Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 09 Geg 2024 23:49

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 7 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 07 Sau 2014 21:54 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27136
Miestas: Ignalina
K. Jovaišas. LDK mūšiai – įspūdingesni nei britų ir prancūzų


https://www.delfi.lt/news/ringas/lit/k- ... d=63695698

Dr.Karolis Jovaišas, advokatas,
http://www.DELFI.lt
2014 m. sausio 7 d. 17:52

Karai, kaip ir okupacijos su jų skausmingais bei luošinančiais padariniais, išdegintu antspaudu paženklina tautos istorinę atmintį. Žiaurių ir nuožmių mūšių lauke pasiektos didingos pergalės ar patirti skausmingi pralaimėjimai – šie bemaž grynai istoriniai įvykiai virsta ir politiniais bei psichologiniais. Jie kartas nuo karto kaitina aistras, taip pat iš dalies lemia šiuolaikinio žmogaus požiūrį ir į protėvius, ir į pačius save – jų genų paveldėtojus.

Natūralu, kad tautiečiai turi poreikį ir interesą žinoti tikslią bei nepagražintą tiesą apie savo šalies kariuomenės svarbiausius mūšius. Tiesą, tik išimtinai tiesą ir nieko kita, išskyrus tiesą. Be graudžių sentimentų, glazūruotos romantikos ir praeities didybės idealizavimo. Tai nereiškia, kad šio teksto autorius iškėlė tikslą preparuoti ir iš naujo aprašyti mūšius.

Priešingai, tai daryti ne specialistui būtų patentuota kvailystė. Kitas, iš esmės skirtingas dalykas yra įvertinti, kiek patikimos ir pagrįstos yra skirtingų valstybių versijos apie istoriją pakeitusias karines kampanijas. Juolab, kad lieka atviras klausimas, kas šioje srityje turi pranašumą – „grynas“ istorikas ar teisininkas, besiremiantis ištobulintais įrodymų teorijos metodais.

Kuo tikėti ir kodėl tikėti?


Paradoksas: nors Lietuvos istoriografijai ir negresia mirtis nuo perdėto kuklumo, vis dėlto garbingų LDK pergalių aureolė yra gerokai išblėsusi. Veikiau, atvirkščiai, džiaugsmingas pasitikėjimas romantiškais ir pasididžiavimą žadinusiais praeities žygdarbiais, iš kurių tauta „te stiprybę semia“, užleido vietą kritiškesnio amžiaus abejonėms ir netikrumui.

Pirmoji karo auka visada buvo, yra ir bus tiesa. Dėsninga, kad objektyviam LDK pergalių vertinimui įtakos turi svarbus psichologinio pobūdžio veiksnys – šališkas palankumas sau – nusiteikimas ir polinkis suvokti savo kariuomenės mūšius palankiai. Toks, Adolfo Šapokos stiliumi heroizuotas suvokimas yra salsvas ir nekritiškas, todėl jam reikalinga atsvara – šių mūšių vertinimas pralaimėjusios šalies akimis.

Bet štai kur bėda – šališkas palankumas sau yra universalus ir išimčių nežinantis dėsnis. Kas gali paneigti, kad pralaimėjusi šalis nedės pastangų sumenkinti LDK pergalių, nepagrįstai bei jėzuitiškai išradingai niekinti Lietuvos istorikų versijas ir pateisinti savo pralaimėjimą. Objektyvių bei patikimų duomenų monopolio neturi ir trečios šalys, kurios paprastai laikomos nešališku arbitru.

Ar įmanoma išeitis iš šio ydingo rato? Nors vienoda nuomonė gali būti pasiekta tik kapinėse ir tai tik giliai po žeme, bet pateikti teisingą ir neginčijamais faktais grindžiamą svarbiausių LDK mūšių vaizdą yra įmanoma. Žinoma, su leistina ir neišvengiama paklaida. Antai, nors ir žinodami, jog žmonės negali nemeluoti, mes vis dėlto be ypatingų pastangų skiriame žodžio žmogų nuo melagio, tad lygiai taip pat galime atskirti patikimą informacijos šaltinį nuo nepatikimo.

Kaip atsijoti pelus nuo grūdų? Jeigu duomenys iš kelių savarankiškų informacijos šaltinių skiriasi nežymiai, tai jų tikrumo ir patikimumo laipsnis yra pakankamai aukštas. Kiekvienu atskiru faktu ir istoriniu šaltiniu mes galime suabejoti, tačiau visais jais abejoti negalime. Ypač, jeigu faktiniai duomenys yra nuoseklūs, neprieštaringi ir jais nebuvo manipuliuojama, nelygu kokios tyrinėtojo užgaidos ar politinė konjunktūra.

Kita vertus, padėtį komplikuoja šaltinių gausa, kuri gali tapti pasirinkimo tironija, menkinančia pasitikėjimą istoriniais tekstais. Be to, šiuolaikinis, skeptiškai nusiteikęs ir viskuo abejoti linkęs žmogus nori pats įvertinti šių tekstų patikimumą. Tai nėra neįmanoma misija, jeigu naudosimės faktiniais duomenimis, kurie išreiškia, tegul ir ne tiesą paskutinėje instancijoje, bet vyraujančią nuomonę. Tokių duomenų šaltinis – kompaktiška elektroninė enciklopedija – Vikipedija.

Salaspilio (Kirchholmo) mūšis


Viena didžiausių pergalių Abiejų Tautų Respublikos istorijoje – 1605 m. rugsėjo 27 d. Salaspilio (iki 1917 m. šis, netoli Rygos esantis miestas buvo vadintas Kirchholmu) mūšis tarp Švedijos ir Lietuvos kariuomenių. Aptariamas, 1600-1611 m. Livonijos karo metu įvykęs mūšis buvo pradėtas ryžtinga LDK kariuomenės ataka ir baigėsi besąlygiška bei triuškinančia šios kariuomenės pergale.

Patys iškalbingiausi yra sutriuškinimą patyrusios šalies liudijimai, su sąlyga, žinoma, jeigu jie nėra slidžiai klaidūs ir atitinka tikrovę. Švedų „Wikipedia“ atvirai kaip per išpažintį prisipažįsta, kad jų, triskart didesnė nei lietuvių kariuomenė, patyrė klaikų pralaimėjimą – žuvusiais ir sužeistais prarado beveik 9000 vyrų ir tai viršija nuostolius Poltavos mūšyje. Perfrazuodamas poetą Vladimirą Majakovskį, pasakysiu: tyliau oratoriai, Jūsų žodis, skaičiai.

Salaspilio mūšyje priešiškų jėgų santykis buvo toks:

- LDK kariuomenė, vadovaujama Lietuvos etmono Jono Karolio Chodkevičiaus, – 1300 pėstininkų, 2500 raitelių, iš viso apie 3800 karių ir 5 patrankos;

- Švedijos kariuomenė, vadovaujama karaliaus Karlo IX, – 9000 pėstininkų, 2000 raitelių, iš viso apie 11 000 karių ir 11 patrankų.

Kaip jau minėta, švedai žuvusių ir sužeistų prarado 9000 vyrų, lietuviai – žuvusių – 100, sužeistų – 200 (tiesa, švedų duomenimis daugiau – 500 žuvusių ir sužeistų).

Poltavos mūšyje šis santykis buvo toks: Švedijos kariuomenė – 8700 pėstininkų, 7800 raitelių, iš viso apie 16 500 karių ir 4 patrankos; Rusijos kariuomenė – 24 000 pėstininkų, 14 600 dragūnų, 3000 kalmukų, iš viso apie 42 000 karių ir 86 patrankos. Švedai prarado žuvusių ir sužeistų apie 6900 vyrų, rusai – žuvusių 1345, sužeistų – 3290 (šie skaičiai pateikti pagal angliškają „Wikipedią“, nes švedų ir rusų duomenys nesutampa).

Didinga pergalė verta to, kad būtų adekvačiai perteikta ir įtikinamai paaiškinta. Išties, kodėl lietuviai sutriuškino triskart gausesnę švedų kariuomenę? Tą kariuomenę, kuri Europos valdovams kėlė šventą pagarbą, sumišusią su klaikiu siaubu. Ypač atsižvelgiant į tai, kad tie patys švedai, išskyrus Poltavą, bemaž nuolat mušė paprastai daug gausesnes rusų pajėgas.

Faktas, kad LDK kariuomenė perlaužė stuburą objektyviai stipresniam priešui, iškalbingai rodo jos ištobulintą karo meno lygį, lanksčią taktiką ir aukštą karinę dvasią. Visa tai kartu su nepaprastai veiksminga smogiamąja jėga – sparnuotaisiais husarais sudarė galingą karo mašiną, kuri retai išklysdavo iš pergalių kelio. Tądien LDK kariuomenė, vedama ryžtingų, gabių ir garbę labiau už gyvybę branginančių vadų, regis, buvo pasmerkta laimėti.

Vyčiui palanki buvo ir Fortūna. Neturėdamas jokių rezervų ir sumaniais manevrais klaidindamas priešą, Chodkevičius sąmoningai ėjo va bank. Įgyvendindami jo rizikingą planą, kurio esmė buvo viską laimėti vienu smūgiu arba žūti, husarai tariamu bėgimu iš mūšio lauko suklaidino priešus. Po to, kai šių gretos persekiojant „bėgančiuosius“ suiro, husarai kartu su pėstininkais smogė švedams triuškinantį smūgį, lėmusį jų „klaikų pralaimėjimą“.

Klušino mūšis


Salaspilio mūšis – reto grožio deimantas ATR pergalių karūnoje. Tačiau netgi jį, ko gero, pranoksta fantastiška pergalė Klušino mūšyje, kuris įvyko 1610 m. liepos 4 d. Smolensko apsiausties metu. Salaspilio mūšyje buvo sutriuškintos triskart, o Klušino – septyniskart gausesnės priešo pajėgos. Be to, jo paties teritorijoje sumuštas priešas pripažįsta, tiksliau, yra priverstas pripažinti šį stulbinantį faktą.

Viskas pažįstama lyginant. Šia prasme informacijos apmąstymams suteikia pergalės Klušino mūšyje spindesys kitų iškilių, pasaulinio garso pergalių kontekste.

Viena tokių ir bene ryškiausia, iki šiol anglams kelianti neblėstantį tautinį pasididžiavimą, yra jų ginklo pergalė Azenkūro mūšyje, įvykusiame 1415 m. spalio 25 d. Šimtamečio karo metu.

Vėlgi žodis skaičiams.

Klušino mūšyje priešiškų jėgų santykis buvo toks:

- ATR kariuomenė, vadovaujama Lenkijos karo lauko etmono Stanislovo Žolkievskio, – 6600 raitelių, dauguma jų sparnuotieji husarai, 200 pėstininkų, iš viso maždaug 6800 vyrų ir 2 patrankos;

- jungtinė Rusijos ir Švedijos kariuomenė –30 000 rusų karių, vadovaujamų Dmitrijaus Šuiskio ir 5000 švedų, vadovaujamų Jakobo de la Gardie, iš viso apie 35 000 karių ir 11 patrankų. ATR kariuomenė žuvusių ir sužeistų prarado apie 300 vyrų, Rusijos ir Švedijos – 8000.

Klušino ir Azenkūro mūšių jėgų santykio ir šių mūšių rezultato, išreikšto skaičių kalba, palyginimas rodo, jog lenkų-lietuvių ginklo pergalė, ko gero, yra ir ryškesnė, ir įspūdingesne negu anglų. Tačiau istorijos prožektorių šviesos rate visai nebūtinai atsiduria tie mūšiai, kurie to labiausiai verti. Azenkūro mūšis būtent dėl tos priežasties, kad jame kovėsi nuolat istorijos dėmesio epicentre esantys anglai ir prancūzai, yra nepalyginti garsesnis nei Klušino.

Padaręs šį nedidelį istorinį ekskursą, pabrėšiu: kitaip nei prancūzai arba švedai, rusai kaltę dėl pralaimėjimo verčia kitiems ir kadangi jų versija prasilenkia su tiesa, daro tai labai negrabiai. Antai švedus ir jų pusėje kovojusius samdinius – vokiečius, anglus ir prancūzus – rusai kaltina išdavyste, nulėmusia mūšio eigą. Čia jie išleidžia iš akių vieną „smulkmeną“, kurios esmė ta, kad ne samdinių išdavystė lėmė ATR kariuomenės pergalę, o ši pergalė lėmė samdinių išdavystę.

Kad tai neskambėtų kaip beprasmė ekvilibristika žodžiais, suteikiu žodį patiems, nuoskaudą iki šių dienų jaučiantiems „išduotiesiems“. Pasak rusiškosios „Wikipedios“, Stanislovas Žolkievskis, kurio vadovaujama kariuomenė dar prieš patekant saulei, po varginančio maršo sunkiai praeinamais keliais, užpuolė rusų- švedų stovyklą, lemiamos atakos smaigalį nukreipė būtent prieš samdinius.

Žolkievskis metė į ataką eskadroną po eskadrono, nors paprastai viską nulemdavo jau pirmieji siaubą keliantys sparnuotųjų husarų smūgiai. Čia pats laikas ne perteikti rusiškosios „Wikipedios“ prasmę, o be jokių kupiūrų pateikti šią, labai iškalbingą jos citatą: „Ilgą laiką husarų ir samdinių kovos baigtis buvo neaiški. Kita vertus, didelė dalis rusų pulkų, neatlaikė jau pirmųjų Žolkievskio kavalerijos atakų ir bėgo slėptis į mišką“.

Labai abejotiną garbę rusų ginklui daro ne tik paniškas bėgimas, bet ir aplinkybė, kad pasak jų pačių „Wikipedios“, didelę dalį iš 8000 žuvusiųjų sudarė samdiniai. Tai reiškia, kad samdiniai už pinigus kariavo kur kas atkakliau nei rusai už tėvynę ir gimtąją žemę. Ar verta todėl stebėtis, kad po to, kai mūšio eiga buvo nulemta, ne tik de la Gardie samdiniai, bet ir maždaug 7800 rusų karių, vadovaujamų Grigorijaus Valujevo, išties prisidėjo prie ATR kariuomenės?

Kita vertus, rusai sunkia širdimi pripažįsta tai, ko neįmanoma paneigti. Mat gėdingo jų sutriuškinimo liudytojais buvo ir patys sutriuškinimą patyrę jų sąjungininkai švedai, kuriems istorinių įvykių klastojimas nėra būdingas. Pagaliau, kaip konstatuoja kai kurie rusų istorikai, Rusija po šio mūšio netgi laikinai prarado valstybingumą ir patyrė vadinamąjį sumaišties periodą. Tai faktai, prieš kuriuos bejėgiai netgi patologiški istorijos klastotojai.

Dėsninga, kad dėl minėtų aplinkybių, tiek nugalėjusių, tiek palaimėjusių šalių duomenys apie aptartuose mūšiuose dalyvavusių karinių jėgų santykį, mūšio eigą ir rezultatus, išskyrus nežymius skirtumus, iš esmės sutampa. Tačiau, kaip parodysiu apžvelgdamas kitas didingas LDK pergales, pasaulyje netrūksta žmonių, linkusių klastoti faktus arba šališkai juos aiškinti. Todėl, netgi praėjus keliems šimtmečiams po svarbiausių LDK mūšių, istorikų mūšis dėl šių mūšių vertinimo tęsiasi.

http://www.DELFI.lt

Komentarai
http://www.delfi.lt/news/ringas/lit/k-j ... &com=1&s=1

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 16 Bir 2019 14:11 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27136
Miestas: Ignalina
Sãlaspilio (Kircholmo) mūšis 1605 m. rugsėjo 27 d. tarp Lietuvos ir Švedijos kariuomenių, vykstant 1600–1611 m. karui dėl Livonijos


Sãlaspilio mūšis (pavadintas pagal Sãlaspilio miestą Latvijoje, 18 km į pietryčius nuo Rygos) vyko 1605 m. rugsėjo 27 d. tarp Lietuvos ir Švedijos kariuomenių, vykstant 1600–1611 m. karui dėl Livonijos.[1] Laikoma viena iš didžiausių pergalių Abiejų Tautų Respublikos istorijoje.

Istoriniuose šaltiniuose dažnai vadinamas Kircholmo mūšiu, nes dabartinis Salaspilis taip vadintas iki 1917 m.

Paveikslėlis

1996 m. Lenkijos vyriausybės mūšio vietoje pastatytas paminklas.

Paveikslėlis

Paminklas - čia buvo nukautas Vidžemės kilmingasis Heinrichas Vredė, atidavęs savo žirgą Švedijos karaliui Karlui IX, kad šis galėtų pabėgti.

----------------------------------------------------------

https://www.imhoclub.lv/ru/material/hot ... nt=1380708

№138 Глория Веро → Kęstutis Čeponis, 15.06.2019 20:59

Поляки при Кирхгольме в честь своей победы над щведами поставили памятник, ежегодно венки-цветы возлагают.

А шведы свой поставили неподалеку в честь спасения короля. Ваши там тоже участвовали.

А латыши... не знаю, их, по-моему, не спросили. Терпят-терпят, что венки, что напоминание о той оккупации.

№141 Kęstutis Čeponis → Глория Веро, 15.06.2019 21:27

--Поляки при Кирхгольме в честь своей победы над щведами поставили памятник---

Вообще-то поляков в той битве было "кот наплакал".... :)

Силы Карла IX Шведского были численно превосходящими и состояли из 11 000 пехоты (8500 копейщиков, 2500 мушкетёров), 2500 кавалеристов и 11 пушек. Шведская армия включала несколько тысяч немецких и голландских наёмников и несколько сот шотландцев.

Тем не менее, литовские силы были хорошо отдохнувшими и их кавалерию составляли прекрасно подготовленные крылатые гусары — тяжёлая кавалерия, вооружённая копьями, в то время как шведская кавалерия была менее хорошо подготовлена, вооружена пистолетами и карабинами, на плохих лошадях, и уставшая после длительного ночного марша под проливным дождём.

Большинство гусар были из Великого княжества Литовского, около 200 были из польского коронного войска, большинство из них наёмники или близкие союзники Ходкевича.

Однако поляки уже несколько веков любят все литовские победы присваивать... :)

---А латыши...не знаю, их ,по-моему, не спросили. Терпят-терпят, что венки, что напоминание о той оккупации.---

Сейчас эти события уже давно не актуальные.

Это для всех очень давняя и забытая история.

Были бы шведы или поляки оккупантами Латвии в 1940-1990 годах, то этих памятников тут бы уже не было. :)

№152 Глория Веро → Kęstutis Čeponis, 15.06.2019 21:49

Это неправда. Памятник битве был установлен в Биржае относительно недавно, так что кто-то этим до сих пор гордится.

№155 Kęstutis Čeponis → Глория Веро, 15.06.2019 22:03

Вы явно путаете литовцев и латышей... :)

Для латышей это глубокая и мало интересная история, так как латыши в этой битве не участвовали.

А вот для литовцев это предмет национальной гордости, как и вся история тысячелетней Литовской Державы.

Просто мы раньше не могли эту свою гордость открыто показывать - в Жечпосполите верховодила Польша, во времена оккупации Российской империей и тем более Совком тоже такие памятники никто литовцам не разрешал ставить.

Вот поэтому сейчас мы и наверстываем то, что не могли делать несколько столетий.

В Литве эту битву называют Salaspilio mūšis
https://lt.wikipedia.org/wiki/Salaspili ... AB%C5%A1is

Salaspilio mūšis. Lietuvos vardo tūkstantmečiui skirto medalio fragmentas.
Autoriai: skulptorius Juozas Kalinauskas, dailininkė Lina Kalinauskaitė

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... skaite.jpg

Paveikslėlis

В Биржай в память об этой битве поставили литовский памятник.
https://www.google.lt/search?dcr=0&sour ... kuEXxag2Hk

http://media.lrytas.lt/images/2012/03/2 ... 112691.jpg

Paveikslėlis

№157 Глория Веро → Kęstutis Čeponis, 15.06.2019 22:10

Так я и сказала - терпят, хотя и пострадали. А вы гордитесь, что оккупировали.

И ваш памятник стоит. Правда в Бержае, ведь поляки вас кинули, литовского языка на памятнике нет. (ха-ха).

№174 Kęstutis Čeponis → Глория Веро, 16.06.2019 12:32

Не в Бержае, а в Биржай - на территории Литвы.

И все надписи на нем на литовском языке. :)

№168 Глория Веро → Kęstutis Čeponis, 16.06.2019 07:25

Кястутис, Вы так и не объяснили, почему Литва настолько гордится оккупацией Латвии, что спустя четыре столетия ставит в честь этого события памятник.

Хотели в Латвии тиснуть, но тут уж латыши наконец обрели дух и прогнали оккупантов - нет, ну третий памятник на 500 кв.метров, это ж вам не пирожки в булочной!

№176 Kęstutis Čeponis → Глория Веро, 16.06.2019 12:47

Литва поставила памятник в честь огромнейшей победы литовского войска над шведами (литовской победе, к которой постоянно пытается примазаться и Польша со своими 200 наемными воинами), а совсем не по поводу оккупации Латвии, которой никогда со стороны Литвы и не было.

P.S. Конечно некоторые части современной территории Латвии в разное время принадлежали Литве. К примеру, южная Латгала была в составе Литвы уже с 13 века - именно поэтому тут распространилось католичество, и нет протестантов.

Рига тоже в 13 и 14 веках некоторое время была под литовской опекой, защищая ее от посягательств Ливонского Ордена (ранее Ордена меченосцев) - но по просьбе рижских светских властей и рижского эпископа.

Позже часть Курляндии принадлежала Литве, но тоже по просьбе герцога Курляндского:

31 августа 1559 г.

ливонский ландсмейстер Тевтонского ордена Готхард Кетлер заключил в Вильне с литовским великим князем Сигизмундом II соглашение, по которому земли ордена и владения рижского архиепископа переходили под «клиентеллу и протекцию», то есть, под протекторат Великого княжества Литовского.

28 ноября 1561 года

Виленская уния была заключена 28 ноября 1561 года в Вильне между Сигизмундом II, великим князем Литовским и королём Польским, и Готхардом Кетлером, ландмайстером Тевтонского ордена в Ливонии.

В соответствии с этим документом, на части земель Ливонского ордена образовывалось светское государство — Герцогство Курляндское и Семигальское во главе с Готхардом Кетлером в качестве герцога, а остальная часть отходила Великому княжеству Литовскому.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 14 Rgp 2019 16:44 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27136
Miestas: Ignalina

https://www.facebook.com/groups/3216406 ... highlights

Alvydas Butkus

1605 m. Salaspilio mūšis, kuriame J. Chodkevičiaus (Katkaus) vadovaujama Lietuvos kariuomenė (3 800 vyrų) sumušė 14 000 švedų kariuomenę. Mūšyje žuvo 9000 švedų karių.

Su Salaspilio mūšiu siejamos liaudies dainos "Visi bajorai į Rygą joja", "Unksci rytelio gaidzai giedojo" ir kt.

Karą su Lietuvos-Lenkijos Respublika 1600 m. pradėjo Švedija, pretenduodama į Lietuvos-Lenkijos valdomas buvusios Livonijos žemes: Pietų Estiją, Šiaurės Latviją (Vidžemę su Ryga) ir Latgalą. Pretekstas - jėzuitų vykdyta kontrreformacija ir protestantų persekiojimas. Priežastis - noras įsigalėti Rytų Baltijoje ir išstumti iš ten Lenkiją.

Karą Respublika pralaimėjo, ir 1629 m. taikos sutartimi švedams atiteko minėtosios žemės, išskyrus Latgalą, kuri liko Respublikai ir pradėta vadinti "Inflanty Polskie" (Lenkų Infliantai, iškraipytas vokiškas Livonijos – Livland – pavadinimas).

Švedų valdytuose kraštuose (valdė iki karo su Rusija 1700-1721) įsigalėjo protestantizmas, lenkiškoji Latgala liko katalikiška ir kultūriškai bei ekonomiškai per kelis šimtus metų gerokai atsiliko nuo protestantiškų latvių regionų. Kaip ir didžioji Lietuva nuo protestantiškų Rytprūsių Mažosios Lietuvos.

Latvijos istorijoje švedų laikotarpis vadinamas aukso amžiumi.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 17 Rgp 2019 22:22 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27136
Miestas: Ignalina
Kęstutis Čeponis - Žygeivis

Tam kad visas pasaulis tai įsidėmėtų ir gerbtų lenkus. :)

Lenkai taip daro visur ir visada.

Pvz., garsiajame Salapilio (Kircholmo) mūšyje pergalę laimėjo lietuvių kariuomenė vadovaujama lietuvių karvedžio.

Tačiau Latvijoje Lenkija neseniai pastatė paminklą "lenkams, nugalėjusiems tame mūšyje" - ir niekas iš Lietuvos net nepabandė pareikšti protestą dėl tokio melo.

1996 m. Lenkijos vyriausybės mūšio vietoje pastatytas paminklas.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... pomnik.jpg

Paveikslėlis

Apie Latvijos valdžios "reakciją" net nekalbu - ten ir anksčiau buvo įsitikinę, kad mūšį laimėjo lenkai. Tai jiems metų metus kalė net istorijos vadovėliuose.

O štai kada lietuviai pasiūlė pastatyti paminklą su lietuvišku užrašu, leidimą iš Latvijos valdžios jau negavo.

Salaspilio mūšio lauke turėtų atsirasti ir lietuviškas paminklas
2012 vasario mėn. 08 d.
http://www.respublika.lt/lt/naujienos/l ... paminklas/

Paminklą planuojama pastatyti 2012 m. rugsėjį, kai bus minimos 407-osios mūšio metinės.

Salaspilio mūšis vyko 1605 m. rugsėjo 27 d. Tai didžiausias mūšis 1600-1611 m. kare su Švedija, kuri siekė užimti rytinį Baltijos jūros pakraštį. Salaspilio mūšyje Lietuvos kariuomenė, vadovaujama Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės didžiojo etmono Jono Karolio Chodkevičiaus, nugalėjo tris kartus didesnę Švedijos Karalystės kariuomenę.

Salaspilio mūšio vietos įamžinimą inicijuoja Lietuvos kariuomenės vadas generolas leitenantas Arvydas Pocius.

"Kaip pilietis ir kaip karys manau, kad turime saugoti ir atminti savo istoriją, už ją lietuviai praliejo savo kraują. Salaspilio mūšio vietoje trūksta lietuviško atspaudo, nes šis mūšis savo prasme buvo labai reikšmingas Lietuvai. O pagrindinės pajėgos, mūšyje atrėmusios švedų kariuomenę, buvo lietuviai, - kalbėjo A. Pocius. - Šiuo metu ten stovi Lenkijos ir Švedijos valstybių pastatyti paminklai".

Paminklas bus statomas pagal Vytauto Didžiojo karo muziejaus dailininkės Rasos Gumbrevičienės ir karo istoriko Arvydo Pociūno sukurtą projektą. Monumentą sudaro viršutinė dalis ir fundamentas.

Fundamento priekinėje lentoje - tekstas lietuvių kalba: "Šiame lauke 1605 m. rugsėjo 27 d. Lietuvos kariuomenė, vadovaujama didžiojo etmono Jono Karolio Chodkevičiaus, sumušė Švedijos kariuomenę". Po tekstu - 1600 metų husarų šalmas ir XVI-XVII a. vengriško pavyzdžio kardas ant ąžuolo šakos.

Fundamento užpakalinės pusės lentoje lietuviškai užrašyta: "Pakeleivi, sustok ir pasimelsk už šiame mūšio lauke žuvusius karius".

Koloną primenanti viršutinė dalis - 1633 m. Gdanske nulietos lietuviškos patrankos vamzdžio kopija. Patrankos vamzdžio laibgalys papuoštas žirgų figūromis ir ąžuolo lapais.

----------------------------------------------

Teko tą paminklą statyti ne mūšio vietoje, o Biržuose.

Paveikslėlis 

Biržuose atidengtas paminklas Salaspilio mūšiui atminti (2014-07-06)
https://kultura.lrytas.lt/istorija/2014 ... i-3016382/

Va tokia yra geopolitinė ir informacinio karo realybė...

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 12 Spa 2020 19:52 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27136
Miestas: Ignalina
Kūryba / XVI vidurio - XVII a.

Laurencijaus Bojerio „Karolomachija“ – kontrreformacinės kūrybos pavyzdys


Laurencijus Bojeris (Lars Bojer, Laurentius Boierus, 1561(?)–1619) – švedų kilmės

Įdomybė

Laurencijaus Bojerio poema „Karolomachija“ skirta Salaspilio pergalei (1605 m.).

Antraštiniame lape buvo nurodyta ne L. Bojerio, bet Vilniaus akademijos studento Kristupo Zavišos pavardė. Tai paplitusi tų laikų praktika. Jėzuitų ordino vyresnybės manymu, profesūrai nederėjo užsiimti grožiniais eiliavimais...

Be to, greičiausiai būta ir etinių sumetimų: švedų kilmės autoriui lyg ir nepadoru džiūgauti dėl Švedijos kariuomenės sutriuškinimo. Kristupui Zavišai, regis, buvo leista parašyti tik dedikaciją.

Eiliuotas autentiškų įvykių ir įdomybių šaltinis


Laurencijus Bojeris (Lars Bojer, Laurentius Boierus, 1561(?)–1619) – švedų kilmės jėzuitas, 1604 m. tapęs Vilniaus universiteto profesoriumi (dėstė poetiką, retoriką, matematiką, teologiją). Rašė lotynų kalba.

Žymiausias jo veikalas – herojinė poema „Karolomachija“ (lot. Carolomachia). Jos pavadinimas, sudarytas iš vardo „Karolis“ ir sen. graikų k. žodžio machē („kova“, „kautynės“), reiškia „Karolių mūšis“.

Turimi galvoje Švedijos karalius bei vyriausiasis kariuomenės vadas Karolis IX Vaza ir Lietuvos didysis etmonas, Žemaitijos seniūnas, Livonijos gubernatorius Jonas Karolis Chodkevičius, karvedys, per Salaspilio (Kirchholmo) mūšį, įvykusį 1605 m. rugsėjo 27 d., su 4 000 Lietuvos karių sutriuškinęs trigubai gausesnę, puikiai ginkluotą švedų armiją (1 pav.).

Knyga skirta karalaičiui Vladislovui Vazai, kuriam tuo metu buvo 11 metų (3 ir 4 pav.) – matyt, todėl, kad būtų atrodę įžūlu siūlyti „studento“ kūrinį pačiam karaliui.

Poemoje L. Bojeris panaudojo daugybę unikalių autentiškų žinių ir apie 1600–1605 m. karo su Švedija veiksmus, ir apie patį Salaspilio mūšį, todėl „Karolomachija“ iki šiol net profesionalių istorikų yra laikoma vertingu ir patikimu faktografiniu šaltiniu.

Kūrinys įdomus įvairiais atžvilgiais


Greta įspūdingų ir detalių mūšių aprašymų čia randame barokiškai įspūdingų priešo nusiaubtos Livonijos vaizdų (pasakojama net apie tai, kaip gyventojai iš bado valgė lavonus), ištisą Salaspilio mūšio dalyvių (ir saviškių, ir švedų) literatūrinių portretų galeriją.

J. K. Chodkevičius (5 pav.) – absoliučiai teigiamas herojus ir idealus karvedys. Su atvira neapykanta aprašomas neigiamas veikėjas – Švedijos karalius Karolis IX, kurį autorius laiko uzurpatoriumi, neteisėtai užėmusiu Zigmanto III Vazos paveldėtą sostą. Poemoje esama ir ryškaus neigiamo moters personažo: švedų karalienė Kristina (6 pav.) vaizduojama kaip valdžios siekianti garbėtroška, manipuliuojanti savo vyru.

Religinis ugdymas istorinio mūšio fone


„Karolomachija“ yra ryškus kontrreformacinės kūrybos pavyzdys. Jėzuitas L. Bojeris buvo karštas katalikiškosios Reformos ir Kontrreformacijos šalininkas (katalikiškąja Reforma vadinamas vidinis Katalikų bažnyčios atsinaujinimo sąjūdis, prasidėjęs po Tridento visuotinio Bažnyčios susirinkimo, o Kontrreformacija – tiesioginė kova su protestantizmu). Poemos herojus J. K. Chodkevičius realiame gyvenime buvo uolus katalikas, tarp amžininkų garsėjo pamaldumu ir dosniomis aukomis Bažnyčiai.

„Karolomachijoje“ lietuvių karvedžio pamaldumas išryškintas kaip pagrindinis jo asmenybės bruožas: pasakojama, kad lemiamo mūšio išvakarėse jo vadovaujama kariuomenė meldėsi net keturiasdešimt valandų, jis pats – septynias valandas be pertraukos. Nemažą poemos teksto dalį sudaro poeto „atpasakojamos“ herojaus maldos. Pabrėžiamas jo kuklumas, kyląs iš tvirto įsitikinimo, kad viskas šiame pasaulyje vyksta Dievo valia, o žmogus tėra tos valios vykdytojas, Dievo įrankis, todėl neturi teisės prisiimti nuopelnų net ir už stulbinančius laimėjimus.

Protestantai nesutarė su katalikais daugeliu klausimų. L. Bojeris suvokė, kad proginio pobūdžio grožiniame kūrinyje nederėtų svarstyti sudėtingų teologinių reikalų, tad išryškino platesnei auditorijai lengvai suprantamus momentus. Tarkime, protestantizmas atmetė Švč. Mergelės Marijos kultą,
todėl „Karolomachijos“ autorius kiekviena tinkama proga stengiasi jį kuo labiau įtvirtinti skaitytojų sąmonėje. Marija laikoma rūpestinga globėja, teisiųjų gynėja ir gelbėtoja, poemoje pasakojama apie kelis Dievo Motinos įsikišimus, nulėmusius istorijos eigą; yra ir epizodas apie jos stebuklingą pasirodymą – būsimos pergalės ženklą.

Kitame epizode J. K. Chodkevičius, stovėdamas prieš Marijos statulą, pažada: „Iš trofėjų manų sidabru padabinta stovėsi, / Jeigu padėsi tu man, iš aukso tave aš nuliesiu.“

Beje, protestantai ypač smarkiai kritikavo katalikų paprotį prabangiai puošti Marijos ir šventųjų atvaizdus (7 ir 8 pav.).

Šventųjų, jų atvaizdų bei relikvijų garbinimą evangelikai laikė „naująja stabmeldyste“ ir griežtai jį smerkė, o kontrreformacinė Katalikų bažnyčia, priešingai, visokeriopai skatino šį reiškinį.

Kaip „Karolių mūšis“ tapo konfesijų kova


„Karolomachijoje“ yra įspūdinga scena, vaizduojanti švedų karį ištikusią „dangaus bausmę“: patrankos sviedinys jam nutraukė tą pačią ranką, kuria jis kadaise nukirto ranką šv. Jurgio statulai. Šioje vietoje poetas trimis retoriniais sušukimais paskelbia, kad šventieji stebi žmonių gyvenimą ir rūsčiai baudžia tuos, kurie juos niekina ar įžeidžia.

Tridento visuotinio Bažnyčios susirinkimo nutarimai ragino stiprinti vietinės kilmės šventųjų kultus. Tokios autoriaus pastangos poemoje aiškiai matyti. Herojus J. K. Chodkevičius kelis kartus mini šv. Stanislovo ir šv. Kazimiero globą, trofėjines vėliavas žada pakabinti „šv. Stanislovo šventovėje“ – t. y. Vilniaus katedroje (plg. 9 pav.).

Kūrinio pabaigoje aprašyta pergalės šventė Vilniuje; viešai vaidinamo spektaklio pagrindiniai veikėjai, vedantys lietuvių kariuomenę į kovą, yra tie patys du šventieji. Vos prieš dvejus metus iki „Karolomachijos“ pasirodymo (1604) Vilniuje įvyko didžiulės iškilmės karalaičio Kazimiero kanonizavimo (pripažinimo šventuoju) proga.

Galiausiai net patį karą su švedais L. Bojeris traktuoja kaip „teisingo tikėjimo“ kovą su „erezija“ (Švedijos valstybine religija 1593 m. buvo paskelbta liuteronybė). Tokiu būdu J. K. Chodkevičiaus pergalė prieš švedus jėzuito autoriaus poemoje tampa Dievo pritarimo katalikybei įrodymu.

Eglė Patiejūnienė

Laurencijus Bojeris, Karolomachija, iš lot. k. vertė Benediktas Kazlauskas, Vilnius: Vaga, 1992.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 12 Spa 2020 19:54 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27136
Miestas: Ignalina
Silvestras Guoga

Carolomachia - arba dviejų Karolių mūšis - įdomus kūrinys, parašytas švedo Boierus Laurentius, šlovinančio prie Salaspilio švedus sumušusį Karolį Chodkevičių.

Yra ir kita įdomi detalė - užrašytas lietuvių karo šūkis Muški.

Lotyniškame poemos tekste randame vienus ankstesniųjų lietuviškų žodžių paminėjimus, pvz., lietuviai puldami šaukė: „Muški!“: Litauorum idiomata Muszki.

----------------------------------

https://www.facebook.com/groups/8445949 ... nt_mention

Kęstutis Čeponis

Вот, к примеру, поэма на латыни - Boierus Laurentius. Carolomachia („Битва Каролей“), издана в Вильнюсе в 1606 г., про битву и победу литовского войска со шведами в 1605 г. под Кирхолмом (Саласпилс).

В латинском тексте поэмы имеются литовские слова, к примеру "muszki" ("бей, круши"), боевой литовский клич идущих в атаку литовских крылатых гусаров
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 5%A1ki.png

Paveikslėlis

Алла Августинович Не понимаю что вам не нравится?

В тексте же ясно написано - Litauorum idiomata Muszki.

Написано в поэме, что это был боевой клич литовских гусаров - они его кричали, скача на строй шведских воинов - Et credunt litaui, Litauorum idiomata Muszki.

Автор поэмы в латинском тексте написал литовское слово muszki (в современном литовском написании muški, что в переводе на русский означает "бей, громи", в повелительном наклонении; muški происходит от слова mušti - "бить") - боевой клич, который литовские всадники-гусары выкрикивали во время атаки на шведов.

Это аналогично русскому боевому кличу "ура".

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 12 Spa 2020 20:06 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27136
Miestas: Ignalina

https://imhoclub.lv/ru/material/pozhar_ ... nt=1498699

№113 Kęstutis Čeponis → Владимир Бычковский, 12.10.2020 19:03

Шведы при битве в Саласпилис (Кирхольм) 27 сентября 1605 г. были напрочь разбиты литовской конницей и позорно бежали от литовских гусаров.

К сожалению, до сих пор эту победу нагло присваивают поляки https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... pomnik.jpg , хотя их там было менее 200, а литовских гусаров 5 тысяч.

Вообщем, поляков в той битве было "кот наплакал".... :)

Силы Карла IX Шведского были численно превосходящими и состояли из 11 000 пехоты (8500 копейщиков, 2500 мушкетёров), 2500 кавалеристов и 11 пушек.

Кроме того шведская армия включала несколько тысяч немецких и голландских наёмников и несколько сот шотландцев.

Тем не менее, литовские силы были хорошо отдохнувшими и их кавалерию составляли прекрасно подготовленные крылатые гусары — тяжёлая кавалерия, вооружённая копьями, в то время как шведская кавалерия была менее хорошо подготовлена, вооружена пистолетами и карабинами, на плохих лошадях, и уставшая после длительного ночного марша под проливным дождём.

Большинство гусар были из Великого Княжества Литовского, около 200 были из польского коронного войска, и большинство из них наёмники или близкие союзники Ходкевича.

Однако поляки уже несколько веков очень любят все литовские победы присваивать... :)

В Литве эту битву называют Salaspilio mūšis
https://lt.wikipedia.org/wiki/Salaspili ... AB%C5%A1is

В Биржай в память об этой битве Литва поставила литовский памятник в честь огромнейшей победы литовского войска над шведами (литовской победе, к которой постоянно пытается примазаться и Польша со своими 200 наемными воинами)
http://media.lrytas.lt/images/2012/03/2 ... 112691.jpg

В честь этой литовской победы Boierus Laurentius (сам швед, между прочим, однако не протестант, а католик иезуит) написал после битвы поэму на латыни - "Carolomachia".

Поэма фактически рассказывает очень точно приготовление к битве и саму битву.

Интересно и то, что в поэме есть и литовское слово "muški" (мушки), то есть "бей".

Написано в поэме, что это был боевой клич литовских гусаров - они его кричали, скача на строй шведских воинов - Et credunt litaui, Litauorum idiomata Muszki Litauorum idiomata Muszki.

******************************

https://www.facebook.com/groups/8445949 ... nt_mention

Alboro Komar-Stachowski

Мушки это слова не литовские, а калба лЕтувская... Как боевой клич, это просто худ. вымысел автора, причем имя этого автора позиция спорная.... Автор поэмы не присутствовал при описываемых событиях...

Kęstutis Čeponis

----Alboro Komar-Stachowski Мушки это слова не литовские---

Неуч, учи литовский... lietuvių k. - muški (бей, ударяй)

Alboro Komar-Stachowski

Обычное заимствование...

Kęstutis Čeponis

Никакое это не заимствование, а очень древнее литовское слово.

Хорошо известное и из тоже очень древнего литовского языческого заклинания, восходящего еще к временам готского нашествия (самоназвание готов было gudha - произносилось примерно как "гуда"):

- "Dievaiti Perkūne, muški gudą kaip šunį rudą" ("Боже Пяркунас, бей гуда как собаку рыжую").

Полный текст заклинания:

- Perkūne dievaiti. Nemuški žemaitį. Tik muški gudą. Kaip šunį rudą. (LTR 1263 (150))

Более подробно в монографии: Nijolė Laurinkienė. Griaustinio dievas ir su juo susijęs mitas
http://tautosmenta.lt/wp-content/upload ... 2013_3.pdf

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 7 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 6 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007