Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 29 Bal 2024 23:58

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 4 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 26 Sau 2007 15:00 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27112
Miestas: Ignalina
Gediminas ir Vilniaus įkūrimas


2007 sausio mėn. 25 d., Inga Baranauskienė, http://www.DELFI.lt

    Šiandien, sausio 25 d., sukanka 684 metai nuo pirmojo Vilniaus paminėjimo rašytiniame šaltinyje.

    Šis šaltinis – tai garsusis Gedimino 1323 m. laiškas „visiems visame pasaulyje išplitusiems Kristaus garbintojams“, kuriame pagonis Lietuvos valdovas skelbia atveriąs savo karalystę „kiekvienam geros valios žmogui“.


    Išties gražu ir net simboliška, kad mūsų sostinė pirmą kartą buvo paminėta būtent tokio turinio dokumente.

    Vis dėlto, nustatyti rašytinės Vilniaus istorijos pradžią yra sudėtingiau, nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Minėtame laiške Gediminas teigė, jau prieš dvejus metus pastatęs Vilniuje bažnyčią pranciškonams, tad gal rašytinės Vilniaus istorijos pradžia reikėtų laikyti ne 1323-uosius, o 1321-uosius?

    Antra vertus, tobulėjant archeologinių tyrimų metodikai, pirmojo rašytinio paminėjimo svarba mažėja. Ankstyviausių Žemutinės pilies pastatų statybai panaudotų rastų dendrochronologinė analizė rodo, kad šie rastai buvo kertami XIII a. 8-ajame dešimtmetyje.

    Kasinėjant Gedimino kalno papėdę, Neries pusėje buvo rastas sluoksnis su didelių medienos kiekių apdorojimo žymėmis. Ši mediena neabejotinai buvo panaudota, statant pilį dabartiniame Gedimino kalne. Šaltiniai liudija, kad pirmoji Aukštutinė Vilniaus pilis išties buvo medinė.

    Mūrinę pilį, kurios liekanas matome šiandien, pastatė Vytautas Didysis, tikriausiai po 1419 m. gaisro.

    Betgi grįžkime prie pirmosios – medinės – Vilniaus pilies. Pagal įsimaišiusius keramikos radinius minėtąjį medienos atliekų sluoksnį archeologas dr. Gediminas Vaitkevičius datavo paskutiniaisiais XIII a. dešimtmečiais. Kitaip tariant, pirmoji Vilniaus pilis buvo pastatyta arba paskutiniaisiais Traidenio valdymo metais, arba po 1285 m., kai valdžią perėmė vadinamoji Stulpų giminė.

    Gediminas tuo metu geriausiu atveju tebuvo vaikas, taigi kyla klausimas: ar galim jį laikyti Vilniaus įkūrėju? O gal legendoje apie tauro medžioklę ir po jos susapnuotą geležinį vilką nėra nė krislelio tiesos? Neskubėkime daryti išvadų.

    Pirma, šią legendą XVI a. užfiksavę Lietuvos metraščiai nėmaž neteigia, kad Gediminas statė Aukštutinę pilį. Atvirkščiai! Pasak jų, pirmasis į Neries ir Vilnelės santaką dėmesį atkreipė tūlas kunigaikštis Šventaragis, kuris prisakė šioje vietoje sudeginti jo palaikus, ir kad paskui čia būtų deginami visi vėlesni Lietuvos valdovai bei garbingiausieji bajorai.

    Faktai liudija, kad paprotys deginti kunigaikščių palaikus Šventaragio slėnyje tikrai egzistavo. Deja, Lietuvos metraščių legendinėje dalyje tiek painiavos, kad nei apie šio papročio atsiradimo laiką, nei apie jo kūrėją nieko tikslesnio pasakyti neįmanoma. Kai kurios užuominos leistų laikyti Šventaragį maždaug XII-XIII a. veikėju, nors istorikams jis, matyt, taip ir liks labiau mitinė figūra.

    Religijotyrininkai linkę sieti Šventaragio veiklą su mirusiųjų deginimo papročio išplitimu Lietuvoje V-VI amžiuje. Vis dėlto, legendoje aiškiai sakoma, kad Lietuvos didžiūnai buvo deginami ir iki Šventaragio, tik ne vienoje vietoje, o ten kur kas numirdavo.

    Šventaragis įsteigė tik bendrą diduomenės nekropolį. Tačiau šis steiginys turėjo būti nepaprastai svarbus. Pagoniškoje Lietuvoje mirusieji buvo gerbiami neką mažiau, negu dievai. Vėlinės mūsų protėviams buvo bene pati reikšmingiausia šventė.

    Taigi, deginant iškiliausių Lietuvos žmonių palaikus viename ugniakure, tarpusavyje rietis linkusiems didžiūnams buvo nuolat primenama, kad jie yra viena šeima, ir kad juos jungia ta pati žemė. Kitaip tariant, Šventaragio slėnis laidavo Lietuvos vienybę.

    Ilgainiui šalia jo išaugo pilis ir papilio gyvenvietė, o paskui šioje šventoje vietoje po medžioklės apsinakvojo Gediminas...

    Paprastai tą medžioklę įsivaizduojame vykus kažkur pirmykščio miško gūdumoje, bet iš tikrųjų legenda nė kiek nesikerta su archeologiniais duomenimis.

    Šaltinių liudijimu viduramžių Lietuvoje medžioklės vykdavusios būtent šalia gyvenviečių. Žvėris į reikiamą vietą suvarydavo varovai. Kartais juos tiesiog sugaudavo ir gyvus pristatydavo į stovyklas, kur būdavo rengiama kažkas panašaus į koridą. XVI a. LDK poetas Mikalojus Husovianas savo „Giesmėje apie Stumbrą...“ rašė, kad šitaip būdavo skatinamas lietuvių karingumas ir tobulinami ginklo valdymo įgūdžiai.

    Tačiau stovyklose arba gyvenvietėse rengiamos parodomosios medžioklės galėjo turėti ir kitą – būtent ritualinį – aspektą. Vienintelis amžininkų aprašytas lietuviškas aukojimo ritualas, Kęstučio atliktas 1351 m., sudarant taiką su Vengrijos karaliumi, turėjo akivaizdžių medžioklės ar tiksliau žmogaus ir žvėries dvikovos elementų: aukojamas jautis buvo nukautas, sviedžiant peilį.

    Religijotyrininkai jau seniai iškėlė mintį, kad Gediminas neatsitiktinai surengė tauro medžioklę Vilnelės pakrantėse ir neatsitiktinai apsinakvojo ten, kur buvo deginami jo pirmtakų palaikai. Tai turėjo būti aukojimas, laukiant apreiškimo.

    Ar apreiškimas Gediminą iš tiesų aplankė? Kaip žinome, jis susapnavo geležinį vilką, staugiantį šimtu vilkų. Žynys Lizdeika šį sapną išaiškino kaip ženklą, kad čia stovėsianti sostinė, o jos garsas sklisiąs po visą pasaulį. Vis dėlto, sapnas įdomus. Paprastai naktyje staugiantis vilkas simbolizuoja vienatvę, o Gediminas iš tiesų galėjo jaustis vienišas. Ir jis pats, ir jo pirmtakas Vytenis siekė normalizuoti santykius su krikščioniškuoju pasauliu. Deja, jiems teko susidurti su nesupratinu ir abejingumu.

    „Mūsų protėviai ... atvėrė jums žemę, – rašė Gediminas Hanzos miestų piliečiams 1323 m. gegužės 26 d. – Bet nė šuo ... [nesulojo], kad padėkotų...“ Tokioje situacijoje bet kam norėtųsi staugti vilku! Tad kas žino, – gal Lizdeika pasiūlė Gediminui statyti naują sostinę, gelbėdamas jį nuo nevilties?..

    Kaip bebūtų, Gediminas padarė viską, kad įgyvendintų Lizdeikos pranašystę. Žemutinės pilies ankstyviausių mūrų rostverko dendrochronologinis datavimas patvirtina, kad šie mūrai statyti jo laikais. Taigi, būtent Gedimino valia Šventaragio slėnis virto Vilniumi. Be to, kaip žinome, 1323 m. sausio 25 dš Gediminas parašė Vilnių visame krikščioniškame pasaulyje garsinantį laišką, prašydamas kiekviename mieste šį laišką nurašyti ir nuorašą prisegti prie bažnyčios durų. Faktai taip tiksliai papildo ir pratęsia legendą, kad darosi sunku suabejoti jos patikimumu.

    Taigi, nors Gediminas ir nepastatė pirmosios pilies Neries ir Vilnelės santakoje, jį neabejotinai galima laikyti mūsų sostinės kūrėju. Mat, talkinant Lizdeikai, Gediminas sukūrė Vilnių ne tik kaip miestą, bet ir kaip idėją. Jeigu anksčiau valdovo rezidavimo vieta keisdavosi, priklausomai nuo aplinkybių, tai po Gedimino Vilnius tapo amžinu ir nekintamu mūsų valstybės centru – išaugusiu ant žemės, kurią buvo patręšę iškiliausių Lietuvos žmonių pelenai, ir palaimintu aukštesniųjų jėgų.

    Kaip galime spręsti iš Gedimino laiškų, jis norėjo, kad Vilnius būtų atviras miestas, svetingai priimantis naujus žmones ir naujas idėjas. Bet podraug savo kultūrinių sluoksnių gelmėje jis turėjo saugoti Lietuvos vienybę ir valstybingumą. Vilnius per amžius vykdė savo užduotį: jis buvo savas miestas žydams, lenkams, baltarusiams, na, o mums, lietuviams – visų atgimimo sąjūdžių lopšys! Taigi, minėdami rašytinės Vilniaus istorijos pradžią, pagerbkime mūsų sostinės kūrėjus. Šiandien 15.00 val. atneškime gėlių prie paminklo Gediminui, ar bent neužmirškime jo priesakų.

Komentarai DELFI
http://www.delfi.lt/news/ringas/lit/art ... &com=1&s=1

Baltai ar Arijai ???, 2007 01 25 22:27

   Pagal naujausius archeologų tyrimus, baltų protėvynės centras, iš kurio baltai paplito, buvo į pietus ir į rytus nuo Baltijos jūros. Bet K. Būgos toponiminiai tyrimai liko ir dabar svarbūs: jis moksliškai ir įtikinamai įrodė, kad baltiškų vandenvardžių randama toli į rytus nuo šių dienų Lietuvos ir Latvijos.

   K. Būga buvo pirmasis pačių baltų mokslininkas, sprendęs baltų etnogenezės, jų protėvynės ir migracijų (judėjimų) klausimus dar tuo metu, kai archeologija nedaug tegalėjo suteikti žinių apie baltus.

   Po K. Būgos baltiškus vietovardžius slavų kraštuose tyrinėjo kiti kalbininkai. Vokiečių slavistas M. Fasmeris išaiškino dar daugiau baltiškų vietovardžių ir baltų išplitimo ribą nukėlė žymiai toliau į rytus - net į Okos baseiną. Rusų kalbininkai V. Toporovas ir O. Trubačiovas savo studijoje „Aukštutinės Padneprės vandenvardžių lingvistinė analizė" (Maskva, 1962 m.) paskelbė Aukštutinio Dniepro baseine suradę 800 baltiškų vardų, tuo įrodydami šios teritorijos baltiškumą priešistoriniais laikais (pradedant antro tūkstantmečio pr. Kr. pradžia).

   Minėti autoriai baltiškų vietovardžių rado į šiaurę ir į pietus nuo Pripetės upės, Sožės baseine ir Desnos baseino vidurupyje bei aukštupyje. Pietine baltiškų vandenvardžių paplitimo sritimi autoriai laiko Seimo baseiną. Kadangi Seimo upė sudarė šiaurinę iranėnų (skitų) paplitimo ribą, tai anuomet baltai galėjo turėti tiesioginių kontaktų su iranėnais.

   Rusų archeologo V. Sedovo nuomone, baltai į Paseimę atsikėlę iš šiaurės apie V-VI a. pr. Kristų ir atnešę vadinamąją Juchnovos kultūrą (pavadintą gyvenamosios vietos vardu). Baltų kontaktai su iranėnais ten galėję trukti apie 500 metų, tai yra iki Kr. Paseimės iranėnų (skitų) kai kurios gentys, atsikrausčius baltams, matyt, ne pasitraukusios, o prieš Kr. buvusios ateivių baltų asimiliuotos.

   Pagal toponimikos ir archeologijos duomenis, rytinė baltų priešistorinė riba dabar vedama per Volgos, Maskvos ir Okos upių aukštupius.

   Žymiai vėliau buvo pradėtos tirti vakarinės baltų protėvynės ribos. 1939 m. vokiečių archeologas Lotaras Kilianas pastebėjo, o kalbininkas H. Krahe patvirtino (1943 m.) esant neabejotinai baltiškų vietovardžių į vakarus nuo Vislos iki Persantės upės, kurios vardas buvo baltiškos kilmės.

   Įžymus lietuvių hidrologas prof. S. Kolupaila 1933 m. aptiko neabejotinai baltišką Santakos vietovardį (lenkiškai - Santok), ten, kur Notecė įteka į Vartą (Oderio intaką). Po antrojo pasaulinio karo Vokietijos Demokratinės Respublikos kalbininkas Hermanas Šalis eilėje straipsnių įrodinėjo, kad baltiškų vietovardžių esama net iki Elbės ir Saksonijos ir šiek tiek dar į vakarus nuo Elbės. Remdamasis vietovardžių studijomis, jis paskelbė Riugeno salos ir kai kurių jos vietovardžių, o taip pat ir Berlyno pavadinimo baltišką kilmę.

   Vakaruose savo teritoriją, siekusią net už Elbės, baltai buvę priversti užleisti germanams. Mat, antrame tūkstantmetyje prieš Kr., archeologo Kosinos manymu, germanai iš savo protėvynės - Skandinavijos ir Jutlandijos pusiasalių - ėmę veržtis pagal Baltijos pajūrį į rytus, nes vakaruose jų ekspansijai pasipriešinę keltai.

   Apie 1750 -1400 m. prieš Kr. germanai pasiekę Oderio upę, apie 750 m. iki Kr. - Vyslą, apie 500 m. iki Kr. jau peržengę Vyslą. Kai II a. po Kr. rytiniai germanai (gotai) išsikraustė į pietryčių Europą, baltai vėl pasistūmėjo iki Vyslos. Reikia manyti, kad ne visi baltai, veržiantis germanams į rytus, suskubo pasitraukti nuo Elbės

vydimantas, 2007 01 25 23:22

   "į Neries ir Vilnelės santaką dėmesį atkreipė tūlas kunigaikštis Šventaragis" Tūlas = dažnas.

    Jei Vilnelė, tai kodėl ne Nerelė? Seniausia miesto vardo forma Vilnia sutampa su upės pavadinimu. Mažybiniai upėvardžiai Lietuvoje dažniausiai atverstinai iš slavų kalbų.

Ženklas, 2007 01 26 09:41

    Lietuvos istorinio ženklo pavadinimas „Gedimino stulpai“ netikslus. Šis ženklas yra iš Mindaugo laikų, reiškė piliakalnį ir gynybinę sieną, o priėmus krikštą ant aukštojo stulpo buvo uždėtas skersinis. Apie jo naudojimą Gedimmio laikais duomenų nėra. Ženklas vėl pasirodo Kęstučio valdymo metu pirminiu Mindaugo ženklo pavidalu, kuris galbūt yra paveldėtas dar iš ankščiau. Tad ženklą tiksliau būtų vadinti Mindaugo ženklu.

Faktas to juokinga, 2007 01 26 10:41

   Pasakos malonios vaikams, bet kai tiek daug naikinta lietuvių kultūros paveldo, tikrai tokia sureikšminta jų interpretacija yra antilietuviška. Pagal prolenkiškus sovietinio studento užrašus ir toliau niekinami tvirti duomenys apie Vilniaus praeitį.

    Pvz. - Vilnius kaip miestas rašytiniuose šaltiniuose minimas reikšmingiausiame anglosaksų literatūros paminkle "Widsith" (keliauninkas), datuojamame X a., tarp įvairių šalių, tautų ir miestų, įrašyta "Velena and Vylna". Vilniaus vardo autentiškumas nekelia abejonių. Velena tai Veliuona.

    XII a. Islandijos keliautojo Snorio Sturlusono lankymasis Vilniuje ir Trakuose – "Velni" ir "Tryk".

    Rusų Voskresensko metraštis pasakoja apie Mindaugo kilmę ir Vilnių.

    Vokiečių Ordino dokumentai tvirtina, jog Mindaugas gyveno Vilniuje, kuris jau tada buvo laikomas senu miestu. Yra ir daugiau.

Kęstas, Dėl Vilniaus vardų, 2007 01 26 14:29

    Senasis Vilniaus vardas yra Vilnia, jis kilo iš upės Vilnia pavadinimo. Todėl pritariu vydimantui, 2007 01 25 23:22

    Žemiau tekstas rusų kalba (tiems, kas nemoka lietuviškai):

                      История названий города - Vilnia (Вильня) и Vilnius (Вильнюс)

    Старинное литовское название города (самое старое - в литовском языке употреблялось примерно до 16-17 веков) - Vilnia (Вильня).

    Оно произошло от названия речки Vilnia (Вильня), которую сейчас часто называют в уменшительной форме Vilnelė (Вильняле).

    Речка Vilnia (Вильня) протекает через весь город.  До сих пор рядом с Вильнюсом имеющаяся ж-д. станция называется Naujoji Vilnia, то есть Новая Вильня - таким образом сохранено старинное название города! Белорусы и русские называют эту станцию Вилейка.  

    Слово Вильня происходит от древнего литовского слова "vilnyti" ("вильнити"), которое примерно можно перевести как "виляться, производить волны", то есть вода в речке течет, образуя небольшие волны. Это слово и сейчас часто используется в литовском языке.

    Славянское (русское) слово "волна" и балтийское (литовское) "вильня" имеют одинаковое происхождение - оба они происходят из общего очень архаического индоевропейского корня!

    В свою очередь от Vilnia произошло польское - Wilna и Wilno, немецкое - Vilna, Vilno и русское - Вильна (Вильня) и Вильно.

                           Примечание (представил Роман)

   В древнейших письменных источниках господствуют формы - Вильня, Wilnia, Vilna (в письмах Гедимина 1323 года - "in civitate nostra regia Vilna") и подобные. В памятниках письменности, начиная с XIV в., употребляются формы Wilno, Vilno и другие варианты названия.

   В литовских памятниках письменности 1600, 1653 и позднейших лет встречается вариант Vilnius.
 
   Со второй половины XIX века, в особенности после подавления восстания 1863 года в Литве М. Н. Муравьёвым, написанию придавалось особенное значение: форма Вильна (Вильня) считалась русской, в написании Вильно усматривались притязания на город со стороны поляков.

Kęstas, 2007 01 26 15:15

   Ingos Baranauskienės straipsnyje nenagrinėjamos istorinės priežastys, kodėl būtent šioje vietoje (Šventaragio slėnyje) buvo nuspręsta deginti įvairių Lietuvos žemių didžiūnus ir vėliau būtent Vilnia (Vilnius) tapo Lietuvos valstybės sostine.

                                       Pateikiu hipotezę:

   Manau, kad 6-9 amžiuje tai buvo labai reikšminga tarpgentinė teritorija, o būtent tokiose teritorijose (dažniausiai) būdavo įkuriamos pagrindinės tarpgentinės šventvietės.

   Sprendžiant iš įvairių kalbinių (vietovardžių, vandenvardžių, tarmių) ir istorinių duomenų, dabartinio Vilniaus teritorija maždaug 6-7 amžiuje buvo trijų stambių gentinių grupių tarpgentinė sritis - jotvingių (žemės piečiau dabartinio Vilniaus), sėlių (žemės šiauriau dabartinio Vilniaus) ir lietuvių (žemės į rytus nuo dabartinio Vilniaus).

   Todėl būtent šioje trijų didžiųjų baltų gentinių grupių gyvenamų teritorijų sankirtoje buvo pagrindinė viso nemažo krašto šventvietė.

   Laikui bėgant (8-13 amžiuose) lietuvių gentys, spaudžiamos slavų ekspansijos, pačios slinko į vakarus ir kolonizavo dalį jotvingių bei sėlių žemių, palaipsniui asimiliavo dalį šių genčių.

   Taip atsirado lietuvių etninė sritis Aukštaitija (pietinėje dalyje dabar vadinama Dzūkija). Iš jos lietuviai toliau veržėsi į vakarus, Neries ir Nemuno slėniu iki pat Baltijos jūros ir į teritoriją Nevėžio upės baseine, taip vadinamą "senąją" Žemaitiją. Laikui bėgant, Aukštaitijos ir Žemaitijos "senosios" teritorijos toliau "slinko" į vakarus - į kuršių ir žiemgalių žemes, kol pasiekė Baltijos jūrą.

   Tačiau senoji istorinė kelių baltų genčių garbinama šventvietė liko senoje vietoje - prie Neries ir Vilnios upių sankirtos. Ir lietuviams (tiek likusiems senojoje jų teritorijoje į rytus nuo Vilnios, tiek ir "pasislinkusiems" į vakarus naujiesiems aukštaičiams ir žemaičiams), ir jų asimiliuotų įvairių baltų genčių nariams tai tebebuvo ypatingai šventa ir garbinama vieta.

   Todėl nieko keisto, jog būtent čia mitinis Šventaragis nusprendė deginti įvairių baltų genčių mirusius didžiūnus.

    Kadangi įvairių genčių atstovų požiūriu tai buvo labai garbinga ir šventa vieta, todėl tokia religinė "reforma" neturėjo iššaukti rimtą pasipriešinimą ir padėjo konsoliduoti šias gentis į bendrą Lietuvos valstybę.

Kęstas, To Klausimas Faktas to juokinga, 2007 01 26 14:09, 2007 01 26 15:30

   wiolena ond wilna, - žiūrėti Widsith 75 stulpelyje (eilutėje) - žiūrėkite ne vertimus, o originalą senąja anglų kalba - For the original Old English version (Verse Indeterminate Saxon)

http://www.georgetown.edu/labyrinth/lib ... a3.11.html

75
Mid Sercingum ic wæs ond mid Seringum;
mid Creacum ic wæs ond mid Finnum ond mid Casere,
se þe winburga geweald ahte,
wiolena ond wilna, ond Wala rices.
Mid Scottum ic wæs ond mid Peohtum ond mid Scridefinnum;

Kęstas, Pastaba dėl Widsith, 2007 01 26 15:49

    Atkreipkite dėmesį, kad pateikiamo Widsith "originalo" (senąją anglų kalba) 78 eilutėje esantys žodžiai "wiolena ond wilna" parašyti mažosiomis raidėmis.

    Iš tikrųjų originale visos teksto raidės vienodos - didžiąsias (tai yra pažymint vietovardžius) ir mažąsias raides surašė jau dabar, skelbiant tekstą - gaila, neradau Internete originalo fotokopijų.

   Vertime į dabartinę anglų kalbą šie žodžiai "wiolena ond wilna" apskritai dingsta:

75
and shining torcs, Eadwine's son. (75 eilutė)
I was with the Sercings and with the Serings. (76 eilutė)
I was with the Greeks and Finns, and also with Caesar, (77 eilutė)
who had the power over prosperous cities, (78 eilutė)
riches and treasure and the Roman Empire. (79 eilutė)

    Tai dar kartą įrodo, jog pirminiai šaltiniai būtinai turi būti skelbiami ir pateikiant originalių dokumentų aiškias fotokopijas, o ne tik jų transkripcijas bei vertimus.

75
and shining torcs, Eadwine's son.
I was with the Sercings and with the Serings.
I was with the Greeks and Finns, and also with Caesar,
who had the power over prosperous cities,
riches and treasure and the Roman Empire.

http://www.soton.ac.uk/~enm/widsith.htm

Kęstas, 2007 01 26 16:13

  Kam įdomu - skaitykite:

Lietuvos žemė, sritis, vardo kilmė
viewforum.php?f=8

        Temos:

Lietuva-Lietava-Lietva-Litva-Lituae-Litua (vardo kilmės teorijos)

Senovinės rytų baltų protėvynės paieškos - kur buvo senovinė žemė Leitva (slaviškai - Leidva, Ledva)

Baudikė, istorijos revizija, 2007 01 26 19:45

   Kodėl lietuvių istorikai Gediminą vadina kunigaikščiu kuklindamiesi jį vadinti tuo, kuo jis buvo iš tiesų - karaliumi, neaišku.

   Juk Mindaugui suteiktas titulas niekur nedingo ir jo niekas iš lietuvių neatėmė. Gediminas liko Europos istorijoje kaip vienos iš garbingiausių Europos karališkųjų dinastijų pradininkas. Tai net neabejodamas teigia Britų istorikas Norman Davies.

Title used in correspondence

Latin: Gedeminne Dei gratia Letphanorum Ruthenorumque rex, princeps et dux Semigallie

English: Gediminas, by the grace of God, Lithuanians and Ruthenians king, prince and duke of Zemgalia

Belarusian: Gedzimin, Božai miloscju karol litojcau i ruskix, kniaz Zemgalii.

Lithuanian: Gediminas, Dievo malone lietuvių, rusėnų karalius, Žemgalijos valdovas ir kunigaikštis

Kęstas, 2007 01 27 01:06

   Manau, kad vis tik reikėtų ypatingą dėmesį atkreipti ne į krikščionišką titulą "karalius", o į tai, kaip mes dabar turėtume vadinti tuometinę Lietuvos valstybę (bent jau nuo Algirdo laikų).

   Pavyzdžiui, kažkodėl dabar visuose Vakarų istorikų darbuose, kalbant apie Čingis-chano sukurtą valstybę, niekada nevartojami mongoliški terminai apibūdinantys tą valstybę, o sakoma - Mongolijos imperija arba Mongolų imperija.

   Manau, jog ir LDK, atsižvelgiant į jos užimtą plotą ir daugybę jos sudėtyje buvusių vasalinių valstybių bei valstybėlių, kuriose gyveno įvairiausios tautos bei gentys, reikėtų vadinti Lietuvos imperija, o jos valdovus - imperatoriais (o ne karaliais (išskyrus Mindaugą) ar didžiaisiais kunigaikščiais - tai, beje, terminas, naudotas daugiausia tik slaviškuose tais laikais (ir vėliau) rašytuose tekstuose):

LDK, Lenkijos, Rusijos ir kitų valstybių valdovų titulai
http.lndp.lt/diskusijos/viewtopic.ph p?t=128

Luotinykas, Kęstui, 2007 01 27 11:16

  Kam išgalvoti, jei yra žinoma, kaip kas lietuviškai buvo vadinama, kaip štai Žygimantui Vazai atvykstant 1589:

   PAKVIETIMAS LIETUVOS GIMINĖS, IDANT, PATI LINKSMINDAMOS,    VIEŠPAČIUI KARALIUI, EINANČIAM LIETUVON, DARYTŲ TRIUMFĄ

  Linksmink'tės, Liet'vos giminės, kun'gaikštis ateiti
  Jūsų žemėsna, jamui skaityk'te triumfą.
  Jogėla tai mielas, linksmybė, tikra malonė,
  Tėvas, padūksis. Katram tas yra nemielas?
  Tam, katras dievo ir tėvikščios šičia nemyli.

  Lietuvos didžioji kunigaikštystė vadinama taip, tarkim, Lukausko 18 a. pamoksluose.

Kęstas, To Luotinykas, Kęstui, 2007 01 27 11:16, 2007 01 27 18:36

  Taip ir nesupratau, kaip siūlai vadinti Lietuvos valstybę - Lietuvos karalyste ar Lietuvos Didžiąja Kunigaikštyste?

  Beje, abu terminai - ir "karalius", ir "kunigaikštis" (senesnis variantas yra "kunigas") yra ne lietuviškos, ir net ne baltiškos kilmės - abu jie kilę iš germanų kalbų.

  Prašome atkreipti dėmesį, jog aš kalbu ne apie įvairiausią tuomet vartotą terminologiją - vienokia buvo slaviškuose dokumentuose, kitokia vokiškuose ir lotyniškuose, dar kitaip Lietuvos valstybė vadinama Aukso Ordos dokumentuose, o apie realią situaciją buvusią tuometinėje Lietuvos valstybėje - jau Algirdo laikais tai buvo milžiniška valstybė, kurią be jokių "pritempimų" dabar galime vadinti "imperija".

   Taip, kaip dabartinių istorikų darbuose vadinamos daugybė valstybių, kurios pačios save šituo terminu niekada neįvardindavo (nes jo net nežinojo).

Kęstas, To Luotinykas, Kęstui, 2007 01 27 11:16, 2007 01 27 18:53

   Dar pridursiu, jog Lietuvos valstybę Lietuvos Didžiąja Kunigaikštyste pavadino ne patys lietuviai, o slavų tautų metraštininkai.

   Jei pasižiūrėsite Gedimino laikų lotyniškus ar vokiškus dokumentus, tai dažniausiai naudojami terminai yra "karalius" ir "karalystė", o ne "kunigaikštis" ar "kunigaikštystė" (žinoma, šie terminai pateikti lotynų arba tuometine vokiečių kalbomis).

   Valstybės pavadinimas "Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė" įsitvirtino tik po to, kai Jogaila tapo Lenkijos karaliumi, o Vytautas nesuspėjo karūnuotis.

   Nuo to laiko slavai-raštininkai visada pabrėždavo, kad Lietuva yra tik kunigaikštystė, o ne karalystė.

   Iš čia šita terminologija pakliuvo ir į įvairius kitus dokumentus, tame tarpe rašytus ir lietuvių kalba (taip pat ir čia cituotus Luotinyko).

Luotinykas, Kęstui, 2007 01 27 19:09

    Kunigas, kunigaikštis, didysis kunigaikštis, kunigaikštystė – nuo seno pačių lietuvių vartoti pavadinimai, nesvarbu kokios jie kilmės. Karalius, kunigaikštis – šitas kalbinis blusinėjimasis yra mūsų laikų bruožas, o Gediminas galėjo pasirašinėti lotyniškai rex, žinodamas, kad lietuviškai tatai yra kunigaikštis arba didysis kunigaikštis, ir visiškai nežinodamas apie mūsų terminologines problemas.

Kęstas, 2007 01 27 20:12

    Manau, kad jau atėjo laikas mums patiems pripažinti ir viešai visam pasauliui paskelbti, jog Lietuvos valstybė buvo milžiniška imperija, daug kartų didesnė už tuometines Lenkijos, Anglijos, Prancūzijos, Aragono ir Kastilijos karalystes (bent jau nuo Algirdo laikų).

   Ir šį požiūrį būtina įtvirtinti tarptautinėje istoriografijoje bei literatūroje. Nes šiuo metu Lietuvos valstybė laikoma tik mažu "priedėliu" prie didelės Lenkijos karalystės.

   Nors iš tikrųjų viskas buvo atvirkščiai - tai mažytė Lenkija buvo priedėlis prie milžiniškų Lietuvos imperijos valdomų žemių. Ir Lenkija savo karūną atidavė Lietuvos valdovui (o ne atvirkščiai).

   Laikas sulaužyti stereotipus, kuriuos šimtmečiais bandė įtvirtinti Lietuvai priešiškos jėgos. Ir dabar dar aktyviai juos perša ne tik visame pasaulyje, bet ir pačioje Lietuvoje.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Paskutinį kartą redagavo Žygeivis 25 Sau 2010 17:08. Iš viso redaguota 3 kartus.

Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 07 Vas 2007 13:13 
Atsijungęs

Užsiregistravo: 04 Vas 2007 10:46
Pranešimai: 177
Labai įdomios mintys visų diskutantų.

    Tik kam kalbėti apie "baltų" veržimąsi link Baltijos, jei M. Gimbutienes pateiktame žemėlapyje "baltų" arealas nusidriekia nuo Baltijos jūros iki Uralo kalnų.

    Apima Vyslos vakaruose ir Kamos baseinus rytuose. Ir tą arealą datuoja nuo 1500 m. senos eros iki 500 m. mūsų eros.

    Labai pritariu požiūriui, kad reikia naudotis ne tik artimų kaimynų metraščiais (jie dažniausiai tendencingi ir nepalankūs mums).

    Kai sužinojau, kad mūsų studentai-istorikai privalomai mokosi lenkų kalbos, pasitikėjimas jais dar labiau smuko. Jie net nesugeba atsakyti į paprastą klausimą - kodėl po Jogailos krikšto Lietuvos bajorai "sulenkėjo". Gal ir žino, bet atsakyti negali, nes griūna visa jų kruopščiai kurta teorija.

   Vilniaus įkūrimas mūsų istorikų datuojamas taip diletantiškai, kad net burnos aušinti, polemizuojant su jais nesinori. Bent ačiū jiems už tai, kad galų gale išdrįso paprieštarauti "mokytojui", istorijos "žinovui" panui Lomianovski, kad Lietuvos ištakos ne tik iš Kaišiadorių ir Alytaus valsčių.

   Bet kaip Lietuva Mindaugo laikais, iš samanotų bakūžių išlindus, užvaldo milžiniškas teritorijas, paaiškinimo neturi.

   Nuo čia visos bėdos su mūsų bočių istorija. Jiems negalima kalbėti apie ikikrikščionišką Lietuvą, tai religinis TABU. Neperžengus TABU, tenka regzti visokias pasakaites, kurios nedaro garbės bet kokio rango istorikui.

   Č.Gedgaudas ignoruojamas ir niekinamas, vietoj to, kad ieškotų jo teiginių paneigimo faktų. Matomai, rasti tokių faktų negali, tad lengviausia ignoruoti.

   Turiu didelį trūkumą - neįkertu anglų kalbos. Pavydžiu tiems, kurie laisvai gali naudotis vakarietiškais šaltiniais. Gal kas norėtu pasikapstyti pas vakariečius tokiu reikaliuku - rasti Gardino miesto herbą.

   Č.Gedgaudas užsimena apie Gardino herbo unikalumą. Rusiškuose šaltiniuose jo nėra. Jis jiems turėtų labai nepatikti. Gal todėl ir nėra.

   Jei Gedgaudo teiginys pasitvirtintų - sugriūtų mūsų istorikų kruopščiai statytas "kortų namelis".


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 25 Sau 2010 16:59 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27112
Miestas: Ignalina
Tomas Baranauskas

LIETUVOS ISTORIJOS KALENDORIUS

SAUSIO 25 DIENA

      1323 m.
Gediminas Hanzos miestams išsiuntė laišką, kuriuo kvietė tų miestų piliečius atvykti į Lietuvą.

      Laiške pirmą kartą minimas Vilnius, kalbama apie 1321 m. Vilniuje pastatytą dominikonų bažnyčią.


DOKUMENTAS


1323 m. sausio 25 d. Gedimino laiškas iš Vilniaus


   Visiems visame pasaulyje išplitusiems Kristaus garbintojams, vyrams ir moterims, ypač teikiant pirmenybę ypatingiems Liubeko, Štralzundo, Brėmeno, Magdeburgo, Kelno miestams ir kitiems iki pat Romos, Gediminas, Dievo malone lietuvių ir rusų karalius, Žiemgalos valdovas ir kunigaikštis, garbės ir malonės patvarumo sveikindamas [linki].

    Šiuo [raštu] pareiškiame tiek esantiems, nesantiems, tiek būsimiems skaitytojams, kad išsiuntėme mūsų pasiuntinį su mūsų laišku Apaštališkajam Viešpačiui ir Švenčiausiajam mūsų Tėvui dėl katalikų tikėjimo priėmimo.

    Jo atsakymą žinome ir jo legatų kiekvieną dieną nekantriai laukiame, o jeigu jie pas jus atvyktų, padėkite jiems pagarbiai siųsdami juos toliau pas mus. Nes norime gauti tokią paslaugą panašiu arba svarbesniu atveju, kadangi ką tik gera padarysite jiems, pažinsite, kad mums taip padarėte.

    Nes viso to, ką Švenčiausiajam Tėvui ir mūsų Viešpačiui aukščiausiajam dvasininkui surašėme, sieksime Dievo šlovei ir Šventosios bažnyčios garbei tvirtai laikytis, bažnyčias statyti, kaip jau esame padarę: žinokite, kad vieną [bažnyčią] pamokslininkų ordinui mes naujai pastatėme prieš dvejus metus mūsų mieste Vilniuje. O dvi – mažųjų ordinui: vieną minėtame mūsų Vilniaus mieste, kitą – Naugarduke.

    Pastarąją Prūsijos kryžiaus nešėjai sudegino, siekdami krikščionybę sunaikinti ir mažuosius brolius išvaryti iš mūsų žemės; šiais metais Visagalio Dievo ir jo gimdytojos Mergelės Marijos, ir palaimintojo Pranciškaus garbei liepėme vėl atstatyti, kad tie broliai nuolatos didintų Kristaus šlovę mūsų naudai ir išganingai sūnų ir mūsų žmonų, ir taip pat visų, tikrą Dievą Jėzų Kristų garbinančių, apsaugai.

    [Kviečiame] vyskupus, kunigus, bet kurio šventimo dvasininkus, kurių tik gyvenimas nėra ydingas, kaip tų, kurie vienuolijas stato ir paima gerųjų žmonių aukas, ir tada [vienuolijas] parduoda, ir patvirtina evangelijos posakį: „O jūs padarėte plėšikų lindynę“, tokius išskiriame, nes jų draugystė nebus mums maloni.

    Be to, atveriame [mūsų] žemę, valdas ir karalystę kiekvienam geros valios žmogui: kariams (riteriams), ginklanešiams, pirkliams, valstiečiams, kalviams, račiams, kurpiams, kailiadirbiams, malūnininkams, smuklininkams, bet kokiems amatininkams. Visiems šiems išvardytiems – kiekvienam pagal jo rangą – norime žemę padalyti.

   Tie, kurie norėtų atvykti kaip žemdirbiai, dešimt metų tedirba mūsų žemę be mokesčio. Pirkliai teįvažiuoja ir teišvažiuoja be mokesčio bei muito ir laisvai, pašalinus bet kokias kliūtis. Karius ir ginklanešius, jei norėtų pasilikti, aprūpinsiu daiktais ir nuosavybe, kaip dera. Paprasta liaudis tikrai tegu džiaugiasi Rygos miesto pilietine teise, jei, mums pasitarus su išmintingaisiais, nebus tada išrasta geresnės.

    Kas tik nepaisys nurodymų ir trukdys tiems, kurie atvyksta teirautis minėtais reikalais, labai mus apsunkins, tesužino, kad iš tiesų trukdys ne jiems, bet mūsų karališkajai didenybei. Nes nuo šiol norime ne kam nors pakenkti, bet visiems padėti ir stiprinti taiką, brolystę ir tikrą gailestingumą su visais Kristaus ištikimaisiais amžina sutartimi. Kad tai pasiliktų nepakeista, pridėjome mūsų antspaudą prie šio rašto kaip paliudijimą ir apsaugą.

    Duota, nuodugniai apsvarsčius, mūsų mieste Vilniuje 1323 Viešpaties metais, Švento apaštalo Pauliaus atsivertimo dieną.

    Prašome visų miesto tarėjų, kad šis raštas būtų nurašomas, o nurašytas prie bažnyčios durų prisegtas, ir pats laiškas dėl meilės mums be kokio nors atidėliojimo į kaimyninį miestą būtų persiųstas taip, kad Dievo šlovė supažindintų visus su juo. Melskite Dievo už mus.

________________________________________________________________

Kalendorių parengė Tomas Baranauskas

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 17 Spa 2023 21:28 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27112
Miestas: Ignalina
Король Гядиминас (Gediminas) (Gedeminus rex Lithuanorum et multorum Ruthenorum) (лат. Gedeminne[1], Gedeminnus[2], Godeminnus[3], правивший с 1317 г. по декабрь 1341 г.) захватил практически всю современную Украину, Киев и часть Молдовы - присоединил к Литве Берестье (1315), Витебск (1320), Минск (1326), Туров и Пинск (1336) и другие.

Вассалами Гядиминаса стали минский, лукомский, друцкий, берестейский, дрогичинский князья.

Примерно в 1324 г. Гядиминас завоевал Киев и Киевское княжество - Гядиминас двинулся в 1324 г. на Киевскую Русь, однако заняв Овруч и Житомир, он столкнулся с коалицией киевского, переяславского, черниговского и брянского князей под общим командованием Станислава Киевского. Их коалиция литовцами была разгромлена, и Гядиминас занял Киев.

На Волыни с 1340 года княжил его сын Любартас.

Земгалия (Žiemgala) (Зимигола, Semigallie) тоже была в составе Литвы, поэтому это было отражено и в титулатуре Гядиминаса - Gedeminne Dei gratia rex Letphanorum et multorum Ruthenorum, princeps et dux Semigallie (Гядиминас, Божей милостью король литовский и многих русских, правитель и князь Земгалии).

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 4 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 1 svečias


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
cron
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007