., rus. женщина. iš sen. ghent (gentis/gentynė/gentainė). Žentas.
Būtent T pavirsta į Č.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 12 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 1 svečias


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007